38. LA PRINCESA RATOLINA

38.LA PRINCESA RATOLINA

Conte popular xinès

Adaptació Imma Villegas

          Una vegada, fa molt de temps, a la Xina, hi vivia una princesa que es deia Ratolina, i era la filla del rei Rató i la reina Rata. La Princesa Ratolina es volia casar amb el personatge més fort i poderós del món.

-Hola! Sóc la Princesa Ratolina, de la Xina, filla de la Reina Rata i el Rei Rató. I sabeu? He decidit que només em casaré amb el personatge més fort i poderós del món! El problema és que jo no ho sé pas qui és el personatge més fort i poderós del món! Vosaltres ho sabeu? Digueu-me: qui diríeu vosaltres que és el personatge més fort i poderós del món?… Ah! , que tampoc ho sabeu? I doncs, què us sembla que puc fer? Perquè jo em vull casar, i ha de ser amb el personatge més fort i poderós del món!… Però de tot el món, eh?… Ja veig que no ho sabeu!… Ah, que ho pregunti? Sí, però a aquí? Ha de ser algú que sigui molt savi!… Qui? El Rei? No, el Rei és el meu pare i tampoc no ho sap, perquè resulta que ja li he preguntat… Ah, que li pregunti a la meva mare? Sí les mares saben moltes coses, de fet ho saben gairebé tot!  A més, la meva mare és la Reina, recordeu? Resulta que ja li he preguntat, és clar, què us pensàveu? Però no, tampoc no ho sap!… AH! Que li pregunti al Mestre, que és molt savi? Sí, el Mestre és molt savi i bo, però no sé si ho sabrà això! Però vaja, li preguntaré, que no sigui…

          I la Princesa Ratolina va anar a veure el seu Mestre, que era molt savi i molt bo, i li preguntà:

          -Oh, Mestre! Tu que ets tan savi i tan bo, que ho saps tot! Que em podries dir qui és el personatge més fort i poderós del món? És que jo, la Princesa Ratolina, he decidit que només em casaré amb el personatge més fort i poderós del món! Però, de tot el món, eh?

         -El personatge més fort i poderós del món és el Sol! -li respon el Mestre savi i bo.

             -Ah, el Sol! I per què ho dius que el Sol és el personatge més fort i poderós del món?

       -Doncs perquè ens dóna llum i escalfor, que és el més important per viure. Sense ell, ni les plantes ni els animals, no podrien viure!

            -Ostres, i tant! -exclamà la Princesa Ratolina- Trobo que tens tota la raó! Doncs me’n vaig de seguida a trobar el Sol, a veure si es vol casar amb mi! Moltes Gràcies, Mestre, m’has ajudat molt!

            -Adéu, Princesa Ratolina! Que vagi bé!

         I així és com, la princesa Ratolina, se’n va anar de seguida a buscar el Sol, i li va dir:

          -Oh Sol, tu que ets tan fort i poderós, que ens dones llum i escalfor, i sense tu les plantes i els animals no podrien viure! -li diu tota decidida- Et casaràs amb mi, que sóc la Princesa Ratolina, i he decidit casar-me amb el personatge més fort i poderós del món?

           -Prou que m’hi casaria amb vós! -respon el Sol- Però jo no sóc pas el personatge més fort i poderós del món!

          -Ah, no? -salta la Princesa Ratolina, una mica decebuda- I, segons tu, qui és, doncs, el personatge més fort i poderós de tot el món?

          -El Núvol! -respon tot convençut el Sol- El Núvol és més fort que jo, perquè em tapa i jo no hi puc fer res. A més, fa ploure, i sense l’aigua no podrien viure ni els animals ni les plantes!

            -Ostres, és clar! -exclama-Tens raó!  Doncs me’n vaig de seguida a buscar el Núvol, a veure si es vol casar amb mi. Gràcies, Sol!

            -Adéu, Princesa Ratolina! -fa el Sol- Que vagi bé!

          La Princesa Ratolina no s’ho pensà dues vegades i se’n va anar a trobar el Núvol i li digué:

          -Oh Núvol, tu que ets tan fort i poderós, que tapes el Sol! -li etziba – Et vols casar amb mi, que sóc la Princesa Ratolina, i he decidit que només em casaré amb el personatge més fort i poderós del món?

          -Prou que m’hi casaria amb vós! -respon el Núvol de seguida- Però jo no sóc pas el personatge més fort i poderós del món!

-Ah, no? -diu la Princesa Ratolina sense saber què pensar- I doncs, segons tu, qui és el personatge més fort i poderós del món?

           -El Vent!

          -Ah! El Vent? -pregunta la Princesa Ratolina tota intrigada- I per què creus que és el Vent?

          -El Vent és més fort que jo, -respon el Núvol amb humilitat- perquè quan bufa m’enretira i em fa moure, sense que jo no pugui fer-hi res. A més, el Vent està fet d’aire, i sense aire no es podria respirar i no podrien viure ni els animals ni les plantes!

          -Caram! -exclama la Princesa Ratolina- Quanta raó que tens! Gràcies, Núvol! Me’n vaig de seguida a parlar amb el Vent, a veure si es vol casar amb mi!

           -Adéu; Princesa Ratolina! Que vagi bé!

          La princesa Ratolina pensa que té tota la raó, i no perd ni un instant per anar a trobar el Vent, i li diu:

          -Oh Vent, tu que ets tan fort i poderós que mous el Núvol! – i també li diu, com als anteriors- Et vols casar amb mi, que sóc la Princesa Ratolina, i he decidit que només em casaré amb el personatge més fort i poderós del món?

        -Prou que m’hi casaria amb vós! -respon el Vent una mica cofoi- Però jo no sóc pas el personatge més fort i poderós del món!

          -Ah? -fa la Princesa Ratolina desconcertada- I em sabries dir qui és, per demanar-li que es casi amb mi?

              -La Muntanya! -fa el Vent molt segur.

            -La Muntanya? -repeteix la Princesa Ratolina tota confosa- I per què ho dius això?

      -La Muntanya és més forta que jo! -respon el Vent tot convençut- Perquè m’atura, i em fa parar sense que jo hi pugui fer res. A més, la Muntanya és feta de terra, i sense la terra els animals i les plantes no podrien viure!

        -Ooooh! -exclama la Princesa Ratolina una mica cansada d’aquesta història- Doncs hauré d’anar a parlar amb la Muntanya, a veure si és vol casar amb mi! Gràcies, Vent!

          -Adéu, Princesa Ratolina! -s’acomiada el Vent- I que vagi molt bé!

La princesa Ratolina, que comença a estar una mica tipa de tan anar amunt i avall, se’n va a parlar amb la Muntanya:

            -Oh Muntanya, tu que ets tan forta i poderosa, que atures el Vent! -i  li demana com als altres- Et vols casar amb mi, que sóc la Princesa Ratolina, i he decidit que només em casaré amb el personatge més fort i poderós del món?

         -Prou que m’hi casaria amb vós! -diu la Muntanya sense gaires manies- Però jo no sóc pas el personatge més fort i poderós del món!

-I doncs, qui és? -pregunta la Princesa Ratolina, cansada ja de tan embolic.

-El Ratolí Gris! -li respon la Muntanya sense embuts.

             -El Ratolí Gris? -exclama la Princesa Ratolina, pensant que a ella ja li agrada el Ratolí Gris. Però també li fa la pregunta com als altres- I per què ho dius això?

          -El Ratolí Gris és més fort que jo! -continua la Muntanya- Perquè fa forats a dins meu i jo no puc fer-hi res. I amb tants de forats, qualsevol dia m’enfonsaré!

         En sentir això, la Princesa Ratoliona es posa la mar de contenta, perquè a ella ja li agradava el Ratolí Gris, més que tots els altres personatges d’abans, tot i que d’entrada no li semblava pas tan fort i poderós. Per això s’afanyà a buscar-lo per anunciar-li:

             -Oh Ratolí Gris! -li diu sense pèls a la llengua- Vull casar-me amb tu i viure amb tu tota la vida, perquè per a mi tu ets el personatge més fort i poderós del món!

          El Ratolí Gris es quedà tan bocabadat que no sabia pas què dir, perquè ja feia temps que se l’estimava en silenci, doncs no pensava pas ser prou fort i poderós per aconseguir casar-se amb tota una princesa.

          I així va ser com la princesa Ratolina i el Ratolí Gris es van casar, i van fer una gran festa que va durar molts dies, i a la ciutat encara es recorda. La Princesa Ratolina i el Ratolí Gris van viure junts i van ser molt feliços durant molts i molts anys!

Conte contat, ja s’ha acabat!

I que tot això és mentida, és ben veritat!

PROPOSTA DIDÀCTICA-38

CONTE: La Princesa Ratolina

TIPUS: Paràbola de la Natura

EDAT: a partir de 6 anys

ACTIVITATS:

  • Conte amb audició, cançó i dansa (Descoberta d’un mateix i de l’Entorn, Llenguatge Verbal i Musical)
  • Vocabulari i conversa sobre els desastres naturals, reflexions sobre com podem ser més forts que els fenòmens de la Natura (Descoberta de l’Entorn i d’Un mateix, Llenguatge Verbal)
  • Frases fetes i expressions sobre el temps (Descoberta de l’Entorn i d’Un mateix, Llenguatge Verbal)
  • Juguem amb les paraules: Femenins i masculins (Llenguatge Verbal)
  • El vent s’ha emportat les paraules (Descoberta de l’entorn, Llenguatge Verbal)
  • Observem el temps (Descoberta de l’Entorn, Llenguatge Verbal)
  • Mirem el cel! (Descoberta de l’Entorn, Llenguatge Verbal)
  • Quin temps farà? (Descoberta de l’Entorn i d’Un mateix, Llenguatge Verbal)
  • Experiment: Fem un arc de Sant Martí Casolà, observem i pintem l’arc de sant Martí (Descoberta de l’Entorn i plàstic)
  • Juguem amb els nombres: Dominó del temps (Descoberta d’Un mateix, Llenguatge matemàtic i Verbal)
  • Vídeo “Grove Stars in singin’ in the rain” (Sesame Street) en anglès (Llenguatge Verbal, Llengua Anglesa)

  1. Objectius:
  • Escoltar i participar en un conte amb titelles de pal i imatges
  • Escoltar una audició, escoltar i aprendre una cançó, ballar una dansa seguint un ritme i un model
  • Aprendre vocabulari al voltant dels fenòmens i desastres naturals
  • Reflexionar i conversar sobre com aprofitar o vèncer la força de la Natura, escriure les pròpies reflexions i experiències
  • Aprendre frases fetes sobre el temps i descobrir el seu sentit figurat
  • Aprendre la norma i practicar la conversió de paraules masculines en femenines
  • Llegir i comentar un article sobre els fenòmens naturals, buscar les paraules que falten
  • Conèixer diferents aparells que ens permeten observar el temps i treure’n conclusions
  • Aprendre expressions populars que ens ajuden a predir el temps que farà
  • Jugar a fer d’homes i dones del temps fent prediccions meteorològiques inventades
  • Experimentar amb eines senzilles per formar un arc de sant Martí, i dibuixar-lo utilitzant els colors adequats
  • Jugar a jocs de taula respectant el torn i les regles del joc
  • Escoltar i gaudir un petit vídeo en anglès i intentar entendre’l

 

  1. Desenvolupament de les activitats:
    1. EL CONTE

              Per explicar el conte els nens i nenes seuen a terra en catifes i coixins de manera que tots em puguin veure i sentir bé. Explico el conte de la Princesa Ratolina amb l’ajuda de titelles de pal i imatges plastificades.

          Després de dir les paraules màgiques escoltem l’audició “Pregària de Dante” (Loreena Mckennit) per relaxar-se i posar-se a punt per escoltar el conte. Els titelles de pal representen els personatges principals del conte: La Princesa Ratolina, el Mestre bo i savi, el Sol, el Núvol, el Vent, la Muntanya i el Ratolí Gris. Durant el curs de la història els demano que participin fent-los preguntes com ara: Vosaltres qui creieu que és el personatge més fort i poderós del món, i per què?; també fent-los dir frases que es repeteixen al conte com ara: “Oh, tu que ets tan fort i poderós, et vols casar amb mi, que sóc la Princesa Ratolina?; o bé “Prou que m’hi casaria amb vós, però jo no sóc pas el personatge més fort i poderós del món!”

          Al final del conte canto la cançó “Ja surt el sol” (Beatles, versió en català de la Marató de TV3), i els demano que piquin de mans i cantin la tornada.

          Acabarem tots junts ballant lliurement al ritme de la dansa “Cantant sota la pluja” (Gene Kelly), seguint el model del vídeo,  o no.

  1. VOCABULARI I CONVERSA

        Fem preguntes de comprensió i aclarim el vocabulari del conte. Entaulem una conversa sobre el temps, els fenòmens i desastres naturals, com podem observar i predir el temps i per què ho fem, com l’home pot aprofitar les forces de la Natura per dominar-les i aprofitar-se’n…

           Conversa: Per què creus que la princesa es volia casar amb el personatge més fort i poderós? Tu, qui creus que és el personatge més fort i poderós del món? Per què? Si tu fossis la princesa, què faries? Com podem els homes ser més poderosos que el sol, el núvol, el vent, la muntanya? Quins invents han permès a l’home ser més poderós? Saps com podem observar aquests elements per preveure el temps que farà i evitar els desastres naturals?

          El racó de l’escriptor: Quin temps t’agrada més? T’agraden la pluja i les tempestes? Has pensat mai que molta gent ho pot passar malament en aquests moments? Has tingut alguna experiència especial amb pluja o tempesta? T’has sentit mai especialment feliç de què torni a sortir el sol com l’autor de la cançó? Explica-ho per escrit i posa-hi un títol que hi vagi bé, no t’oblidis de signar amb el teu nom al final.

  1. FRASES FETES DEL TEMPS

          Has sentit mai aquestes frases fetes sobre el temps? Pensa
què volen dir en el seu sentit figurat, i fes una frase amb cadascuna d’elles.

  • “Sempre plou sobre
    mullat!”
  • “Al mal temps, bona cara”.
  • “Vés a escampar la boira!”
  • “Sempre estàs als núvols!”
  • “Ho diré als quatre vents!”
  • “Fer tronar i ploure.”
  • “Això no em fa ni fred ni calor.”
  • “Qui sembra vents, recull tempestats.”

            Llegim algunes vinyetes del còmic Tintín que ens mostren el Capità Haddock cridant els seus insults i renecs: “Llamp de llamp!” o bé “Mil milions de llamps i troncs!”, i d’altres. Pensem quines expressions fem servir nosaltres quan ens enfadem, pot ser que també utilitzem vocabulari del temps, o no. En farem un llistat, ressaltant els que fan referència al temps, com els del Capità.

  1. JUGUEM AMB LES PARAULES: FEMENINS I MASCULINS

          La filla del Rei Rató i la Reina Rata es diu Ratolina i es casa amb el Ratolí Gris. Podem obtenir femenins canviant la –o per una –a o bé afegint el sufix –na, en alguns casos també s’ha de doblar la –s, o bé canviar la –c per una –g o la –p per una –b. Seguint aquesta norma, escriu el femení de les següents paraules d’animals masculins:

esquirol – conill – cérvol – mussol – castor – gos – ós – tigre – llop – ànec – drac – dragó – pingüí – lleó

  1. EL VENT S’HA EMPORTAT LES PARAULES

          Primer llegim i comentem un article que parla dels principals fenòmens meteorològics: anticicló, arc de sant de Martí, calamarsa, gota freda, huracà, mànega d’aigua, pluja de fang, sequera, tempesta elèctrica, tempesta de pols, tornado.

          L’exercici consisteix en acabar unes frases relacionades amb l’article, a partir de tres possibilitats. Ens pot servir com a avaluació del tema, per veure si ho han entès i han assimilat, i després podem comprovar els resultats consultant l’article.

  1. OBSERVEM EL TEMPS

           Observem, al natural o en fotografies, aparells que serveixen per observar el temps i prendre dades, per ajudar a predir el temps que farà i els fenòmens meteorològics, i també per prevenir desastres. Aprenem com s’usen i per a què serveixen, és a dir què mesuren.

anemòmetre – baròmetre – higròmetre – parallamps – penell – pluviòmetre – termòmetre

temperatura – humitat – direcció del vent – velocitat del vent – pluja – llamps – pressió de l’aire

  1. MIREM EL CEL!

          T’agrada mirar el cel i observar com són els núvols, si n’hi ha? Els núvols ens avisen del temps que està a punt de venir. Saps quin temps anuncien aquests refranys populars sobre el temps?

  • Cel rogent, pluja o vent.
  • Quan al cel hi ha cabretes, a la terra pastetes.
  • Núvol de fum, aigua al damunt.
  • Núvol rodó, vent o neu en abundó.
  • Quan vegis el vent i els núvols jugar, mariner fes-te a la mar!

tempesta – pluja – neu – vent – sol

  1. QUIN TEMPS FARÀ?

    Juguem a ser homes i dones del temps, posant símbols damunt de mapes, i explicant  quin temps farà. Cal posar imaginació, i usar correctament els símbols del temps. Després omplirem una predicció del temps, tot escrivint amb paraules el que diuen els símbols.

  1. EXPERIMENT: FEM UN ARC DE SANT MARTÍ CASOLÀ

          Per fer aquest petit experiment necessitem alguns materials que podem trobar ràpidament a casa, com ara:

                  -Un dia assolellat.

                  -Aigua.

                  -Una safata.

                  -Un mirall.

                  -Paper blanc.

            Després d’aconseguir tots els materials, som-hi:

  1. Omplim la safata amb aigua, tenint cura de no regar (hem de recordar que l’aigua és molt valuosa).
  2. Posem el mirall dins de la safata, de manera que el sol es reflecteixi al mirall (Recomanació: No mirar directament el sol, és perjudicial per a la nostra salut)
  3. Agafem el full de paper i el posem davant del mirall perquè el sol es reflecteixi en el paper.

I llest! Ja tenim el nostre propi arc de Sant Martí!

         Un cop hem fet l’experiment, i hem pogut observar i comentar el resultat obtingut, pintem un arc de sant Martí, utilitzant els colors i l’ordre en el que els veiem.

  1. DOMINÓ DEL TEMPS

          Amb aquest joc de taula, que consisteix en un dominó que enlloc de punts té símbols del temps, recordem el que hem après i al mateix temps practiquem el respecte al torn i a les normes del joc.

         Per practicar el que hem après de manera lúdica també podem utilitzar mots encreuats o autodefinits que continguin les paraules del  vocabulari treballat.

*COM SEMPRE, TROBAREU TOTS ELS RESULTATS AMB EL CONTE DE LA PROPERA ACTUALITZACIÓ DEL MES QUE VE!!! 

c)Material:

  • Imatges i titelles de pal plastificats amb els personatges del conte: Princesa Ratolina, Mestre savi i bo, Sol, Núvol, Vent, Muntanya, Ratolí Gris.
  • Jocs plastificats:
    1. Els personatges més forts i poderosos del món
    2. Frases fetes del temps
    3. Juguem amb les paraules: Femenins i masculins
    4. Observem el temps
    5. Mirem el cel!
    6. Quin temps farà?
    7. Dominó del temps
  • Feines:
    1. Portada
    2. Conte: Des de sempre, l’home ha volgut aprofitar la força de la natura. Quins invents utilitzen el poder del sol, el núvol, el vent i la muntanya?
    3. Frases fetes del temps
    4. Llamp de llamp!: Has pensat mai què dius quan t’enfades? El capità Haddock te’n dóna alguns exemples
    5. Juguem amb les paraules: Femenins i masculins
    6. El vent s’ha emportat les paraules
    7. Observem el temps
    8. Mirem el cel!
    9. Quin temps farà?
    10. Racó de l’escriptor
    11. Passatemps: autodefinits i mots encreuats del temps
    12. Experiment: Fem un arc de Sant Martí casolà
    13. Pintem un arc de Sant Martí
  • Llapis i colors, aigua, safata, mirall i paper blanc
  • Material multimèdia:
    • Audició: “Pregària de Dante” (Loreena Mckennitt)
    • Cançó: “Ja surt el sol” (Beatles, versió en català de la Marató de TV3)
    • Dansa: “Cantant sota la pluja” (Gene Kelly, fragment de la pel·lícula)
    • Conte-cançó: “La Princesa Ratolina” (Dani Miquel)
    • PowerPoint: “Pregària en els parcs naturals de Catalunya” (amb la música de “Pregària de Dante i imatges dels parcs naturals)
    • Vídeos: “Grove Stars in singin’ in the rain” (Sesame Street, paròdia amb titelles del fragment “Cantant sota la pluja”, en anglès), “El temps de TV3” (TV3)

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *