37.LA GRAN CURSA O
LA LLEBRE I LA TORTUGA
Faula Popular recollida per Isop
Adaptació Imma Villegas
Hi havia una vegada una tortuga a qui li agradava molt sortir a passejar pel bosc, a poc a poc, al seu ritme, i una llebre que sempre anava corrent d’un lloc a l’altre pel pur plaer d’arribar als llocs abans que ningú.
Un dia, la llebre i la tortuga es van trobar al mig del bosc i es van saludar educadament:
-Bon dia, senyora Tortuga! -li va dir la llebre.
-Bon dia! -va contestar la tortuga tota polida -Avui fa un molt bon dia per passejar!
-Passejar? -li respon la llebre burleta -Si tu no passeges, només arrossegues la closca pel terra a càmera lenta! Jajaja!
-Perdona? -salta la tortuga ofesa -I tu no en saps de passejar, només vas d’un lloc a l’altre sense delitar-se amb el camí!
-Ostres! Mira qui parla: la que no arriba mai enlloc! Has de saber -replica la llebre tota fatxenda -que jo sóc l’animal més ràpid de tot el bosc!
-Bah! No sé pas de què et serveix això! -segueix la tortuga sense pèls a la llengua -Jo puc ser la més ràpida si m’ho proposo, el què passa és que no tinc pas cap pressa!
-Ui sí! Fugim, cames ajudeu-me! -diu la llebre rient-se’n -Ja m’explicaràs com t’ho fas, amb aquestes cames tan curtes!
-No confonguem la gimnàstica amb la magnèsia! -respon la tortuga que en comença a estar una mica farta de tanta fatxenderia -Et repto a una cursa ara mateix des d’aquí fins al lloc on tu diguis, a veure qui és la que arriba abans!
-Però si tu d’esports només en saps la pilota a l’olla! -li respon la llebre amb la mateixa sornegueria -I què ens hi juguem?
-Doncs l’honor de ser l’animal més ràpid de tot el bosc! -continua la tortuga amb aplom -I t’adverteixo que no penso pas tirar la tovallola a la primera de canvi!
-Bé, ja sabem que l’important és participar, perquè sento decebre’t però és obvi que guanyaré jo, perquè jo sóc la més ràpida del bosc, com sap tothom!
-Entesos, doncs, diu la tortuga amb tota la paciència del món -li diem al primer animal que passi per aquí que ens doni la sortida i ens faci de testimoni. Et va bé si anem a donar la volta a aquell arbre d’allà baix i tornar cap aquí mateix?
-D’acord! Total, segur que plegaràs veles abans d’arribar a l’arbre!
-Això ja ho veurem! -exclama la tortuga una mica mosca -Mmmm -continua tot mirant al seu voltant com buscant alguna cosa -Senyoreta, perdoni, voldríem fer una cursa, que li faria res donar-nos la sortida i fer-nos de testimoni?
-Es clar! Atenció, atenció! -Es posa a cridar tota esverada la interlocutora -Veniu tots i totes, que la llebre i la tortuga fan una cursa! No us ho perdeu!
En un tres i no res, la notícia va córrer com la pólvora, i en menys temps que no es tarda en tancar i obrir els ulls, l’indret va quedar pler a vessar d’animals que volien veure què era allò que una llebre i una tortuga fessin una cursa.
-Preparats, llestos, ja! -crida la testimoni, i la llebre arrenca a córrer com si li anés la vida, mentre la tortuga es posa a caminar al seu ritme, com sempre, però sense parar ni un moment.
En arribar a l’arbre, la llebre s’atura i es posa la mà plana sobre el front per mirar per on para la seva contrincant. Tal com s’esperava, li portava una bona avantatge, així és que decideix aturar-se un moment a recuperar l’alè a sota l’arbre, mentre la tortuga continua caminant com si res, al seu ritme, sense parar. Al cap de poc, la llebre dorm com un soc, i la tortuga li passa per davant de puntetes per a no despertar-la, i segueix endavant com si res.
I així va ser com la tortuga va arribar primer a la meta, sota la mirada incrèdula de tots els que se la miraven, i mentre la llebre seguia dormint com si res! Llavors, tothom es va tirar a sobre la pobra tortuga mentre l’enlairaven a coll i bé i li oferien una copa de guanyadora.
-Visca la Tortuga! -cridaven -L’animal més ràpid del bosc!
Amb l’enrenou, la llebre es va despertar, s’adonà que havia badat, i es posà a córrer afanyosament fins a la meta.
-No, no pot ser! -intentava dir-los en va -Què ha passat? Eh, que sóc aquí! Sóc jo l’animal més ràpid del bosc! -però ningú no li feia cas, i seguien passejant la Tortuga en braços, mentre aquesta se sentia la mar de satisfeta perquè, pensava, s’ho havia ben guanyat!
I així fou com la Tortuga es va convertir en l’animal més ràpid del bosc, gràcies al seu esforç i la seva constància!
Ve’t aquí un gos, ve’t aquí un gat,
aquest conte s’ha acabat!
PROPOSTA DIDÀCTICA-37
CONTE: La llebre i la tortuga
TIPUS: Faula
EDAT: 5 a 6 anys
ACTIVITATS:
- Audició i participació en el conte i de les músiques del conte (Descoberta d’un mateix, Llenguatge verbal i musical)
- Conversa sobre l’esport (Descoberta d’un mateix, Llenguatge verbal)
- Frases fetes d’esports (Llenguatge verbal)
- Observació d’imatges d’esports, Vocabulari d’esports, Joc “A què juguem?” (Descoberta de l’entorn, Llenguatge Verbal)
- Cançó i imitació d’un esport (Descoberta d’un mateix, Llenguatge musical)
- Els jocs olímpics (Descoberta de l’Entorn, Llenguatge musical)
- Passatemps: Anagrames d’esports, Sopa de lletres d’esports, Com construir-se un futbolí amb rotlles de paper WC (Llenguatge verbal)
- a)Objectius:
- Escoltar el conte amb titelles de guant i música
- Participar en el conte fent d’espectadors i fent una desfilada seguint la música
- Pensar i expressar les pròpies idees i opinions sobre l’esport
- Observar imatges d’esports i aprendre el nom d’alguns esports i el què es necessita per a jugar-hi
- Aprendre algunes frases fetes d’esports i el seu significat literal i figurat
- Aprendre i cantar una cançó
- Imitar amb gestos fent veure que juguem a algun esport
- Descobrir algunes coses sobre els jocs olímpics
- Resoldre uns passatemps d’esports
b)Desenvolupament de les activitats:
1.Per escoltar el conte els nens i nenes seuen a terra en catifes i coixins de manera que em puguin veure bé. Després de dir les paraules màgiques per escoltar el conte: “Els ulls com a taronges, les orelles com a pàmpols, i la boca… tancada! Hi havia una vegada…” se sent la música de la pel·lícula “Carros de foc”. Apareix una tortuga (titella de guant) que va caminant a poc a poc tot passejant, i poc després surt una llebre (un altre titella de guant) corrent. Quan la tortuga saluda educadament a la llebre,
aquesta es veu obligada a deturar-se per tornar-li la salutació. Però el que comença tan educadament, es converteix al cap de poc en una conversa crispada, perquè la llebre no fa més que burlar-se de la pobra tortuga, que no tenia pas cap intenció de molestar-la. Entremig de la conversa, per part dels dos protagonistes s’utilitzen una sèrie d’expressions i frases fetes obre l’esport però amb un doble sentit, que després reprendrem i en parlarem. Un cop decidit que han de fer una cursa i les condicions de la mateixa, els dos personatges demanen a algú del públic que que els doni la sortida, per fer-ho pot utilitzar una bandera o mocador. La llebre surt disparada cap a l’altra punta de la sala, i s’atura per descansar just a l’altre extrem de l’escenari. La tortuga va caminant a poc a poc, però sense aturar-se, fins al lloc on està la llebre dormint, i li passa per davant tot procurant no fer soroll i demanat al públic que facin silenci per a no despertar la llebre, de fons se sent la música del principi. I així, sempre al mateix pas i sense aturar-se, la tortuga
arriba a davant de la sala on hi ha la taula que fa d’escenari, i llavors tots piquem de mans i felicitem a la tortuga mentre li oferim la copa de guanyadora. Amb l’enrenou la llebre es desperta i arriba amb un no res a la taula, on la tortuga ja està enlairant la copa, i es posa a cridar que és un error, que la més ràpida és ella i no la tortuga, però ningú li fa cas. Llavors els nens i nenes es posen drets i fem una desfilada darrera la tortuga, que porta la copa a la mà, i enarborant la bandera mentre sona la música “Marxa de les barres i estrelles”. Així, al ritme de la música, donem una volta a la sala per homenatjar la tortuga, mentre la llebre es queda sola sobre la taula.
2.Fem preguntes de comprensió i aclarim el vocabulari. Tot seguit deixem que els nens i nenes expressin el què saben i el què pensen sobre l’esport, amb una Conversa: A quin esport competeixen la llebre i la tortuga?, qui guanya?, per què?, què creus que és important en l’esport?, has guanyat mai algun premi?, què se sent?, què penses quan perds?, per què creus que és important l’esport?, quins esports coneixes?, saps quins estris es necessiten per practicar-lo?
3.Frases Fetes d’esports: En el conte han aparegut moltes frases fetes sobre l’esport, que no sempre s’entenen en el seu sentit literal: “L’important és participar”, “La pilota, a l’olla”, “Tirar la tovallola”, “Plegar veles abans d’hora”, “Fugim, cames ajudeu-me!”. Recordem aquestes expressions, i amb l’ajuda d’imatges intentem explicar quin és el seu sentit figurat, o sigui fora de l’esport.
4.Joc “A què Juguem?”: dono a cada jugador la pilota que
necessita. Observem imatges de diferents esports, i ens preguntem què tenen en comú tots aquests esports? Es tracta d’esports que necessiten algun tipus de pilota per a jugar-hi: futbol, bàsquet, futbol americà, rugbi, beisbol, voleibol, handbol, tennis, waterpolo, bitlles, gimnàstica rítmica, golf, bàdminton, Muggel Quidditch, Lacrosse… Després de dir el nom de cadascun, hem de buscar la pilota que necessitem per jugar-hi i enganxar-la sobre la imatge amb l’ajuda de blue-tac.
5.Els preguntem quin esport els agrada més i si coneixien algun jugador famós del seu esport favorit. Els proposem que els imitin tot cantant la cançó “M’agrada l’Esporta” (Club Súper 3).
6.Per parlar dels Jocs Olímpics ens mirem el vídeo: “Goofy, Campió Olímpic” (Walt Disney). Llegim el text sobre els Jocs Olímpics intentant completar les paraules que falten amb l’ajuda de pistes, selecciona cada paraula o expressió entre tres donades.
A.Què són els jocs olímpics? 1.Es tracta d’un aconteixement esportiu que es celebra cada —
- any
- 2 anys
- 4 anys
en una ciutat diferent del món. Agrupa diversos esports alguns dels quals tenen més d’una disciplina com per exemple la natació, la gimnàstica, el piragüisme i el voleibol.
2.Els Jocs olímpics van nèixer
l’any 776 a.C. a ———————
- L’Amèrica des indis
- L’antiga Grècia
- L’Europa medieval
aproximadament, i van desaparèixer el 394 d.c. Però, al segle XIX, el Baró Pierre de Coubertin va promoure la restauració dels jocs. Així doncs, els primers jocs olímpics de l’era moderna es van celebrar a Atenes l’any 1896.
3.Actualment podem distingir diferents tipus de jocs ———————————–
- d’estiu
- d’hivern
- de tardor
a més dels paralímpics, i els especialolímpics per a discapacitats.
B.Els Jocs Olímpics a l’antiga Grècia 1.Els jocs olímpics van nèixer a la ciutat de ———————
- Atenes
- Creta
- Olímpia
amb un caràcter fortament religiós; es tracatava de festivals dedicats a la divinitat de Zeus. En aquests festivals es barrejava el caràcter sagrat amb proves esportives, i també de música i literatura.
2.Al començament, els jocs olímpics només duraven un dia i sempre coincidia amb la primera —————————————
- Lluna nova
- Lluna plena
- Posta de sol
després del solstici d’estiu. Amb el temps els jocs olímpics cada vegada rebien més participants de tots els racons de Grècia. Al segle IV a.C. els jocs duraven cinc dies.
3.Un mes abans dels jocs Olímpics
començava ——————
- El Carnaval
- La Festa Major
- La Treva Olímpica
durant la qual es paralitzaven totes les guerres, tenint en compte que si es trencava la pau, no es podía tornar a participar.
C.Els atletes olímpics
- Els guanyadors del jocs rebien com a premi ————
- Una bossa de diners
- Una corona d’olivera
- Una medalla d’or
Posteriorment es va substituir per una corona de llorer, que es va mantenir fins el 1960 que va ser quan es van introduir les medalles. A més es convertien en herois fins al punt que aixecaven estàtues i composaven poemes en el seu honor, i estaven exempts de pagar impostos.
2.Els atletes competien nus recoberts d’oli. No hi havia equips, cadascú competia a títol individual encara que representant a la seva ciutat. Només podien competir els homes lliures que no havien estat acusats de cap delicte. Les dones ——-
- només eren espectadores
- no podien participar ni com a esportistas ni com a espectadores
- participaven en altres jocs.
7.Passatemps d’esports:
Totes les solucions a la propera actualització amb el conte del mes que ve.
c)Material:
- Per al conte:
- Titelles de guant de llebre i tortuga
- Copa per al guanyador
- Bandera per a la desfilada i per donar la sortida
- Cartolina amb el títol i les imatges dels personatges
- Músiques i cançó: “Carros de foc” (de la pel·lícula), “Barres i estrelles” (Sousa), “M’agrada l’esport”(Club Súper 3)
- Per al treball de Frases Fetes d’Esports:
- Joc plastificat “Frases Fetes d’Esports”: Cartellets amb les frafes fetes d’esports, imatges amb el sentit literal, cartells amb el sentit figurat.
- Per al joc:
- Joc plastificat “A què juguem?” amb imatges de diferents esports de pilota, cartellets amb els noms dels esports, i pilotes que es necessiten per a jugar-hi.
- Blue-tac i velcro.
- Cartolina on enganxar les imatges.
- Per al treball dels jocs olímpics:
- Vídeo “Goofy Campeón Olímpico” (Walt Disney)
- Text per completar amp les diferents obcions.
- Per als Passatemps:
- Anagrames d’esports
- Sopa de lletres dels esports
- Per fer el futbolí:
- una caixa de cartró
- cartró gruixut
- rotlles de paper de WC
- taps de suro
- palets xinos
- bossa de malla (de taronges o patates)
- pilota petita (bala)
- tisores i pega
- pinzells i pintura
Vídeo “Goofy Campió Olímpic” (Walt Disney): https://www.youtube.com/watch?v=QjaAIWdKg4A