L’AVE s’estrena a Barcelona amb un servei impecable i màxima expectació

EFE
BARCELONA / MADRID

Una barreja d’expectació i curiositat ha rebut aquest matí els primers trens de l’AVE procedents de Madrid a l’estació de Sants, on relluïa la flamant zona d’embarcament habilitada per a l’alta velocitat. La puntualitat i la satisfacció dels viatgers ha marcat la jornada d’estrena de la nova línia.

A les sis del matí, han sortit de Barcelona i Madrid els primers trens de la línia de l’AVE, plens de periodistes, homes de negocis i personal del gestor d’infraestructures ferroviàries, Adif. El president de Renfe, José Salgueiro, que ha anat fins a l’estació de Sants per donar la sortida al primer AVE des de la capital catalana, ha qualificat el moment d'”històric”.

Com estava previst, no hi ha hagut cap tipus de cerimònia oficial quan ha sortit el primer comboi de Sants, amb 250 passatgers a bord, gairebé un centenar d’ells periodistes. El tren ha arribat a l’estació d’Atocha a les 8.38 hores, cinc minuts abans del previst. El trajecte s’ha completat sense incidències i els passatgers han quedat “encantats” amb l’experiència.

A 300 quilòmetres per hora

Ricardo Durán, el maquinista d’aquest tren, ha viscut l’experiència amb una gran satisfacció professional: “Més que nervis, he sentit una gran responsabilitat”. El tren, model Siemens S-103, ha arribat a la velocitat de 300 quilòmetres per hora poc després de sortir de la ciutat. De moment, aquesta és la velocitat màxima a la qual circularà i a la qual ha fet el 90% del trajecte.

El primer AVE que ha sortit de Madrid ha arribat a Sants a les 8.35 hores, vuit minuts abans del previst. En el comboi hi viatjaven 170 persones, entre elles el president d’Adif, Antonio González Marín. Una legió de periodistes els esperava, com si fossin estrelles, per entrevistar-los. Era difícil trobar viatgers que no fossin periodistes o personal d’Adif. Javier García, una de les excepcions, ha explicat que ha agafat l’AVE “per plaer” i ha qualificat el viatge de “fantàstic”.

Els passatgers de l’AVE han deixat de ser momentàniament els protagonistes de la jornada a Sants quan uns crits han desviat l’atenció dels periodistes. Uns 20 sindicalistes de la CGT protestaven amb una gran pancarta amb el lema Menys AVE i més trens de Rodalies i regionals, fins que els Mossos d’Esquadra els han evacuat de l’andana.

Endarreriments habituals a Rodalies

En contrast amb l’absoluta puntualitat de l’AVE, els no tan nous trens de Rodalies han registrat les habituals demores: a la línia 2, endarreriments de 30 minuts per una avaria, i a les línies 3 i 4, de 15 minuts per obres nocturnes a Sants. Alguns viatgers que volien agafar l’AVE i que venien a Rodalies han perdut el tren i han hagut de ser recol·locats en altres combois per anar a Madrid.

El director general d’alta velocitat de Renfe, Abelardo Carrillo, que ha viatjat en el primer tren Barcelona-Madrid, ha destacat que a primeres hores del matí han circulat cinc trens AVE entre Barcelona i Madrid amb ocupacions que oscil·len entre el 50% i el 60%, encara que en alguns trens del dia s’espera una ocupació del 80%. En funció de la demanda, Renfe decidirà si incrementa el nombre de freqüències, que ara és de 17 trens diaris en cada sentit, amb una oferta total de 13.489 places.

La connexió amb França

El dia 20 de febrer quedarà com una data històrica per a l’alta velocitat a Espanya, a l’unir les dues ciutats més importants del país, amb dos mesos de retard sobre l’última data prevista, el 21 de desembre de l’any 2007, però amb sis anys de retard sobre la data prevista inicialment pel llavors ministre de Foment, Francisco Álvarez Cascos.

Setze anys més tard que la inauguració de l’AVE Madrid-Sevilla i després de 12 anys d’obres i de problemes, l’AVE ha arribat, per fi a Barcelona. El pròxim repte serà la connexió amb la frontera francesa, prevista en aquests moments per al 2012.

Article publicat  http://www.elperiodico.cat el dimecres 20 de febrer de 2008

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

 
Go to Top