ANIMÀLIA. BESTIARI AMB ÀNIMA

Animàlia. Bestiari amb ànima, és el llibre-àlbum de poemes escrit per l’Enric Ramionet i il.lustrat per la il.lustradora Mohana Ramionet. El trobareu editat per “punt volat

Us heu adonat que sovint les endevinalles són poemes? O que els poemes són endevinalles? Doncs aquest n’és un.

Animàlia és un llibre de poemes que alhora són endevinalles i que convida a descobrir la vessant més humana de les bèsties, o a voltes, la poca humanitat d’algunes persones. Un llibre-àlbum per a petits i grans en el que les il·lustracions i el text t’acompanyaran en la descoberta d’un món animal amb ànima.

Els poemes, escrits amb un llenguatge acurat i ple de descripcions literàries, conviuen amb expressions directes i pròpies dels gèneres de tradició popular: referències a dites, refranys i cançons que ben segur que reconeixereu entre els seus versos. Alhora, amb un gest de reconeixement i complicitat, l’autor juga amb el sentit figurat d’alguns dels versos del Bestiari de Pere Quart, que combina amb referències als contes clàssics i amb elements del context social actual, la qual cosa permet vàries lectures.

Escrits en primera i segona persona, els poemes dialoguen i interpel·len directament al lector i, en boca d’insectes, rèptils, aus o mamífers, van trenant el llibre al voltant de temes tan profunds com el compromís polític, ètic i social.

Amb la mirada sàvia i la reflexió metafísica de l’elefant, us convido a llegir i a mirar Animàlia.

Qui amb el seu nas petitó

i una enorme vanitat

a mi em veu desmesurat

és només perquè no sap

acceptar amb honradesa

la seva menudesa

ELEFANT

Felicitats! M’ha encantat!

CANTAR PER APRENDRE

il·lustració d’Aga Adamska

La melodia és un dels elements musicals que més ajuden a retenir el llenguatge verbal. Des del punt de vista d’aprenentatge de la llengua, cantar cançons amb els infants suposa un exercici molt beneficiós.

Cantar cançons permet aprendre expressions i vocabulari, nous significats, frases fetes, etc. És un acte comunicatiu que enriqueix el repertori lingüístic dels nens i nenes i que ajuda a expressar-se. I amb les cançons s’activa la capacitat de retenció del text.

Molts estudis demostren que la melodia en les cançons ajuden a retenir el text. Els efectes prosòdics de la seqüència sonora com els accents i les pauses del propi text permeten desenvolupar l’habilitat de retenció, però també hi ajuda la melodia de la cançó, la qual permet fer ressaltar, per exemple, la pronuncia de diferents paraules quan coincideixen amb elements melòdics.

Què us és més fàcil de recordar, un text en prosa o una cançó? Fins i tot en moments que memoritzem continguts d’altres àmbits hi afegim una cantarella que ajuda a memoritzar, per exemple en les taules de multiplicar.

Per tant, en aquest sentit, la música proporciona una estructura la qual permet que la informació verbal (del text) hi quedi associada. Així, quan plantegem activitats de llengua oral on hi hagi la confluència de llenguatge verbal i musical, estem reforçant l’habilitat d’escolta, de retenció i memorització, a més del desenvolupament del llenguatge musical.

 

ELS TITELLES: UN RECURS D’ORALITAT I CREATIVITAT

il·lustració de Christine Marie Larsen

Els titelles són joc, són art, són creativitat. Disposar de titelles a l’aula et permetrà potenciar el joc simbòlic i treballar l’oralitat. Per això, en aquest article vull posar l’accent en el valor dels titelles en activitats educatives i, sobretot, com a recurs per a potenciar la llengua oral i la capacitat d’escolta en els infants d’educació infantil i cicle inicial.

Quan s’usen titelles, la paraula és la protagonista de l’escenari, però també ho són els aspectes visuals, sonors, musicals, i la metàfora del joc. Cito a O’hare, perquè crec que sintetitza les idees clau:

Un programa de titelles ben planificat connecta amb totes les múltiples intel·ligències i les moltes maneres en què les persones aprenen, i el joc de titelles exemplifica els nivells d’alfabetització descrits en la taxonomia de Bloom (1956). La recreació de personatges i històries amb titelles ajuda als nens a absorbir i recordar el que han après i a interioritzar la informació perquè puguin recontar les històries des de la ment i el cor. Els titelles estableixen una connexió emocional i cognitiva amb idees, informació, històries, personatges, literatura i situacions històriques i vivencials. El temps dedicat a un programa de titelles ben desenvolupat és, de fet, un temps ben emprat (O’Hare, 2005a: 2).

Tal com podeu veure a la taula, es pot planificar un nivell progressiu de complexitat en el desenvolupament de les activitats amb titelles

Montserrat Bertran

També és interessant veure com, a través de l’ús de titelles s’aborden, de forma transversal, una gran quantitat d’habilitats.

Montserrat Bertran

Tal com diu O’Hare, el temps dedicat a un programa de titelles ben desenvolupat és, de fet, un temps ben emprat.

L’ESTIMULACIÓ AUDITIVA EN ELS INFANTS

Il.lustració de rocio Bonilla

L’estimulació auditiva és una habilitat essencial en els infants, que cal educar des del moment del seu naixement.

A través de l’escolta els nens i nenes desenvolupen a capacitat d’atenció i concentració, però també la capacitat lingüística, la capacitat de comunicar-se i d’entendre i conèixer algunes de les habilitats socials. Tot plegat són elements clau per a un bon desenvolupament de l’aprenentatge a llarg termini.

L’estimulació auditiva s’hauria d’iniciar a l’entorn proper dels infants, quan la família (mare, pare, avis, germans, oncles, ties…) s’adrecen a ells utilitzant diferents estímuls sonors fent sonar, per exemple, la llengua al paladar, o amb expressions plenes d’onomatopeies, exclamacions i interrogacions, o amb cantarelles, moixaines i jocs de falda.

Tot aquest ventalls de gèneres (sonors i literaris) han de formar part del corpus oral de l’infant.

Una bona educació de l’oïda implica passar d’una escolta passiva a una escolta activa: ser capaç de discriminar sons, mots, expressions, recordar melodies, reconèixer emocions que s’han desencadenat escoltant (text recitat, o música),…

En aquest procés d’educació de l’oïda hi té un apartat molt especial l’educació en l’escolta dels silencis.

Els nens i nenes que saben escoltar i discriminar sons, aprenen les estructures lingüístiques amb més  facilitat.

 

LA TRANSVERSALITAT DE LA POESIA

Poesia, música i arts són disciplines amb espais compartits, que permeten, d’una manera transversal, desenvolupar la sensibilitat estètica, literària i musical.

Planifiqueu experiències poètica amb els infants des de totes aquestes perspectives:

  • llegir i recitar el poema
  • dibuixar i pintar l’escena
  • expressar corporalment la narrativa o idea poètica
  • buscar música de fons, o acompanyar amb un fons sonor (paisatges sonors)
  • parlar i conversar  iniciar-se en la conversa literària

Per fer-ho és important que el docent experimenti el procés. Per això, en aquest post, us proposo que com a mestres proveu de fer tota la seqüència,

  • llegiu el poema en silenci,
  • capteu la seva narrativa,
  • llegiu el poema en veu alta, escolteu com sona, fixeu-vos en els moments que el text requereix fer silencis, en l’accentuació dels mots, en descobrir quina paraula s’ha d’emfatitzar…
  • reciteu només amb els sons o sorolls que us suggereixi el poema,
  • situeu l’escena, visualitzeu-la, dibuixeu-la o pinteu-la,
  • experimenteu amb el moviment. Expresseu corporalment el que diu el poema.

Capteu el poema des de totes les dimensions i després proveu-ho amb els infants.

Si t’ha agradat la idea comparteix-la!

Poesia, Música i Art_transversalitat Poètica by Montserrat on Scribd

EXPLORACIÓ SONORA DE POEMES AMB ELS PETITS LECTORS

Identificar els elements sonors que conté o descriu el text d’un poema.

Reconèixer els versos que creen sensació.

Dibuixar el que descriu o el que es percep d’un poema posant l’accent en els elements sonors .

Aquestes poden ser algunes de les formes d’explorar la dimensió sonora de la poesia amb els petits lectors i ajudar a desenvolupar la sensibilitat estètica i la percepció sonora.

Aquí us deixo un petit recull per poder llegir, recitar i descobrir els sons que s’hi amaguen.

Explorar La Dimensió Sonora Dels Poemes by Montserrat on Scribd

MOIXAINES I JOCS DE FALDA. UNA MANERA D’APRENDRE LLENGUA

En moltes de les activitats que plantegem a l’escola hi conflueixen la llengua i la música d’una manera molt estreta. Aquest binomi esdevé d’una gran permeabilitat en moments de joc, rutines, narració de contes, les cançons, les danses, les moixaines i els jocs de falda…

Ambdues són habilitats cognitives que es coordinen en moltes activitats. Per exemple en la cançó, mentre articulem un enunciat lingüístic, produïm una seqüència melòdica; o mentre escoltem les propietats rítmiques i harmòniques, també intentem comprendre’n el significat de la lletra. Comparteixen l’entrada i la sortida d’un estímul acústic, tenen una gran capacitat combinatòria i molt poder expressiu. El ritme i la melodia ajuden a retenir i a produir. Sobretot facilitat que suposa la producció oral.

Són, per tant, d’un valor inqüestionable els moments en els que els nens i nenes  tenen experiències musicals i lingüístiques. I des del punt de vista del desenvolupament del llenguatge, cal saber-los aprofitar com a moments d’aprenentage de la llengua.

És per això que en les aules d’educació infantil i del cicle inicial és important tenir un repertori ampli i variat de moixaines, cançons de falda, jocs dansats i cantats, danses, cantarelles, jocs de tria…

Us animo a fer un recull i a incorporar aquests gèneres literaris-musicals propis de l’oralitat i de la primera infància, en la dinàmica d’aula.

Moixaines i Jocs de Falda. Una Manera d’Aprendre Llengua by Montserrat on Scribd

BONA DIADA DE SANT JORDI #LLEGIR POESIA

La poesia seria
la capacitat de les paraules
per a produir pessigolles a l’ànima;
de convocar a un plàcid somriure;
d’aportar un instant de felicitat íntima.
La poesia consistiria
en cercar un segon de bellesa
o un instant de vida plena i sensata
…..
Llegir un somni, escoltar un miratge.
…..
La poesia seria
la capacitat de les paraules
per a pessigar-te l’ànima,
de manera quasi tan bèstia
com ho fa la vida.
Arrancant-te la pell a tires
deixant-te el cor al ras.
Convertint les paraules en destrals
que esquincen amb fúria
la son dels mansos i els satisfets.

(Poema de Lluís Miret Pastor)

http://www.badosa.com/bin/obra.pl?id=p156

Feliç Sant Jordi

RECITAR POT SER UN JOC

Els poemes per a infants també són poesia en majúscula.  I és que malgrat la senzillesa aparent del llenguatge, amaguen una gran complexitat, la de fer fàcil la seva lectura sense perdre la música interna i treballant les imatges i el simbolisme. O, potser no n’hi ha de poesia infantil? i tot és poesia…

Un bon poema ha de permetre poder parlar del poema. Amb els jocs que us proposo podreu fer-ho. Espero que us agradin.

#joemquedoacasa #poesiaenconfinament

Juguem a Recitar Amb El Joc Dels Quatre Sabaters by Montserrat on Scribd

LA MELODIA DELS POEMES: LA RIMA

Si observeu bé els poemes veureu les lletres juguen a combinar-se al finals dels versos. A vegades ho fan les vocals, a vegades també les consonants. Es tracta del joc sonor que dona rima als poemes.

Descobreix com n’és d’important la rima per fer una bona recitació. Et proposo que recitis els poemes i que aquesta vegada escoltis com acaben els versos:

  • que tenen de semblant?
  • quins sons s’assemblen o sonen igual?

I per fer-ho més entretingut aquí et deixo tres trencaclosques poètics per retallar, confegir, recitar i observar la rima.

Engresca a la família i organitzeu un petit recital poètic.

#joemquedoacasa #poesiaenconfinament

 

Trencaclosques poètics by Montserrat on Scribd