AVALUACIÓ

Per avaluar el projecte, hem fet servir les eines següents:

  • Observació directa de les activitats realitzades a l’aula.
  • Graelles d’observació on s’ha tingut en compte si s’ha cercat informació a casa, si han participat de les activitats de l’aula, etc.
  • Moments de reflexió i diàleg entre alumne-alumne i alumnes-mestra.
  • Enregistrament de videos: un per valorar els continguts adquirits i l’altre com “la veu de l’alumne”.
  • Rúbrica d’autoavaluació

PRODUCTE FINAL

El nostre projecte sobre el Cérvol s’ha finalitzat amb l’elaboració de:

  • Un àlbum on es recullen totes les feines (fitxes) realitzades al llarg del curs sobre les diferents matèries.
  • Un mural a l’aula elaborat pels nens amb totes les preguntes i respostes que s’han fet segons els seus interessos.
  • A la pàgina web de l’escola, els alumnes redactaran un article d’opinió explicant què han treballat, com ho han treballat i si els ha agradat o no.
  • La cloenda final del projecte consistirà en una cantata de cançons, cada classe del seu animal, elaborades pels alumnes a les hores de música.

 

PLANIFICACIÓ

INICI DEL PROJECTE DELS ANIMALS

  • ELECCIÓ DEL PROJECTE: A finals del curs passat, vam fer votacions per a triar el projecte del proper curs amb tots els nens i nenes de l’escola.
  • PISTES: Un cop començat el curs 18-19 es varen deixar diferents elements a dins de l’escola relacionats amb el projecte dels animals. Per exemple vam deixar llet, palla, teranyines, imatges de diferents pells,… tot relacionat amb l’hàbitat, l’alimentació, els rastres…
  •  ASSEMBLEA DESCOBERTA: Ens agrupem tota l’escola al pati per esbrinar amb les pistes trobades la temàtica del projecte.
  • COLÒNIES: Anem de colònies al Solsonès al Zoo dels Pirineus on vam apropar-nos al món dels animals. D’aquesta manera vam iniciar el projecte i es va provocar l’interès dels alumnes pels animals.
  • TRIA DEL NOM DE L’AULA i PROJECTE DE CLASSE: a través de votacions vam triar el nom de cada classe procurant que fossin animals del territori català.

COM HO HEM FET?

L’equip de mestres hem treballat el projecte a partir de les diferents metodologies pròpies del cicle: ambients, tallers, sortides, festes… i tenint presents totes les àrees del currículum.

COM ENS HEM ORGANITZAT?

  • Intercicles: són activitats en les que hem agrupat tots els nens de l’escola des de P3 fins a 6è i han hagut de realitzar alguna activitat concreta:
    • Elaboració de màscares de guix de diversos animals per Carnestoltes
    • Creació de balls i representació a la festa de Carnestoltes
    • Creació de faules per Sant Jordi
  • Cicles: a nivell del grup dels mitjans (1r, 2n i 3r) ja sigui en gran grup o petits grups barrejats, s’han realitzat les activitats següents:
    • Tallers artíctics: creació d’hàbitats i, a partir de l’estudi de diferents autors, imitació d’obres d’animals.
    • Xerrades a l’escola: agents rurals, biòleg especialista en llops i cérvols, veterinària i falconers.
    • Activitat guiada per part dels ADF sobre rastres dels animals.
    • Visita-taller a l’escola sobre rèptils i amfíbis.
    • Excursió a la Fundació Mona.
  • Grup classe: s’han portat a terme tot un seguit d’activitats tenint en compte les diferents àrees, algunes en gran grup, altres en petits grups i, també, tasques individuals. Com per exemple: creació d’una cançó sobre l’animal, elaboració de la fitxa tècnica, sortida a Can Riquer a observar cérvols, decoració de la porta, evolució del retrat del Cérvol, retrat del crani del cérvol, descripció del cérvol, dites sobre el cérvol, description of animals, descripción de los animales, llegendes sobre el cérvol, tapa del dossier projecte, els reptes de la multiplicació…

 

EL DIA DEL MAB

12 D’ABRIL. INAUGURACIÓ DEL MAB (Museu d’Art Bellpuig)

 

El divendres 12 d’abril a la tarda tot estava preparat per rebre les famílies de tots els alumnes de l’escola.

  • Els mestres havien organitzat 10 grups d’alumnes. A cada grup hi havia nens i nenes de P3 a 6è. Tots els germans i cosins anaven junts al grup; de manera que els pares o avis podien veure exposar el  projecte a tots els fills i néts.
  • Cada grup classe havia dissenyat 3 diapositives que resumissin els seu Projecte treballat dins Power Point comú de l’Art.
  • Cada grup classe havia muntat la seva aula com una sala de museu monotemàtica segons el seu projecte: els colors, l’escultura, la música, el circ, la pintura, el cinema, el disseny, la fotografia i el teatre.
  • La tarda de l’11 d’abril havíem fet un assaig general que ens va anar bé per ubicar-nos a alumnes i mestres i preveure el temps
  • Cada grup es va ubicar en una aula amb un o dos mestres de l’escola.
  • Les famílies van arribar puntuals amb les entrades dissenyades pels alumnes de 5è que ja indicaven la sala on s’havien de dirigir.

  • A les 15’15h puntuals van fer una petita introducció els alumnes de sisè i ja van començar a exposar els alumnes de P3, després els de P4 i així successivament fins arribar als de sisè.

  • Cap a les 16h es van acabar les exposicions i cada família va poder visitar totes les sales del MAB amb la guia dels seus filla i coneixent una mica més d’aprop el treball realitzat per tots els cursos de l’escola.

Va ser una experiència enriquidora tant pels alumnes, com per les famílies i els mestres.

 

                     https://photos.app.goo.gl/k33nR5nyidBoQS9x6

METODOLOGIA- PREPARACIÓ DEL MUSEU

EL CLAUSTRE DE MESTRES

A principis de curs el claustre de mestres va acordar el tema que englobaria el curs escolar: l’Art. Es van presentar diferents definicions sobre el concepte d’Art i totes les disciplines que se’n poden desenvolupar. Cada tutor/a amb el seu grup va acordar treballar una de les disciplines artístiques a partir de la metodologia dels projectes. Finalment va sorgir la proposta de buscar un producte final que posés en comú tots els projectes treballats als diferents cursos per tal d’esdevenir més significatius i vam decidir crear entre tots el Museu d’Art Bellpuig.

LA COMISSIÓ DE FESTES

Des de la comissió de festes es va plantejar quin grup es podia fer càrrec de la preparació general del museu i es van programar les actuacions necessàries. També es va vetllar per l’organització dels grups d’intercanvi de projectes i la circular informativa que es donaria a les famílies.

REUNIONS DE COORDINADORS I EQUIPS DE CICLE

A les reunions de coordinadors es van posar en comú les propostes de la comissió de festes, les demandes dels equips de cicle i els dubtes per part dels tutors/es. D’aquesta manera es van unificar els criteris d’actuació de tota l’escola per construir el nostre museu.

 

ELS ESPAIS ARTÍSTICS DELS GRANS

Els nens i nenes de 4t, 5è i 6è van destinar un dels espais artístics del curs a l’ambientació del MAB. A partir les idees i propostes dels alumnes es va elaborar tots els elements estètics dels diferents espais de l’escola que configurarien el museu. En primer lloc,  l’entrada de l’escola es va decorar amb cartells d’orientació de les sales i unes lletres grans de presentació del museu MAB. L’escala que dóna accés al pis de dalt es va ornamentar per donar una estètica diferent i original. Es van elaborar els tríptics informatius i la indicació del recorregut del museu i es van senyalitzar tots els accessos.

Tota l’estètica va estar pensada i desenvolupada per mostrar el nostre museu a les famílies  de l’escola la última tarda del segon trimestre. Es va concloure, doncs, en la presentació del projecte MAB a les famílies amb els millors guies: els nens i nenes de l’escola.

Com hem treballat… com és Sant Vicenç de Torelló?

Les tasques que hem portat a terme tenen l’objectiu de descobrir i conèixer el poble des d’una vessant més propera i vivencial. Per aquest motiu s’han realitzat diverses sortides i visites pel municipi.

Treballem de manera globalitzada, integrant les diferents àrees.

Els alumnes s’agrupen de maneres diferents segons la tasca: la tasca inicial i la final van ser en gran grup. Altres van ser en petit grup (joc de pistes pel poble, recerca dels noms dels carrers i nombre de cases… )  i algunes individuals (descripció de la pròpia casa…). S’ha procurat que en la diversitat de tasques els alumnes treballin de manera autònoma, cooperativa i col·laborativa.

Després de la recerca individual els alumnes han compartit les seves experiències, d’aquesta manera tots comenten les seves descobertes i l’aprenentatge és més ric i significatiu.

El cel i el sol

Aquest projecte s’ha dut a terme a l’etapa d’Educació Infantil al llarg del 2n trimestre d’aquest curs 2018-19.

A inici de curs, es va fer una consulta als alumnes d’aquesta etapa sobre els seus interessos personals: “Què ens agradaria treballar? Quines coses ens agraden i voldríem conèixer-les millor? Quines coses ens preocupen?”… (en funció dels grups i dels nivells es proposen preguntes diferents ja que tenen experiències diferents sobre els projectes). Van sortir diferents propostes, a vegades molt diverses i d’altres que tenien punts en comú. Les mestres les vam agrupar i organitzar per poder abastar el màxim d’interessos i es va escollir per votació.

El projecte més votat va ser: “EL CEL I EL SOL”.

Després d’aquesta votació, a cada classe el projecte es va desenvolupar de manera diferent, respectant els interessos i els coneixements previs dels alumnes de cada grup i encaminant el guió del projecte a partir dels interrogants, els dubtes i les motivacions que genera la conversa dins el grup-classe. Així doncs, a cada grup es van plantejar diferents continguts a treballar.

P3: Personatges que volen pel cel, aparells que volen pel cel, elements del cel i l’espai.

Vist els interessos dels nens i nenes de P3 treballarem dos grans objectius que seran els que s’avaluaran:

  • Conèixer coses, personatges, aparells que volen.
  • Conèixer els elements que observem al cel.

P4: Fenòmens meteorològics, el sol i la protecció solar.

A P4 mostren interès envers els elements meteorològics i, per tant, l’objectiu a avaluar serà:

  • Conèixer els elements meteorològics a partir de l’observació i de la determinació de les seves característiques.

La veu de l’alumnat del documental “A l’altra banda de la via”

Un cop finalitzat el projecte, hem demanat a l’alumnat l’opinió personal per tal de millorar alguns aspectes i tenir-los en compte per als propers cursos. Se li demana que descrigui tres aspectes positius i tres de negatius. La percepció general de l’alumnat ha estat molt positiva.

Avaluació del documental “A l’altra banda de la via”

AVALUACIÓ DEL DOCUMENTAL  

Per tal d’avaluar les tres matèries implicades en el projecte del documental, és a dir, els mòduls de Llengua catalana III, Moviments migratoris i Tecnologia, ens hem servit d’una part de la nota pròpia de la matèria sumada a una part de la nota corresponent al projecte documental.

Cada mòdul es valora amb un 40% de la nota pròpia de la matèria i un 60% de la nota obtinguda del rodatge del documental.

Un requisit indispensable per aprovar cadascun dels mòduls és que cal superar les dues parts per separat amb una nota superior a 5, tant pel rodatge, com pel mòdul.

Rodatge (60%):

Avaluació persona experta

Autoavaluació

Coavaluació

Avaluació professorat

Matèries (40%)

S’han emprat els mateixos indicadors d’assoliment en tots els instruments d’avaluació: avaluació de la persona experta, autoavaluació, coavaluació i avaluació del professorat.

A més, un altre instrument d’avaluació ha estat el diari de rodatge que l’alumnat ha anat elaborant al llarg del procés. En aquest diari, cada persona descriu la funció desenvolupada, el sentiment de complicitat al grup, la percepció d’haver aportat o beneficiat el grup, la resolució d’imprevistos i les opinions personals.