CANÇÓ DEL BLUES: DUST MY BROOM
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/u4Yy1qZBlnc" width="425" height="350" wmode="transparent" /] |
Dust my broom és un dels estàndards de blues més importants extret de fonts populars, és a dir, és d’autor desconegut. Va ser gravat per primera vegada per Robert Johnson, el llegendari bluesmen del Delta del Mississippi, el 23 de novembre de 1936 a San Antonio, Texas. El primer format va ser de 78 rpm i la discogràfica responsable, Vocalia. Per altra banda, ha estat interpretada també per molts altres bluesmen com Howlin’ Wolf i estrelles del rock posterior com els Rolling Stones o els ZZ top. En aquesta partitura analitzada, Robert Johnson canta acompanyat d’ Elmore James.
LA LLETRA
El tema de la lletra és la desil·lusió que sent el cantant envers la seva muller. Decideix marxar de l’estat i anar a buscar en tot el món qualsevol altre dona millor. Així doncs, com en moltes cançons de blues, Dust my broom expressa sentiments de decepció, de vida nòmada i, al mateix temps, d’esperança.
Quant a l’expressió “Dust my Broom”, es considera que prové de la màgia i cultura tradicional africana. L’artista blues, Big Joe Williams[1], va definir-ho com: “Marxant per trobar el millor, t’estic abandonant. No tornaré mai més”
DUST MY BROOM
I’m gonna get up in the mornin’, I believe I’ll dust my broom (2x) I’m gonna leave my baby, Ain’t got no time to loseI don’t want no woman, Gotta treat me wrong all the time (2x) I’m tired of the way she treat me, Just about to lose my mindI’m gonna get up in the mornin’, I believe I’ll dust my broom (2x) Girlfriend, the black man you been lovin’, girlfriend, can get my roomI’m gon’ write a letter, Telephone every town I know (2x) If I can’t find her in West Helena, She must be in East Monroe, I knowI don’t want no woman, Wants every downtown man she meet (2x) She’s a no good doney, They shouldn’t ‘low her on the streetI believe, I believe I’ll go back home (2x) You can mistreat me here, babe, But you can’t when I go home And I’m gettin’ up in the morning, I believe I’ll I’m gon’ call up China, She is my good girl over |
M’aixecaré de bon matí, Crec que marxaré per buscar quelcom millor Deixaré la meva noia No tinc més temps per perdre.No vull cap més dona, Que em tracti malament sempre Estic cansat de la manera com ella em maltracta, Deu estar a punt de perdre el seny.M’aixecaré de bon matí, Crec que marxaré per buscar quelcom millor Dona, l’home negre que has estat estimant, Dona, pot quedar-se amb la meva habitació.Escriure una carta, Trucaré cada poble que conegui Si no la trobo a l’Oest d’Helena, Haurà de ser a l’Est de Monroe, ho sé de segur.No vull cap dona, De les que s’estimen el primer home que troben No és una bona dona No l’haurien de permetre baixar al carrer.Crec, Crec que tornaré a casa Aquí em pots maltractar, dona Però no quan torni a casa.M’aixecaré de bon matí, Crec que marxaré per buscar quelcom millor Dona, l’home negre que has estat estimant, Dona, pot quedar-se amb la meva habitació Faré una trucada a la Xina, |
ANÀLISI MUSICAL
En aquesta partitura de la popular cançó “Dust my broom” es troben indicades la veu, els acords (per guitarra o piano), el baix i la percussió. El cantant interpreta la melodia, mentre que els instruments restants s’encarreguen de la part rítmica i harmònica. Pel que fa al compàs és 4/4, per tant, és simple. El seu ritme és pausat, com en moltes altres interpretacions de blues. La tonalitat és de La M en tota la cançó.
Pel que fa la melodia, segueix una línia fàcil; les notes van del fa3 al mi4. S’ha de tenir en compte, però, que cada nota do, fa i sol són sostingudes a causa de l’armadura de La major. D’aquesta manera apareixen blue notes que aporten a la cançó aquest aire tan blues. Quant a figures musicals, en la melodia apareixen les següents: semicorxeres, corxeres, silencis de corxera i negres. També s’ha de tenir en compte que, al principi de la cançó, apareix una acefàlic amb tres corxeres.
En el ritme i l’harmonia, el piano interpreta dobles notes en obstinat melòdic de corxeres, mentre que, el baix interpreta sempre la mateixa nota: el la amb durada de negra. La percussió, com el piano, interpreta vuit corxeres en cada compàs. En cada quartet de corxeres, la primera i la tercera nota són un la i un mi agut respectivament.
Quant a l’estructura de la cançó, cada estrofa està composta de tres versos que rimen. Com en la gran majoria de cançons blues, apareix la progressió harmònica de I, IV i V. En el primer vers es toquen els quatre compassos amb l’acord La 7 (acord tònic). En el següent vers, els dos primers compassos es toquen amb Re 7 (acord subdominant) i els altres dos restants amb La7 (acord tònic). En l’últim vers, el primer compàs amb Mi7 (acord dominant), el següent amb Re7 (acord subdominant) i els dos restants amb La7 altre cop.
La melodia, l’harmonia i el ritme són les mateixes en tota la cançó, per tant, totes les estrofes són iguals en quan a música, encara que les lletres canviïn; l’estructura de la cançó és així: A (8x).
[1] Big Joe Williams (16 d’octubre, 1903 – 17 de desembre, 1982) va ser un music de blues afroamericà del Delta del Mississippi que es va caracteritzar per la seva guitarra de nou cordes i el seu caràcter estrany i rondinaire.