INTRODUCCIÓ AL TREBALL
La idea de realitzar aquest treball va sorgir del gran interès que tinc envers la música. De fet, els orígens de la música popular del segle XX –un dels més grans manifestos culturals de la humanitat- m’intrigaven especialment. L’ambigüitat de la paraula rock and roll despertava en mi una gran curiositat; en volia descobrir totes les veritats.
D’entrada vaig haver de limitar la idea inicial del treball. La meva primera motivació va ser investigar la influència de la música negra en la música rock[1] del segle XX, però, a causa de l’excessiva complexitat que significava treballar amb aquest extens espai de temps, vaig situar-me en el rock and roll -el principi de la música rock – per descobrir els seus avantpassats, els seus orígens.
El treball pretén respondre la pregunta sobre si la música negra va ser la màxima influència del rock and roll. El blues, el gospel i el jazz, tots ells estils musicals d’arrel africana, juntament amb la música folk que es trobava a Amèrica,la música country, van originar el rock and roll. Intèrprets com Elvis Presley i Bill Haley van esdevenir-se un autèntic esclat social.
El treball, doncs, està estructurat en cinc parts. En primer lloc, es parla sobre la realitat social de l’Amèrica de l’esclavitud, context on van sorgir els estils musicals que tracta el treball. Seguidament, s’aprofundeix en cada un d’aquests estils i s’expliquen els seus orígens. Més endavant, s’analitza el rock and roll i s’especifica què s’apropia de cada estil. A continuació, es fa una petita referència històrica del rock and roll i s’explica què va comportar per a la societat nord-americana i, finalment, es fa un estudi sobre cinc partitures: una per cada estil treballat –blues, jazz, country, gospel i rock and roll, respectivament-.
Quant a la metodologia del treball, primerament vaig dur a terme una lectura inicial del tema per a poder situar-me. Un cop vaig limitar el tema, vaig aprofundir en els 4 estils musicals precedents del rock and roll. Vaig resumir els seus orígens i vaig sintetitzar tota la informació necessària de llibres que vaig consultar de diferents biblioteques de Barcelona, i després vaig seguir el mateix procés amb el rock and roll. Un cop enllestida la lectura de recerca i organitzada la informació, vaig poder fer-ne l’anàlisi. Al marge dels llibres, també vaig recolzar-me en els vídeos penjats a Internet, especialment en el Youtube. A partir d’aquest moment, vaig decidir crear una pàgina web per poder visualitzar i escoltar gravacions i, d’aquesta manera, completar el treball.
Finalment, per arrodonir-lo, vaig analitzar unes partitures que vaig aconseguir a la Casa Beethoven de Barcelona i de les quals vaig enregistrar les cançons en un CD.
El que és clar és que l’elaboració d’aquest treball m’ha fet aprofundir en el món de la música contemporània –del segle XX- i comprovar que és una confluència massiva d’elements sonors d’ascendència blanca i, sobretot negra. Penso que la feina ha valgut la pena i, després, si llegint-la algú n’aprèn com jo ho he fet, encara més.
[1] El terme rock and roll ha englobat des de sempre tots els gèneres que deriven d’ell. Però, posteriorment, degut a la popularitat de molts d’aquests gèneres derivats, s’ha creat un terme que és purament contemporani per englobar-los, amb la mateixa funció que complia el terme rock and roll, i que es diferencia a partir de la seva contracció (rock). Així doncs, rock and roll és el sinònim històric de rock i tots els gèneres d’avui en dia considerats música rock deriven d’ell de forma directa o indirecta