El paisatge urbà
Ahir dijous 7 d’abril vàrem estar a l’Hospitalet de l’Infant realitzant una pràctica conjunta amb l’alumnat de Geografia de 2on de batxillerat de l’INS Berenguer d’Entença sobre l’espai urbà. Els objectius d’aquesta pràctica van ser:
- Identificar els elements de la imatge de la ciutat (camins, fites, nodes, barreres i barris)
- Diferenciar funcions urbanes en les diferents àrees de l’espai urbà.
- Plantejar opcions de futur a partir d’una DAFO (debilitats i fortaleses del territori i amenaces i oportunitats de l’àmbit on es troba el territori d’estudi)
Amb aquests objectius, l’alumnat de tots dos centres, INS Cubelles i INS Berenguer d’Entença es van barrejar en grups d’uns quatre components. L’alumnat de l’Hospitalet de l’Infant van fer de guies i van seleccionar tres llocs o posicions amb característiques contrastades per a omplir la fitxa d’observació.
El format de partida és la fitxa d’observació elaborada pel grup de treball Georecursos de l’ICE-URV.
Aquesta fitxa conté aquesta taula
Posició 1 | Posició 2 | Posició 3 | |
Camins | |||
Nodes | |||
Límits | |||
Barris | |||
Tipologia d’edificis | |||
Tipologia de vianants | |||
Tipologia de vehicles | |||
Estat de conservació | |||
Estat de conservació | |||
Funcions urbanes |
Camins o senders:
diferents tipus de vies: carrers asfaltats per a la circulació de vehicles rodats amb voreres per als vianants a cada banda, camins només per a vianants, camins de terra, vies ràpides o rondes, entre d’altres.
Fites:
Referències que acostumen a ser utilitzades com a punts de trobada o d’orientació dins l’espai urbà. Cal tenir present que no tothom té les mateixes fites tot i que, cal reconèixer que normalment les places majors, esglèsies i edificis i monuments emblemàtics acostumen a aparèixer en les imatges que la gran majoria dels ciutadans i ciutades tenen de la seva ciutat.
Nodes:
Els nodes es poden entendre
- com a connexions de diferents modes de transport (estació de tren, aeroport, estació d’autobusos)
- com una confluència de diferents camins.
Barreres o límits:
Cal diferenciar entre les barrers o límits físics que venen donats per formes del relleu, presència de barrancs, la línia de costa, entre d’altres, i les barreres o límits contruïts per l’ésser humà com les autopistes, línies de ferrocarril i d’altres murs.
També considerarem com a límits la presència d’una discontinuitat que pot venir condicionada per canvis en el tipus d’habitatge o tipus de funcions,.
Barris:
En primer lloc cal tenir present la definició de barri. Si entenem que un barris serà aquella àrea urbanitzada on la població por accedir a serveis bàsics (sanitaris, ensenyament, comercials, especialment, els d’alimentació) juntament amb un sentiment de pertinença i d’identitat amb elements culturals distintius (costums, tradicions, festes). D’aquesta manera, la primera pregunta a plantejar-se és: estic en una urbanització o en un barri?
Un cop completada aquesta fitxa, del seu anàlisi s’ha d’obtenir la informació per a completar la DAFO
FACTORS INTERNS (el municipi pot actuar per explotar-los o reduir-los) | FACTORS EXTERNS (el municipi no pot incidir directament) |
DEBILITATS | AMENACES |
|
|
FORTALESES | OPORTUNITATS |
|
|
Finalment, totes les DAFO serveixen per a reunir els arguments necessaris per a realitzar un debat.
En el cas de la sessió d’ahir, va servir per revisar la situació de l’Hospitalet de l’Infant així com comparar Cubelles i l’Hospitalet de l’Infant, tot fent una visió del litoral català, en especial del tram Barcelona-sud.
Deixa un comentari