CREATIVE WRITING & EXPOSITORY WRITING

 

Il·lustració: Jonathan Wolstenholme

Il·lustració: Jonathan Wolstenholme

És imprescindible fer escriure els alumnes, i també és necessari fer adonar que cada ocasió requereix un tipus d’escriptura.

Avui us vull parlar dels conceptes creative writing & expository writing, és a dir, l’escriptura creativa & l’escriptura acadèmica. Tenir clares les diferències i el propòsit de cadascuna és clau per fer-ne un bon plantejament metodològic.  Dos conceptes per tenir en consideració a l’hora de fer escriure els alumnes.

Creative writing o escriptura creativa,  posa l’accent en la creació d’àmbit literari. Crear i inventar amb la llengua, textos pel gaudi personal o col·lectiu. Amb la finalitat de passar-ho bé escrivint i llegint les produccions.

Expository writing o escriptura expositiva,  posa l’accent en l’escriptura d’opinions i arguments. Una modalitat d’escriptura pròpia de l’àmbit acadèmic: escriptura de treballs, monogràfics, exàmens… té com a finalitat escriure i llegir els textos escrits per aprendre.

Ambdues mirades són necessàries i cadascuna requereix d’estratègies diferents.

L’escriptura creativa pretén desenvolupar,

  •  el gust per escriure,
  • la capacitat d’invenció i originalitat a l’hora d’escriure
  • aprendre a trobar un estil propi, utilitzar i jugar amb la llengua,
  • fomentar l’ús de figures retòriques per crear bellesa expressiva.

L’escriptura expositiva es caracteritza per,

  • desenvolupar l’escriptura acadèmica,
  • ús de llenguatge específic i concret,
  • enfocament objectiu de l’exposició,
  • ús de connectors i exemplificacions,

Ara que iniciem el curs és un bon moment per analitzar la presència de l’escriptura a l’aula, l’enfocament que en fem i, si escau, una bona ocasió per reformular la intervenció educativa.

Us proposo un petit exercici d’anàlisis que us ajudarà a reflexionar sobre aquesta qüestió. Feu-vos aquestes tres preguntes:

  • Cada quan faig escriure textos als alumnes?
  • Quin tipus de textos demano que escriguin?
  • Dono pautes o ajudes als nens i nenes?

Desitjo que tingueu un bon curs!

FELIÇ DIADA

Feliç diada

http://www.sant-andreu.com

http://www.sant-andreu.com

Ara mateix

Ara mateix enfilo aquesta agulla
amb el fil d’un propòsit que no dic
i em poso a apedaçar. Cap dels prodigis
que anunciaven taumaturgs insignes
no s’ha complert i els anys passen de pressa.
De res a poc, i sempre amb vent de cara,
quin llarg camí d’angoixa i de silencis.
I som on som; més val saber-ho i dir-ho
i assentar els peus en terra i proclamar-nos
hereus d’un temps de dubtes i renúncies
en què els sorolls ofeguen les paraules
i amb molts miralls mig estrafem la vida.
De res no els val l’enyor o la complanta,
ni el toc de displicent malenconia
que ens posem per jersei o per corbata
quan sortim al carrer. Tenim a penes
el que tenim i prou: l’espai d’història
concreta que ens pertoca i un minúscul
territori per viure-la. Posem-nos
dempeus altra vegada i que se senti
la veu de tots, solemnement i clara.
Cridem qui som i que tothom ho escolti.
I, en acabat, que cadascú es vesteixi
com bonament li plagui, i via fora,
que tot està per fer i tot és possible.

(Del llibre L’àmbit de tots els àmbits)

REDESCOBRINT A GLORIA FUERTES

2017-08-27_1104

En la celebració del centenari de naixement de la Glòria Fuertes s’han editat alguns llibres. Avui en comparteixo un, es tracta d’una antologia  que he llegit aquest estiu, amb poemes per a nens i per a adults.

Un llibre per redescobrir l’autora de la qual se’n van popularitzar molts poemes infantils, però que poca cosa ens arribava dels seus poemes crítics, nítids i contundents sobre la vida, la dona, la política…

Una dona que clamava la llibertat de pensament i la llibertat d’estil.

Aprofito per compartir també una proposta per a alumnes de cicle superior, per fer un tast de la seva poesia més crítica i compromesa.

Quatre Poemes de Gloria Fuertes by Montserrat on Scribd

L’EMOCIÓ DEL PRIMER DIA

Il.lustració de Sofia Zapata font: pinzellades al món

Il.lustració de Sofia Zapata
font: pinzellades al món

A punt de començar un nou curs desitjo que gaudiu del bon retorn i espero continuar copartint amb tots vosaltres diferents propostes per llegir, escriure parlar i escoltar.

Avui us deixo algunes idees que ja havia compartit en altres ocasions, pels primers dies de curs:

Explicar les vacances sense avorrir el personal

Poemes per iniciar el curs

Propòsits d’inici de curs

Salutacions cordials!

Montserrat

LA RAMBLA DE BARCELONA

2017-08-27_1754

La poesia permet expressar, des del més íntim, sentiments, emocions, pensaments… La veu dels poetes ens ajuda a trobar l’expressió justa i sentida.

En aquesta ocasió Josep Maria de Sagarra i Federico García Lorca  han servit per descriure aquest lloc emblemàtic de Barcelona, castigat aquests dies pel brutal atemptat. Amb les seves paraules s’ha cridat ben alt contra el terrorisme, la guerra i la violència.

Dos textos escrits el 1935. Aquí els teniu:

La Rambla de Barceona en Veu de Josep M. de Sagarra i Federico García Lorca by Montserrat on Scribd

ABANS D’ACOMIADAR EL CURS

Il·lustració d?Aurélie Blanz

Il·lustració d?Aurélie Blanz

Propostes per fer els últimas dies de juny, abans d’acomiadar el curs.

QUIN LLIBRE PUC TRIAR?

Il·lustració de Nikolaus-heidelbach

Il·lustració de Nikolaus-heidelbach

Un dels grans èxits de la literatura infantil i juvenil (LIJ) és la difusió que se n’ha fet aquests darrers anys. La facilitat d’accés a través de biblioteques, llibreries i escoles assegura que tots els nens i joves hi puguin accedir. També s’hi han sumat les campanyes institucionals, un exemple és la campanya “Fas 6 anys. Tria un llibre”, que regala un llibre a tots els nens i nenes que aquest any fan sis anys, coincidint amb aquest primer moment meravellós de descobriment de la lectura.

Tenim, doncs,  un escenari amb edicions fantàstiques de llibres, àlbums il·lustrats..,  amb gran diversitat de gèneres que permet que tothom pugui triar al seu gust, i amb escriptors de LIJ reconeguts i de gran qualitat.

Però compte! Amb tanta riquesa i varietat no caigueu al parany de la pseudo literatura o els llibres amb pretensió d’adoctrinament…

L’excés reclama ull crític.

LLIBRES A QUALSEVOL PREU?

Il·lustració deKatarzyna Oronska

Il·lustració deKatarzyna Oronska

Hi ha diferents posicionaments sobre si la literatura infantil i juvenil pot considerar-se un gènere amb característiques estructurals i narratives pròpies, o si al contrari, es tracta d’una forma adaptada de literatura, prèvia a la adulta, pensada per a joves lectors que encara els falta experiència i coneixement. Ambdues posicions tenen els seus defensors i detractors.
Sota el paraigua de la LIJ hi ha obres escrites explícitament per a un públic infantil i juvenil, però també llibres pensats per a un públic heterogeni que, per circumstancies diverses, se n’han apropiat els joves lectors. I encara caldria considerar les obres que recullen textos de tradició oral que, malgrat que en els seus orígens no van estar pensades per a nens i joves, a l’actualitat sí que en són els destinataris. Voldria parlar també d’un grup amb entitat pròpia dins la LIJ, els àlbums il·lustrats. Aquests llibres són una forma literària creada especialment per al públic infantil, tot i que darrerament han despertat l’interès del públic adult.
El més important, al meu entendre, és ser capaç d’establir criteris avaluatius que permetin distingir els valors estètics i literaris de les obres. Perquè, no tot el que hi ha al mercat és literatura infantil i juvenil (LIJ). En aquest escenari, sovint trobem textos excessivament simplificats, amb una “rebaixa” de qualitat literària i lèxica important. Crec que és necessari que els llibres ofereixin un model lingüístic correcte i ric. És veritat que la LIJ ha de servir per motivar a la lectura i despertar l’amor pels llibres i el gust per llegir, però això no vol dir que s’hagi de rebaixar l’ambició lingüística i literària. Cal que els nens i nenes s’acostumin a llegir textos més complexos de l’habitual, encara que no entenguin totes les paraules.
I deixeu-me que apel.li a aquesta qualitat literària per damunt d’objectius adoctrinadors que alguns llibres tenen i que tan de moda estan. Llibres escrits per encàrrec, de temes de moda i pensats només per vendre.

Els textos literaris són complexos i obliguen als infants i joves a activar diverses habilitats interpretatives. No es pot oblidar que la satisfacció lectora no és quelcom immediat, necessita temps i aprenentatge. Aquest és un dels reptes de l’escola i del Temps de lectura

QUEIXAL EDICIONS

Coneixeu Queixal edicions? Jo l’he descobert aquest cap de setmana, a la Fira del conte de Medinyà. 

Contes il·lustrats artesanals, editats amb tendresa, que s’obren i es llegeixen des de molts costats… Llibres per què els grans puguin explicar grans temes als més petits: la mort, la construcció de la identitat personal…

Llibres bonics, amb tècniques d’il·lustració molt interessants: tintes naturals, paper reciclat… Una proposta engrescadora de narrativa visual elaborada al Pla de l’Estany, en un entorn envoltat de natura.

Felicitats! M’han encantat!

contes

contes1

HAIKUS

El Haikú és una forma poètica japonesa que amaga un món en tres versos. Convida a posar consciència a cada instant de la vida i a captar la bellesa de la natura. En altres articles ja us n’havia parlat. Aquesta vegada vull compartir amb vosaltres  un joc per iniciar-se en la lectura i en la creació dels haikús. Es tracta del joc nohaiku editat per Cuscusians, una petita editorial, artesanal i creativa que, a partir de set poemes dels escriptors Víctor Sunyol, Antoni Clapés, Jaume C. Pons, Sònia Moll, Mirea Calafell, Feliu Formosa i Iban L. Llop, permet crear haikus i gaudir amb les paraules.  Aquí en teniu un dels que més m’han agradat,

Haiku

Una petita gran troballa que he fet aquest cap de setmana a la Fira del conte de Medinyà i que ja forma part de la meva biblioteca poètica.

Cuscusians

cuscusians1

 

FLORS, AROMES I COLORS

book with butterflies (Cbm painting)

book with butterflies (Cbm painting)

Gaudiu amb poemes i textos plens d’aromes i colors per llegir i recitar aquest mes de maig.

  • Cireres. Poemes sobre aquest fruit saborós: Joana Raspall,  Núria Freixa, Josep Carner, Lola Casas i Joan Maria Guasch.
  • Flors. Fragments de textos del llibre Viatges i flors de Mercè Rodoreda.
  • Poemes de flors. Proposta de poemes de Lola Casas, Albert Ràfols, Joana Raspall i Joan Maragall.
  • Roselles. Set poemes de roselles per llegir, recitar, escoltar, pensar, interpretar, regalar … Poemes de Salvador Espriu, Núria Albó, Sàlvia del Berri, Isabel Barriel, Joana Raspall i Joan Josep Roca.