ANY RAMON LLULL

Aquest curs 2015 – 2016 que encetem es celebrarà L’Any Llull, i tindrà lloc entre el mes de novembre de 2015 i el mes de novembre de 2016.

L’objectiu és divulgar la vida i obra de Ramon Llull, tot un referent per a  la llengua i la literatura catalana.

Ramon Llull és considerat el primer autor literari rellevant en català i el primer autor medieval en fer servir una llengua romànica, i no pas el llatí, per a transmetre coneixements.

Podeu llegir l’article La llengua i la literatura de Ramon Llull, de la Lola Badia, en Joan Santanach i l’ Albert Soler.

Dues recomanacions bibliogràfiques:

  • per a lectors a partir de 9 anys hi ha l’adaptació  que la Teresa Brozeta ha fet del Llibre de les bèsties, a ed. Bromera:

9788490264997_04_g

05163

I aquí teniu algunes propostes, sobretot per a l’alumnat d’ESO, per fer conèixer la figura de Ramon Llull:

I finalment, la recomanació al Tria 33, del Llibre de les bèsties

 

II FIRA DEL LLIBRE PROHIBIT DE LLAGOSTERA

Teniu plans pel 13 de setembre?

CARTELL-OK-FLLP15 (Copiar)Després de l’èxit de l’any passat, Llagostera es prepara per la 2a edició de la Fira del Llibre Prohibit, que tindrà lloc el 13 de setembre de 2015.

Una fira que us farà descobrir el valor de la literatura com a mitjà d’expressió dels pobles, i com el poder ha intentat silenciar-la al llarg de la història.

L’ÚS DE LA LLENGUA EN ELS WHATSAPPS

Cuadernos  Rubio

Font de la imatge: Cuadernos Rubio http://cuadernos.rubio.net/prensa/post/25-faltas-de-ortografia-que-cometemos-en-whatsapp

Aquest estiu he tingut debats distesos i tranquils amb companys de dins i de fora del món educatiu. Un dels temes que ha generat posicionaments diversos és si l’ús que es fa de la llengua en els whatsApps té implicacions negatives en l’escriptura acadèmica dels infants i joves.

Tan els adults com els joves tenim una gran tolerància en l’acceptació de l’error ortogràfic, lèxic i morfosintàctic a l’hora d’escriure whatsApps, twits… Com és que passa això? perquè no demanem el mateix grau d’exigència en l’escriptura d’aquests textos digitals de comunicació immediata que en la resta de textos?

Crec que aquesta acceptació social de l’error es dóna, bàsicament, per dos motius,

  • per una banda, reconeixem el whatsApp o el twit com a textos de comunicació ràpida i immediata, i per tant, les abreviacions, els símbols, els dibuixos o els emoticons s’utilitzen com a elements per alleugerir el text i per abreujar el temps d’escriptura, és a dir, per produir un text amb el mínim temps possible, amb el màxim d’informació implícita i ràpid de llegir.
  • i per altra banda, els utilitzem en contextos informals, lúdics i de relacions personals.

Ara bé, aquest estil d’escriptura pot influir en l’ortografia d’altres gèneres textuals? És a dir, escriure abreujadament, sense accents, amb grafies que representen sons… afecta en l’escriptura dels joves en textos formals, per exemple en els d’àmbit acadèmic?

Sembla ser que no, que podem estar tranquils!

Segons apunta Josie Bernicot  de la universitat de Poitiers, pensar això és un error. És el grau de domini de l’ortografia la que influencia el tipus de text utilitzat en els whatsApps, i no pas a la inversa. En aquesta línia Álex Grijelmo opina en el seu article “La ortografia esgrimiada” al País que “muchos jóvenes que se comunican hoy mediante abreviaturas y horrores ortográficos presentarán cuando lo deseen informes académicos impolutos. Y si no lo consiguen, no habrá que echarle la culpa al sistema de comunicación, sino al sistema educativo”.

David Crystal, en el seu llibre Txtng: the Gr8 Db8  també coincideix en dir que la pràctica dels whatsApps i sms no és responsable de la mala ortografia, fins i tot comenta que alguns elements de l’escriptura que s’utilitzen en els whatsApps requereixen un grau de reflexió metalingüística per part del qui els escriu, de manera que els converteix en més lletrats i amb més habilitats ortogràfiques, perquè han de saber discernir i valorar com manipular la llengua.

El debat està servit.

8 DE SETEMBRE, DIA INTERNACIONAL DE L’ALFABETITZACIÓ

logoEl 1996 la UNESCO declara el 8 de setembre com a Dia internacional de l’alfabetització, amb l’objectiu de promoure i potenciar l’accés a l’alfabetització a infants, joves i adults d’arreu del món.

En motiu d’aquesta diada, la setmana del 8 al 15 de setembre s’ha determinat que esdevingui la Setmana Europea de l’Alfabetització. A més de  promoure l’alfabetització, també es pretén treballar habilitats i propostes de lectura i d’escriptura.

Si us animeu a fer alguna acció us podeu inscriure clicant aquí.

COMENCEM UN NOU CURS

Il.lustració de Vicent Gagnon

Il.lustració de Vicent Gagnon

Benvinguts i benvingudes al bloc!

Comencem un nou curs! Desitjo que gaudiu d’un bon retorn.

Per iniciar la  temporada us deixo algunes idees pels primers dies de curs:

Salutacions cordials!

Montserrat

JUNTS, LA CANÇÓ DE L’ESTIU 2015

Ets a casa i de cop comença a sonar la cançó de l’estiu..? aquesta rutina mediàtica de cantarella enganxosa…
Pots deixar-la sonar, tancar la tele o aprofitar el moment per jugar amb els teus fills i potenciar l’hàbit d’escoltar.

Aquí us deixo quatre idees per treballar l’habilitat d’escoltar (els mestres en diem les microhabilitats de l’escolta i un dels autors que en parlen és en Daniel Cassany).

 

la cançó de l’estiu.doc by Montserrat

LLEGIU POESIA A L’ESTIU!

Els poemes sobre elements de la natura, els bestiaris, els que parlen de les coses de cada dia o de les festes i celebracions, són els més llegits per infants i joves. Però la poesia també pot ajudar a fer pensar, a fer parlar de temes con els conflictes, les injustícies, la mort, a reivindicar drets socials…

Animeu-vos a llegir poesia amb els vostres fills i filles. Hi ha un munt d’autors i de publicacions que els faran sentir, somiar, pensar i els ajudaran a expressar sentiments: Joana Raspall, Miquel Martí i Pol, Joan Maragall, Pere Quart, Mercè Rodoreda, Lola Casas, Miquel Desclot, Marià Manent, Maria Dolors Pallicer, Olga Xirinacs…

Per començar a ambientar, aquí teniu el poema Juliol que Miquel Martí i Pol va publicar dins el llibre Per molts anys i bon profit.

El podeu escoltar recitat per Cinta Massip i amb música de Toti Soler.

Llegiu poesia a l’estiu!

ÀLBUMS IL.LUSTRATS

Els àlbums il.lustrats permeten potenciar l’hàbit lector i el plaer de llegir. Són recomanables per a tothom, però per a lectors novells fantàstics tant per les imatges com per la brevetat del text. A més, són un bon recurs per treballar els elements interpretatius a partir de les il.lustracions que presenten. Si voleu aprofundir en el tema feu un cop d’ull a l’estudi d’Olivé l‘àlbum il.lustrat com a eina educativa i emocional dels lectors novells,.

També el programa El gust per la lectura dedica un monogràfic als àlbums il.lustrats els àlbums i els llibres il.lustrats, una descoberta.

Però avui, vull compartir amb vosaltres un àlbum il.lustrat per a lectors experts. Es tracta de La caputxeta vermella de Roberto Innocenti. Un conte clàssic en versió metropolitana, explicat amb ulls del segle XXI.

Una àvia virtual explica el conte de la caputxeta vermella. Una Caputxeta que viu en una ciutat, i que ha de travessar un bosc urbà, un paisatge suburbial, ple de decadència i degradació, des d’on la Caputxeta es va obrin pas fins arribar a casa l’àvia, que viu en una caravana destartalada d’on en surt una antena parabòlica.

Qui és el llop? I qui és el caçador?

Un llibre que dóna per molt, que fa pensar i fa parlar.

EL JUNY, UN MES PLE DE POESIA

Il.lustració d'Amanda Cass

Il.lustració d’Amanda Cass

Propostes poètiques per aquest mes de juny que trobareu en aquest bloc.