Metodologia: la dona al llarg del temps

Les línies d’investigació van ser:

  1. La igualtat de gènere al llarg del temps
  2. Fets injustos que han passat a les dones
  3. Les dones als esports
  4. Per què el 8 de març és el dia de la dona?
  5. Les dones i l’art
  6. Estereotips de gènere

Els grups de cada línia de treball es van formar a partir dels interessos de cadascú, amb la premissa que podien ser d’entre dos i cinc membres. Un cop fets els grups es va fer una assignació de rols i una base d’orientació personalitzada per a cada grup, per ajudar a l’organització i al bon funcionament de la recerca.

Durant el procés es van utilitzar recursos personals i materials tals com: llibres, documentals, vídeos, xerrades amb les àvies, internet,…

Tot el treball es va realitzar en petits grups excepte el disseny d’unes enquestes per treballar l’apartat d’estereotips de gènere, que es van fer en gran grup. Un cop creades, els alumnes de 5è per parelles, van passar l’enquesta a un alumne/a de 1r i 2n. Els resultats es van compartir amb tot el grup i se’n van treure unes conclusions.

Com a producte final, cada grup de treball va exposar a la resta de companys/es les descobertes de la seva investigació, utilitzant com a suport el mural 3D que entre tots havien elaborat.

Planificació: la dona al llarg del temps.

El punt de partida va ser una carta que tots els grups van rebre que explica l’experiència escolar d’una persona, que suposadament va assistir a la inauguració de l’Escola Farigola fa 25 anys.

carta projecte pas del temps

Un cop llegida, es va fer una pluja d’idees per concretar què volien saber sobre el pas del temps i així, escollir què els interessava més.

Els temes que van sortir van ser: “l’univers”, “els instruments per mesurar el temps” i “les dones al llarg del temps”. Es va debatre i es va fer una votació per decidir quin voldrien investigar. Majoritàriament es van decantar per “les dones al llarg del temps”.

A partir d’aquí, en gran grup, es van decidir sis línies de treball que es desenvoluparien en petit grup. Després vam acordar que finalitzaríem el projecte compartint les descobertes a través de presentacions i la realització de murals 3D.

Escola Farigola

Aquest projecte forma part del projecte comú d’escola que fa dos anys que duem a terme.

El grup impulsor de xarxa ha treballat coordinadament per dissenyar aquest projecte, que enguany va relacionat amb el pas del temps, donat que coincideix amb el 25è aniversari de l’escola. Partint d’un mateix títol, cada nivell o cicle decideix cap a on encaminarà la seva recerca, tenint en compte els interessos dels alumnes.

El grup impulsor està format per 12 mestres dels 16 que som del claustre, amb el compromís dels tutors que no en formen part, d’implicar-se igualment en el projecte anual que es decideixi.

En aquest bloc, documentarem el projecte realitzat al curs de 5è amb el títol “Les dones al llarg del temps”. En aquest cas hi han treballat la mestra tutora i la mestra de suport.

 

PLANIFICACIÓ

Aquest any ens hem proposat al cicle mitjà treballar per projectes triats pels propis alumnes.

Aquest és un projecte de nivell, en aquest cas tercer A, tercer B i tercer C.  És un projecte escollit pels mateixos alumnes. A partir dels seus interessos es van elaborar unes llistes de possibles projectes a treballar per classes. Posteriorment ens vam trobar per decidir votant quin seria finalment el tema escollit a treballar pels tres grups classe: els animals marins.
S’ha elaborat una part comuna on s’ha treballat de forma general el tema i després cada grup classe s’ha especialitzat en un determinat aspecte: animals verinosos i/o perillosos, animals en perill d’extinció i animals de les profunditats marines.
Cada grup classe per grups cooperatius s’ha especialitzat en  animals diferents del tema específic.
El tema dels animals marins ha permès als alumnes conèixer i comprendre millor el món que els envolta: com és el planeta terra, quina part és aigua, els continents, els oceans, els mars…

La motivació per activar el projecte ha sigut la sortida al CRAM (Centre de recuperació d’animals marins).

El producte final s’ha diversificat en:

  • Dossier d’aprenentatge amb el recull de les diferents activitats realitzades a nivell individual.
  • Mural expositiu elaborat pels grups cooperatius fent un resum de l’animal escollit per transmetre a la resta del grup-classe.
  • Exposició oral ( tipus Petxa-kutxa) amb suport visual power point davant d’altres companys/es i/o pares al teatre de l’escola.

 

QUI SOM

La nostra escola, és una escola de dues línies que van de P3 fins a 4t d’ESO.

L’escola del  Sagrat Cor estem vivint un procés d’innovació que el curs passat, amb la participació de tota la comunitat educativa, va culminar amb la definició del nostre HORITZÓ EDUCATIU. Volem educar per a què els nostres alumnes esdevinguin persones CONSCIENTS, COMPETENTS I COMPROMESES.

Persones CONSCIENTS, és a dir, persones que tenen ple coneixement de sí mateixes i de la realitat.

Persones COMPETENTS, capaces d’aprendre per si mateixes i aplicar el que han après a noves situacions de forma creativa i eficient.

I persones COMPROMESES que s’impliquen i treballen per a la construcció d’un món millor.

 

Així doncs, a partir d’ara, tot el que fem, treballem i vivim a l’escola, està orientat a aconseguir aquest objectiu. I per a intentar afavorir-ho al màxim s’estan duent a terme proves pilot. Aquestes consisteixen en introduir la metodologia del treball per projectes en unes hores determinades de la setmana. Creiem que és una bona manera d’ajudar a créixer persones més conscients, més competents i compromeses. Per ara, el que rebem dels mestres i els alumnes que ho estan iniciant és que estan tots molt Il·lusionats i motivats. Els infants i joves esdevenen més protagonistes del seus procés d’aprenentatge, se’n fan més conscients i responsables, creixen en autonomia, empatia, creativitat i resolució de problemes. O sigui que creiem que anem per bon camí.

LA VEU DELS ALUMNES

RECOLLIM LA VEU DELS ALUMNES

Per recollir la seva opinió, la dels principals protagonistes del museu, sobre com els nostres alumnes han viscut el MAB, parlem i debatem amb els diferents grups classe.

Han sorgit comentaris molt valuosos i molt constructius:

  • Ens agrada poder explicar allò que treballem a tots els altres.
  • M’ha agradat veure què fan els més petits
  • Crec que amb els meus pares els hi ha anat bé perquè aquest any només han demanat un dia de festa i ens han vist a tots els germans a la vegada. 
  • Els meus avis els hi ha agradat molt. Els hi agrada poder venir a l’escola a veure com treballem. A mi m’agrada molt que vinguin els avis.
  • Ens agradaria fer més projectes així, ens ho passem bé i després de fer la presentació ens hem adonat que hem treballat moltes coses.
  • A nosaltres ens agrada molt poder fer-ho tots junts i també ens ha agradat que ens demanessin com ha anat.
  • Preparar el Kahoot ha anat molt bé i ens ho hem passat bé, però fer-lo ens ha agradat molt més.

ELS MESTRES AVALUEM EL MAB

Com a mestres també hem parlat i hem creat debat envers el museu. Hem tingut un espai per a poder reflexionar de les valoracions dels alumnes i de les famílies. En un principi voliem fer-ho mitjançant una eina tecnològica per a portar-la a terme, però finalment vam creure convenient debatra-ho a cicles i posar-ho en comú a claustre per a després inserir-ho a la memòria. 

L’avaluació dels alumnes

Per diversificar les eines d’avaluació i que aquesta fos totalment significativa, vam creure adient elaborar un kahoot perquè els alumnes, a part de valorar de forma assembleària l’experiència del MAB també poguessin mostrar com a grup classe allò que han après d’aquest intercanvi de projectes.

Durant el projecte s’havien utilitzat diferents instruments d’avaluació, sobretot en el seu desenvolupament com ara: carpeta d’aprenentatge de projectes, autoavaluació, coavaluació de les exposicions orals, diari d’aula, …  Però per valorar el MAB creiem necessari que els alumens escollíssin les diferents preguntes a realitzar a tots els companys del centre i partint de que els agradaria que aquesta estigués elaborada en forma de joc i que esdevingués gratificant.

El Kahoot era una de les millors maneres per a fer-ho. Cada aula va pensar un parell de preguntes per a realitzar amb quatre possibles respostes (la real, una que s’hi acosta i dues totalment de broma). Els alumens no només s’ho van passar bé realitzant el Kahoot sinó que també fent-lo.

 

LES FAMÍLIES AVALUEN

Per avaluar el MAB, en primer lloc vam debatre molt quins eren els objectius a assolir i el perquè de tot plegat. Després d’aquest debat pedagògic tant interessant vam acordar que una de les millors maneres seria poder avaluar els diferents punts de vista per valorar com han viscut aquesta experiència.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd04COHn1o3tanZRFB-ugUsvMFyAzpuMqarrvuqKhQ0qxAufg/viewform?usp=sf_link

Per primera vegada a unes portes obertes ens vam plantejar que una bona manera d’avaluar seria recollir la veu de les famílies. Per a poder-ho portar a terme amb l’equip impulsor vam elaborar un google forms i vam decidir enviar-lo a les famílies a través de les mares delegades per així conèixer com han viscut aquesta experiència.