LA RíNXOLS D’OR I ELS TRES ÓSSOS
(Conte popular, Adapt. Graham Perci/Imma Villegas)
Vet aquí que una vegada hi havia tres óssos que vivien en una casa al bell mig del bosc. Hi havia el Petit Ós, la Mare Ós, i el Pare Ós. A la cuina cadascú tenia el seu bol per menjar: un bol petit per al Petit Ós, un bol mitjà per a la Mare Ós, i un bol gran per al Pare Ós. A la sala d’estar, cadascú tenia la seva cadira per seure: una cadira petita per al Petit Ós, una cadira mitjana per a la Mare Ós, i una cadira gran per al Pare Ós. I al pis de dalt cadascú tenia el seu llit per dormir: un llit petit per al Petit Ós, un llit mitjà per a la Mare Ós, i un llit gran per al Pare Ós. Un bon matí hi havia sopes de llet per esmorzar. La Mare Ós va omplir-ne els tres bols. Però eren massa calentes per menjar-se-les i se’n van anar a passejar pel bosc, mentre les sopes de llet es refredaven.
Mentre estaven passejant, va arribar una nena que es deia Rínxols d’Or. Quan veié la caseta s’acostà fins a la porta i mirà per la finestra. “Qui deu viure en aquesta caseta?”, es meravellà Rínxols d’Or. Girà el mànec de la porta i en veure que s’obria, entrà de puntetes. Va anar a la cuina i veié els bols amb les sopes de llet sobre la taula. La nena, que tenia molta gana, va pensar que en tastaria una mica. Primer va agafar una cullerada del bol gran, però era massa calenta. Després va agafar una cullerada del bol mitjà, però era massa freda. Tot seguit va agafar una cullerada del bol petit, i estava just al punt. En un tres i no res Rínxols d’Or va deixar el petit bol ben buit. Rínxol d’Or estava tan tipa que volgué seure una mica i va anar a la sala d’estar on hi havia les tres cadires. Primer s’enfilà a la cadira gran, però era massa dura. Després provà la cadira mitjana, però era massa tova. Tot seguit va seure a la cadira petita, però en fer-ho, CRAC! La cadira petita es trencà! “Oh!”, va exclamar Rínxols d’Or, “em sembla que val més que me’n vagi a dalt a estirar-me en algun llit.” Rínxols d’Or va veure el llit gran. “Sembla confortable”, va dir-se. Però el llit gran s’inclinava cap a la finestra i no s’hi trobava bé. Aleshores Rínxols d’Or va provar el llit mitjà, però s’inclinava cap a la porta. Després provà el llit petit i el trobà perfecte. Era tan còmode que Rínxols d’Or es va adormir profundament.
Una mica més tard els tres óssos van tornar del bosc. Tenien molta gana. El Pare Ós, mirà el seu gran bol, i digué amb la seva forta veu: “ALGÚ HA MENJAT DE LES MEVES SOPES DE LLET!” La Mare Ós mirà el seu bol i digué amb la seva mitja veu: “ALGÚ HA MENJAT DE LES MEVES SOPES DE LLET!” Aleshores el Petit Ós xiuxiuejà amb la seva veu menudeta; “Algú ha menjat de les meves sopes, i se les ha acabades totes!”Els óssos van córrer cap a la sala d’estar. El Pare Ós remugà amb la seva forta veu ”ALGÚ S’HA ASSEGUT A LA MEVA CADIRA!“ La Mare Ós va veure la seva cadira i digué amb la seva mitja veu: “ALGÚ S’HA ASSEGUT A LA MEVA CADIRA!” El Petit Ós veié la seva cadira i xiuxiuejà amb la seva veu menudeta: “Algú s’ha assegut a la meva cadira i l’ha trencada!”“De pressa, anem a mirar a dalt!”, digué el Pare Ós. “ALGÚ HA DORMIT AL MEU LLIT!” remugà el Pare Ós amb la seva forta veu. I la Mare Ós, en veure el seu llit digué amb la seva mitja veu: “ALGÚ HA DORMIT AL MEU LLIT!” Aleshores el Petit Ós va veure el seu llit i xiuxiuejà amb la seva veu menudeta: “Algú ha dormit al meu llit, i encara hi és!”La veu del Petit Ós va despertar Rínxols d’Or. En veure els tres óssos va saltar fora del llit i va baixar corrents les escales, però abans d’arribar a la porta una maneta l’agafà pel braç mentre li deia amb la seva veu menudeta: “Si et plau, queda’t a jugar amb mi! “.
La Mare Ós va fer més sopes de llet, mentre el Pare Ós arreglava la petita cadira, i en preparava una altra per a la nouvinguda. El Petit Ós i la Rínxols d’Or, que ja s’havien fet amics, paraven taula per berenar mentre cantaven, perquè els problemes sempre es poden arreglar amb un somriure i bona voluntat.
Ve’t aquí un gos, ve’t aquí un gat,
aquest conte s’ha acabat!
PROPOSTA DIDÀCTICA-24
- CONTE:La Rínxols d’or i els tres óssos
- TIPUS: Burlesc o de dida
- EDAT: 3-4 anys
- ACTIVITATS:
- Aprendre i cantar una cançó amb gestos (Lleng. Musical)
- Aprendre un embarbussament de memòria (Lleng. Verbal)
- Jugar a parar taula anomenant el vocabulari (Descoberta de l’entorn i Llenguatge Verbal)
- Objectius:
- Escoltar un conte amb titelles i participar-hi activament
- Aprendre i cantar la cançó: “Allà dalt hi ha una caseta” (Popular)
- Aprendre i repetir l’embarbussament “Un plat blanc, pla, ple de pebre negre està” (Popular)
- Aprendre el vocabulari dels estris utilitzats per parar la taula
b. Desenvolupament de l’activitat:
Els nens i nenes seuen a terra en catifes i coixins de manera que tots em puguin veure bé, a mi i als titelles. Comencem cantant la cançó “Allà dalt hi ha una caseta”, que segurament ja
la saben, i si no l’aprendrem. Explico el conte amb l’ajuda d’un titella gran tipus “muppet” que representa una nena rossa amb dues cuetes, i tres óssos de peluix de diferents mides que representen el Pare Ós, la Mare Ós i el Petit ós. A més, utilitzaré una taula amb tres bols de diferents mides, tres cadires de diferents mides, i tres llits també de diferents mides (els més petits fets per mi amb cartró).
Quan els tres óssos se’n van a passejar (i desapareixen de l’escena), comença a sonar una música que pot ser “Sylvia” de Delibes, amb la qual apareix el titella de la Rínxols d’or, troba la caseta i interactua amb els nens tot decidint que hi entrarà per veure què hi ha dins, després de mirar per la finestra. Quan els tres óssos tornen de la passejada, procuro donar a cadascú la seva veu: forta per al Pare Ós, suau per a la Mare ós, i fineta per al Petit ós. Els óssos semblen cada vegada més enfadats en veure el què ha passat a casa seva, fins que es troben la Rínxols d’or dormint al llit petit. Llavors, aquesta intenta fugir espantada, però els óssos l’aturen mentre li diuen, cadascú amb la seva veu:
-Petit Ós: No te’n vagis, queda’t a jugar amb mi, que estic molt sol!
-Mare Ós: Vaig a fer més sopes de llet, vols quedar-te a berenar?
-Pare Ós: Arreglaré la petita cadira, i en faré una de nova perquè puguis venir quan vulguis a casa nostre.
Acabem tots quatre personatges, juntament amb tots els nens i nenes, cantant la cançó “Allà dalt hi ha una caseta”.
Aleshores, la Mare Ós demana que parin taula per berenar, i jo crido als nens un a un que vinguin a posar alguna cosa a la taula mentre diem el seu nom: estovalles, tovalló, got, coberts (cullera, forquilla, ganivet), plat pla i plat fondo. Mentre fem això, els pregunto si a casa també paren taula, o quina tasca fan per ajudar a casa.
Un cop parada la taula entre tots, els demano si saben perquè tenim dos plats, i per a què serveixen cadascun. I els recito l’embarbussament del plat pla, que hauran de repetir per aprendre-se’l, i dir-lo cada cop més de pressa fins a embarbussar-se: “Un plat blanc, pla, ple de pebre negre està”.
Si sobre temps, podem acabar la sessió ballant tots junts la dansa “Olles, olles de vi blanc”. Anem girant en rotllana tot cantant la cançó, i quan diu qui la girarà, la mestra o jo mateixa diem el nom d’un nen o nena, que es gira per continuar la dansa d’esquena a la rotllana. Al final tots s’han girat i acabem ballant d’esquena a la rotllana.
c. Material:
- Per al conte: Titella Muppet gran d’una nena rossa, tres óssos de peluix de diferents mides, tres bols, tres cadires i tres llits de diferents mides.
- Música: ambiental (pot ser “Sylvia” de Delibes), Cançó “Allà dalt hi ha una caseta” (Popular), Dansa “Olles, olles de vi blanc” (popular).
- Per a parar taula:
- Taula
- estovalles
- tovalló
- got
- coberts (cullers, forquilla i ganivet)
- plat pla i plat fondo.