CONSTEL·LACIONS LITERARIES

Font: http://elcantardecaliope.blogspot.com/p/constelacion-literaria.html

Una  constel·lació literària  es fonamenta en la idea de representar, de forma gràfica traçant línies entre una obra i altra, la relació que, segons el lector, s’estableix entre les  lectures.

L’elaboració d’aquesta xarxa literària pot respondre a diferents temes o aspectes, per exemple, centrar-se en,

  • el tema: llibres de por, de màgia, d’aventures…
  • personatges: herois i heroïnes, bruixes, animals…

Es tracta que l’alumne defineixi un itinerari lector amb llibres que hagi llegit o llibres que té interès de llegir per anar completant la seva constel·lació. En aquesta selecció s’hi poden combinar les lectures amb altres propostes com cinema,música, obres de teatre, espectacles… A mida que avança el curs els nens  i nenes van ampliant la seva constel.lació. És una iniciativa que permet llegir i eixamplar les expectatives lectores dels aprenents i on el mestre acompanya i orienta.

La constel·lació literària és una fórmula de motivació a la lectura i permet ampliar les lectures i per a parlar sobre el que s’ha llegit, per això esdevé una bona proposta per el temps de lectura diària.Per a nens i nenes de primària es poden plantejar constel·lacions temàtiques o de personatges: els amics, la família, aventures, animals, els herois i heroïnes…

Tot i que és una proposta més pensada per a lectors avançats i per a ESO, es pot adaptar la idea per a nens i nenes de CS seguint una seqüència del tipus següent,

  • En una primera fase, que pot tenir una durada d’un semestre,
    • Presentació de la constel·lació: què és, què ens permet…
    • Inici d’una constel.lació literària amb modelatge del docent.
    • Presentació de dos o tres models de constel·lació: es poden fer grups segons afinitats lectores.
  • En una segona fase, que pot portar-se a terme durant el segon semestre, demanar que cada alumne elabori la seva constel·lació literària. Algunes pautes,
    • tria un tema que t’agradi: llibres de por, herois i heroïnes, la màgia, bruixes…
    • pensa en els llibres que has llegit de la temàtica que has triat
    • amb un DN3 o un paper d’embalar fes un pòster: escriu el tema al mig del full i fes un mapa amb els títols dels llibres,  personatges, elements… segons hagis triat. Estableix relacions entre els llibres. Busca un codi per assenyalar els llibres que has llegit, els que tens pendent, etc, fes anotacions al marge que t’ajudin a recordar aspectes rellevants, …
    • decora’l amb imatges, dibuixos, fotos… dels llibres,
    • una vegada el tinguis fet, et servirà de guió per presentar oralment als companys la teva constel·lació.

Per iniciar-se en aquest tipus de treball es pot partir d’una proposta conjunta de classe, en la que es plantegin, per exemple, dues o tres constel·lacions de manera que els alumnes en triïn una o altra. Això donarà lloc a dos o tres grups d’aula amb els quals caldrà treballar i mediar.

Us recomano l’article de Guadalupe Jover on en parla abastament  Constelaciones literarias

 

LA FORMACIÓ LITERARIA A PRIMÀRIA

Il.lustració de Xuan loc Xuan

La competència literària es desenvolupa a partir de les satisfaccions, els estímuls, les emocions, etc, que provoca la lectura de textos iteraris. No es tracta d’una competència que es fomenti seguint unes normes, sinó que es desenvolupa a partir de la lectura lliure i autònoma.

Per a potenciar-la són necessaris moments de conversa per parlar dels llibres i del llenguatge dels textos dels llibres que es llegeixen, de manera que això permeti l’intercanvi entre els diferents perfils de lectors

Segons la forma com els nens i nenes es relacionen amb els textos i els llegeixen es pot establir sis tipus de lectors (Pike 2003; citat a Silva-Díaz, 2005: 102):

  • Lector associatiu: relaciona el que llegeix amb la seva pròpia experiència. El text és un estímul.
  • Lector investigador: es predisposa a elaborar hipòtesis i a resoldre El text és una oportunitat per imaginar.
  • Lector especulatiu: es distancia del text, gaudeix amb la complexitat.
  • Lector afectiu: se sent atret pel to i els elements afectius del text.
  • Lector cognitiu: sent interès per l’esforç mental que suposa desxifrar el significat del text.
  • Lector passiu: no reacciona davant del text, ni com a estímul emotiu ni cognitiu.

És important que aquests diferents perfils de lectors interaccionin, i així afavorir la interpretació compartida dels textos. En aquest sentit, m’agrada el quadre que proposa Mendoza on es fa visible com,

  • abans de llegir es fa una precomprensió del text i s’activen estratègies lectores com la de fer hipòtesis o anticipar.
  • en el moment de llegir és quan cal una comprensió plena del text i quan s’activen estratègies lectores com fer inferències i connexions,
  • i després de llegir és quan el lector pot fer una interpretació i reflexió sobre el text.

Font: tesi doctoral Lectures literaries de Vanesa Amat

Per incidir en la competència literària cal que a totes les edats, els infants i joves tinguin a l’abast la possibilitat de sisposar d’un bon fons bibliogràfic (a la biblioteca personal, a la d’aula, a la de l’escola).

Feu una mirada als documents La lectura en un centre educatiu, i El temps de lectura a primària. Ambdós donen orientacions clares i precises sobre com abordar la lectura literària a primària.

També us convido a fer un cop d’ull a les Agendes de lectura (5è i 6è), editorial Teide, que juntament amb la Margarida Falgàs i la Rosa Marzo vàrem elaborar amb la finalitat  de potenciar el valor literari de la lectura a primària.

LITERATURES UNIVERSALS

Material molt interessant que facilita estratègies i recursos per a treballar la literatura tant a l’ensenyament primari com a l’ensenyament secundari, obligatori i postboligatori.

Es tracta d’una sèrie de 8 opuscles dedicats a diverses tradicions literàries no eurocèntriques Les altres literatures universals, del Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics.

Els opuscles pretenen ampliar el coneixement dels docents sobre aquestes literatures, amb el propòsit final d’ajudar a posar en valor la tradició cultural dels alumnes d’origen estranger davant de la resta de companys de l’aula ordinària i del centre.

Cada opuscle fa una aproximació a la literatura d’una zona geogràfica diferent. La selecció d’aquestes literatures s’ha fet tenint en compte la procedència dels col·lectius més nombrosos dins l’alumnat d’origen estranger del nostre sistema educatiu.

 

 

  1. La literatura occidental i les altres tradicions universals
  2. Les literatures occidentals. Europa, Amèrica del Nord i Iberoamèrica
  3. Les literatures del Magreb
  4. Les literatures de l’Àfrica negra
  5. Les literatures de l’Orient Mitjà
  6. Les literatures de l’Àsia: la Xina i el Japó
  7. Les literatures de les illes de l’Extrem Orient
  8. Les literatures ameríndies

LES “BULLET JOURNAL”

Font: bullet journal de la Roser Alonso

En plena era digital les bullet journal estan de moda i permeten organitzar l’agenda d’una manera personalitzada, creativa i original.

La idea va sorgir a partir de la necessitat d’organitzar-se i planificar-se adequadament que tenia en Ryder Carroll, un jove amb dèficit d’atenció. Ell mateix explica com elaborar i utilitzar una bullet journal a la seva web o al seu canal de youtube.

Aquest setembre pots fer la teva bullet journal i animar els  alumnes a fer la seva.

Si vols fer una bullet journal has de…

  • Decidir si la vols  anual, semestral o trimestral… el que més et convingui.
  • Triar un quadern la mida del qual et vagi bé, o si vols, fes el teu propi quadern amb fulls tallats a la forma i mida que t’agradi, i enquaderna’ls.
  • Personalitzar la coberta i contracoberta.
  • Reservar un parell de pàgines a l’inici que et serviran d’índex.
  • Deixar una pàgina per dibuixar-hi la llegenda, és a dir, els símbols que atribuiràs a cada tasca o aspecte que reculls a la teva bullet. Per exemple, decidir quin símbol es farà servir per indicar una tasca acabada, una tasca començada, idees, prioritat, investigar, reunió o cita… L’agenda ha de servir per enregistrar tot el que hagis o vulguis fer: tasques que tinguis pendents, llibres que vulguis llegir, pel.lícules per anar a veure, projectes…
  • Pots dedicar una pàgina per dia, o per setmana. El que et vagi millor.
  • Ves anotant tot el que hagis i vulguis fer, i marcar quan estigui fet.

Aquí teniu algunes mostres més que m’han facilitat la Núria i la Roser Alonso. Gràcies a totes dues!

Imatges Bullet Journal by Montserrat on Scribd

SOM-HI! COMENÇA EL CURS 2018-2019

Il·lustració de Merel Eyckerman

Estem a punt de començar un nou curs, el novè d’aquest bloc!

Gràcies a totes les persones que seguiu el bloc i  també gràcies als vostres comentaris!  M’encoratgeu a continuar compartint amb tots vosaltres propostes didàctiques i reflexions sobre la llengua.

Avui us deixo algunes idees pels primers dies de curs que ja havia compartit en altres ocasions,

Explicar les vacances sense avorrir el personal

Poemes per iniciar el curs

Propòsits d’inici de curs

Bon curs 2018 – 2019!

Montserrat

CAMINS LLUENTS DE ROSADA. PROPOSTA DE CREACIÓ POÈTICA

Aquests dies d’estiu, casualment, he trobat un llibre interessant, que completa la meva biblioteca poètica.

Es tracta del llibre Camins lluents de rosada, escrit per la Mireia Lleó, i editat el febrer de 2018 per edicions Témenos.

El llibre és una proposta didàctica de lectura i creació poètica basada en l’obra de Joan Salvat-Papasseit. Les propostes que s’hi presenten es poden adaptar i portar a terme en diferents nivells de l’educació primària i també per a secundària.

A banda  de la part pràctica de les diferents proposes per fer amb l’alumnat, m’agrada especialment la part on es plantegen apunts sobre la poesia a l’escola i facilita alguns secrets de la poesia (pàgines 44 a 47). En aquestes pàgines, de forma sintètica i clara, l’autora facilita informació bàsica que tot mestre hauria de saber. D’aquesta part em quedo amb la frase, “no hauríem de perdre de vista que la poesia es fa per ser dita i escoltada”, i tal com en diverses ocasions he parlat en aquest bloc, per gaudir de la seva musicalitat. En un món tan poc poetitzat la proposta de la Mireia Lleó ens dona eines per apropar la poesia als alumnes.

El llibre és una bona eina per orientar a docents a l’hora de planificar alguna sessió d’aproximació a la poesia de Joan Salvat Papasseit.

AUDIO LLIBRES

Els audio llibres són una manera de fomentar o recuperar l’hàbit lector? en Josep Maria Fonalleres en parla al seu article Leer es otra cosa. Segons ell, els audio llibres no fomenten l’hàbit lector, malgrat tenir múltiples altres virtuts.

Per a mi, els audio llibres esdevenen una proposta interessant que permet gaudir de la literatura amb els ulls tancats, sobretot si estant locutats i interpretats de forma rigorosa. És un plaer deixar-se emportar per la bellesa de les paraules.

Podeu fer un tastet d’audio llibres al web En veu alta, un espai creat i dinamitzat per la Maribel Gutiérrez, l’Anna Maria Villalonga i en Miquel Llobera i que ofereix literatura per escoltar. També hi trobareu una secció de narrativa infantil i juvenil.

Els audiollibres també són presents a les biblioteques, les quals disposen d’un fons cada vegada més interessant i trobareu diverses webs on descarregar-vos-en de forma gratuïta.

Si no sabeu què fer amb els nens i nenes aquesta tarda d’estiu us proposo que experimenteu i creeu els vostres propis audio llibres. Per fer-ho  engresqueu als infants a triar un conte que els agradi i que coneguin bé,  i a gravar-se mentre el llegeixen o l’expliquen (si teniu ordinador l’audacity és una bona eina, si no amb el mòbil també es pot fer). Cal que posin atenció en els aspectes prosòdics del llenguatge: veu, volum, ritme, entonació… Poden fer una sola veu, o vàries veus, incloure-hi efectes sonors…

Després feu una sessió de contes escoltats. Teniu entreteniment per a tota la tarda.

Aquí us deixo un petit guió per si ho voleu provar:

Gravem Un Audio Llibre by Montserrat on Scribd

VOLEN QUAN VOLEN

Que no es pari de sembrar el gust per llegir poemes!

Volen quan volen  (editorial Arrelaés el joc de paraules que serveix de títol al poemari de Miquel Àngel Llauger amb gravats i dibuixos de Carles Moll.  Escrit amb amb un toc d’humor, amb una bona dosi d’emocions, amb exquisida tècnica i un llenguatge acurat, presenta 21 poemes de tema i estil diversos.

Us el recomano tot, però aquí comparteixo dos dels poemes que parlen de personatges. Reconeixeu de quins personatges es tracta?

Endevinar els personatges by Montserrat on Scribd