DIARI O QUADERN D’APRENENTATGE

Font: Institut Badalona VII

Font: Institut Badalona VII

Un diari o quadern d’aprenentatge és un document que escriu l’alumne en una llibreta, en un blog digital.., i que serveix per deixar constància dels aprenentatges, experiències, reflexions, opinions, i tot allò que ha après o vol “guardar-se” . També hi pot escriure el com ho ha après i si ha tingut alguna dificultat en el procés. És una eina molt interessant quan es treballa per projectes, ja que permet l’autoregulació dels propis aprenentatges a través de l’escriptura reflexiva i personal. El mestre hi té un paper d’observador i mediador, però no avalua, en canvi si que ajuda a fer adonar als nens i nenes de la manera com s’ho fan per aprendre.

Els nens poden recollir i escriure al seu diari o quadern d’aprenentatge,

  • allò que els ha cridat l’atenció dels aprenentatges que han fet,
  • allò que han descobert o après aquell dia,
  • opinions i impressions del que han llegit, estudiat o del que els han explicat,
  • fragments de textos que creuen interessants,
  • fotos, retalls, informacions diverses
  • expectatives i interessos que els ha generat l’estudi
  • dubtes i preguntes a partir de les quals els agradaria aprofundir
  • autoavaluar-se: què he après, què m’ha costat més…

Hi han d’escriure quan els vingui de gust, no cal que sigui cada dia, però sí intentar que cada setmana hi hagi alguna aportació.

Abans de començar a fer un diari d’aprenentatge cal establir unes pautes clares de funcionament,

  • Cada quan hi escriurà
  • Quanta estona hi dedicarà
  • Què hi escriurà o hi recollirà
  • Cada quan  mestre i alumne en parlaran

Podeu llegir l’article “La construcción de textos reflexivos” de Cuadernos de pedagogía n.416 on desenvolupa i exemplifica l’escriptura reflexiva a les àrees, base fonamental per escriure un diari o quadern d’aprenentatge.

Animeu als vostres alumnes a fer un seguiment dels aprenentatges a través d’aquesta eina!

En aquesta línia, però enfocat com a diari personal de les lectures per plaer trobareu les Agendes de lectura, una per a 5è i una per a 6è, de l’editorial Teide. Les agendes estan pensades per fer servir a l’estona del temps de lectura (30 minuts de lectura), i inclouen tres línies de propostes:

  • Un apartat de diari personal sobre les lectures que va fent l’alumnat, i on cadascú pot anar recollint impressions, opinions, comentaris diversos, fer il.lustracions de les lectures…
  • Un apartat d’animació a la lectura, amb l’objectiu d’obrir portes a noves lectures, animant a descobrir gèneres diversos i facilitar que cada infant trobi el seu estil i gust de llegir.
  • Un apartat per parlar de les lectures, amb l’objectiu de facilitar moments per a conversar, recomanar i compartir opinions.
Fpnt: Martirià Pagès

Fpnt: Martirià Pagès

One thought on “DIARI O QUADERN D’APRENENTATGE

  1. Dolors Permanyer Permanyer

    bon dia,
    em sembla molt interessant aquesta manera de treballar amb els alumnes.
    Tindries algun exemple de quadern, per poder veure com es materialitza?. Potser amb algunes fotografies o video en tindria prou

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *