GUST PER LA LECTURA 2017-2018

20170308_131211Molt contenta d’haver participat en l’elaboració del material del programa “El gust per la lectura” del Departament d’Ensenyament, juntament amb la Clara Sales.

L’autor d’enguany és en Ricardo Alcántara i els seus llibres proposats són,

Per a cada llibre trobareu dos dossiers, el de l’alumne i la guia didàctica pel docent.

 

La Clara i jo esperem que gaudiu de les lectures amb els vostres alumnes i que les propostes didàctiques us siguin interessants.

Gust

Clara Sales i Montserrat Bertran

UNA PEL·LÍCULA I UN CONTE PER PARLAR DE LECTURA

Avui vull compartir dos recursos, una pel·lícula i un àlbum il·lustrat, per parlar de lectura amb els nens i nenes. Dues propostes que teixeixen llaços d’amistat al voltant de l’acte d’aprendre a llegir, i destaquen aquesta habilitat com un regal, un tresor, una oportunitat.

En primer lloc, una historia d’amistat, escolta i diàleg, que combina la paraula i els silencis, i que us recomano per veure amb els alumnes de CS i per parlar sobre lectura.

imagesLa tête en friche és el títol original de la pel·lícula traduïda com  “Les meves tardes amb la Margueritte”.

Una trobada casual entre dos personatges totalment diferents, un home de ben entrada la cinquantena i poc donat a la lectura i a les lletres, i la Margueritte, una dona gran enamorada de la lectura, és el preludi d’una amistat que es va teixint calmadament, amb un fil conductor que lliga la història: la passió per la lectura.

La Margueritte, sense imposicions, amb amor, paciència i d’aquella manera com qui no fa res, ajuda a fer descobrir el plaer de la lectura a en Germain, fet que a l’home li farà canviar la manera de percebre el món. El vincle entre ambdós es fa tan fort que en Germain aprèn a llegir no només per al seu gaudi, sinó també per poder-li llegir en veu alta quan la Margueritte ja no pot.

En segon lloc, i per a alumnes de CI i CM us suggereixo l’àlbum il·lustrat “En Ramon aprèn a llegir” de Jo Ellen Bogart, una història que parla del procés d’aprenentatge de la lectura a traves de la història de superació d’en Ramon, un home gran que descobreix aquest plaer de la mà dels més petits.

Bona lectura a tothom!

I’m a Catalan

Parlem dels fets amb els nostres alumnes sense  generar odi.

“…la pau ha estat sempre la meva més gran preocupació” 

“Sóc català. Catalunya és avui una regió d’Espanya. Però què ha estat Catalunya? Catalunya ha estat la nació més gran del món. Us diré per què. Catalunya va tenir el primer Parlament democràtic, molt abans que Anglaterra. I a Catalunya hi va haver l’inici de les nacions unides. Totes les autoritats de Catalunya al segle onzè es van trobar en una ciutat de França –que aleshores pertanyia a Catalunya– per parlar de la pau. Al segle XI A favor de la pau al món i en contra de la guerra i de la inhumanitat de les guerres. Això era Catalunya”. 

Pau Casals 24 d’octubre del 1971

EL TEU TEMPS

il·lustració de Rossana Bossù

il·lustració de Rossana Bossù

Que bé que ho diu el nostre poeta. Avui no calen més paraules.

(Miquel Martí i Pol)

I, sobretot, no oblidis que el teu temps
és aquest temps que t’ha tocat viure,
no un altre, i no en desertis,
orgullós o covard, quan et sentis cridat
a prendre part, com tothom, en la lluita,
car el teu lloc només tu pots omplir-lo.

AQUESTA REMOR QUE SE SENT

il·lustració de Wouter Tulp

il·lustració de Wouter Tulp

Aquesta remor que se sent

(Miquel Martí i Pol)

Aquesta remor que se sent no és de pluja.
Ja fa molt de temps que no plou.
S’han eixugat les fonts i la pols s’acumula
pels carrers i les cases.
Aquesta remor que se sent no és de vent.
Han prohibit el vent perquè no s’alci
la pols que hi ha pertot
i l’aire no esdevingui —diuen— irrespirable.
Aquesta remor que se sent no és de paraules.
Han prohibit les paraules perquè
no posin en perill
la fràgil immobilitat de l’aire.
Aquesta remor que se sent no és de pensaments.
Han estat prohibits perquè no engendrin
la necessitat de parlar
i sobrevingui, inevitable, la catàstrofe.

I, tanmateix, la remor persisteix.

(D’Obra poètica, volum III. Llibres de Mall, 1977)

LES TARDORS DEL BLOC

Il·lustració de Lisa Van Coillie

Il·lustració de Lisa Van Coillie

D’un dia per l’altre, el temps ha canviat com un mitjó. Ja tenim la tardor aquí, sense haver-nos pogut acomiadar de l’estiu.

Aquí teniu les tardors del bloc, un recull de propostes que es centre en l’estació dels colors ocres.

CREATIVE WRITING & EXPOSITORY WRITING

 

Il·lustració: Jonathan Wolstenholme

Il·lustració: Jonathan Wolstenholme

És imprescindible fer escriure els alumnes, i també és necessari fer adonar que cada ocasió requereix un tipus d’escriptura.

Avui us vull parlar dels conceptes creative writing & expository writing, és a dir, l’escriptura creativa & l’escriptura acadèmica. Tenir clares les diferències i el propòsit de cadascuna és clau per fer-ne un bon plantejament metodològic.  Dos conceptes per tenir en consideració a l’hora de fer escriure els alumnes.

Creative writing o escriptura creativa,  posa l’accent en la creació d’àmbit literari. Crear i inventar amb la llengua, textos pel gaudi personal o col·lectiu. Amb la finalitat de passar-ho bé escrivint i llegint les produccions.

Expository writing o escriptura expositiva,  posa l’accent en l’escriptura d’opinions i arguments. Una modalitat d’escriptura pròpia de l’àmbit acadèmic: escriptura de treballs, monogràfics, exàmens… té com a finalitat escriure i llegir els textos escrits per aprendre.

Ambdues mirades són necessàries i cadascuna requereix d’estratègies diferents.

L’escriptura creativa pretén desenvolupar,

  •  el gust per escriure,
  • la capacitat d’invenció i originalitat a l’hora d’escriure
  • aprendre a trobar un estil propi, utilitzar i jugar amb la llengua,
  • fomentar l’ús de figures retòriques per crear bellesa expressiva.

L’escriptura expositiva es caracteritza per,

  • desenvolupar l’escriptura acadèmica,
  • ús de llenguatge específic i concret,
  • enfocament objectiu de l’exposició,
  • ús de connectors i exemplificacions,

Ara que iniciem el curs és un bon moment per analitzar la presència de l’escriptura a l’aula, l’enfocament que en fem i, si escau, una bona ocasió per reformular la intervenció educativa.

Us proposo un petit exercici d’anàlisis que us ajudarà a reflexionar sobre aquesta qüestió. Feu-vos aquestes tres preguntes:

  • Cada quan faig escriure textos als alumnes?
  • Quin tipus de textos demano que escriguin?
  • Dono pautes o ajudes als nens i nenes?

Desitjo que tingueu un bon curs!

FELIÇ DIADA

Feliç diada

http://www.sant-andreu.com

http://www.sant-andreu.com

Ara mateix

Ara mateix enfilo aquesta agulla
amb el fil d’un propòsit que no dic
i em poso a apedaçar. Cap dels prodigis
que anunciaven taumaturgs insignes
no s’ha complert i els anys passen de pressa.
De res a poc, i sempre amb vent de cara,
quin llarg camí d’angoixa i de silencis.
I som on som; més val saber-ho i dir-ho
i assentar els peus en terra i proclamar-nos
hereus d’un temps de dubtes i renúncies
en què els sorolls ofeguen les paraules
i amb molts miralls mig estrafem la vida.
De res no els val l’enyor o la complanta,
ni el toc de displicent malenconia
que ens posem per jersei o per corbata
quan sortim al carrer. Tenim a penes
el que tenim i prou: l’espai d’història
concreta que ens pertoca i un minúscul
territori per viure-la. Posem-nos
dempeus altra vegada i que se senti
la veu de tots, solemnement i clara.
Cridem qui som i que tothom ho escolti.
I, en acabat, que cadascú es vesteixi
com bonament li plagui, i via fora,
que tot està per fer i tot és possible.

(Del llibre L’àmbit de tots els àmbits)

REDESCOBRINT A GLORIA FUERTES

2017-08-27_1104

En la celebració del centenari de naixement de la Glòria Fuertes s’han editat alguns llibres. Avui en comparteixo un, es tracta d’una antologia  que he llegit aquest estiu, amb poemes per a nens i per a adults.

Un llibre per redescobrir l’autora de la qual se’n van popularitzar molts poemes infantils, però que poca cosa ens arribava dels seus poemes crítics, nítids i contundents sobre la vida, la dona, la política…

Una dona que clamava la llibertat de pensament i la llibertat d’estil.

Aprofito per compartir també una proposta per a alumnes de cicle superior, per fer un tast de la seva poesia més crítica i compromesa.

Quatre Poemes de Gloria Fuertes by Montserrat on Scribd

L’EMOCIÓ DEL PRIMER DIA

Il.lustració de Sofia Zapata font: pinzellades al món

Il.lustració de Sofia Zapata
font: pinzellades al món

A punt de començar un nou curs desitjo que gaudiu del bon retorn i espero continuar copartint amb tots vosaltres diferents propostes per llegir, escriure parlar i escoltar.

Avui us deixo algunes idees que ja havia compartit en altres ocasions, pels primers dies de curs:

Explicar les vacances sense avorrir el personal

Poemes per iniciar el curs

Propòsits d’inici de curs

Salutacions cordials!

Montserrat

LA RAMBLA DE BARCELONA

2017-08-27_1754

La poesia permet expressar, des del més íntim, sentiments, emocions, pensaments… La veu dels poetes ens ajuda a trobar l’expressió justa i sentida.

En aquesta ocasió Josep Maria de Sagarra i Federico García Lorca  han servit per descriure aquest lloc emblemàtic de Barcelona, castigat aquests dies pel brutal atemptat. Amb les seves paraules s’ha cridat ben alt contra el terrorisme, la guerra i la violència.

Dos textos escrits el 1935. Aquí els teniu:

La Rambla de Barceona en Veu de Josep M. de Sagarra i Federico García Lorca by Montserrat on Scribd