Planificació del documental “A l’altra banda de la via”

El primer dia de classe s’exposa a l’alumnat que durant aquell trimestre han de realitzar un documental on seran implicades les matèries de socials (Moviments migratoris), Català i Tecnologia. Els diem que per tota la part tècnica vindrà una persona experta que ens explicarà la teoria audiovisual i ens conduirà pel procés de gravació i muntatge.

Amb aquestes premisses l’alumnat ha de pensar què vol explicar sobre moviments migratoris, en català i cal introduir algun aspecte de la tecnologia.

L’alumnat, acompanyat pel professorat implicat, ha decidit que farà el documental sobre la història del barri a través de la seva escola, situada en barri d’acollida de persones immigrants. També es planteja construir la maqueta del barri.

Un cop triada la temàtica i el fil conductor, es treballa el guió, a qui fer entrevistes, on gravar, la veu en off…, tot utilitzant el català com a llengua vehicular.

Aquesta proposta garanteix els interessos reals de l’alumnat ja que elles i ells trien què volen explicar, qui entrevistaran, com ho faran, on rodaran, on cercaran la informació, etc.

Amb l’alumnat es va reflexionant tot allò que va aprenent i també es comparteix des de l’inici com serà l’avaluació del projecte.

La idea és que el documental s’estreni a la festa de final de curs, es comparteixi a les xarxes socials i es pugui presentar a algun concurs.

Qui som? Professorat implicat en documental “A l’altra banda de la via”

Som el professorat de les matèries de Llengua catalana, Tecnologia i Moviments migratoris del  GES (Graduat en Educació Secundària) de l’escola d’adults Montseny i formem part de l’equip impulsor de la XCB. hem acompanyat el nostre alumnat del segon nivell en l’elaboració del projecte documental “A l’altra banda de la via”. Aquest és el segon projecte documental que realitzem al nostre centre. Ens vam iniciar  el curs passat amb un projecte documental anomenat “Ment oberta, món obert” on exploràvem i documentàvem diferents experiències migratòries reals.

En aquest nou projecte hem volgut anar enrere en el temps per conèixer la història de la nostra escola i el barri on està ubicada, les “cases barates” de Vic.

Escola Mare de Déu del Sòl del Pont

 

Hola a tots i a totes,

Som l’Escola Mare de Déu del Sòl del Pont de Roda de Ter. Som una escola de dues línies amb moltes ganes de compartir aprenentatges amb vosaltres.

És el nostre primer any a la Xarxa de Competències Bàsiques.

Aquest curs, el grup impulsor, hem decidit celebrar la setmana de Carnaval a través d’un projecte que implica a tota l’escola. El tema del projecte va sortir dels propis alumnes i el resultat va ser “l’ós bru”.

L’objectiu era implicar tota l’escola a través del projecte i implementar noves metodologies i agrupacions de l’alumnat.

La valoració ha set molt positiva i l’any que ve repetirem!!

 

Avaluació

En aquest cas, com que encara no s’ha portat a la pràctica el projecte, només podem avaluar el procés de planificació del projecte.

En aquest sentit podem dir que no no s’ha acabat de trobar l’encaix per fer un bon treball en equip. La logística horària no ha facilitat la possibilitat de fer trobades. És això que la feina ha recaigut en l’equip impulsor.

Producte final

El producte final a realitzar és un filmet d’una temàtica concreta (Els secrets que mai no t’han explicat, d’Albert Espinosa), i que durarà entre 3 i 5 minuts.

Els alumnes reben un encàrrec de l’Institut per organtizar un festival de curtmetratges. Això implica no només produir un filmet, sinó organitzar tot l’esdeveniment. Això implica fer cartells, adequació de l’espai, ambientació,…

El producte final és només un, el filmet. Però cada grup tindrà llibertat per triar el procés per elaborar-lo.

Els resultats del projecte es faran públics durant el festival. Al mateix temps, el professorat anirà revisant les tasques i anirà aportant propostes de millora o suggeriments que puguin enriquir el seu producte final.

Com que l’objectiu final és organitzar un festival, es convidarà a les famílies i resta d’alumnat a gaudir de l’esdeveniment. Ens sembla interessant per donar sentit al procés.

Implementació

El repte incial és produir un curtmetratge partint dels diferents capítols del llibre d’Albert Espinosa Els secrets que mai no t’han explicat.

A partir de la temàtica del capítol que hagin triat, hauran d’elaborar un guió i desenvolupar una història.

El curtmetratge s’anirà desenvolupant a mesura que es vagin resolent les tasques programades.

El projecte treballa principalment continguts específics dels següents àmbits: Tecnològic, artístic i lingüístic.

L’autoregulació dels aprenentatges es farà a través de bases d’orientació, observacions directes,…

Les tasques es documentaran al Drive compartit amb el professorat, seguint les pautes establertes.

Els professors ens hem anat reunint per transformar un crèdit de síntesi en un projecte motivador, contectualitzat i significatiu.  Per fer-ho hem creat un equip impulsor que ha anat treballant al llarg del curs per marcar les directrius del projecte. Un cop donades les línies generals, tot l’equip docent s’ha fet càrrec de les tasques per tal que estiguin ben dissenyades i executades.

Pel que fa als objectius, continguts i competències, a l’inici del projecte, després de la sessió de motivació es compartiran els objectius d’aprenentatge amb els alumnes.

S’ha establert que el professorat fa una funció d’acompanyant al llarg del procés del projecte, oferint suport quan calgui, i vetllant perquè siguin els mateixos alumnes que tirin endavant el seu projecte.

Resta pendent compartir la valoració final un cop realitzat el projecte, perquè és un projecte de síntesi que es realitzarà l’última setmana de curs.

Metodologia

Es planteja distribuir els alumnes de 3r en grups heterogenis de 5. Estem en procés de decidir si farem grups per interessos o si deixarem que s’autogestionin a l’hora de fer grups.

A partir de la contextualització del projecte, que és aquesta:

Enguany l’Institut de Vic organitzarà, coincidint amb el final de curs, un concurs de filmets. Per poder gestionar i organitzar l’esdeveniment, compta amb els alumnes de 3r d’ESO. És per això que us encarrega elaborar les produccions que es projectaran el dia del festival.

En aquesta jornada es preveu que hi haurà premis per diferents categories, de manera que les vostres produccions poden optar a qualsevol dels premis que es convoquin.

Els alumnes disposen d’un seguit de tasques que han d’ordenar en un cronograma. A partir d’aquí, caldrà que vagin resolent totes les tasques agrupades en tres blocs: preproducció, producció i postproducció.

Les tasques que cada grup a de resoldre de manera autònoma són:

Motivació: Visualtizació dels documentals del curs passat.
Organtizació del grup per llistar les tasques que han de fer.
Fases de rodatge.
Planifiquem el nostre curtmetratge.
Maleta
Story Board
Producció
Postproducció
Preparació de la projecció

Treballarem a l’aula aprofitant els recursos digitals i els espais exteriors dins del centre i de la ciutat.

Cada grup tindrà un drive compartit amb el professorat des d’on es podrà seguir el procés de les tasques diàries.

L’últim dia del projecte de síntesi es farà una projecció de tots els filmets oberta a les famílies. En dies posteriors aquests filmets seran visualitzats per altres alumnes del centre.

Planificació

El projecte FEM UN CRUTMETRATGE?  o 3, 2, 1…ACCIÓ? (encara per acabar de decidir) és un projecte de síntesi que enguany està dedicat al setè art: el cinema. Aquest tema es pot tractar de manera purament teòrica, però en aquest cas, ens interessa sobretot tractar-lo de manera pràctica. Per això, entre altres activitats, us proposem FER UN CURTMETRATGE.

Es proposa un repte en forma d’encàrrec d’una entitat. Els diferents grups d’alumnes, seguint unes orientacions pautades, han d’atendre la demanda i elaborar un producte final. En aquest cas: UN CURTMETRATGE.

Això els hi suposarà:

  1. Idear una trama
  2. Elaborar un guió
  3. Planificar tots els aspectes de la filmació

I  finalment:

  1. REALITZAR UNA PEL·LÍCULA d’uns 3-5  minuts de durada, com a màxim.

La filmació es farà amb una càmera de vídeo domèstica, amb una càmera de fotografiar amb opció de vídeo o un mòbil que aportaran els mateixos integrants del grup.

Enguany la pel·lícula pot pertànyer a qualsevol dels gèneres cinematogràfics: ciència ficció, comèdia, drama, melodrama, cinema negre, cinema de terror, cinema d’aventures, cinema musical, western, etc.

Tant el director, com el càmera, els actors, els responsables de l’atrezzo, etc. seran els mateixos alumnes.

CONTEXT:

El projecte es contextualitza en el següent marc:

Enguany l’Institut de Vic organitzarà, coincidint amb el final de curs, un concurs de filmets. Per poder gestionar i organitzar l’esdeveniment, compta amb els alumnes de 3r d’ESO. És per això que us encarrega elaborar les produccions que es projectaran el dia del festival.

En aquesta jornada es preveu que hi haurà premis per diferents categories, de manera que les vostres produccions poden optar a qualsevol dels premis que es convoquin.

Està previst que es farà una projecció dels filmets, a la sala Guernika, on hi assistiran tots els alumnes d’ESO. També hi haurà un jurat que emetrà el veredicte i decidirà els filmets guanyadors.

ELS INTERESSOS DELS ALUMNES:

Els alumnes s’agruparan per interessos i, a partir d’aquí, cada grup autogestionarà el seu treball i disposarà de llibertat per decidir la temàtica, el guió, els personatges, l’ambientació, etc.

Avaluació. FEDAC Prats

Per tal d’avaluar la realització del projecte i el seu producte final ens basem en els següents criteris d’avaluació.

Que l’alumne sigui capaç de:

  • Participar i col·laborar en l’organització de la festa de final de curs, actuant amb respecte i responsabilitat per arribar a uns acords.
  • Crear, preparar i organitzar la festa de final de curs tot desenvolupant els acords presos.
  • Mostrar els seus talents tot gaudint de la festa de final de curs.

Tenint en compte que cada grup de treball estarà format per alumnes de diferents edats s’utilitzen els següents instruments d’avaluació: