ELS GÈNERES DIGITALS

Wordle: Untitled

La incursió d’Internet a les nostres vides, i en conseqüència, a les aules, ha modificat paulatinament els hàbits lectors d’infants i joves.

Els lectors digitals estan habituats al “zapping” lector. Això implica una lectura més superficial i ràpida.

La xarxa ha tingut un impacte en els usos escrits  i ha transcendit tant en els hàbits lectors, com en l’aparició de nous gèneres textuals.  Aquests nous gèneres  determinen noves maneres de llegir i escriure, entre altres coses perquè tenen un alt grau d’oralitat, i per tant, un efecte directe en la seva producció escrita.

Per tant,  en l’ensenyament i aprenentatge de la lectura cal considerar el tractament dels gèneres digitals i les seves  característiques d’ús. Només així podrem ajudar els alumnes a desenvolupar les estratègies idònies per navegar, com a lectors competents, per l’espai virtual.

Idees clau:

Nous hàbits lectors

  • Zàpping lector
  • Simultaneïtat de lectures
  • Lectura superficial

 

Gèneres digitals

  • Sincrònics: xat i messanger
  • Diferits: correu, web, blocs
Alfabetització i competència digital

  • Velocitat lectora a la xarxa
  • Capacitat de combinar continguts
  • Capacitat crítica i d’elecció
Morfosintaxi dels gèneres digitals

  • Lèxic propi i nominalització
  • Brevetat discursiva i coordinació
  • Registres informals, espontanis, alt grau d’oralitat.
  • Ús d’abreviatures, onomatopeies i signes.

Molt recomanable:

En_ línia. Llegir i escriure a la xarxa. Daniel Cassany

Leer y escribir en la era de Internet. Anàlisis y propuestas para la lectura y escritura en Secundaria. M.A García

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *