L’ÚS DE LA LLENGUA EN ELS WHATSAPPS

Cuadernos  Rubio

Font de la imatge: Cuadernos Rubio http://cuadernos.rubio.net/prensa/post/25-faltas-de-ortografia-que-cometemos-en-whatsapp

Aquest estiu he tingut debats distesos i tranquils amb companys de dins i de fora del món educatiu. Un dels temes que ha generat posicionaments diversos és si l’ús que es fa de la llengua en els whatsApps té implicacions negatives en l’escriptura acadèmica dels infants i joves.

Tan els adults com els joves tenim una gran tolerància en l’acceptació de l’error ortogràfic, lèxic i morfosintàctic a l’hora d’escriure whatsApps, twits… Com és que passa això? perquè no demanem el mateix grau d’exigència en l’escriptura d’aquests textos digitals de comunicació immediata que en la resta de textos?

Crec que aquesta acceptació social de l’error es dóna, bàsicament, per dos motius,

  • per una banda, reconeixem el whatsApp o el twit com a textos de comunicació ràpida i immediata, i per tant, les abreviacions, els símbols, els dibuixos o els emoticons s’utilitzen com a elements per alleugerir el text i per abreujar el temps d’escriptura, és a dir, per produir un text amb el mínim temps possible, amb el màxim d’informació implícita i ràpid de llegir.
  • i per altra banda, els utilitzem en contextos informals, lúdics i de relacions personals.

Ara bé, aquest estil d’escriptura pot influir en l’ortografia d’altres gèneres textuals? És a dir, escriure abreujadament, sense accents, amb grafies que representen sons… afecta en l’escriptura dels joves en textos formals, per exemple en els d’àmbit acadèmic?

Sembla ser que no, que podem estar tranquils!

Segons apunta Josie Bernicot  de la universitat de Poitiers, pensar això és un error. És el grau de domini de l’ortografia la que influencia el tipus de text utilitzat en els whatsApps, i no pas a la inversa. En aquesta línia Álex Grijelmo opina en el seu article “La ortografia esgrimiada” al País que “muchos jóvenes que se comunican hoy mediante abreviaturas y horrores ortográficos presentarán cuando lo deseen informes académicos impolutos. Y si no lo consiguen, no habrá que echarle la culpa al sistema de comunicación, sino al sistema educativo”.

David Crystal, en el seu llibre Txtng: the Gr8 Db8  també coincideix en dir que la pràctica dels whatsApps i sms no és responsable de la mala ortografia, fins i tot comenta que alguns elements de l’escriptura que s’utilitzen en els whatsApps requereixen un grau de reflexió metalingüística per part del qui els escriu, de manera que els converteix en més lletrats i amb més habilitats ortogràfiques, perquè han de saber discernir i valorar com manipular la llengua.

El debat està servit.

4 thoughts on “L’ÚS DE LA LLENGUA EN ELS WHATSAPPS

  1. Amparo

    Bon dia Monserrat, soc Empar, professora de valencià..Després de llegir l’article d’opinió m’agradararia saber quina és la seua opinió personal al respecte de l’ús de la llengua en els whatsapp…Moltes gràcies

  2. mbertr28 Post author

    Benvolguda,
    Segons els experts, escriure Whatsapps no té cap impacte negatiu en l’aprenentatge de l’escriptura.
    Beverly Plester, Clare Wood, Victoria Bell, Cassany i altres investigadors, exposen que escriure al mòbil no té una incidència negativa. A nivell lingüístic, el que fan moltes persones quan escriuen whatsapps és focalitzar l’acció d’escriure en la consciència fonològica.
    El whatsapp és un gènere d’ús pràctic i de registre informal, i com a tal té unes característiques textuals i lingüístiques de les quals en destaca l’economia del llenguatge per la rapidesa i immediatesa de la comunicació.
    La bona o mala ortografia depèn d’altres condicionants. Els problemes ortogràfics que es donen entre els infants, joves i adults són de caràcter multifactorial
    En general, l’ortografia costa i cada persona l’aprèn de manera diferent. Hi ha persones que tenen més facilitat visual i lèxica, d’altres són més auditives. N’hi ha que fan moltes faltes i d’altres no. El que sembla que és determinant per aprendre ortografia i per a millorar-la és que els errors ortogràfics siguin objecte de reflexió i no només de correcció. És a dir, cal encetar diàlegs sobre la llengua, parlar sobre l’escrit.

    Gràcies per visitar el blog

    Salutacions
    Montserrat

  3. mbertr28 Post author

    Benvolguda,
    Gràcies per consultar el blog.

    Segons els experts, escriure Whatsapps no té cap impacte negatiu en l’aprenentatge de l’escriptura.
    Beverly Plester, Clare Wood, Victoria Bell, Cassany i altres investigadors, exposen que escriure al mòbil no té una incidència negativa. A nivell lingüístic, el que fan moltes persones quan escriuen whatsapps és focalitzar l’acció d’escriure en la consciència fonològica.
    El whatsapp és un gènere d’ús pràctic i de registre informal, i com a tal té unes característiques textuals i lingüístiques de les quals en destaca l’economia del llenguatge per la rapidesa i immediatesa de la comunicació.
    La bona o mala ortografia depèn d’altres condicionants. Els problemes ortogràfics que es donen entre els infants, joves i adults són de caràcter multifactorial
    En general, l’ortografia costa i cada persona l’aprèn de manera diferent. Hi ha persones que tenen més facilitat visual i lèxica, d’altres són més auditives. N’hi ha que fan moltes faltes i d’altres no. El que sembla que és determinant per aprendre ortografia i per a millorar-la és que els errors ortogràfics siguin objecte de reflexió i no només de correcció. És a dir, cal encetar diàlegs sobre la llengua, parlar sobre l’escrit.

    Salutacions
    Montserrat

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *