30. VINT MIL LLEGÜES DE VIATGE SUBMARÍ

VINT MIL LLEGÜES DE VIATGE SUBMARí

De JULES  VERNE

Adaptació: Imma Villegas

1. ELS MARINERS ESTAVEN MOLT ESPANTATS,

UN MONTRE HO ARRASAVA TOT AL SEU PAS!

2.UNS PESCADORS MOLT VALENTS,

EL BUSCAVEN BEN ATENTS.

3.QUAN EL MONSTRE VAN TROBAR,

AQUEST ELS VA FER NAUFRAGAR.

4.AI VES QUI HO DIRIA,

QUE EL MONSTRE ELS SAVARIA!

5.A BORD TOT ERA MOLT LUXÓS,

I EL MENJAR DELICIÓS.

6.EL CAPITÀ NEMO ELS VA DIR,

QUE ALLÒ ERA UN SUBMARÍ.

7.I COM SI FOS EL MÉS NORMAL,

FAN UN PASSEIG MOLT ESPECIAL.

8.PERÒ ELS TENEN PRESONERS,

TOT PLEGAT ÉS UN SECRET.

9.PER AIXÒ S’EMPESQUEN UN PLA,

PER PODER-SE’N ESCAPAR.

10.EL CAPITÀ JA HO SABIA,

I S’ENFONSA DE SEGUIDA.

11.RECULLEN UN TRESOR,

I ES CARREGUEN UN TAURÓ.

12.PEL POL SUD VAN NAVEGAR,

I AMB EL GLAÇ ES VAN ANCALLAR.

13.ES TROBEN UN POP GEGANT,

MARE MEVA QUIN ESPANT!

14.ATRAPA EN NEMO PELS TENTACLES,

DÉU MÉU QUIN ESPECTACLE!

15.SORT QUE EL NOSTRE PESCADOR,

ÉS MOLT HÀBIL AMB L’ARPÓ.

16.AQUEST HOME TAN ESTRANY,

NOMÉS ES MOU PER UN AFANY.

17.UNA CRUEL VENJANÇA,

ÉS LA SEVA ÚLTIMA ESPERANÇA.

18.ENFONSA EL GALIÓ,

I ES QUEDA COM UN SENYOR.

19.APROFITANT LA CONFUSIÓ,

ELS NOSTRES HEROIS TOQUEN EL PIRANDÓ.

20.I SUPERANT UNA TEMPESTA,

ACABARAN FENT UNA FESTA!

FI


PROPOSTA DIDÀCTICA-3o

CONTE: Vint mil llegües de viatge submarí

TIPUS: Novel.la

EDAT: a partir de 5-6 a.

ACTIVITATS: Projecte “El submarí”

  • Conte “Vint mil llegües de viatge submarí” de Jules Verne (Llenguatge Verbal)
  • Cançó “El submarí groc” de Els Beatles (Llenguatge Musical, Llengua anglesa)
  • Com és i com funciona un submarí, usos (Descoberta de l’Entorn)
  • Experiment del submarí (Descoberta de l’Entorn)
  • Història “Ictineu, el primer submarí” de Narcís Monturiol (Llenguatge Verbal i  Descoberta de l’Entorn)
  • Producte Cartesià “On aparco el meu vehicle?” (Llenguatge matemàtic)
  • Decorar un salvavides per a submarí (Llenguatge Plàstic)
  • Col.lage del submarí amb la pròpia cara a la finestra (Descoberta d’Un mateix i Llenguatge Plàstic)
  • Expressió corporal “Viatge  submarí” (Descoberta d’Un mateix i Llenguatge musical)
  1. Objectius:
  • Observar fotografies de diferents mitjans de transport
  • Escollir entre tots un mitjà de transport per a fer el Projecte, amb votacions a mà alçada
  • Preguntar-nos què sabem i què en volem saber del submarí, recollir les respostes dels infants
  • Recollir informació del submarí per diferents canals: adults, internet, llibres, etc.
  • Observar imatges i vídeos de submarins de diferents tipus: per a
    observar i explorar el fons submarí i fer reparacions al fons del mar, per fer excursions turístiques, per a la guerra
  • Escoltar el conte amb imatges “Vint mil llegües de viatge submarí” de Jules Verne (Adapt. Imma Villegas)
  • Veure el vídeo “Ictineu, el primer submarí” sobre l’inventor del submarí Narcís Monturiol
  • Aprendre la cançó “El submarí groc” de Els Beatles (versió en català de Toni Giménez)
  • Jugar a fer el producte cartesià “On aparco el meu vehicle?”
  • Completar els noms de les parts d’un submarí
  • Moure’s imaginant-se que fem un viatge pel fons del mar, amb música de fons i explicacions de la mestra
  • Fer l’experiment de com funciona un submarí
  • Pintar un salvavides per al submarí
  • Construir un col.lage d’un submarí, enganxant la pròpia foto a la finestra

 

b.Desenvolupament de les activitats:

          A la pantalla els mostro imatges de diferents tipus de vehicles, tant d’aire, terra i aigua, com més variats millor, i ho anem comentant entre tots. Després, en fem un llistat que apunto a la pissarra amb la lletra de pal, i els demano que defensin quin volen treballar en un projecte, tot animant als companys que el votin. A continuació faig una votació a mà alçada per decidir quin és el guanyador, en aquest cas va ser el submarí. No cal que sigui el mateix dia si estan cansats, els pregunto què en saben del submarí, què en volem saber, i com ho podem sabem (pot ser en sessions diferents). Mentre ells s’expliquen, per torn aixecant la mà i esperant que els toqui, anoto a la pissarra els seus comentaris, amb el seu nom al davant, i de la manera més fidel possible, procurant no fer gaires comentaris  observacions a les seves explicacions (molt millor si un altre adult pot fer les anotacions, mentre la mestra porta la organització de la conversa). Segurament ens diran que cal preguntar als adults (pares, avis, etc.), buscar en llibres i mirar internet, a més d’altres idees com anar d’excursió a veure-ho in situ (cosa que en aquest cas no ens era possible per raons òbvies). Per tal de demanar ajuda als adults, els dono un full on hi ha escrita la frase que haurem consensuat entre tots, deixant l’espai perquè hi escriguin el nom del projecte (en aquest cas el submarí) i el seu propi nom (potser també el de la classe).

         Explico el conte amb l’ajuda d’imatges que puc penjar a la pissarra o a la pantalla (o bé visionant un vídeo o Power-point), faig preguntes de comprensió i aclareixo el vocabulari. Si hi ha temps és interessant establir un diàleg sobre el conte, al què puc donar peu amb preguntes com ara: “Tu què faries en aquest cas?” o bé “Com acabaries la història d’una altra manera?”, o “Què hi trobes a faltar?”, etc. Per acabar aquesta sessió fem un dibuix del conte, que penjaré al suro de la classe o al passadís, per tal de compartir-ho amb els companys.

          A partir d’aquí, els infants van portant a classe tota mena de material que recullen de casa sobre els submarins: fulls impresos amb fotografies o
informació d’internet, dibuixos que ells han fet a casa o han pintat, joguines que representen submarins, llibres i contes, etc. Vaig recollint tot aquest material en una taula de la classes a l’abast de la canalla, organitzant un petit racó sobre el tema que anirà creixent dia a dia. Amb cada nova aportació, els deixo que ho mostrin ells mateixos als companys, i els demano que ens ho expliquin si és possible (de vegades es tracta de fulls escrits que jo he de llegir i explicar per adaptar-ho a l’edat dels alumnes). També visionarem tots junts a la pantalla imatges i vídeos d’internet que ells em proposin o que els busco jo mateixa, per exemple com és un submarí per dins, per a què es fan servir, qui va inventar el primer submarí, a on s’aparca…

         Escoltem i aprenem la cançó “El submarí groc” dels Beatles (versió en català de Toni Giménez), la cantem tot picant de mans o amb instruments, i també la podem ballar si s’escau. Els dono un full amb la lletra de la cançó, on hauran de pintar un submarí, naturalment de color

groc com diu la cançó. També la podem escoltar en versió original (anglès), i si s’escau parlar dels autors (Els Beatles) i veure imatges a la pantalla gran. En una altra sessió (millor a la sala de psicomotricitat) ens imaginem que fem un viatge pel fons del mar amb un submarí imaginari, i ens movem lliurement al so d’una música que podria ser “El camí dels dofins” de Medwyn Goodall.

          Per fer l’experiment de com funciona un submarí necessito:

  • Una ampolla de plàstic
  • un globus
  • una canya llarga
  • algunes monedes
  • tisores
  • cinta adhesiva
  • gomes elàstiques
  • recipient ple d’aigua
    1. Amb l’ajuda de les tisores, fem uns forats en un cantó de l’ampolla perquè pugui omplir-se i buidar-se d’aigua
    2. Amb l’ajuda de les gomes aguantem les monedes a la part de fora de l’ampolla perquè pesi i no es tombi
    3. Col·loquem el globus a l’extrem de la canya, i el fiquem a dins de l’ampolla, deixant que la canya surti per la boca d’aquesta per poder inflar el globus des de fora
    4. Tapem l’ampolla fent un forat al tap perquè pugui passar la canya
    5. Amb l’ajuda de la canya inflem el globus i posem l’ampolla damunt l’aigua amb els forats cap amunt: veurem com sura
    6. Deixem que es desinfli el globus i que s’ompli d’aigua l’ampolla pels forats: veurem com s’enfonsa

Podem repetir l’operació tantes vegades com vulguem, comprovarem que: quan el globus és ple d’aire (dipòsits del submarí) l’ampolla flota (el submarí és a la superfície), quan el globus es buida d’aire i l’ampolla s’omple d’aigua  (dipòsits del submarí) l’ampolla s’enfonsa (el submarí es submergeix).

          El Producte Cartesià ”On aparco el meu submarí?” es tracta d’un joc on han de col·locar diversos vehicles de diferents colors (entre ells submarins), en un quadre de doble entrada tot fent un Producte Cartesià. Aprendrem també com es diuen els diferents llocs on s’aparquen cadascun dels vehicles: al moll en el cas del submarí igual que els vaixells, al garatge per al cotxe, la moto i l’autobús, a la cotxera per als trens i tramvies, i a l’hangar per als avions, helicòpters i avionetes.

        Per fer la portada del Projecte ens imaginarem que nosaltres viatgem en un submarí (que podria ser l’Ictineu de Monturiol), i per això en retallarem i enganxarem la silueta en una cartolina, i en el lloc de la finestra (ull de bou) hi enganxarem la nostra foto prèviament punxada amb la forma de la finestra (rodona com els ulls de bou dels submarins). Decorarem la resta de la cartolina com si fos el fons del mar, utilitzant diferents materials i la tècnica del col.lage

          Per acabar pintarem i decorarem al nostre gust un salvavides amb el nostre nom per al nostre submarí, el podem utilitzar de contra-portada del projecte.

c.Material:

  • Imatges del conte (o power-point)
  • Fotografies i vídeos de vehicles i sobre el submarí
  • Vídeo de la Història “Ictineu el primer submarí”
  • Materials que aporten els infants (i la mestra)
  • Fitxes, fulls, llapis i colors
  • Música de la cançó “El submarí groc” de Els Beatles (versió en català), i per a l’expressió corporal “El camí dels dofins” de Medwyn Goodall
  • Material per a l’experiment: Una ampolla de plàstic, un globus, una canya llarga, algunes monedes, tisores, cinta adhesiva, gomes elàstiques, recipient ple d’aigua
  • Joc del Producte Cartesià “On aparco el meu submarí?”
  • Material per a la tapa i contra-tapa: cartolina, imatge del submarí Ictineu, foto de l’infant, tisores, punxó, pega, materials diversos, cola blanca, ceres, gomets…

 

https://www.youtube.com/watch?v=s13NcCNat8g

 

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *