PORTAFOLI DE LECTURA

2017-03-05_2048

Potser ja coneixeu o heu utilitzat el Portafolis de Lectura, que fins ara havia estat d’ús restringit. Ara el material està a l’abast de tothom i el trobareu a xtec.

Una proposta magnífica que ofereix als alumnes la possibilitat de millorar la competència lectora a partir de la reflexió com a lectors. El portafolis permetrà a l’alumne ser conscient del seu progrés continuat amb la lectura, i l’ajudarà a responsabilitzar-se del seu aprenentatge i a prendre decisions sobre què pot millorar i com fer-ho. La lectura en veu alta, l’aplicació d’estratègies de comprensió, les preferències lectores, el fet de compartir les lectures, la lectura d’estudi i la cerca d’informació per fer un treball són els continguts que l’alumne treballarà amb el portafolis. El marc teòric en què s’estructura aquest material queda recollit en dos documents, comuns a educació primària i secundària, una presentació digital i una guia general.

portada_portafolis

DIA INTERNACIONAL DE LA DONA

Il.lustració d'Alexander Sulimov

Il.lustració d’Alexander Sulimov

A l’atzar agraeixo tres dons: haver nascut dona,
de classe baixa i nació oprimida.

I el tèrbol atzur de ser tres voltes rebel.

M.M.M

 

Vuit de març

(Maria-Mercè Marçal)

Amb totes dues mans
alçades a la lluna,
obrim una finestra
en aquest cel tancat.

Hereves de les dones
que cremaren ahir
farem una foguera
amb l’estrall i la por.
Hi acudiran les bruixes
de totes les edats.
Deixaran les escombres
per pastura del foc,
cossis i draps de cuina
el sabó i el blauet,
els pots i les cassoles
el fregall i els bolquers.

Deixarem les escombres
per pastura del foc,
els pots i les cassoles,
el blauet i el sabó.
I la cendra que resti
no la canviarem
ni per l’or ni pel ferro
per ceptres ni punyals.
Sorgida de la flama
sols tindrem ja la vida
per arma i per escut
a totes dues mans.

El fum dibuixarà
l’inici de la història
com una heura de joia
entorn del nostre cos
i plourà i farà sol
i dansarem a l’aire
de les noves cançons
que la terra rebrà.
Vindicarem la nit
i la paraula DONA.
Llavors creixerà l’arbre
de l’alliberament

ANY BERTRANA

La Generalitat de Catalunya ha declarat el 2017 com a Any Aurora i Prudenci Bertrana, amb motiu dels 125 i 150 anys del seu naixement.

Per a l’alumnat d’ESO podeu consultar el material sobre Josefat editat en el marc del programa “El gust per la lectura”.

Aurora Bertrana, com tantes d’altres,  va portar la visió femenina del món a la literatura i va fer del viatge un mitjà de coneixement. Per alumnes de en cicle d’ESO i batxillerat podeu consultar la unitat 2 del dossier La literatura des de la llibertat

“El primer que s’ha de fer amb la vida és viure-la i després, si de cas, escriure-la”

Aurora Bertrana

VIQUIMARATÓ. TOT A PUNT!

viquimarato_2017-jpg_901267117

La setmana del 6 al 10 de març es celebra la viquimarató de la IV Nit de la Llengua al Món Digital, iniciativa de la Direcció General de Política Lingüística i Amical Wiquimedia que s’organitza anualment i de forma simultània a diferents demarcacions de Catalunya.

Consisteix en una acció intensiva d’edició a la Viquipèdia catalana per tal de fer-la créixer.

Enguany es treballarà en dues línies: la traducció a altres llengües d’articles sobre la temàtica de llengua catalana i la creació o millora d’articles en català relacionats amb la temàtica del cinema en català.1viquipedia_jpg_1723461291

Si voleu participar-hi trobareu tota la informació clicant a la imatge .

TAL DIA COM AVUI… 6è ANIVERSARI DEL BLOC

2017-02-04_1429Avui fa sis anys que vaig  obrir aquest blog. Durant tot aquest temps he compartit idees, materials, opinions, he conegut i contactat amb altres bloguers i he intentat respondre les consultes que m’heu fet.

Al voltant de 600 articles!

És un plaer saber que el que comparteixo és utilitzat per a altres mestres.

Gràcies per les vostres visites!

Seguim…

 

16 DE FEBRER, DIA INTERNACIONAL DE LA LECTURA EN VEU ALTA

Il.lustració d'Ignasi Blanch

Il.lustració d’Ignasi Blanch

Tots els dies són bons per gaudir d’una bona lectura en veu alta, però si a més a més, aquesta modalitat de lectura té el seu dia mundial… no tens excusa!

Dia Mundial de La Lectura en Veu Alta by Montserrat on Scribd

En molts articles he parlat sobre la lectura en veu alta  i he  fet propostes. Per acabar de completar el dia en recupero una, feu-hi un cop d’ull! Mestres, llegiu en veu alta als alumnes

També podeu mirar-vos les propostes que s’han preparat per celebrar aquest dia: “Lea en voz alta. Cambie el mundo”.

 

ACTIVITATS PER TREBALLAR EL TRAÇ

2017-02-04_1108En altres articles ja us he parlar de la necessitat de treballar el traç en les primeres etapes d’aprenentatge de l’escriptura.

El gest gràfic és un aspecte més a tenir en compte a l’hora d’ensenyar a escriure als infants, si bé no és pas l’únic.

En tot cas, el que és important és posar consciència en cadascun dels aspectes que intervenen en el procés d’aprenentatge de l’escriptura:  les etapes del procés d’adquisició del codi, les habilitats de composició textual, el text (macroestructura i superestructura), les propietats textuals, els aspectes d’ortografia i gramàtica de base i arbitrària i evidentment el gest gràfic.

Avui us proposo un llistat de destreses que enforteixen la musculatura del canell en els infants i faciliten l’entrenament i l’aprenentatge del traç. És important posar-se d’acord i planificar quines es treballaran a cada nivell de l’EI i del CI.

2017-02-04_1125

2017-02-04_1126

Autores com Gisèle Calmy ens han mostrat propostes per a treballar el gest gràfic a partir d’arabescs, contorns, formes, jocs de rectes, desplaçament a l’espai… i han inspirat altres autores contemporànies com Jeanine Villani (Fitxes d’activitats gràfiques 1, fitxes d’activitats gràfiques 2). Feu-hi un cop d’ull!

Altres articles on parlo de l’educació del gest gràfic,

 

UN GRAPAT D’IDEES PEL DIA DE LA PAU

il.lustració de Marissa Arroyo

il.lustració de Marissa Arroyo

La pau, pregonen,
i amb la boca petita
criden la guerra.

(Miquel Martí i Pol)

CANTAR I LLEGIR, APRENDRE I RECITAR POEMES QUE PARLIN DE PAU I CONVIVÈNCIA:

APROFITAR LES METÀFORES DELS CONTES PER ENTENDRE EL CONCEPTE DE PAU I NO VIOLÈNCIA

AJUDAR A APRENDRE A DEBATRE, ARGUMENTAR I A REFLEXIONAR

DIARI O QUADERN D’APRENENTATGE

Font: Institut Badalona VII

Font: Institut Badalona VII

Un diari o quadern d’aprenentatge és un document que escriu l’alumne en una llibreta, en un blog digital.., i que serveix per deixar constància dels aprenentatges, experiències, reflexions, opinions, i tot allò que ha après o vol “guardar-se” . També hi pot escriure el com ho ha après i si ha tingut alguna dificultat en el procés. És una eina molt interessant quan es treballa per projectes, ja que permet l’autoregulació dels propis aprenentatges a través de l’escriptura reflexiva i personal. El mestre hi té un paper d’observador i mediador, però no avalua, en canvi si que ajuda a fer adonar als nens i nenes de la manera com s’ho fan per aprendre.

Els nens poden recollir i escriure al seu diari o quadern d’aprenentatge,

  • allò que els ha cridat l’atenció dels aprenentatges que han fet,
  • allò que han descobert o après aquell dia,
  • opinions i impressions del que han llegit, estudiat o del que els han explicat,
  • fragments de textos que creuen interessants,
  • fotos, retalls, informacions diverses
  • expectatives i interessos que els ha generat l’estudi
  • dubtes i preguntes a partir de les quals els agradaria aprofundir
  • autoavaluar-se: què he après, què m’ha costat més…

Hi han d’escriure quan els vingui de gust, no cal que sigui cada dia, però sí intentar que cada setmana hi hagi alguna aportació.

Abans de començar a fer un diari d’aprenentatge cal establir unes pautes clares de funcionament,

  • Cada quan hi escriurà
  • Quanta estona hi dedicarà
  • Què hi escriurà o hi recollirà
  • Cada quan  mestre i alumne en parlaran

Podeu llegir l’article “La construcción de textos reflexivos” de Cuadernos de pedagogía n.416 on desenvolupa i exemplifica l’escriptura reflexiva a les àrees, base fonamental per escriure un diari o quadern d’aprenentatge.

Animeu als vostres alumnes a fer un seguiment dels aprenentatges a través d’aquesta eina!

En aquesta línia, però enfocat com a diari personal de les lectures per plaer trobareu les Agendes de lectura, una per a 5è i una per a 6è, de l’editorial Teide. Les agendes estan pensades per fer servir a l’estona del temps de lectura (30 minuts de lectura), i inclouen tres línies de propostes:

  • Un apartat de diari personal sobre les lectures que va fent l’alumnat, i on cadascú pot anar recollint impressions, opinions, comentaris diversos, fer il.lustracions de les lectures…
  • Un apartat d’animació a la lectura, amb l’objectiu d’obrir portes a noves lectures, animant a descobrir gèneres diversos i facilitar que cada infant trobi el seu estil i gust de llegir.
  • Un apartat per parlar de les lectures, amb l’objectiu de facilitar moments per a conversar, recomanar i compartir opinions.
Fpnt: Martirià Pagès

Fpnt: Martirià Pagès