LA VEU DELS ALUMNES

Un cop acabats els projectes, vam passar unes enquestes a l’alumnat perquè fessin la valoració d’alguns aspectes i així tenir en compte el seu punt de vista per a fer les millores oportunes. En el cas del projecte de 3r d’ESO molts van dir que havien après a organitzar un viatge i la gran majoria van destacar que havien après a treballar en equip. També van destacar que treballar en equip és més divertit i entretingut i que valoren el fet d’haver-se d’espavilar per buscar solucions als problemes que els sorgien. 

D’altra banda, a la pregunta que els vam fer sobre què havien après d’ells mateixos, molts van dir que s’havien vist molt capacitats per assumir el seu rol i que els agradava agafar responsabilitats. També valoraven el fet d’haver de presentar el projecte en públic com un repte. 

Pel que fa a altres aspectes que van valorar positivament sobre el projecte van ser les activitats motivadores que els plantejàvem i l’autonomia que els deixàvem per prendre les seves decisions. I respecte als punts a millorar van dir preferien fer els grups ells mateixos i que preferirien haver escollit ells els tema del projecte. També van ser bastant crítics amb el temps que havien de dedicar al Portafoli i a la reflexió del treball diari.

AVALUEM ELS PROJECTES

L’avaluació del projecte s’ha realitzat de forma continua durant tot el procés, partint de l’autoavaluació, la coavaluació, així com de l’avaluació per part del professorat seguint una rúbrica proporcionada per la XCB.

Unitat didàctica o projecte

Document 1

Document 2

JA HA ARRIBAT EL DIA!

Aquestes són les activitats que l’alumnat de Primària ha organitzat per acomiadar el curs d’una manera diferent.

CICLE O NIVELL
DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT
MATERIAL
INICIAL
Elaboració d’un treball mural en forma d’arbre en el que les fulles, representades per mans de colors, amaguen un missatge escrit pels alumnes de cicle inicial adreçat als seus companys de sisè (cicle superior) que s’acomiaden de l’escola. Al mateix temps els alumnes de sisè tindran l’oportunitat de deixar els seu propi missatge d’acomiadament i agraïment damunt la mà pintada del mural.
PRIMER NIVELL
Confeccionar la copa de l’arbre feta de les empremtes de les mans de cada alumne amb pintures de colors i el títol en gran del treball damunt de l’arbre de les mans: “No t’oblidis de somniar”.
Paper d’embalar, pintures, rodets
SEGON NIVELL
Escriure els missatges adreçats als companys de sisè en unes mans retallades de goma eva (foam) que s’enganxaran damunt les mans que prèviament hauran pintat els/les company/es de primer.
Mans de goma eva, retoladors permanents, blu-tack
CICLE MITJÀ
Realització d’un petit film anomenat “ Un fi de curs de pel·lícula” on els alumnes seran els encarregats d’organitzar i gravar a tots els nivells de l’escola, professorat i personal escolar fent un comiat del curs escolar.
Realització d’una gimcana amb  4 jocs d’aigua on participarà  l’alumnat de cicle mitjà barrejat.
Globus d’aigua, gots, pistoles d’aigua i esponges.
CINQUÈ
Organització d’una sortida a la platja amb els alumnes de sisè com a comiat de curs. Disseny i organització de jocs i activitats a la platja.
Material variat d’Educació Física.
SISÈ
Organització de l’espectacle de sisè de final de curs. A partir d’una pluja d’idees els alumnes s’organitzaran en grups segons les activitats que hagin sorgit (cartells de propaganda, música, vestuari, decorats,…). S’agruparan i realitzaran les diferents activitats proposades (petits grups o internivell).
Material per als decorats, cartells, invitacions, vestuari…

La veu dels alumnes

Els alumnes s’han motivat molt des del principi. El projecte és fruit d’una inquietud d’un alumne de la classe i aquest fet fa que sigui més significatiu per a ells i elles, a mida que anem parlant del tema ho sigui de tots i totes.

El clima de motivació, treball i de compartir experiències i aprenentatges amb els altres és molt positiu doncs les famílies es mostren molt col·laboradores aportant informació, material, manualitats,etc. sobre el tema del projecte. D’aquesta manera, implícitament l’alumnat també està molt implicat i amb ganes d’aportar i compartir material amb la resta.

El treball de grups cooperatius ha estat un procés que ha costat una mica doncs el tema és abstracte per als infants i hi ha molts conceptes que encara els costa d’assimilar. Els ha costat una mica el fet de treballar en grup i fer aportacions del que havien investigat o après, extreure conclusions i plasmar-ho en un treball de manera conjunta.

L’experiència adquirida en aquest projecte ha fet que els darrers projectes es poguessin realitzar d’una manera més organitzada i fructífera.

Avaluació

Per finalitzar el nostre projecte, fem una conversa amb els alumnes on demanem que reflexionin sobre què han après durant tot el procés del projecte. Així, tant els alumnes com la mestra es fan conscients de l’evolució en els aprenentatges, d’una manera més individual i concreta.

Es valora la capacitat d’exposar davant del grup-classe el treball de recerca que fan a casa i el treball que es fa en grup. Així com també l’actitud que mostren en el treball en equip ( la col·laboració, l’ implicació i la responsabilitat ).

Des de quan es van formular una pregunta per investigar, inquietuds que han anat sorgint i s’han anat explicant durant el projecte, la recerca que s’ha fet des de casa, els coneixements que han transmès els nens i nenes als altres companys/es a l’aula i del treball cooperatiu entre ells, cada moment és important i compta en el procés d’aprenentatge.

En aquests moments tan enriquidors i motivadors han après molt i el més important de tot, s’ha aconseguit motivar als alumnes a investigar, a aprendre per ells i elles mateixos i a explicar-ho a la resta de companys/es.

LA VEU DELS ALUMNES

Després de tot el treball dut a terme al llarg del trimestre, hem pogut fer una petita valoració de la feina feta entre tots.

Creiem que ha estat un projecte molt motivador pels alumnes i l’han viscut i treballat de manera molt engrescadora.

Ha calgut treballar molt la informació que portaven des de casa ja que algun cop no era adient a la seva edat i els hi costava entendre-la. Però tant els nens com les famílies s’han implicat moltíssim amb el projecte i cada dia portaven maquetes, imatges, murals i diverses activitats fetes a casa amb els seus fills.

Per tant, valorem molt positivament el treball per projectes ja que ens  ha proporcionat i apropat a poder treballar conjuntament amb la família.

Així doncs, totes les parts, alumne-família-escola, hem estat partíceps en l’aprenentatge dels nostres alumnes.

AVALUACIÓ.

L’avaluació ha estat de manera sistemàtica i a través de l’observació, sobretot, amb les diferents activitats que hem portat a terme al llarg de les sessions.

També hem fet una petita prova escrita per valorar més objectivament el que havien après al llarg del trimestre.

I finalment hem fet un petit escrit lliure sobre què havien après cadascú d’ells sobre el projecte que havíem treballat.

Una altra part de l’avaluació també molt important ha estat, l’autoavaluació dels nens i la coavaluació amb els companys.

Els alumnes s’han pogut autoavaluar amb una petita graella de valoració.

I han pogut coavaluar-se entre ells amb una senzilla rúbrica a l’hora d’exposar els murals treballats per cada grup.

Com ho programem!!!

Una vegada distribuïdes totes les tasques i presentades les parts que faríem del projecte , els alumnes van anar fent un treball significatiu de tota aquella informació que van portar des de casa o extret d’internet o biblioteques.  Aquest aprenentatge ha estat molt programat, guiat i dut a terme per l’ajuda de la mestra per tal que fos un aprenentatge el més competencial possible a partir de les capacitats que tenien els alumnes per buscar aquesta informació i extreure les dades més rellevants.

A partir de la informació i les coses que ens van portant de casa o que busquem a l’escola, anem realitzant diverses activitats relacionades també amb altres àrees curriculars com música, plàstica i les llengües (catalana, castellana i anglès).

En l’àrea de música, la mestra va treballar una cançó del coet amb els alumnes

A l’àrea de plàstica hem fet moltes activitats relacionades amb el projecte com treballar amb el fang, les ceres, la plastilina, fer un mural gegant de la via làctia, un petit photocol amb un astronauta i un coet, …

A l’àrea de llegua hem fet també diverses activitats.

A llengua catalana hem creat uns murals expressant les idees més importants i l’informació més rellevant que hem treballat amb el tema.

A llengua castellana, hem llegit el conte:

“Cinco días en otro planeta”.

I en llengua anglesa, també hem treballat vocabulari del projecte en anglès i hem explicat un conte.

 

PRODUCTE FINAL!

Com en tot projecte, cal saber què volem investigar, com ho volem fer i què volem arribar a aconseguir. Per tant, com a producte final del nostre projecte i perquè els nens puguessin endur-se’n un petit recull de tot el que havien après, van fer un lapbook amb els temes més treballats.

Una activitat molt engrescadora i emocionant per als nens va ser poder ensenyar als seus pares tot el que havien treballat al llarg del projecte. I una tarda, els pares van poder entrar a l’escola i veure la gran exposició que havien preparat els seus fills/es per a ells.

També va poder venir a explicar-nos els seus coneixements sobre el tema un expert en aquesta màteria, en Jordi Camarassa, amb el Digiplanetarium. On vam poder visualitzar dins d’un planetari molts dels continguts que havíem treballat.