Un diari o quadern d’aprenentatge és un document que escriu l’alumne en una llibreta, en un blog digital.., i que serveix per deixar constància dels aprenentatges, experiències, reflexions, opinions, i tot allò que ha après o vol “guardar-se” . També hi pot escriure el com ho ha après i si ha tingut alguna dificultat en el procés. És una eina molt interessant quan es treballa per projectes, ja que permet l’autoregulació dels propis aprenentatges a través de l’escriptura reflexiva i personal. El mestre hi té un paper d’observador i mediador, però no avalua, en canvi si que ajuda a fer adonar als nens i nenes de la manera com s’ho fan per aprendre.
Els nens poden recollir i escriure al seu diari o quadern d’aprenentatge,
- allò que els ha cridat l’atenció dels aprenentatges que han fet,
- allò que han descobert o après aquell dia,
- opinions i impressions del que han llegit, estudiat o del que els han explicat,
- fragments de textos que creuen interessants,
- fotos, retalls, informacions diverses
- expectatives i interessos que els ha generat l’estudi
- dubtes i preguntes a partir de les quals els agradaria aprofundir
- autoavaluar-se: què he après, què m’ha costat més…
- …
Hi han d’escriure quan els vingui de gust, no cal que sigui cada dia, però sí intentar que cada setmana hi hagi alguna aportació.
Abans de començar a fer un diari d’aprenentatge cal establir unes pautes clares de funcionament,
- Cada quan hi escriurà
- Quanta estona hi dedicarà
- Què hi escriurà o hi recollirà
- Cada quan mestre i alumne en parlaran
Podeu llegir l’article “La construcción de textos reflexivos” de Cuadernos de pedagogía n.416 on desenvolupa i exemplifica l’escriptura reflexiva a les àrees, base fonamental per escriure un diari o quadern d’aprenentatge.
Animeu als vostres alumnes a fer un seguiment dels aprenentatges a través d’aquesta eina!
En aquesta línia, però enfocat com a diari personal de les lectures per plaer trobareu les Agendes de lectura, una per a 5è i una per a 6è, de l’editorial Teide. Les agendes estan pensades per fer servir a l’estona del temps de lectura (30 minuts de lectura), i inclouen tres línies de propostes:
- Un apartat de diari personal sobre les lectures que va fent l’alumnat, i on cadascú pot anar recollint impressions, opinions, comentaris diversos, fer il.lustracions de les lectures…
- Un apartat d’animació a la lectura, amb l’objectiu d’obrir portes a noves lectures, animant a descobrir gèneres diversos i facilitar que cada infant trobi el seu estil i gust de llegir.
- Un apartat per parlar de les lectures, amb l’objectiu de facilitar moments per a conversar, recomanar i compartir opinions.
bon dia,
em sembla molt interessant aquesta manera de treballar amb els alumnes.
Tindries algun exemple de quadern, per poder veure com es materialitza?. Potser amb algunes fotografies o video en tindria prou