PRINCIPIS
Explicar i sintetitzar els primers batecs del jazz així com el seu desenvolupament posterior és realment difícil. La varietat d’estils, les diferents maneres d’entendre’l, les constants aportacions i innovacions, les diferents localitzacions, la discontinuïtat dels principis de la mateixa música i la incongruència d’alguns músics confon a qualsevol per separar el que és bo del què és dolent.
Com ja he explicat abans, els afroamericans esclaus van aportar una gran cultura musical, gràcies a ells i al gran ventall multicultural que confluïa a Amèrica del Nord, van sorgir nous estils musicals. Entre ells, el jazz. És ben cert que el jazz i el blues sempre han anat de la maneta, de fet, se’ls pot considerar germans de sang. Però en un moment determinat de la història prenen diferents camins i objectius. Més endavant ho explico amb profunditat.
Malgrat les diferents hipòtesis, moltes fonts coincideixen en localitzar l’origen del jazz en la Congo Square de la Nova Orleans del segle XIX. Només en aquesta antiga plaça, els esclaus afroamericans tenien permès tocar instruments de percussió i corda, que, precisament, eren iguals als de la música indígena. Mentrestant, duien a terme una dansa: el ring shout, rotacions en sentit contrari del rellotge que avui dia encara es troben a l’Àfrica. Després de la Guerra Civil, el 1885, es van prohibir els instruments de percussió per por a alguna revolta per part dels esclaus. La desaparició d’aquesta tradició, però, va coincidir en el sorgiment a Nova Orleans dels primers grups de jazz. Possiblement, una mica abans que es desintegressin aquestes fabuloses agrupacions improvisades, ja existien intents de grups de jazz, sent fidels a les seves polirítmies africanes i a la llibertat que posseïa cada instrument a la Congo Square.
El primer nom que s’identifica amb el jazz és el del cornetista Buddy Bolden. Malauradament. No s’ha conservat cap gravació seva, com en molts altres casos de músics que, tot i la seva gran importància en la història del jazz, no se’ls ha pogut escoltar després de la seva defunció. També passà el mateix amb la música de les formacions espontànies de Congo Square. Tot i així, molts estudis de jazz consideren que quan Buddy Bolden va fundar la seva pròpia banda, va néixer el jazz.