1.EL POLLET I LA PUCETA (Conte popular català, Recollit i Adaptat per Imma Villegas)

EL POLLET I LA PUCETA

Conte popular català

Recollit i adaptat per: Imma Villegas

Tal i com el recordo de quan me

l’explicava la tieta Cinteta

el-poll-i-la-puca-2El pollet i la puceta feien farinetes a la finestreta.

La puceta cau a l’olla, el pollet plora a la finestreta!

Passa un moixonet i li diu:

-Què tens, pollet, que plores tant?

-Ai, moixonet, si ho sabies, tot et desplomaries!:

El pollet i la puceta feien farinetes a la finestreta,

la puceta cau a l’olla, el pollet plora a la finestreta, i el moixonet desplomat!

Llavors el moixonet, que està tot desplomat,

passa per una figuera i la figuera li diu:

-Què tens, moixonet, que estàs tot desplomat?

-Ai, figuera, si ho sabies, tota t’espampolaries!:

El pollet i la puceta feien farinetes a la finestreta,

la puceta cau a l’olla, el pollet plora a la finestreta,

el moixonet desplomat, i la figuera espampolada!

Al cap d’una estona, passa un bou, i en veure la figuera,

que està tota espampolada, li diu:

-Què tens, figuera, que estàs tota espampolada?

-Ai, bou, si ho sabies, tot et descornaries!:

El pollet i la puceta feien farinetes a la finestreta,

la puceta cau a l’olla, el pollet plora a la finestreta,

el moixonet desplomat, la figuera espampolada,

i el bou descornat!

I, tot descornat, el bou se’n va a beure aigua a la font,

i aquesta, en veure’l  d’aquella manera, li diu:

-Què tens, bou, que estàs tot descornat?

-Ai, fonteta, si ho sabies, tota t’assecaries!:

El pollet i la puceta feien farinetes a la finestreta,

la puceta cau a l’olla, el pollet plora a la finestreta,

el moixonet desplomat, la figuera espampolada,

el bou descornat, i la font seca.

Al cap de poc, l’home de les mules va a beure aigua a la font,

i en trobar-la tota seca, li diu:

-Què tens, fonteta, que estàs tota seca?

-Ai, home de les mules, si ho sabies, totes les mules mataries!:

El pollet i la puceta feien farinetes a la finestreta,

la puceta cau a l’olla, el pollet plora a la finestreta,

el moixonet desplomat, la figuera espampolada,

el bou descornat, la font seca,

i l’home de les mules mata totes les mules.

En arribar a casa seva, l’home de les mules es troba la seva dona fent pastes,

i en adonar-se que el seu home havia matat totes les mules, la dona li diu:

-Què tens, home meu, que has matat totes les mules?

-Ai, dona, si ho sabies, totes les pastes tiraries!:

El pollet i la puceta feien farinetes a la finestreta,

la puceta cau a l’olla, el pollet plora a la finestreta,

el moixonet desplomat, la figuera espampolada,

el bou descornat, la font seca,

l’home de les mules mata totes les mules,

i la dona tira les pastes pels racons!

…I conte contat,

ja s’ha acabat!

PROPOSTA DIDÀCTICA-1:

  • Conte: “El pollet i la puceta”
  • Tipus: Conte burlesc o de dida (conte de repeticions)
  • Edat: Menuts (fins a 6 anys)
  • Recursos: la veu, els gestos i imatges
  • Activitats:
    1. Escoltar el conte (Llenguatge Verbal
    2. Dramatització del conte ( Descoberta d’Un mateix i de l’Entorn, Llenguatge Verbal)
    3. Cançó-Joc de falda: Els dits de la mà (Llenguatge Verbal i Musical, Descoberta de l’Entorn i d’Un mateix)
    4. Personatges dels dits de la mà (Llenguatge Plàstic)

a) Objectius:IMG_0228

  • Escoltar un conte
  • Augmentar la comprensió i enriquir el vocabulari
  • Reconèixer i anomenar els personatges del conte
  • Identificar-se amb un dels personatges i imitar-lo
  • Imitar els personatges del conte
  • Repetir frases del conte
  • Exercitar la memòria
  • Aprendre un Joc de falda
  • Pintar-se els dits de la mà amb personatges

b) Desenvolupament de l’activitat:

          1.CONTE: EL POLLET I LA POCETA

Els nens i nenes seuen a terra sobre una manteta amb cuixins, en forma de ferradura o en fileres  procurant que tots em puguin sentir perfectament i veure’m bé. Explico el conte una o dues vegades procurant  utilitzar sempre les mateixes frases i les mateixes paraules, cambiant la veu per als diferents personatges, i procurant acompanyar l’acció amb gestos significatius. En acabar faig unes preguntes de comprensió per veure si han entès el fil argumental de la història, i explico les paraules més difícils o estranyes (vocabulari i expressions) amb l’ajuda d’imatges grans.

          VOCABULARI:

  • Puça: Insecte sinfonàpter, d’uns dos mil·límetres de llarg, color negre rogenc, de potes llargues i fortes que li permeten de fer grans salts; comprèn diferents espècies que viuen sobre diferents animals als quals xuclen la sang. N’hi ha de diverosos tipus, la de l’home es diu Pulex irritans.
  • Farinetes: Menjar fet amb farina cuita amb aigua i sal.
  • Moixó: Nom comú dels ocells petits.
  • Espampolar: Treure els pàmpols (d’un cep, d’una vinya).
  • Pàmpol: Fulla de cep i, per extensió, fulla ampla i prima d’altres plantes.
  • Espampolada: Sense pàmpols o fulles.
  • Pasta: Massa tova i plàstica formada amb una substància sòlida mòlta o polvoritzada mesclada íntimament amb aigua o un altre líquid; especialment la formada amb farina que serveix per a fer pa, galetes, pastissos, etc.

2.DRAMATITZACIÓ DEL CONTE

Després parlarem dels personatges que surten en el conte, qui són, com són, què fan i què els passa amb l’ajuda de ninots de peluix o bé siluetes en cartronets amb el dibuix retallat del personatge. A continuació reparteixo els ninots tot dient el nom del personatge i preguntant als infants si en saben el què fan o què els passa, i tots l’imiten amb gestos i sorolls. Per repartir els papers utilitzo una cançó de comptar i repartir, que pot ser “Dalt del cotxe hi ha una nina” o “Una plata d’enciam”, si son molts també puc fer un sorteig o bé repetir els personatges de manera que n’hi hagiográficos més d’un de cada. Si el grup és reduït i no hi ha gaires discussions és millor que puguin escollir ells mateixos el personatge que vulguin, per tal que els sigui més fàcil identificar-s’hi. Conforme vaig assignant a cadascú el seu paper, li dono el ninot o silueta del personatge perquè en tingui constància, i li recordo la frase corresponent del conte i el gest o so que l’acompanya. Si el grup és nombrós diversos infants poden tenir el mateix personatge, però cal que hi hagi prou ninots o siluetes per a tots. Torno a explicar el conte de cap i de nou, però ara quan anomeni un personatge, el qui o els qui tenen el ninot o silueta corresponent han d’ensenyar-lo i, depenent de l’edat, dir la frase o imitar el gest i el so. Al final tots aixequen els seu personatge alhora tot fent els sons, i ens aplaudim per acabar.

          Personatges i accions:

  1. el pollet ———————- remenar l’olla
  2. la puceta ——————– remenanar l’olla i caure-hi a dins tot fent un bot
  3. el moixonet —————- va volant i fent “piu-piu” i perd les plomes
  4. la figuera ——- aixeca els braços balencejant-los i abaixar-los de cop
  5. el bou ———fer les banyes amb les mans fent”muuu” tot mirant a l’arbre
  6. la font ——– obre la boca com si li sortís aigua i la tanca de cop
  7. l’home de les mules ——va caminant a poc a poc i mata les mules
  8. la dona ————– amassar amb les mans i llançar la massa endavant

3. CANÇÓ-JOC DE FALDA: ELS DITS DE LA MÀ

AQUEST ÉS EL PARE,

AQUESTA ÉS LA MARE,

AQUEST FA LES SOPES,

AQUEST SE LES MENJA TOTES,

I AQUEST FA: PIU-PIU,

QUE NO N’HI HA PEL CAGANIU?

Primer em pinto els personatges als dits de les mans amb retoladors prims de colors: el pare, la mare, el que fa les sopes, el que se les menta totes, i el caganiu. Mentre els hi mostro vai fent la cantarella al mateix temps que m’agafo el dit corresponent amb l’altra mà. Si els infants són molt petits, puc agafar-los a la falda un a un repetint-ho cada vegada per tal que gaudeixin del joc de més a prop.

4.PERSONATGES DELS DITS DE LA MÀ

Si són més grandets, un cop ho hagi repetit algunes vegades, puc pintar-los a ells els dits o en funció de l’edat deixar que s’ho pintin ells mateixos, o també poden posar-se titelles de dit. Aleshores cadascú intern repetir la cantarella tot fixant-se amb els seus propis dits. Per acabar podem fer la cançó amb melodia enlloc de recitar la cantarella.

c) Material:

  • Manta i cuixins perquè seguin a terra
  • La veu humana i el gest
  • Imatges grans amb el vocabulari
  • Ninots de peluix o Cartronets amb siluetes retallades dels personatges (tants com nens)
  • Retoladors prims de colors o bé ditelles de dit
  • Música de la cançó

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a 1.EL POLLET I LA PUCETA (Conte popular català, Recollit i Adaptat per Imma Villegas)

  1. Chelo Cabanes diu:

    Me ha encantado. Lo encuentro muy divertido y como es repetitivo se quedarán en la memoria varias cosas.

  2. Miquel Pardo diu:

    La meva avia la explicava, i potser el meu pare s’en recorda més que jo.

    Jo recordo que quan cada nou personatge ,afegía la frase: digues, digues, que ho faré, i li dona més sentit a tot plegat, poso un exemple:

    -Què tens, fonteta, que estàs tota seca?

    -Ai, home de les mules, si ho sabies, totes les mules mataries!:

    “”” Digues, digues, que ho faré””””””

    El pollet i la puceta feien farinetes a la finestreta,

    “”” D’aquesta manera té més sentit que l’home de les mules les mati.

    I així amb cada personatge que apareix

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *