Ahir dijous 7 d’abril vàrem estar a l’Hospitalet de l’Infant realitzant una pràctica conjunta amb l’alumnat de Geografia de 2on de batxillerat de l’INS Berenguer d’Entença sobre l’espai urbà. Els objectius d’aquesta pràctica van ser:

  1. Identificar els elements de la imatge de la ciutat (camins, fites, nodes, barreres i barris)
  2. Diferenciar funcions urbanes en les diferents àrees de l’espai urbà.
  3. Plantejar opcions de futur a partir d’una DAFO (debilitats i fortaleses del territori i amenaces i oportunitats de l’àmbit on es troba el territori d’estudi)

Amb aquests objectius, l’alumnat de tots dos centres, INS Cubelles i INS Berenguer d’Entença es van barrejar en grups d’uns quatre components. L’alumnat de l’Hospitalet de l’Infant van fer de guies i van seleccionar tres llocs o posicions amb característiques contrastades per a omplir la fitxa d’observació.

El format de partida és la fitxa d’observació elaborada pel grup de treball Georecursos de l’ICE-URV.

Aquesta fitxa conté aquesta taula

Posició 1 Posició 2 Posició 3
Camins
Nodes
Límits
Barris
Tipologia d’edificis
Tipologia de vianants
Tipologia de vehicles
Estat de conservació
Estat de conservació
Funcions urbanes

Camins o senders:

diferents tipus de vies: carrers asfaltats per a la circulació de vehicles rodats amb voreres per als vianants a cada banda, camins només per a vianants, camins de terra, vies ràpides o rondes, entre d’altres.

Fites:

Referències que acostumen a ser utilitzades com a punts de trobada o d’orientació dins l’espai urbà. Cal tenir present que no tothom té les mateixes fites tot i que, cal reconèixer que normalment les places majors, esglèsies  i edificis i monuments emblemàtics acostumen a aparèixer en les imatges que la gran majoria dels ciutadans i ciutades tenen de la seva ciutat.

Nodes:

Els nodes es poden entendre

  • com a connexions de diferents modes de transport (estació de tren, aeroport, estació d’autobusos)
  • com una confluència de diferents camins.

Barreres o límits:

Cal diferenciar entre les barrers o límits físics que venen donats per formes del relleu, presència de barrancs, la línia de costa, entre d’altres, i les barreres o límits contruïts per l’ésser humà com les autopistes, línies de ferrocarril i d’altres murs.

També considerarem com a límits la presència d’una discontinuitat que pot venir condicionada per canvis en el tipus d’habitatge o tipus de funcions,.

Barris:

En primer lloc cal tenir present la definició de barri. Si entenem que un barris serà aquella àrea urbanitzada on la població por accedir a serveis bàsics (sanitaris, ensenyament, comercials, especialment, els d’alimentació) juntament amb un sentiment de pertinença i d’identitat amb elements culturals distintius (costums, tradicions, festes). D’aquesta manera, la primera pregunta a plantejar-se és: estic en una urbanització o en un barri?

Un cop completada aquesta fitxa, del seu anàlisi s’ha d’obtenir la informació per a completar la DAFO

FACTORS INTERNS (el municipi pot actuar per explotar-los o reduir-los) FACTORS EXTERNS (el municipi no pot incidir directament)
DEBILITATS AMENACES
FORTALESES OPORTUNITATS

Finalment, totes les DAFO serveixen per a reunir els arguments necessaris per a realitzar un debat.

En el cas de la sessió d’ahir, va servir per revisar la situació de l’Hospitalet de l’Infant així com comparar Cubelles i l’Hospitalet de l’Infant, tot fent una visió del litoral català, en especial del tram Barcelona-sud.