ELS OFICIS. METODOLOGIA

Normalment treballem amb el grup-classe sencer, tot i que a vegades fem petits grups o treball per parelles iniciant la cooperació. 

Un dels objectius del projecte era fer un racó d’aula de joc simbòlic i experimentació. En alguns moments hi anaven de manera lliure, per tant hi vam treballar l’autocontrol i l’autogestió del joc. També s’havien de repartir els rols de manera autònoma.

Per muntar el racó d’aula vam haver de buscar tot el que ens calia.

PLANIFICACIÓ (els sentits)

El projecte “Els nostres sentits” va sortir de la necessitat que tenien els nostres alumnes a respondre curiositats relacionades amb les capacitats sensorials de cadascú i com aquestes ens ajuden a relacionar-nos i entendre el món.

Vam partir de la pregunta  “Com em relaciono amb l’entorn?” i a partir d’aquí vam veure que les persones tenim cinc sentits que ens ajuden a conèixer el món.

Vam escollir treballar els sentits, perquè és un dels temes que apareix en el Currículum (CI primària, dins l’àrea de coneixement del medi). Degut a la importància educativa que tenen els projectes, vam decidir dur endavant aquest tema seguint aquesta metodologia.

En aquesta edat, l’alumnat està molt motivat pel coneixement del propi cos i dels canvis que es van produint. I com, gràcies als sentits, el propi cos es relaciona amb l’entorn.

També vam veure que era una molt bona manera de treballar la diversitat que tant abunda en la nostra escola actualment.

AVALUACIÓ (els sentits)

Durant el procés de la investigació, la mestra observava i anotava la participació i implicació de cada membre dels grups.

L’elaboració del mural també va donar informació avaluadora a les mestres.

L’exposició oral de cada grup, permet a la mestra obtenir informació d’altres ítems no tan específics del tema científic en concret, sinó també de competència lingüística, valors…

També es va fer una rúbrica individual, on el nen s’autoavaluava, per tal de prendre conscinència del seu procés d’aprenentatge.

Finalment, la mestra va interactuar únicament amb cada grup, fent preguntes concretes, per a comprovar el nivell d’aprenentatge més individual.

ENS PRESENTEM (els sentits)

Som l’ escola Fortià Solà de Torelló i us presentarem un dels treballs per projectes que estem treballant aquest curs amb els nostres alumnes de primer. Fa uns tres cursos que ens hem incorporat als treballs per projectes.

La nostra escola és de doble línea i consta de dos edificis. L’antic, on hi ha ubicat els tres cursos d’educació infantil. I l’edifici nou, on hi ha tot primària.

 

PRODUCTE FINAL (els sentits)

Finalment, els grups van fer un mural expositiu, amb fotos i petites explicacions fetes pels mateixos alumnes, on hi havia el recull de tota la nova informació i els nous coneixements que havien assolit.

Aquests murals es van penjar a l’aula i els anaven comentant, consultant…

Paral·lelament, cada membre del grup es va endur un petit dossier del treball en equip, amb el nom del grup cooperatiu, el càrrec de cada un, els objectius aconseguits…

LA VEU DELS ALUMNES (els sentits)

L’alumnat, en general, valora molt positivament el fet que una persona externa al centre participi del seu procés d’aprenentatge, aportant informació pel projecte.

Com que ha estat  un grup molt participatiu, les exposicions orals els han resultat molt atractives, tot i que individualment hi pugui haver alumnat amb certes vergonyes o recances a sortir davant de tot el grup classe.

METODOLOGIA (els sentits)

Per a dur a terme aquest projecte, vam agrupar l’alumnat  en diferents grups cooperatius per tal d’aconseguir la participació i implicació de tothom.

Cada grup cooperatiu estava format de quatre alumnes: secretari, reporter, portaveu i coordinador. Cadascun d’aquests rols té una funció que permet el treball en equip, aprofitant les capacitats de cada membre.

IMPLEMENTACIÓ (els sentits)

Cada grup cooperatiu va treballar un sentit (cinc grups cooperatius).

Cada grup posava en comú els propis coneixements. A partir d’aquí, buscaven noves informacions: en llibres de l’aula, en llibres que portaven ells mateixos, a internet… Però veient que volien saber més, es va convidar a una persona invident.

Tots els grups es van preparar unes preguntes que relacionaven tots els sentits, tot i que la dificultat de la persona convidada era la vista.

Metodologia/ implementació. La setmana de la ciència

Ens plantegem unes característiques de les activitats d’avaluació competencials que acompliran:

  • Inclou diferents formes de representar la informació (text, gràfics, símbols, mapes, taules, mitjans audiovisuals, etc.).
  • Requereix, per a la seva resolució, habilitats cognitives de nivells superiors (analitzar, interpretar, justificar, valorar, argumentar, crear…).
  • És diferent de les que s’han utilitzat en el procés d’ensenyament, però és coherent amb el que s’ha fet a l’aula.
  • Demana que l’alumne anticipi o planifiqui les decisions, accions o operacions a fer (permet valorar el procés de raonament de l’alumne).
  • Requereix l’ús integrat de coneixements de diferents àrees.
  • Planteja una tasca o pregunta el destinatari de la qual no és el mateix mestre.
  • L’alumne pot dur-la a terme fent servir tot el material de suport i consulta disponible al seu abast, és a dir, en les condicions amb què habitualment es resoldria en la vida real.

Per desenvolupar el projecte hem treballat amb els alumnes aquests tres aspectes:

  1. Parteix d’una situació relacionada amb problemes que l’alumne podria trobar-se en la vida quotidiana i propera als seus interessos i motivacions. Per tenir en compte els seus interessos i motivacions es podria donar llibertat a l’hora d’escollir el format del producte final.
  2. Planteja tasques o preguntes prou obertes perquè permetin analitzar no només el resultat, sinó també el desenvolupament: Abans de començar a fer el Power Point, hauríem d’haver pactat entre tots els indicadors de la rúbrica d’avaluació final. D’aquesta manera l’alumnat seria conscient del què serà avaluat. També es podria fer una rúbrica d’autoavaluació semblant per fer un seguiment després de cada sessió.
  3. S’admet la possibilitat de fer l’activitat d’avaluació amb flexibilitat o sense limitació de temps: Per ser més flexibles es podria donar llibertat amb el nombre de diapositives i amb els punts a tractar en cadascuna d’elles.