IMPLEMENTACIÓ

CICLE INICIAL

1r.

Vam iniciar el treball del nostre artista, Kandinsky, observant diferents obres que van servir d’inspiració per a realitzar varis treballs amb tècniques diferents.Paral·lelament vam voler conèixer la vida de Kandinsky, què li agradava, com treballava, s’inspirava i la seva evolució com a artista.

Activitats:

  • Cerca d’informació per grups sobre la vida i obra de l’artista, elaboració de murals i exposició oral als alumnes de 2n. Gravació en vídeo de les exposicions,
  • Cerca i fotografia de línies i figures geomètriques al pati de l’escola, per grups.
  • Pintura de quadres per l’exposició de Sant Jordi: un quadre col·lectiu per grup classe a partir de l’observació de diferents quadres i un quadre conjunt fet de petits quadres individuals basats en l’obra “Quadrats en cercles concèntrics”.

2n.

Per a introduir l’autor (Antoni Gaudí) a les sessions de plàstica vam fer servir un power point per presentar les diferents obres i tècniques que feia servir l’artista, dins del marc del Modernisme. 

Activitats: trencadís en paper amb el nom de cada alumne, vitrall amb cartolina i plàstic pintat amb cola tenyida, el drac del Parc Güell amb fang. Paral.lelament hem elaborat el racó d’en Gaudí amb les informacions que ens aportaven els alumnes. 

Dins la setmana del projecte s’han realitzat diferents tallers on es convidava a alguns artistes del poble per tal de conèixer les diferents tècniques. 

Tallers: 

  • Trencadís: ens va visitar en José Villaitodo, elaborant un petit trencadís que es van endur a casa. 
  • Vitrall: Donada la complexitat del vitrall, es va adaptar aquesta tècnica. Va venir l’Anna Sallent que ens va ajudar a realitzar la decoració d’un got de vidre amb plom i pintura per vidre. 
  • Forja: Vam anar a visitar un antic ferrer del poble i el seu taller. 

A més a més hem anat a visitar el Modernisme a la població de La Garriga.

CICLE MITJÀ

Temporalització:

Dediquem una setmana sencera, matí i tarda, (del 25 al 29 de març) a la realització del projecte. Durant tots aquests dies, no farem especialitats.

Recursos humans:

Cada tutora es fa càrrec del seu grup i els especialistes, quan correspongui, ens faran reforç dins l’aula.

CICLE SUPERIOR

METODOLOGIA

CICLE INICIAL

Tenint en compte que cada nivell treballa un autor diferent, aquest any farem el projecte per nivells.

La durada serà d’una setmana per fer un treball a nivell interdisciplinar, tot i que prèviament s’haurà treballat l’autor en diferents sessions de plàstica. Lligat amb el tema també s’ha escollit la disfressa de carnaval.

CICLE MITJÀ

Els grups seran heterogenis per tal d’afavorir el bon funcionament dels grups.

3r: els grups es fan dins de la classe.

4t: els alumnes de les dues classes proposaran amb qui volen treballar i nosaltres intentarem respectar les seves propostes (tot i que pot ser que haguem de fer alguns canvis).

CICLE SUPERIOR

Agrupaments heterogenis (de 4 o 5 components) entre els alumnes del mateix nivell.

Davant de la proposta inicial, debat en petit grup sobre les diferents propostes de treball.

Farem uns rols de treball, que seran triats pels mateixos alumnes: Portaveu, organitzador, secretari i manteniment.

Introducció del tema:

  • Què sabem sobre el tema triat?
  • Què volem saber sobre el tema?
  • Elaboració de la rúbrica amb el grup, a partir dels criteris següents: Grau de participació al grup, grau d’assoliment del tema treballat, Valoració dels càrrecs desenvolupats i el resultat final del projecte.
  • Petit treball de recerca per grups, per situar-nos sobre el tema
  • Treball plàstic desenvolupat pels grups establerts.

PLANIFICACIÓ

El grup impulsor de la Xarxa de CCBB ens reunim els dimarts  de 12:45 a 13:45.

Durant les primeres sessions ens vam dedicar a realitzar la tasca individual de millorar una activitat d’avaluació per fer-la més competencial..

Per endinsar-nos en el treball per projectes vam revisar els acords presos el curs passat  i vam compartir un projecte que s’està realitzant a 4t sobre el cos humà.

Aquest curs el projecte que treballarem a la xarxa i de forma conjunta tota l’escola torna a ser el tema de la festa de Sant Jordi. Aquest curs la temàtica triada és “TOTS SOM ARTISTES”.

L’art és un dels eixos vertebradors de la nostra escola i per això cada nivell té un artista universal adjudicat.

El producte final del nostre projecte és l’exposició que s’inaugura el dia de  la festa de Sant Jordi que és oberta a tot el poble.

Moltes reunions les fem conjuntament tot el grup, però d’altres ens reunim per cicles i després posem en comú per debatre el que s’ha treballat.

QUI SOM?

 

Aquest és el tercer curs que participem a la Xarxa. 

Aquest tercer any, vista la necessitat d’anar prenent acords conjuntament ens hem organitzat per tal de que la majoria de claustre pugui formar-ne part. Ara som 31 mestres.

Això ens ajuda a avançar mica en mica i a introduir canvis metodològics de forma consensuada.

El que més valorem en aquest espai és l’intercanvi d’experiències que ens permet aprendre els uns dels altres i debatre sobre temes pedagògics.

COM HO HAN VISCUT ELS ALUMNES?

Ens pensàvem que seria feixuc per a ells que cada setmana s’anessin avaluant i reflexionessin sobre cada ítem plantejat.

La veritat és que ens ha sorprès positivament. Els alumnes han interioritzat molt bé el tema de reflexió i avaluació personal, però també han vist la necessitat de compartir-la amb la resta de grup.

Al final de curs, vam passar una enquesta amb el google form sobre les novetats i les diferents franges que hem engegat aquest curs.

Us passem les diferents valoracions dels alumnes:

Aquestes valoracions ens ajudaran a planificar i millorar de cara el curs vinent.

COM ES VEU REFLECTIT?

En un dels apartats, l’avaluació, teníem clar què hi havia de sortir reflectit:   

  • Cooperar per aprendre (avaluació de la competència específica de cada projecte intentant que com a mínim una sigui de medi)

Instruments d’avaluació: observació, recull d’activitats d’aprenentatge, rúbriques, carpeta d’aprenentatge, bases d’orientació…

  • Aprendre a cooperar (avaluació del treball en equip)

Instruments d’avaluació: rúbrica setmanal d’autoavaluació i coavaluació amb els membres de l’equip. Cal tenir molt en compte el treball de metacognició i definir clarament (què vol dir fer bé el teu càrrec? què vol dir posar atenció? entre d’altres…) 
En aquesta graella, vam donar les pautes següents:

  • Cada alumne s’ha de marcar amb una creu on cregui segons el treball i la implicació de la setmana. 
  • Després, ho ha de corroborar amb la resta de grup. La valoració grupal es marca amb un cercle.
  • Cada setmana es fa una valoració i, així queda registrat en una mateixa graella.

QUI SOM

Som el claustre de l’escola Ildefons Cerdà de Centelles, ja fa temps que tenim inquietuds de renovació pedagògica i després d’uns anys de diverses formacions creiem que el treball per projectes pot ser una bona eina per continuar amb aquesta renovació i per poder atendre a tots els alumnes de l’escola.

Participar a la xarxa ens permet reflexionar i debatre sobre com volem que sigui el treball per projectes a la nostra escola. Valorem positivament el fet de poder dissenyar i posar en pràctica un projecte en grup, ja que tots podem aportar i aquests són més rics.

LA VEU DELS ALUMNES: EL NOSTRE PASSAT

Un cop finalitzat el projecte es demana per escrit als alumnes el grau de satisfacció de la realització del projecte i del producte final. També dels aspectes que els han agradat més i dels que menys i si hi afegirien algun aspecte o en millorarien algun altre, així com de la col·laboració i implicació de les seves famílies.

Es realitza el buidatge i es comenta a classe. 

COM HO PORTEM A LA PRÀCTICA?

A partir dels imprescindibles, ens vam posar a debatre sobre com millorar aquestes pautes per concretar-ho més i poder millorar-ho i portar-ho a la pràctica.

Vam anar desgranant punt per punt i vam anar parlant de com seria la millor manera de portar-ho a la pràctica, tenint en compte l’avaluació i com s’hauria de transmetre a les famílies.

Aquí teniu els acords per tirar endavant els projectes i la plantilla de planificació del projecte.

COM ENTENEM ELS PROJECTES AL XANDRI?

A l’hora de plantejar-nos qualsevol projecte (de la temàtica que sigui) hem decidit que tant la programació com l’avaluació es centrerà en l’ÀMBIT DE MEDI i les seves 4 dimensions. Evidentment això no vol dir que NOMÉS sigui de medi, sinó que hi hauran altres aprenentatges de tots els àmbits. 

Al llarg de la comunitat hem de garantir que cada alumne haurà treballat  TOTES les dimensions de l’ÀMBIT DE MEDI intentant no repetir-ne cap al llarg d’un curs escolar a no ser que ja s’hagin treballat totes. Entenem que la dimensió de ciutadania quedarà treballada pels projectes identitaris.

Com a proposta per l’any vinent plantegem:

  • Els projectes siguin de comunitat (4 grups)
  • Hi haurà 2 tipus de projectes: identitaris (organitzar festes, projecte transversal…) i temàtics (respondre necessitats, interessos personals…)
  • Els projectes identitaris són proposats per l’equip de mestres i amb una finalitat concreta.

Comunitat de petits: projecte transversal

Comunitat de mitjans: projecte de convivència, carnaval (presentació i judici), sant jordi i projecte transversal

Comunitat de grans: castanyada, nadales, pastorets, projecte de la sang (fira de Sant Sebastià) i Emprenedoria, projecte transversal. 

  • Els projectes temàtics responen a les necessitats i parteixen dels interessos personals. A Comunitat de petits i mitjans no se’ls hi pot demanar Què voleu saber? sinó la pregunta seria: amb aquest tema… què vols fer amb això? El docent guia, és molt important el diàleg i la conversa, partir de preguntes i que de la primera pregunta se’n generin d’altres, els projectes han de tenir un espai ampli de temps (intentar fer net per les vacances). 

En tots els projectes s’han de tenir en compte els imprescindibles i, sobretot, el que fa referència al treball en equip (diari d’equip, càrrecs…).