Parlem amb Margalida Capellà Soler, professora de Clàssiques a l’institut IPM de Premià de Mar (Barcelona). Autora, juntament amb els seus alumnes, d’una vintena de blogs sobre història, grec i llatí.
ECCL – European Certificate for Classics 2015: Elex & Egex Vestibulum
Un any més els alumnes de clàssiques de l’IPM han fet els exàmens europeus de llatí i de grec, promoguts per EUROCLASSICA en diferents països i els han superat majoritàriament amb èxit (i fins i tot hi ha hagut 3 Gold: dos de llatí i un de grec). A més de demostrar la seva competència plurilingüe, han rebut el Certificat Europeu amb el segell del Dia de les Llengües del Consell d’Europa: ECCL – European Certificate for Classics 2015. Hem de felicitar, doncs, els 10 alumnes que han tret el nivell Elex Vestibulum de Llatí (a aquest examen de llatí s’hi han presentat els 21 alumnes de primer de Batxillerat de LLatí) i els 7 del nivell Egex Vestibulum de Grec (vid. Examen de Grec fet pels 10 alumnes de segon de Batxillerat de Grec).
Dia de la Internet Segura: és narcisista la nostra identitat digital?
Recordeu l’última classe, alumnes del curs inicial de llatí? Recordeu aquesta pregunta: “Sou narcisistes? Quina relació té amb la planta que us vaig portar i va engelosir els professors del cicle de Jardineria de l’IPM ?
Fem memòria: vàrem comentar el mite de Narcís, a partir de l’explicació d’un mite cada setmana de la segona part de Narracions de mites clàssics.
Tot seguit vàrem visionar Cupidon:
Què us va semblar? Per què l’amor sempre és jove? Quin tipus de fletxes té? Què passa amb Narcís? Què vol dir ser narcisista?…
Heu trobat pervivència d’aquest mite en l’art (Ecce pictura, Salvador Dalí, Eduardo Chillida…), la literatura (Rosa LLeveroni, Federico García Lorca, Rafael Lapesa...), la música, el cinema, la publicitat…? ; però potser el més interessant seria plantejar-nos si Narcís de viure en el segle XXI tindria compte a Instagram i per què? Quin hashtag podríem relacionar amb aquest ego narcisista i quina posició ocupa #me? Les xarxes socials i la moda de fer-se selfie propaga aquest ego narcisista de la generació anomenada me me me? i vosaltres sou narcisistes? És narcisista el perfil de Filaracne a Instagram? i el vostre? Què significa ser narcisista a la xarxa?…
Amb quin anunci us identifiqueu més a la xarxa? Per què?
[youtube]https://youtu.be/-S13DlqJzV8[/youtube]
[youtube]https://youtu.be/HMWofLZ6gH8[/youtube]
En el Dia de la Internet Segura, acostumem a reflexionar sobre el nostre rastre digital a la xarxa.Sou Eco o Narcís? Quan sou Eco i quan sou Narcís? Per exemple, en el vostre perfil d’Instagram, quin tipus de fotografies pengeu? Què pengeu a Facebook? És diferent dels vostres comentaris, apunts que feu, per exemple, en aquest bloc o en els altres espais escolars? Quins avantatges o quins inconvenients té o tindrà en un futur a l’hora d’anar a buscar feina aquesta identitat digital que us aneu configurant des d’ara a la xarxa? Quina us serà de gran ajut? Quina us farà més nosa que servei?
Gaudiu del gran poder de la xarxa i confegiu un PLE, de ben segur la vostra identitat digital, si en teniu cura, us ajudarà a l’hora de trobar feina!
Cartes de comiat des del campament
Avui comença, amb gairebé quatre mil alumnes inscrits, el Concurs Odissea, enguany dedicat a la guerra a Grècia i a Roma, a primer de batxillerat hem llegit i treballat el Capitulum duodecimum de Lingua Latina per se illustrata, Miles Romanus i alguns dels nostres legionaris, seguint una bella i vella tradició, han enviat des del seu campament les últimes missives als seus éssers estimats:
Ecce picturae. Continuem llegint Narracions de mites clàssics
Després de llegir la primera part, la primera avaluació, ara hem començat a llegir la segona part de Narracions de mites clàssics (adaptació de les Metamorfosis d’Ovidi) a 4t de l’ESO de Llatí i us proposo de seguir la bella i vella tradició Ecce pictura! Quae fabula est? i que identifiqueu aquestes tres pintures i que, a partir d’elles expliqueu els tres mites, busqueu apunts que ja tenim publicats i els doneu a conèixer aquí per tal d’enllestir entre tots aquestes imatges interactives. Després en trieu un, el que més us agradi, i en feu una petita recreació.
Conèixer els mites ens ajuda a entendre millor l’art? la literatura?…