VOLEM SABER MÉS COSES SOBRE LES FEINES

En la conversa inicial tots els infants ja parlen de les feines dels seus pares, però tots sabem a què es dediquen però no en profundidat, per això ja veiem la necessitat de pregunta’ls més coses sobre les seves feines.

Ens toca pensar entre tots unes preguntes i ho escrivim en un word. Aquest full el fem a arribar a totes les famílies de l’escola que són (11), pare i mare i si les tornen contestatdes seran 22 feines diverses.

Com més n’arribi a les famílies, comptarem amb més feines i tindrem més diversitats per poder fer més anàlisi i interpretacions. Les famílies s’han implicat molt i ens has explicat moltes coses i molt interessant que ens fan pensar molt.

Un dels objectius que ens proposem es que s’adonin que les feines són una part de l’economia, de la producció, dels béns i que es poden classificar en tres sectors, el primari, el secundari i el terciari.

Aquest treball s’ha anat elaborant entre tots des del primer moment, anant decidint què havíem de fer i com ho faríem, per tant sempre havíem de decidir i arribar a acords.

L’hem fet amb quatre alumnnes de 2n i 3r. La resta de companys de l’escola (els d’Educació Infantil i el de 4t i Cicle Superior) ens han escoltat, avaluant la tasca que hem fet.

Per recollir allò que hem après ho hem fet al final de la presentació amb les reflexions que hem conclós.

Què en pensen els alumnes de l’Univers BIOTEC?

La veu dels alumnes, ells ens expliquen la seva experiència després de participar en alguns dels projectes que formen part de l’Univers Biotec…..

El Jan, l’Àngel i el Flavius, alumnes de 3r d’ESO, són els creadors de l’Estació radio connectada Torre Vicens i ens expliquen……

“El fet de crear aquesta estació ens ha permès aprendre experimentant, però el més important és que això ho he fet disfrutant i amb ganes de més…”

 

L’Emma i la Wiktoria, ens comenten:

“Creiem que el projecte de l’Energia de l’hidrogen era una experiència molt interessant i en la que vam aprendre molt. Ens ho vam passar molt bé i al final del projecte ens vam sentir realitzades perquè el nostre cotxet funcionava” Ens agradaria continuar amb projectes així!

El Xavier i el Miqui, han treballat l’exposició de “Dona i ciència” i segons ells ha estat molt bé reconèixer la feina de les dones al món científic i tecnològic. Els agradaria molt repetir l’experiència i que tots vosaltres en puguessiu gaudir.  A tots/es us conviden a visitar-la (es troba al passadís de l’Institut Torre Vicens)  i també a trobar la científica amagada. Us esperen i us desitgen sort!!

L’opinió del Raül, del Pol i de l’Alis:  Ens hem divertit moltíssim. Creiem que ens hem compenetrat molt bé en equip. També que ens hem divertit molt fent-ho i hem aprés molt sobre això. Aquestes activitats han estat una molt bona idea ja que es diverteixen nens que fins i tot no els hi agraden les mates i les ciències i hem aconseguit captar l’atenció de tot espectador.  Ja tenim ganes de tornar-ho a fer!!

 

CONEC MOLLERUSSA CICLE MITJÀ (3r)

Projecte Mollerussa: CICLE MITJÀ TERCER CURS

Producte final:

Cada grup va fer un mural basat en la tècnica scrapbook amb la informació de la temàtica de Mollerussa que ha estudiat. També cada grup va elaborar un projecte de georeferenciació creant un itinerari al google maps marcant els punts importants de la ciutat i adjuntant explicacions audiovisuals en diferents idiomes. Per finalitzar es realitzava una exposició oral amb la informació trobada i la valoració del grup.

  • Avaluació:

Avaluació directa del procés d’elaboració.

Autoavaluació de cada alumne respecte la tasca feta i el treball en grup.

Coavaluació de les exposicions orals realitzades per tots els grups.

Valoració del mural realitzat per cada grup.

Metodologia:

El projecte MOLLERUSSA és un projecte treballat per  tota l’escola del MIP i que està establert per l’equip docent. El projecte s’ha realitzat durant  una setmana i s’ha treballat des de les següents àrees: català, castellà, noves tecnologies, educació física, matemàtiques, anglès, alemany, coneixement del medi natural i social i plàstica.

Per poder fer les explicacions ens hem ajudat amb algun vídeo, murals, etc., de manera que es combinin textos amb fotografies i material multimèdia.

Per acabar s’han realitzat tasques com :

  • Activitats en grups.
  • Activitats cooperatives.
  • Activitats individuals.

Implementació

El desenvolupament d’aquest projecte comportarà:

  • Recerca d’informació. A través de revistes temàtiques, llibres d’historiadors locals, pàgines web i díptics divulgatius proporcionats per l’associació Mollerussa Comerical i el Centre de Recursos Pedagògics del Pla d’Urgell.
  • Treball de camp. Localització de les principals zones més importants de la ciutat i gravació d’explicacions multimèdia.
  • La recerca d’un relat històric que sigui interessant ( exemple: TRENQUET).

Programació:

PROJECTE
TÍTOL DEL PROJECTE MOLLERUSSA
OBJECTIUS QUINES COMPETÈNCIES I COM LES HEU TREBALLAT
Situar al mapa del Pla d’Urgell on és la capital: Mollerussa. Àmbit  de Coneixement del Medi:

DIMENSIÓ MÓN ACTUAL

Competència: 1, 2, 3, 4, 5.

DIMENSIÓ TECNOLOGIA I VIDA QUOTIDIANA

Competència: 9 i 10.

DIMENSIÓ CIUTADANIA:

Competència : 11, 12 i 13.

 

Els alumnes, treballant per grups reduïts han buscat tota la informació autònomament gràcies a l’ús de les tauletes. Al final de cada sessió exposaven al mestre la informació rellevant que havien resumit.

 

Àmbit de Llengües

DIMENSIÓ COMUNICACIÓ ORAL

Competència: 1, 2, 3

DIMENSIÓ COMPRENSIÓ LECTORA

Competència: 4, 5, 6, 7.

DIMENSIÓ PLURILINGÜE I INTERCULTURAL

Competència: 13 i 14.

 

Exposicions orals del que estaven fent. Seleccionar i interpretar correctament la informació buscada a la tauleta.

Àmbit Matemàtic

DIMENSIÓ DE RESOLUCIÓ DE PROBLEMES

Competència : 1, 2, 3.

DIMENSIÓ CONNEXIONS

Competència: 6 i 7.

DIMENSIÓ COMUNICACÍO I REPRESENTACIÓ

Competència : 9 i 10

 

Interpretar una gràfica  de barres, de punts i de línies.

Dibuixar una gràfica a la llibreta.

Àmbit Digital

DIMENSIÓ INSTRUMENT I APLICACIÓ

Competència : 1, 2 i 3.

DIMENSIÓ TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I ORGANITZACIÓ DELS ENTORNS DE TREBALL I D’APRENENTATGE.

Competència: 4, 5 i 6.

DIMENSIÓ D’HÀBITS CIVISME I IDENTITAT DIGITAL

Competència: 9 i 10.

 

Elaboració d’una gràfica de barres al Word.

Utilització de les tauletes per buscar informació.

 

Àmbit d’Educació en Valors

DIMENSIÓ INTERPERSONAL

Competència: 4, 5 i 6.

DIMENSIÓ SOCIAL

Competència : 7 i 8

 

Aporta idees sobre característiques rellevants del seu entorn i respecta les idees dels altres i els torns de paraula.

Localitzar el propi habitatge en el mapa de Mollerussa.
Conèixer l’extensió de terreny i nº d’habitants de Mollerussa i comparar-lo amb altres municipis de la comarca.
Memoritzar i expressar oralment informació elaborada sobre un punt d’interès de la ciutat.
Identificar el relleu i el clima de Mollerussa
Visitar un punt d’interès  de Mollerussa i conèixer la seva història.
Conèixer diferents edificis i carrers importants que hi ha a la nostra ciutat.
Participar en activitats en grup.
Comunicar-se adequadament en exposicions davant dels companys.
Aplicar les TIC a les necessitats plantejades
 
 
 
 
 
 
 

La veu dels alumnes: enllaç amb el treball Google Maps de georeferenciació.

http://mhm.mobileworldcapital.com/ca_ES/escenari/292/showedit

 

CONEC MOLLERUSSA CICLE SUPERIOR

Projecte La ràdio a l’escola: CICLE SUPERIOR

Producte final:

Els alumnes van anar a les instal·lacions de UA1 Lleida a gravar el seu programa de ràdio.

Avaluació

En quant a avaluació, els responsables de dur a terme el projecte hem volgut dur a terme una avaluació formativa i formadora. Hem tingut en compte tant el treball individual com el treball col·lectiu. També els alumnes han fet una valoració del seu propi treball (autoavaluació).

Ha estat molt motivador que els alumnes hagin pogut escoltar el seu propi programa.

Metodologia:

El projecte “la radio a l’escola” se’ns va oferir des del Departament d’Educació  en col·laboració amb UA1 Ràdio. Ens hi vam adherir els alumnes de sisè.  El vam relacionar amb el projecte interdisciplinari sobre Mollerussa que realitza tot el centre (ja que el programa de radio es va centrar en dos institucions del nostre municipi).

El projecte s’ha dut a terme durant  un mes i s’ha treballat des de les següents àrees: català,  coneixement del medi social, plàstica.

Ha estat un treball cooperatiu, on tots els alumnes tenien un objectiu comú: elaborar un programa de ràdio.

S’han fet anar diferents agrupaments: treball per parelles, petits grups, grup classe, ja que cada alumne tenia diferents rols dins dels projecte.

El paper dels mestres  ha estat de guia en tot el procès.

Implementació

Seqüenciació d’activitats

  • Explicació del projecte als alumnes a càrrec del responsable de la ràdio: parts d’un programa, diferents rols que hi ha, com redactar notícies…
  • Els alumnes en assemblea van triar el tema a treballar, els diferents aspectes que es podrien treballar, personalitats a qui entrevistar… I el rol que volia adoptar cada alumne.
  • Elaboració del programa:
  • Tècnics de so: aprendre a utilitzar taula de gravació, fer jingles, talls de veu…
  • Redactors: elaborar les notícies i reportatges triats.
  • Entrevistadors: elaborar les entrevistes i dur-les a terme
  • Grafistes: elaborar cartells publicitaris varis.
  • Directors: fer un seguiment del treball de la resta i elaborar escaleta.
  • Presentadors: preparar els textos a exposar.
  • Gravació a l’estudi (prèviament es va fer un simulacre al centre).

Programació:

PROJECTE
TÍTOL DEL PROJECTE MOLLERUSSA
OBJECTIUS QUINES COMPETÈNCIES I COM LES HEU TREBALLAT
Millorar l’expressió oral en llengua catalana. Àmbit  de Coneixement del Medi:

DIMENSIÓ MÓN ACTUAL

Competència: 1, 2, 5.

DIMENSIÓ TECNOLOGIA I VIDA QUOTIDIANA

Competència: 9 .

DIMENSIÓ CIUTADANIA:

Competència : 11, 12.

 

Els alumnes, treballant per parelles o a nivell individual, han buscat tota la informació autònomament gràcies a l’ús de les tauletes, ordinadors… També han extret informació a través de les entrevistes realitzades.

 

Àmbit de Llengües

DIMENSIÓ COMUNICACIÓ ORAL

Competència: 1, 2, 3

DIMENSIÓ COMPRENSIÓ LECTORA

Competència: 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.

DIMENSIÓ PLURILINGÜE I INTERCULTURAL

Competència: 13 i 14.

 

Els alumnes han anat redactant tot el programa de radio (escaleta, entrevistes, reportatges, notícies…) seguint les pautes del món radiofònic.

Els alumnes han preparat les exposicions orals per a dur a terme el programa de ràdio.

 

Àmbit Digital

DIMENSIÓ INSTRUMENT I APLICACIÓ

Competència : 1, 2 i 3.

DIMENSIÓ TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I ORGANITZACIÓ DELS ENTORNS DE TREBALL I D’APRENENTATGE.

Competència: 4, 5 i 6.

DIMENSIÓ D’HÀBITS CIVISME I IDENTITAT DIGITAL

Competència: 9 i 10.

 

Els alumnes van triar en quin dispositiu volien cercar la informació i a partir d’aquí van utilitzar el cercador per buscar la informació que necessitaven.

També van utilitzar programes de disseny per fer el cartell publicitari i les targetes personalitades.

 

Àmbit d’Educació en Valors

DIMENSIÓ PERSONAL

Competència: 1

 

DIMENSIÓ INTERPERSONAL

Competència: 4, 5 i 6.

 

Els alumnes tenien un objectiu comú i per tant era important el treball en equip i el respecte entre ells.

Redactar notícies  i entrevistes seguint les pautes.
Buscar informació sobre Museu de l’aigua i el Canal d’Urgell
Buscar informació sobre el Concurs Nacional de Vestits de Paper i el seu Museu.
Saber seleccionar i extreure la informació necessària.
Saber treballar en equip respectant als companys.
Conèixer el funcionament i el vocabulari específic del món radiofònic.
Dissenyar cartells publicitaris de l’activitat.
Saber utilitzar cercadors d’internet.
 
 
 
 
 
 
 
 

La veu dels alumnes

Els alumnes han valorat molt positivament el projecte. Ha estat una activitat molt motivadora per a ells. Els alumnes s’han sentit molt protagonistes en tot moment i això ha ajudat a que participessin d’una forma encara més activa.

 SI VOLEU VEURE FOTOGRAFIES, CLIQUEU L’ENLLAÇ

https://agora.xtec.cat/esc-ignasiperaire/cicles/cicle-superior/6e/la-radio-a-6e-anem-a-gravar/

CONEC MOLLERUSSA CICLE INICIAL

Projecte Mollerussa: CICLE INICIAL

Producte final:

Conec on visc.

Els alumnes de primer, dins del projecte de Mollerussa vam fer diferents activitats. Una mostra d’aquestes activitats han quedat reflectides en un vídeo en la següent web.

Com a producte final també s’han fet unes activitats en forma de dossier individual.

Avaluació:

Cal dir que abans de començar el projecte es va informar als alumnes què és allò que se’ls demanaria al finalitzar-lo.

Cam iniciar el projecte fent una avaluació inicial per tal de saber què és allò que coneixien els nostres alumnes sobre Mollerussa. Ho vam fer de forma oral mitjançant una pluja d’idees. Aquesta activitat va quedar recollida en un  mapa conceptual.

Hem dut a terme una avaluació contínua o formativa durant tot el projecte mitjançant el registre anecdòtic. En aquesta avaluació hem tingut en compte activitats individual i en gran grup, així com reflexions individuals de forma oral a mode d`autoavaluació per tal d’avaluar el procés d’aprenentatge de l’alumne.

A més a més, s’ha realitzat un dossier individual que serà l’instrument que ens servirà per avaluar i supervisar les tasques fetes de forma individual.

Metodologia:

El projecte MOLLERUSSA és un projecte que ho treballa tota l’escola del MIP i que està establert per l’equip docent.

Es tracta d’un projecte interdisciplinar, que ens ha permès treballar les següents àrees: català, matemàtiques, coneixement del medi natural i social, plàstica i castellà.

Tot i que ha estat un projecte on la majoria dels continguts han estat marcats pels alumnes, el professorat ha analitzat i guiat prèviament els mateixos per assegurar-se que l’alumnat té tot el necessari per resoldre’l i pugui desenvolupar les destreses que es desitja.

Hem seguit estratègies de treball cooperatiu (full giratori i llapis al mig) dins de la dinàmica de treball en grup, així com feines individuals.

Implementació

El desenvolupament d’aquest projecte comportarà:

  • Un treball de camp. Sortir per diferents zones de Mollerussa, observar i visitar els edificis i espais més emblemàtics de la ciutat i fer una entrevista a la gent que visita i fa la compra a la ciutat.
  • Geolocalització d’entitats i agrupacions locals.
  • Geolocalització d’espais públics.
  • Semblances i diferències entre pobles i ciutats.

Programació:

PROJECTE
TÍTOL DEL PROJECTE GEOLOCALITZACIÓ A MOLLERUSSA
OBJECTIUS QUINES COMPETÈNCIES I COM LES HEU TREBALLAT
Situar al mapa de Catalunya  on és el Pla d’Urgell. Àmbit de Llengües

DIMENSIÓ COMUNICACIÓ ORAL

Competència:  3

DIMENSIÓ COMPRENSIÓ LECTORA

Competència:  5, 7.

DIMENSIÓ PLURILINGÜE I INTERCULTURAL

Competència: 13.

Àmbitd’Educació en Valors

 

DIMENSIÓ PERSONAL

Competència: 1.

DIMENSIÓ INTERPERSONAL

Competència: 4, 5 i 6.

DIMENSIÓ SOCIAL

Competència : 7 i 8

Àmbit  Digital

DIMENSIÓ INSTRUMENTS I APLICACIÓ

Competència: 1

DIMENSIÓ TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I LA ORGANITZACIÓ DELS ENTORNS DE TREBALL I D’APRENENTATGE.

Competència: 4, 5, 6

DIMENSIÓ D’HÀBITS CIVISME I IDENTITAT DIGITAL

Competència: 9 I 10

Àmbit  de Coneixement del Medi:

DIMENSIÓ MÓN ACTUAL

Competència: 1, 3.

DIMENSIÓ TECNOLOGIA I VIDA QUOTIDIANA

Competència: 9.

DIMENSIÓ CIUTADANIA:

Competència : 11, 12.

 

Treballar l’orientació espacial dins el mapa.
Conèixer diferents associacions i institucions de la ciutat i saber-les ubicar.
Participar en activitats en grup.
Aplicar les TIC a les necessitats plantejades
Comunicar-se adequadament en exposicions davant dels companys.
 

La veu dels alumnes:

 

L’activitat va començar amb una explicació i reflexió sobre la geolocalització. Els nens desconeixien aquest tipus d’activitat però els va despertar la curiositat. Entre d’altres propostes dels nens va sorgir buscar les seves cases, així que els vam demanar que portessin les direccions de les seves vivendes. Va ser una activitat molt engrescadora.

Un cop finalitzada l’activitat els nens van expressar la seva opinió sobre l’activitat. Els va agradar molt i van estar molt satisfets.

Preparem els alumnes per la utilització de les TIC

Des de l’àmbit de les TAC, hem après a treballar amb diferents eines digitals que després s’han aprofitat també en altres àmbits del projecte. Hem instruït els alumnes en el maneig del correu electrònic i dels documents compartits, per afavorir el treball col·laboratiu. Els alumnes han treballat les imatges digitals i com incorporar-les en documents, tant de processament de textos com de presentacions. Google Maps i les seves eines associades, han estat utilitzades per a practicar continguts d’orientació respecte al Sol, de localització, de senyalització i de mesura de distàncies, àrees i escales de reducció; que sempre s’han adaptat al seu entorn, el barri, com a part de l’Univers.

S’ha dut a terme una avaluació diària del procés i també s’ha lliurat als alumnes uns criteris d’avaluació final de l’objecte acabat i de la redacció de l’informe del seu procès tecnològic, amb l’objectiu que ells puguin entendre la seva qualificació en relació a la feina feta i presentada.

Què hem fet a Llengua Catalana?

Des de la matèria de llengua catalana i literatura hem treballat el projecte a partir de dues tipologies textuals: la poètica i l’expositiva. Els objectius que ens hem plantejat són:

1- Treballar i redactar textos poètics  i textos expositius sobre els espais i els personatges rellevants.

2- Obtenir informació dels mitjans  digitals de manera eficaç.

3- Mantenir una actitud d’escolta, respecte i participació amb el grup de treball.

4- Presentar individualment els treballs dels textos expositius amb suport digital (Word).

5- Presentar en grup el producte final dels textos poètics (cançó del barri) acompanyat d’una melodia.

Les competències treballades durant el projecte en la matèria de llengua catalana i literatura han estat l’expressió escrita, la comunicació oral i la competència literària. Hem focalitzat l’atenció en la planificació i la redacció dels textos així com en la revisió, la correcció i la reescriptura.

Pel que fa a les competències transversals, hem treballat la competència del tractament de la informació de l’àmbit digital i la competència de participació i aprendre a aprendre de l’àmbit personal i social. També hem treballat interdisciplinàriament amb l’àmbit artístic, en concret, amb la matèria de música.

L’avaluació del projecte ha estat competencial i l’hem dut a terme durant el procés de treball i  en la presentació del producte final demanat.

Podem dir que s’han assolit els objectius inicials i que l’experiència ha estat positiva. Malgrat això, cal que l’alumnat s’acostumi a treballar  de manera cooperativa, és a dir, que cadascú sàpiga assumir el seu rol en el grup i el desenvolupi correctament. Creiem que treballar per projectes  enriqueix l’alumnat perquè els aporta una visió més global de l’aprenentatge i  contribueix a treballar valors com el respecte de la diferència d’opinions, la iniciativa personal i la participació. Tot això ha fet que s’hagin sentit més motivats.

Era veu des escolans….

Ena nòsta ZER comencèrem trabalhant per projèctes hè lèu 4 ans. Comencèrem trabalhant  un projècte entà toti es corsi e a nivèu generau, e actuaument trabalham er airau de coneishement deth medi per projèctes conjuntament damb ues ores des lengües.

As escolans les shaute mès trabalhar per projèctes, ja qu’eri son protagonistes deth sòn aprenedissatge, e eth mèstre passe a un segon lòc.

Auem detectat que son fòrça motivadi ara ora d’apréner e desvolupar eth sòn aprenedissatge. Auem trapat ua naua forma de trabalh que mos ajude a melhorar eth rendiment des escolans, tient en compde qu’es escolans compartissen es sues viuences, es sues inquietuds, es experiéncies…. e s’ajuden entre eri.

Dempús d’aguesta experiéncia, com a claustre volem contunhar trabalhant en aguest sentit, pr’amor que vedem qu’er escolanat a melhorat eth sòn rendiment en aguest airau.

 

 

Mos avaluam….

Pendent tot eth projècte es escolans arremassen era informacion en petites fiches.

Es escolans hèn ua autoavaluacion, normaument damb rubriques, en totes es activitats e fòrça viatges hèm assamblea entà poder arremassar es sensacions des escolans, debatim es causes que volien saber se les an aprenut, quines causes auem hèt ben, quines causes poiriem melhorar…

Es mèstres auem ues gresilhes d’avaluacion a on tractam diuèrsi aspectes que volem avaluar; participacion, esfòrç, adquisicion de contenguts, trabalh presentat,….

Un viatge finalizat eth projècte parlam en grop de trabalh des resultats obtengudi, entà valorar tot lo trabalhat.

Rubrica Univers: scan0004

Eth nòste producte finau ei……

Eth producte finau de cada grop, a estat diferent segontes es escòles, tient en compde es caracteristiques des escolans.

Enes escòles mès petites an hèt un trabalh mès grupau, a on s’an amassat escolans des de P3 enquia 2au e de 3au enquia 6au.

Enes escòles mès granes an trabalhat per grops classa, majoritariament infantila, cicle iniciau, cicle miei e cicle superior.

Es resultats finaus an estat diuèrsi:

Powerspoints, maquetes, exposicions ena aula, representacion e explicacion as mès petiti….

Enes classes tanben hèn un esquema de tot çò que van aprenent a mesura qu’auance eth projècte, e que les servís entà reflexar en quin moment se trapen deth sòn aprenedissatge.

SATURNOmanu