LECTURA TRANSMEDIA

odio-el-rosa-cabeceraOdio el Rosa és un projecte de literatura transmedia editat per OXFORD University press un univers literari de realitat virtual. L’inici d’una saga de literatura juvenil que actualment consta de dos llibres, Historia de sara i Historia de Dani.

El concepte de literatura transmèdia es refereix a les històries narrades a través de diverses plataformes i amb participació dels lectors.

9788467361490_l38_04_l9788467373226_l38_04_l

 

 

 

 

El projecte està totalment basat en el text, es pot llegir de forma lineal, però també pot esdevenir una lectura transmedia, segons el grau de participació de cada lector. Una proposta innovadora i engrescadora per tenir en compte.

Aquí teniu el booktrailer,

ALGUNES REFLEXIONS AL VOLTANT DEL TEXT DIGITAL VERSUS TEXT IMPRÈS

Digital reading

Digital reading

No es llegeix de la mateixa manera en suport  paper o en pantalla.

Tot i que hi ha afinitats, les diferències són considerables, i vénen donades, fonamentalment, per la manera com s’hi estructuren i entrellacen els textos.

  • El lector digital competent és aquell que és capaç de combinar, en la lectura, diferents gèneres digitals (correu electrònic, chats, blocs, webs, apps), és a dir, a fer zapping lector.
  • Mentre el text imprès és un text fix amb uns límits definits, el digital és un text o textos amb eines i característiques de navegació que requereixen una lectura no seqüencial. Cada lector es construeix un text “a mida” a partir de la informació que troba en els enllaços que segueix. En el suport digital, generalment només s’hi veu una petita part del text i sovint es desconeix l’extensió total del text disponible.
  • Les eines i característiques de navegació tenen un paper molt important en el suport digital. Els lectors competents de textos digitals han d’estar familiaritzats amb l’ús d’aquests dispositius. A més, una bona part d’activitats de lectura digital impliquen l’ús d’una gran quantitat de textos, de vegades triats a partir d’un conjunt pràcticament infinit.

Si teniu interès en aprofundir en aquest tema podeu llegir el document Lectura en digital, editat pel Departament d’Ensenyament.

També és molt recomanable el llibre de Daniel Cassany, En línia. Llegir i escriure a la Xarxa.

Una altra lectura interessant Llegir en pantalles, una lectura multimodal, de Jordu Jubany.

 

EL BOOKTRAILER

book

Els elements visuals tenen una gran importància en la societat actual. És per això que, d’un temps ençà, una de les maneres de promocionar novel.les és fer un vídeo curt, és a dir, un booktrailer.

A través de les seqüències, el booktrailer mostra els aspectes i moments rellevants de la novel.la.

He conegut algunes experiències molt interessants d’escoles i instituts que utilitzen aquest recurs per donar un nou enfocament al treball que es fa al voltant de les lectures de novel.les. Es tracta de fer un petit vídeo publicitari per presentar un llibre, a través del quals el lector dóna a conèixer allò que  considera més important i interessant del llibre que ha llegit, i ho fa d’una manera que capta l’atenció.

Una forma de presentar un llibre que implica múltiples processos:

  • llegir, concretar el tema, extreure les idees principals i fer un resum,
  • escriure un guió
  • fer la gravació i editar-la

Una tasca molt completa i engrescadora.

Enguany les Biblioteques públiques de Catalunya convoquen el segon concurs de booktraillers. Hi ha temps fins el 14 de novembre. Feu-hi un cop d’ull!

I si voleu veure algunes mostres podeu visitar El portal de los vídeoa que hablan de libros

ALGUNES RAONS PER FER PRESENT LA POESIA A L’AULA

Il.lustració de Lucy Campell

Il.lustració de Lucy Campell

M’he adonat que sovint la poesia només és present a l’escola a l’educació infantil, i a mida que els nens es van fent grans es deixa de llegir i només es treballa puntualment, per exemple per Nadal.

Avui vull reivindicar la pràctica de llegir i fer llegir poesia, i ho faré enumerant algunes de les raons que crec que ho justifiquen,

  • Estimula la imaginació i la creativitat.
  • Ajuda a desenvolupar la sensibilitat i l’observació de l’entorn.
  • Potencia la capacitat de reflexió.
  • Millora l’expressió oral.
  • S’aprenen noves paraules.
  • Permet expressar sentiments i emocions.
  • Esdevé un exercici de memòria.
  • … i podríem continuar!

Al llarg d’aquests anys de vida del bloc he compartit amb vosaltres moltes propostes per treballar la poesia a l’escola, feu un cop d’ull a la pàgina Poemes on espero que hi trobeu inspiració.

Altres fonts interessantíssimes de les quals ja n’he parlat en altres ocasions:

 

23 I 24 D’OCTUBRE TROBADA DE LECTURA FÀCIL

logolf (Copiar)

Alguns dels premis d’edicions anteriors van ser:

  • Núria Martí Constants amb l’obra “Les mateixes estrelles”
  • Froilà Alexandre amb l’obra “Jerusalem”
  • Sílvia Llorente amb l’obra “Un rellotge amb dues inicials”

40 ANYS DEL MECANOSCRIT DEL SEGON ORIGEN

mecanoscrit pedroloAquest 2014 ha fet quaranta anys de la primera edició del Mecanoscrit del segon origen, de Manuel de Pedrolo. Una novel·la de ciència – ficció que durant dècades ha estat una de la més llegida de la literatura catalana.

Si us animeu a llegir-la amb els alumnes, aquí teniu alguns enllaços  interessants que poden ajudar a dinamitzar un club de lectura:

 

i
Joc brut

FIRA DEL LLIBRE PROHIBIT DE LLAGOSTERA

índex

El proper dissabte 14 de setembre s’estrena La Fira del llibre prohibit de Llagostera amb un programa molt interessant i atractiu.

Es tracta de la primera iniciativa Europea d’aquest tipus i està inspirada en el model de la Setmana del Llibre Prohibit que se celebra anualment a Estats Units.

Una bona proposta per deixar-s’hi caure!

COM US HAN ANAT LES VACANCES?

Il.lustració d'Elsa Oriol

Il.lustració d’Elsa Oriol

En un article de mitjans d’agost del diari Ara, l’Enric Borràs proposava diverses maneres d’explicar les vacances sense avorrir el personal. Em va semblar una idea interessant, divertida i adaptable a l’escola, per fer aquests primers dies de curs.

Odissey, Google Stories, blogs, Journi, Facebook, Flickr o Instagram, són algunes de les eines i aplicacions que proposava utilitzar per relatar d’una manera atractiva les vacances.

Feu-hi un cop d’ull!

L’ús de qualsevol d’aquestes eines requereix un domini tècnic, però sobretot, una feina de planificació i redacció de les idees que es volen explicar, a més d’un guió per fer l’exposició oral, si es decideix fer la presentació a classe.

Bon retorn!

LA CANÇÓ DE L’ESTIU

Il.lustració de Leandro Lamas

Il.lustració de Leandro Lamas

Cada estiu els mitjants del país ens pesenten un grup i una cançó que ens acompanyarà al llarg de l’estació més calorosa de l’any.
Aquesta vegada Pepet i Marieta ens canten Corre l’estiu.

Si a més a més de sentir-la de fons i deixar-la sonar, voleu escoltar-la i aprofitar per aprendre, aquí us deixo una senzilla proposta per fer amb els nens i nenes.

 

 

  •  Escolteu la cançó, llegiu la lletra i interpreteu les dites, els refranys i les frases fetes que hi surten.
  • Escolta bé la cançó. Hi trobes diferències entre la teva manera de parlar i la dels cantants? Quines? Quin creus que és el motiu?
  • Busca informació del grup: qui són, d’on són, la seva obra… Quin ritme musical té aquesta cançó?

Molt bon estiu a tothom, i moltes gràcies per seguir el bloc!

Ens retrobem al setembre.

La Cançó de l’Estiu 2014 by Montserrat

AQUEST ESTIU OBLIDA’T DEL WHATSAPP I ESCRIU POSTALS

Gemma Aguasca

Gemma Aguasca

Potser, escriure postals des del lloc de vacances s’ha convertit en una pràctica anacrònica en un moment on la gran majoria de persones es comunica a través de les xarxes socials, però penso que continua essent un exercici d’escriptura interessant pels nens i nenes del S.XXI.

A més de la motivació que suposa escriure postals per explicar curiositats de les vacances o rebre’n dels amics i familiars, també esdevé una manera de reforçar l’escriptura de forma lúdica i funcional.

Aquí teniu un guió per escriure postals, adient per a per nens i nenes de CI i CM.

Aquest estiu oblida’t del wsatsapp i escriu postals!

 

Guió Per Escriure Una Postal_CI_CM by Montserrat