ELS PARTITS POLÍTICS

Un cop escollit el projecte era hora de posar-nos a treballar. Un dels motius fonamentals de la tria d’aquest treball era veure el funcionament dels partits polítics i veure com formen la seva llista i propostes electorals.

Com ja s’ha comentat els alumnes que composaven cada partit polític estaven barrejats dels quatre grups que hi ha a l’escola. Això es va fer amb l’objectiu que un cop es realitzin les eleccions els vots no anessin a favor de cada classe o que cada classe només sabés el que treballen ells. D’aquesta forma s’aconseguia una major difusió del treball i la informació a tots els grups-classe.

Cada grup classe estava guiat per un tutor/a  de 5t. Les primeres sessions es van destinar a escollir:

  • El nom del partit polític
  • L’ordre de la llista del partit, és a dir, quin alumne/a anava de número 1 (l’alcaldable) i la resta de components també ordenats, fins al 15 en aquest cas (que era el nombre de nens i nenes que hi havia a cada grup)
  • L’eslògan
  • Disseny del cartell

Cada tutor/a va ajudar a que els alumnes arribessin a acords i es podés avançar en aquest treball.

Un cop realitzades aquestes tasques era l’hora de començar a confeccionar el tríptic amb les propostes electorals de cada partit. Les condicions que vam posar van ser les següents:

  • Els apartats en els quals s’havien de fer propostes eren: esports, seguretat, educació, urbanisme, oci i cultura, i medi ambient. D’aquests apartats havien d’haver 3 propostes en cadascun.
  • S’havien de tenir en compte, les propostes que farien les diferents associacions de veïns, ja que són ells els que voten.
  • Tenir en compte que a Alcanar està format també per Alcanar Platja i les Cases d’Alcanar.
  • Intentar satisfer un major nombre de veïns.

A partir d’aquí cada partit polític va elaborar les seves propostes. Esmentar que cada partit va utilitzar diferents sistemes de treball, n’hi ha que van escriure les propostes individualment cada alumne i després les van votar, n’hi va haver que per grups es van repartir els apartats i van elaborar només propostes de l’apartat i després es van votar i debatre. Per tant cada grup ha treballat com s’ha sentit més còmode, seguint tots les mateixes directrius.

El resultat va ser molt positiu, les propostes realitzades s’adequaven a la realitat i a les necessitats del poble, inclús molts de partits van coincidir en algunes.

Un cop acabats els cartells i tríptics arriba el moment de la difusió. On aquestes propostes es van anar a explicar als diferents veïns que tindrien dret a vot en aquestes eleccions escolars. Els que tenien dret a vot eren: les tres classes de 6t, les quatre classes de 5t i tot el claustre de mestres i personal que treballa a l’escola (conserge, administrativa, vetlladores). En aquests dos últims grups les propostes i cartells es van penjar a la sala de mestres i allí les van poder llegir. Per tant les explicacions pertinents es van realitzar a les aules de cicle superior.

Un cop fet tot aquest treball s’havia d’esperar al gran dia, el dia de les eleccions, per veure qui en seria el partit polític guanyador.

 

Mini-projectes?

Per començar les aturades, l’alumnat d’un mateix nivell es va ajuntar per decidir quin seria el seu racó i començar així, el seu mini-projecte.

En aquest recorregut, vam haver de passar per molts debats, acords, taules rodones, defenses de les seves propostes… En fi, tot un seguit d’estratègies metodològiques a les quals ens dirigeix el treball en equip i col·laboratiu.

Després de fer les votacions corresponents…

  • P3 s’encarregarà de restaurar el sorral i millorar-lo, col·locant tubs per treballar la motricitat.
  • P4 tindrà la missió de construir una cuineta.
  • P5 s’ocuparà de pintar un circuit al terra per poder circular amb els seus vehicles i també de muntar un cotxe “Picapedra”.
  • 1r donarà una nota de color i re-ubicarà els bancs de l’escola, tot fent-los temàtics.
  • 2n s’encarregarà de donar vida al sorral de primària i proveir-lo d’estris per poder-hi jugar. També farà una cuineta per crear receptes increïbles.
  • 3r pintarà una diana gegant enmig de la pista per entrenar la nostra punteria.
  • 4t habilitarà una pista de bàdminton i s’ocuparà del moment “zen” de l’escola dissenyant una zona de relax.
  • ens transportaran a l’època dels indis edificant un poblat de tipis.
  •  ens posaran en forma construint un “Natur Gym”.

Seguim avançant!

Aturem-nos!

El curs passat, l’equip impulsor de la Xarxa Cb vam dedicar-nos a planificar la posada en marxa d’aquest projecte que tanta il·lusió ens feia. Vam decidir fer una setmana d’aturada general de les classes curriculars a finals del mes de març per elaborar el producte final, però caldria una organització prèvia.

Per a tal fi, vam sistematitzar sessions de dues hores quinzenals al calendari, en què els diferents grups d’alumnes, acompanyats del suport docent, s’encarregarien i es responsabilitzarien de la transformació d’un dels racons del pati, tot cercant els recursos necessaris per a l’execució final del projecte.

Amb totes aquestes directrius, es van obrir les portes de les aules i dels espais comuns i l’alumnat d’un mateix nivell es va mesclar per treballar en equip i ocupar-se del seu mini-projecte.

Ara ja estàvem preparats per començar!!!

Fem d’arquitectes

Ens hem posat a la pell d’un inventor com podria ser Leonardo da Vinci i hem fet diverses proves per avançar tecnològicament s’ha d’anar provant, calculant, recalculant, modificant, ampliant, recercant, descobrint, aprenent, desaprenent, modelant, observant… fins trobar la fi del nostre objectiu.

Els hem proposat un repte sobre arquitectura. Després de comprovar amb el cos del propis alumnes, quina és la millor manera de sostenir-nos de peu i de fer un recordatori de com construïen les cabanes els homes del neolític, els hem proposat el repte: en grups de 4, havien d’aguantar, a quatre dits del terra, el pes de dos diccionaris solament amb l’ajuda d’un paper i una mica de cinta adhesiva si els feia falta.

Poc a poc han anat apropant-se a l’objectiu proposat i hem pogut veure com han fet tot el procés amb motivació, il·lusió i admiració final. Ha estat tot un èxit l’activitat.

Apilem diccionaris per veure de quina manera s’aguanten sense caure amb un full de paper.

Si fem un suport amb quatre potes s’aguantaran els llibres?

Objectiu aconseguit. Visca!

Organització del grup impulsor

El grup impulsor de l’escola Ramón y Cajal d’Ulldecona s’ha dividit en tres equips de treball: dos per a donar suport a la realització dels projectes La policia, a P4 i Els avenços tecnològics a 5è i el tercer hem elaborat material per a l’avaluació global dels projectes.

El document Indicadors per valorar els projectes es farà extensiu a tot el claustre per tal de reflexionar i, en conseqüència, marcar una línia d’escola en relació als elements bàsics a tenir en compte en el treball per projectes. Aquest document s’implementarà a partir del curs 19/20.

Els apartats a valorar els hem agrupat en les següents fases:

  1. Justificació
  2. Planificació
  3. Coneixements previs
  4. Què volem saber?
  5. Organització
  6. Metodologia
  7. Avaluació final

Abans d’acabar el curs es farà un traspàs de tot el treball fet pel Grup impulsor als membres del claustre.

 

Un hotel d’animals!

Aquest curs a tercer hem treballat els animals. Per tal de fer-ho més motivador i engrescador hem preguntat als nostres alumnes què els preocupava dels animals de l’entorn proper. Ho hem fet a través del dibuix i l’escriptura per a que poguessin expressar i mostrar les seves  inquietuds.

Els resultats de les diferents aportacions els hem recollit a la pissarra. En properes entrades us informarem de com s’ha anat desenvolupant el projecte amb totes les idees que han anat sorgint.

 

Estigueu a l’aguait!

Tot va començar…

La idea de fer un projecte comú a nivell d’escola va sorgir de l’interès de l’equip docent en potenciar la cohesió i la interacció entre la comunitat educativa, però sobretot entre l’alumnat de tot el centre. A partir d’aquí, vam indagar en els interessos dels xiquet/es…

Tal i com podeu comprovar, la gran majoria d’idees assenyalaven la necessitat d’un canvi de pati:

Així que vam posar fil a l’agulla i ens vam preparar per a fer entre tots i totes un pati diferent! Alhora, aquest projecte ens proporcionaria un context real on aplicar coneixements a través de les noves metodologies i elaborar un producte final funcional.

Producte final!

Aquest equip de treball va pensar que el seu estoig aniria enganxat a la bici amb un velcro.

Van fer-hi dos intents, el primer no els hi va sortir gaire bé i tot seguit, el van perfeccionar.

Van utilitzar aquests materials.

 

Com podeu observar, hi ha equips de treball que ho tenien molt clar des del principi. Així que van anar per feina, i després d’algunes modificacions es van posar a la feina!

AMB L’AJUDA DE LES FAMÍLIES, MILLOR!!

Tal i com us havíem avançat en un article anterior, durant aquest curs hem programat una formació per consolidar una línia conjunta de centre per tal de treballar i desenvolupar els projectes: la forma d’iniciar-los, l’avaluació, el producte final i la difusió dels aprenentatges. També es va acordar que s’intentaria implicar més a les famílies i per aconseguir-ho, se’ls va demanar la col·laboració.

Es va enviar una circular a totes les famílies amb la relació dels projectes i les preguntes que havia fet l’alumnat i que es volien treballar a les diferents aules i se’ls demanava que, si eren “experts” o coneixedors/es del tema i volíem venir a l’escola a treballar aquests interrogants amb l’alumnat, podien venir a fer-ho, acordant dates i temes a tractar.

CIRCULAR-PROJECTES

Fruit d’aquesta crida, han vingut famílies a fer manualitats, a fer galetes, a explicar de què treballen i com és el seu dia a dia laboral, a explicar quins són els seus hobbies, etc. L’alumnat ha estat molt motivat en veure els seus progenitors col·laborant en el propi projecte d’aula o d’una altra classe. Les famílies han participat amb molta il·lusió en el que se’ls ha demanat. Els/les mestres també han disfrutat de poder compartir moments amb les famílies i tothom n’ha fet una bona valoració per poder continuar i ampliar de cara el curs vinent.

Des d’aquí, volem reivindicar el paper de les famílies a l’escola per fer créixer i millorar la comunitat i construir una escola més rica i participativa.