III Trobada Pedagògica “Lectura i èxit educatiu”

http://www.livestream.com/fundaciojaumebofill/video?clipId=pla_68edfe6e-1c74-4343-bf98-1261df62ae60

Lecxit, “Lectura per a l’èxit educatiu”

“LECXIT té per objectiu incrementar l’èxit educatiu mitjançant la millora de la comprensió lectora dels infants.”

“Lectura per a l’èxit (www.lectura.cat) és un programa que vol millorar la comprensió lectora dels infants. A través d’un acompanyament individual, pots participar a les sessions de lectura amb un nen o nena i ajudar-lo a millorar. Amb l’infant triareu els materials que voleu llegir, segons els vostres interessos. Pots fer molt per un infant, el motivaràs i faràs que cregui en les seves capacitats. Fes-te voluntari i vine a llegir amb nosaltres!”

Lecxit s’ha implementat per primer cop a Catalunya aquest curs 2011/12, amb alumnes de quart de primària i voluntaris de tota Catalunya. Aquest programa depèn de la Fundació Bofill i està fet amb col·laboració amb el Departament d’Ensenyament i la Fundació “La Caixa”.

He tingut l’oportunitat de participar en l’elaboració d’un dels materials de suport que s’utilitzen,  cofinançat per la Fundació Jaume Bofill i la Fundació “La Caixa”.

Captura de pantalla 2014-11-30 a les 12.11.42


Com s’ensenya a llegir?

QUERALT I CATÀ, E. Llegir, més enllà de les lletres. Lleida: Pagès Editors (2012)

De la mà de l’Enric Queralt i Catà,  expert en lectura i que actualment participa en el Pla d’Impuls del Departament d’Ensenyament.

Un assaig de Didàctica de la lectura, molt pràctic, amb moltes referències bibliogràfiques, teories i propostes  per treballar la lectura en tots els seus àmbits: el saber llegir, el llegir per aprendre i el gust per llegir. Una “brúixola” de l’aprenentatge de la lectura.

Amb un llenguatge planer i clar. Serà a les llibreries a partir el mes de juny.

Guardonada als XXXII Premis Baldiri Reixac.

 

La Caputxeta Vermella

 

 

nena 1: “Mira, és el racó de la primavera”.

nen 1: no, és, és …

nena 2: “La Blancaneus!”

nen1: “No, és la Caputxa de la Caputxeta!”

mestra: ¨I com és que només hi ha la caputxa? On deu ser la Caputxeta?”

nena 3: “Se l’ha menjada el llop!·

nen 3: “No se la menja, el caçador li obre la panxa i li posa pedres…”

nena 4: “Això és a les cabretes, a la Caputxeta no li posa pedres, t’equivoques”.

nena 3: “Sí que se la menja i a l’àvia també”.

nen 5: “noooo, l’àvia es fica dins de l’armari”.

nen 6: “Noooo, s’enfila dalt i estira la Caputxeta amb un paraigua! Això surt a la meva pel·li!”.

(…)

mestra: ” Escolteu, i com és que la mare la fa anar a l’altre banda del bosc, si sap que hi ha el llop? A tu t’hi haurien deixat anar (a la nena 2)?

nena 2: “no, segur que no”.

mestra: “I l’àvia, deu ser la mare del pare o de la mare?”

nen 6: “La de la mare!”

mestra: “I per què ho saps?”

Això dóna per molt, ja ho veieu. I no hem fet preguntes literals del tipus “De quin color era….?”  “Per quin camí….?”

Una cistella amb diferents exemplars de Caputxetes i uns quants interrogants poden fer que els nens i nenes se n’adonin que hi pot haver diferents versions d’un mateix fet:

Lectura Crítica

 

Algunes versions molt interessants i diferents:

Imatge de http://revistababar.com/

 

 

LERAY, M. Una Caperucita Roja. Mèxic: Océano Travesia, 2009.

 

 

 

 

 

 

La Caputxeta Vermella. Il·lustracions de Carmen Segovia. Ed. Barcanova, Sopa de llibres.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PAKOVSKA, K. Caperucita Roja. Kókinos.

Els sumaris de les revistes

Alumnes de primer

Les revistes són una font d’informació que els alumnes tenen al seu abast a la biblioteca. I com a tal, cal aprendre a utilitzar-la.

Amb els alumnes de cicle inicial hem analitzat els sumaris de les revistes de la seva edat que tenim a la biblioteca: “el Tatano” i “Les Tres Bessones”. Hem vist que tenien formats diferents, però que els dos ens faciliten la cerca d’informació.

Una “minirecepta” per a cicle inicial:

recepta revistes inicial

SUMARI REVISTES INICIAL

Les fonts documentals.

 

És fonamental que els alumnes coneguin quines són les fonts d’on poden treure informació sobre determinats temes.

Us heu passejat mai amb ells pel Museu d’Història de Catalunya? Heu anat a la Biblioteca Nacional de Catalunya? Sabeu que ho podeu fer de forma virtual? Al Museu d’història de Catalunya hi trobareu una exposició virtual sobre les bruixes que fins i tot podran preparar beuratges per “enamorar”…

Una minirecepta per a cicle superior:

Recepta Fonts Documentals

fons documentals_història

Jornada inicial Puntedu

Avui s’ha celebrat a Barcelona la Jornada Inicial dels centres que han estat seleccionats per engegar el programa Puntedu aquest curs 2011/12, un total de 104 centres de primària i secundària.

Ha estat una jornada amb un programa de gran qualitat.

L’ha iniciada la bibliotecària de l’Escola Orlandari, la Mariona Trabal. Com en altres ocasions, la Mariona ha explicat l’organització i el funcionament de la seva biblioteca, i ha donat uns bons consells als que tot just s’inicien. També ha presentat el seu nou bloc dedicat a la competència informacional.

La Dolors Martos, una de les persones responsables del programa, ha presentat el nou directori de blocs de biblioteques escolars, i ha animat als participants a crear-ne.

La Dolors Bundó, responsable de la biblioteca de l’Escola Cossetània de Vilanova i la Geltrú, ha fet una exposició sobre el Pla de lectura de centre i les seves implicacions.

La segona part de la jornada ha estat dedicada a presentar experiències de centres de primària i secundària:

Per primària, l’Anna Badia, de l’Escola Estalella Graells, ha presentat la seva biblioteca i el procés que ha anat seguint, en una exposició agradable i amena.

El nostre centre ha presentat la nostra experiència de molts anys, el llarg camí que hem seguit per arribar a on som.
View more presentations from mdremei.1

Per secundària, Víctor Curcó Murillo i Isabel Toro Delgado d l’Institut La Roca de La Roca.del Vallès i la Paz Rios Gabás. Institut Maria Rúbies, de Lleida, han presentat les seves experiències.

Una jornada en què els centres que comencen s’han implicat, han participat, han fet propostes; una jornada que, malgrat el moment que vivim actuament, ha fet present la fermesa del treball dels mestres i les escoles; una jornada en què no s’han sentit lamentacions pel que no tenim, sinó que s’ha mostrat la professionalitat i les ganes de fer-ho bé.

Busquem un recurs a “Eureka”

Coneixeu “Eureka“? És una revista de coneixements digital, elaborada amb la col·laboració de la UB i Digital Text.

Els alumnes hi poden trobar articles de tots els temes que els interessin.

Una proposta de treball que pot anar bé per cicle mitjà i superior: analitzar la web i cercar un recurs relacionat amb el tema que estiguin treballant a medi, posem per cas.

Una proposta que engloba les tres fases de la competència informacional: la cerca i recuperació de la informació, l’anàlisi i tractament, i l’aplicació i comunicació.

Vegeu:

Recepta Buscar Un Recurs a Eureka

Buqueu Un Recurs a Eureka

Elaborem un informe d’una web: InfoK

El “llegir per aprendre” , la competència informacional, porta implícit el saber valorar l’adequació i la fiabilitat d’allò que llegim.

Els alumnes de sisè han fet un treball de grups: han analitzat una web prou coneguda per ells, la de l’espai “InfoK”. S’han fixat en els seus continguts i n’han valorat la fiabilitat i adequació, tot elaborant un informe per la revista de l’Escola.

Aquí en teniu la proposta i els resultats:

Recepta Elaborar Un Informe Infok
informe InfoK

pàgina revista biblioteca infok-1