TAL DIA COM AVUI… 6è ANIVERSARI DEL BLOC

2017-02-04_1429Avui fa sis anys que vaig  obrir aquest blog. Durant tot aquest temps he compartit idees, materials, opinions, he conegut i contactat amb altres bloguers i he intentat respondre les consultes que m’heu fet.

Al voltant de 600 articles!

És un plaer saber que el que comparteixo és utilitzat per a altres mestres.

Gràcies per les vostres visites!

Seguim…

 

16 DE FEBRER, DIA INTERNACIONAL DE LA LECTURA EN VEU ALTA

Il.lustració d'Ignasi Blanch

Il.lustració d’Ignasi Blanch

Tots els dies són bons per gaudir d’una bona lectura en veu alta, però si a més a més, aquesta modalitat de lectura té el seu dia mundial… no tens excusa!

Dia Mundial de La Lectura en Veu Alta by Montserrat on Scribd

En molts articles he parlat sobre la lectura en veu alta  i he  fet propostes. Per acabar de completar el dia en recupero una, feu-hi un cop d’ull! Mestres, llegiu en veu alta als alumnes

També podeu mirar-vos les propostes que s’han preparat per celebrar aquest dia: “Lea en voz alta. Cambie el mundo”.

 

ACTIVITATS PER TREBALLAR EL TRAÇ

2017-02-04_1108En altres articles ja us he parlar de la necessitat de treballar el traç en les primeres etapes d’aprenentatge de l’escriptura.

El gest gràfic és un aspecte més a tenir en compte a l’hora d’ensenyar a escriure als infants, si bé no és pas l’únic.

En tot cas, el que és important és posar consciència en cadascun dels aspectes que intervenen en el procés d’aprenentatge de l’escriptura:  les etapes del procés d’adquisició del codi, les habilitats de composició textual, el text (macroestructura i superestructura), les propietats textuals, els aspectes d’ortografia i gramàtica de base i arbitrària i evidentment el gest gràfic.

Avui us proposo un llistat de destreses que enforteixen la musculatura del canell en els infants i faciliten l’entrenament i l’aprenentatge del traç. És important posar-se d’acord i planificar quines es treballaran a cada nivell de l’EI i del CI.

2017-02-04_1125

2017-02-04_1126

Autores com Gisèle Calmy ens han mostrat propostes per a treballar el gest gràfic a partir d’arabescs, contorns, formes, jocs de rectes, desplaçament a l’espai… i han inspirat altres autores contemporànies com Jeanine Villani (Fitxes d’activitats gràfiques 1, fitxes d’activitats gràfiques 2). Feu-hi un cop d’ull!

Altres articles on parlo de l’educació del gest gràfic,

 

UN GRAPAT D’IDEES PEL DIA DE LA PAU

il.lustració de Marissa Arroyo

il.lustració de Marissa Arroyo

La pau, pregonen,
i amb la boca petita
criden la guerra.

(Miquel Martí i Pol)

CANTAR I LLEGIR, APRENDRE I RECITAR POEMES QUE PARLIN DE PAU I CONVIVÈNCIA:

APROFITAR LES METÀFORES DELS CONTES PER ENTENDRE EL CONCEPTE DE PAU I NO VIOLÈNCIA

AJUDAR A APRENDRE A DEBATRE, ARGUMENTAR I A REFLEXIONAR

DIARI O QUADERN D’APRENENTATGE

Font: Institut Badalona VII

Font: Institut Badalona VII

Un diari o quadern d’aprenentatge és un document que escriu l’alumne en una llibreta, en un blog digital.., i que serveix per deixar constància dels aprenentatges, experiències, reflexions, opinions, i tot allò que ha après o vol “guardar-se” . També hi pot escriure el com ho ha après i si ha tingut alguna dificultat en el procés. És una eina molt interessant quan es treballa per projectes, ja que permet l’autoregulació dels propis aprenentatges a través de l’escriptura reflexiva i personal. El mestre hi té un paper d’observador i mediador, però no avalua, en canvi si que ajuda a fer adonar als nens i nenes de la manera com s’ho fan per aprendre.

Els nens poden recollir i escriure al seu diari o quadern d’aprenentatge,

  • allò que els ha cridat l’atenció dels aprenentatges que han fet,
  • allò que han descobert o après aquell dia,
  • opinions i impressions del que han llegit, estudiat o del que els han explicat,
  • fragments de textos que creuen interessants,
  • fotos, retalls, informacions diverses
  • expectatives i interessos que els ha generat l’estudi
  • dubtes i preguntes a partir de les quals els agradaria aprofundir
  • autoavaluar-se: què he après, què m’ha costat més…

Hi han d’escriure quan els vingui de gust, no cal que sigui cada dia, però sí intentar que cada setmana hi hagi alguna aportació.

Abans de començar a fer un diari d’aprenentatge cal establir unes pautes clares de funcionament,

  • Cada quan hi escriurà
  • Quanta estona hi dedicarà
  • Què hi escriurà o hi recollirà
  • Cada quan  mestre i alumne en parlaran

Podeu llegir l’article “La construcción de textos reflexivos” de Cuadernos de pedagogía n.416 on desenvolupa i exemplifica l’escriptura reflexiva a les àrees, base fonamental per escriure un diari o quadern d’aprenentatge.

Animeu als vostres alumnes a fer un seguiment dels aprenentatges a través d’aquesta eina!

En aquesta línia, però enfocat com a diari personal de les lectures per plaer trobareu les Agendes de lectura, una per a 5è i una per a 6è, de l’editorial Teide. Les agendes estan pensades per fer servir a l’estona del temps de lectura (30 minuts de lectura), i inclouen tres línies de propostes:

  • Un apartat de diari personal sobre les lectures que va fent l’alumnat, i on cadascú pot anar recollint impressions, opinions, comentaris diversos, fer il.lustracions de les lectures…
  • Un apartat d’animació a la lectura, amb l’objectiu d’obrir portes a noves lectures, animant a descobrir gèneres diversos i facilitar que cada infant trobi el seu estil i gust de llegir.
  • Un apartat per parlar de les lectures, amb l’objectiu de facilitar moments per a conversar, recomanar i compartir opinions.
Fpnt: Martirià Pagès

Fpnt: Martirià Pagès

ESCRIURE A FOC LENT

“Massa sovint l’escriptura s’ensenya com a una habilitat motora i no com una activitat cultural complexa”.

Vigotsky

L’humor crític de la Mafalda ens suggereix com no hauria de ser l’ensenyament de l’escriptura.

malditos-burocratas-1

Cal facilitar als nens i nenes molts moments i oportunitats per escriure a l’aula, per fer-ho “a foc lent”, i ajudar a fer-los conscients que escriure un text és un procés llarg i laboriós.
Aquí teniu un esquema que pot ajudar a fer adonar del procés.

Escriure És Un Procés by Montserrat on Scribd

LA IMMERSIÓ LINGÜÍSTICA A CATALUNYA

Tot un referent de l’escola catalana i pare de la immersió lingüística al nostre país, explica amb claredat què implica aplicar a l’escola el programa d’immersió lingüística.

La base del programa consisteix en l’ús de la nova llengua com a vehicle de comunicació en totes les situacions de la vida escolar.

Una exel.lent narració i unes respostes encertadíssimes.

Programa S(AVIS) emès l'11 de novembre de 2016

Programa S(AVIS) emès l’11 de novembre de 2016

Gràcies Joaquim Arenas!

Altres articles del blog on parlo de immersió la lingüística,

L’ÀLBUM IL.LUSTRAT I EL TEMPS DE LECTURA

Il.lustració d'Evgenia Gapchinska

Il.lustració d’Evgenia Gapchinska

L’àlbum il.lustrat és un gènere consolidat en el que coexisteix el text i la imatge, i on ambdós aporten informació.  Podríem dir que és una narració silenciosa on les imatges són la veu dels personatges.

Des de la vessant pedagògica, l’àlbum il.lustrat esdevé un gènere motivador i engrescador que permet al lector llegir més enllà de les lletres. Tota la pàgina forma part de la història: el text, la imatge, la tipografia… Des de la vessant literària i artística, els àlbums il.lustrats són estèticament molt atractius i en molts casos són  veritables obres d’art.

La lectura d’aquest gènere textual hauria de formar part del corpus de textos que els alumnes poden llegir per plaer. Una manera de fer-los presents és facilitar volums diversos, modelar la lectura en veu alta i compartir la lectura i observació dels llibres amb els companys. Vegeu la proposta que fa Dolors Olivé per al Temps de lectura

font:Dolors Olivé

font:Dolors Olivé

11 RAONS PER LLEGIR ÀLBUMS IL.LUSTRATS

El passat 13 de desembre es va celebrar a Barcelona La nit de l’àlbum il.lustrat on un grup d’editorials que aposten per aquest gènere van mostrar-ne una generosa selecció.

De la trobada en va sortir aquest manifest que convida a entrar al magnífic món de l’àlbum il.lustrat.

Si encara no sabeu què demanar als reis, aquesta pot ser una molt bona opció! En trobareu per a totes les edats.

font: la nit de l'àlbum il.lustrat. Barcelona 13-12-16

font: la nit de l’àlbum il.lustrat. Barcelona 13-12-16

QUI CANTA ELS SEUS MALS ESPANTA

Il.lustració de Mandy Pritty

Il.lustració de Mandy Pritty

Les Nadales són cançons de Nadal la temàtica de les quals es centra en l’anunciació a Maria, el naixement a l’establia, l’anunciata i l’adoració dels pastors i l’arribada dels tres reis, tot i que els temes s’amplien en les nadales més contemporànies que parlen també de la família, la felicitat, els àpats, la crítica social…
Aquests dies són molt presents a les escoles, als carrers i als mitjans de comunicació. La tradició catalana disposa d’un ampli repertori. Algunes són d’origen popular i tradicional, altres de compositors clàssics i un nombre important són noves nadales que, any a any, van apareixent conformant un nou corpus de cançons de Nadal.

Una pràctica interessant per aquests dies és la preparació de  Karaokes de cançons de Nadal.

El Karoke és un potent recurs didàctic a l’escola, que permet aprendre cançons i que fomenta el paper actiu i significatiu de l’alumne, tant en els aspectes musicals com en els  tècnics d’us de les TIC. Però avui en vull destacar, sobretot,  la virtut que té en l’àmbit de la comprensió lectora, ja que  és necessari entendre bé la lletra de la cançó per poder il·lustrar cadascuna  de les estrofes i dels versos.

Proposeu una Nadala als alumnes i demaneu que l’editin com un Karaoke. Veureu quin sortit en tindreu i quina bona estona passareu!

KARAOKE NADELENC.pdf by Montserrat on Scribd