QUÈ M’AGRADA DE TU?

 

Avui hem hagut de pensar molt; teníem una tireta de paper per a cada un dels nostres companys/es on havíem d’escriure una cosa positiva, una cosa que ens agradi d’aquell company o companya. Com que hem hagut de pensar molt hi hem dedicat dues sessions.

Una vegada fetes les targetes les hem posat dins del pot de hi ha sota la foto de cada company/a.

En una altra sessió cadascú ha pogut agafar el seu pot i llegir tot allò que li han escrit (anònimament) els seus companys/es. Qui ha volgut ha compartit aquell missatge que més li ha agradat.

METODOLOGIA

La metodologia que s’ha seguit ha estat ben diferent en cada cicle, tenint en compte les edats dels alumnes i el nivell d’aprenentatge.

S’han realitzat activitats de grup classe: s’han portat a terme tot un seguit d’activitats tenint en compte diferents àrees, però tots els alumnes han dedicat com a mínim una hora setmanal, algunes en gran grup, altres en petits grups i, també, tasques individuals.

A les reunions de coordinadors es van posar en comú les diferents propostes dels cicles i els dubtes per part dels tutors/es. D’aquesta manera es van unificar els criteris d’actuació de tota l’escola per construir el nostre producte final.

El treball realitzat al projecte ha seguit el mateix fil conductor, respecte i bones maneres. S’han anat creant diferents espais comuns a l’escola per exposar els diferents productes que anaven creant-se a les aules. El bosc de les paraules amables, la melmelada de colors, el sol de les nostres qualitats,…

 

 

Qui som

Qui som?

Som una colla de professors i professores que volem consolidar-nos com a equip impulsor del centre INS Voltreganès aplicant el treball per projectes dins de la nostra àrea. Com cada any aquest equip creix i s’incorporen nous professionals amb el repte de fomentar  aquesta forma de treball a l’aula en el nostre centre.

Què volem?

D’una banda volem aprendre amb la metodologia de projectes per anar cap a un model de treball més globalitzat, transversal i competencial,  per tal que els i les nostras alumnes millorin els seus aprenentatges.

Què fem?

Continuem amb els projectes de l’any passat i n’incorporarem de nous, ja que aquest any treballarem per projectes a través de les optatives des de 1 ESO a 3r. Tenim per endavant un gran repte!

PLANIFICACIÓ: ESCOLA DE LES BONES MANERES

La planificació del projecte comença a finals del curs passat , on a partir dels conflictes de pati que es produeixen a l’escola amb freqüència, a diferents cursos va sorgir la necessitat de parlar-ne i treballar-ho per millorar la relació entre els companys d’escola.

Es va plantejar que seria interessant realitzar un projecte on participés tota l’escola i on al llarg del curs es poguessin  desenvolupar les diferents activitats sorgides dels alumnes i programades pels mestres. Després de parlar-ne molt a les classes vam trobar el nom: “L’escola de les bones maneres”. Al setembre vam encetar el projecte amb la visita de la Rosa Miralles Universitat de Lleida per endinsar-nos en el món del respecte i les bones maneres amb un treball envers les emocions.

L’inici del projecte ha sigut per tots el mateix, amb la presentació, lectura i reflexió del llibre: L’escola de les bones maneres de la senyora Carmeta”.

Han realit

Com avaluem el projecte codi secret?

L’avaluació ha tingut un paper fonamental durant la realització del projecte. S’ha portat a terme una avaluació competencial que ens ha servit per promoure i desenvolupar CB de les diferents àmbits implicats en el projecte (matemàtic i tecnològic) així com les CB transversals.

S’han utilitzat diferents instruments d’avaluació formativa que ja hem descrit amb anterioritat i una avaluació final del producte a través d’una rúbrica.

També, es va avaluar a través d’una rúbrica  l’exposició oral i tots els documents demanats a l’alumnat. A més, cada alumne havia de realitzar una autoavaluació i una coavaluació dels seus companys, per tal de fomentar l’avaluació sumativa i fer l’aprenentatge més significatiu. Aquesta avaluació la vam fer a través de dos formularis de google els resultats dels quals vam incoorporar al nostre registre d’avaluació a l’Excel.

Formulari autoavaluació: com ha funcionat el nostre equip?

Formulari Coavaluació: Exposició oral

El producte final del projecte

PRODUCTE FINAL

El producte final del projecte codi secret consistia en el disseny i creació d’un joc matemàtic basat en codis tenint en compte que també havien de crear un embalatge i  unes instruccions clares.

Va ser un producte de lliure elecció i format, triat exclusivament per l’alumnat i que tenia com a requeriments els descrits a continuació:

  • El públic a qui va dirigit el joc és el col.lectiu d’avis de la residència del poble.
  • Ha d’haver-hi representat en el joc conceptes matemàtics i diferents nivells de dificultat.
  • Es poden fer servir tot tipus de materials, eines, impressora 3D presents a l’aula taller de tecnologia.
  • Que el contingut sigui de creació pròpia.

L’exposició del producte final es va fer a través d’una jornada de joc a la residència d’avis i presència de familiars.

La seva difusió pública es va fer a través de la web, xarxes socials de l’institut (@insvoltreganes) i ajuntament del municipi respectivament.

Implementació del projecte Codi secret

IMPLEMENTACIÓ

La implementació s’ha fet durant un quatrimestre, amb una ferqüència de dues hores setmanals i, amb la presencia de dues professores a l’aula, una de l’àmbit matemàtic i l’altra cientificotecnològic.

Cada joc, s’ha complementat amb un document en format lliure, contenint les instruccions del mateix.

Durant la realització del projecte, els alumnes, de forma grupal havien de realitzar un dietari (full de seguiment o dietari ) on apuntaven què havien après de nou i les propostes per millorar els objectius encara no assolits. Al mateix temps per tal d’organitzar-se la feina del grup, calia també realitzar una planificació de les tasques. Se’ls va oferir una plantilla per facilitar-los la feina que vam anomenar pla de treball.

També calia  consignar les dates clau que l’alumnat havia de tenir en compte per a la realització del projecte (p.e. lliuraments, sessions de revisió, dates de presentació d’esborranys o altres productes intermitjos) Aquestes van ser:

Setmanes Dates Continguts Dates clau
1-5 5/02/19

7/03/19

Presentació.

Introducció als codis

6-7 12/03/19

21/03/19

Disseny del projecte 21/03/19: Presentació “Fitxa del joc”
8-10 26 /03/19

25/04/19

Desenvolupament del projecte 25/04/19: Presentació “Instruccions del joc”
11-14 30/04/19

23/05/19

Construïm el projecte 07/05/19: Presentació “Com estem construint el joc”
15-17 28 /05/19

6/06/19

Exposició-Presentació del projecte . 28 /05/19: Presentació-Exposició al grup classe  del joc i del procés del projecte.

PLUJA D’IDEES Ara va de debò!

Abans de la pluja d’idees es va informar als alumnes del calendari, les tasques, els objectius i les competències a desenvolupar.  D’aquesta manera es fa un pas més en la implementació del projecte, compartint amb els alumnes com se’ls avaluarà. Tota la informació es va recollir en una carpeta al drive i va ser compartida amb els alumnes. D’aquesta manera en qualsevol moment es podia consultar.(Pluja d’idees)

Metodologia: presentació del projecte

PUNT DE PARTIDA

Després de l’èxit del projecte de 1r ESO  “Que no s’aturi el cervell” del curs passat (20017-18),  que tenia per objectiu principal crear jocs matemàtics per estimular la memòria a la gent gran i, que, va permetre que els alumnes de 1r d’ESO de l’INS Voltreganès col·laboressin amb la residència d’avis del municipi, es va decidir repetir la tipología de projecte basat en el servei aprenentatge i donar continuïtat al projecte inicial.

En aquest curs els alumnes de 2n d’ESO dissenyaran i realitzaran també un joc matemàtic amb el títol de “Codi secret”, utilitzant la criptografia, art de l’escriptura en clau.

El projecte té com objectius principals:

  • Utilitzar el llenguatge matemàtic per crear jocs per a la gent gran de la residència d’avis del municipi.
  • Familiaritzar-se amb diferents mètodes d’encriptació i reflexionar sobre la importancia al llarg de la història.
  • Dissenyar i construir un joc seguint les fases del procés tecnològic.
  • Idear, dissenyar i construir un OBJECTE 3D que formi part del joc.
  • Potenciar la col.laboració i desenvolupar habilitats i actituds que permetin afrontar els  reptes d’aprenentatge proposats.

A continuació es descriuen les competències que es treballaran en el projecte:

Àmbit personal i social

Dimensió aprendre a aprendre

Competència 2. Conèixer i posar en pràctica estratègies i hàbits que intervenen en el propi aprenentatge (carpeta d’aprenentatge)

Àmbit digital

Dimensió instruments i aplicacions

Competència 1. Seleccionar, configurar i programar dispositius digitals segons les tasques a realitzar.(Impressió 3D)

Competència 6: Organitzar i utilitzar un entorn personal de treball i aprenentatge amb eines digitals per desenvolupar-se en la societat del coneixement.

Àmbit matemàtic

Competència 1:Traduir un problema a llenguatge matemàtic o una representació matemàtica utilitzant variables, símbols, diagrames i models adequats.

Competència 4: Generar preguntes de caire matemàtic i plantejar problemes

Competència 10: Expressar idees matemàtiques amb claredat i precisió i comprendre la dels altres.

Àmbit cientificotecnològic

Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana

Competència 9: Dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat.