10.LA LLEGENDA DEL CAGA TIÓ
Llegenda popular catalana
Adaptació: Imma Villegas
Una vegada hi havia una parella jove que viva en una caseta al Pirineu català. En Pau i la Roseta eren pastors: tenien cura del bestiar, feien formatges i pastissos… i a l’hivern tallaven tions al bosc per escalfar-se a la llar de foc. Vivien molt feliços perquè s’estimaven molt, tot i que eren molt pobres! Va arribar la nit de Nadal i només tenien una mica de pa i una sopa de ceba per a menjar. Quan anaven a sopar, van trucar a la porta… era una velleta molt estranya que els deia:
-Que em podrieu aixoplugar aquesta nit?. Fa molt de fred, i avui no he menjat res!
Com que eren bones persones, la van fer passar i seure a prop de la llar de foc, li van posar una manta a les espatlles i li van donar un plat de sopa per menjar. També van cantar cançons de Nadal perquè se sentís bé, fins que la velleta, agraïda, féu:
-Com que us heu portat tan bé amb mi, us deixo aquest tió… no és com els altres, és màgic: si feu amb ell el mateix que heu fet amb mi, us cagarà regals!
En dir això, la velleta va desaparèixer… De seguida els joves van posar el tronc prop de la llar de foc, li van posar una manta a sobre, i fins i tot li van donar un tros de pa! Es van posar a cantar cançons de Nadal i, de cop i volta, sota la manta, van començar a aparèixer regals i menjar bo!
I des d’aleshores, pels volts de Nadal a les llars catalanes apareix un Tió, que després d’abrigar-lo i donar-li menjar, se’l fa cagar tot picant-lo amb un pal i cantant la cançó:
“Caga Tió, caga torró, ametlles i pinyons.
No caguis arengades, que són massa salades,
Caga torrons que són més bons.
Caga Tió!”
Ve’t aquí un gos ve’t aquí un gat,
aquest conte s’ha acabat!
PROPOSTA DIDÀCTICA-10
- Conte: “La llegenda del Caga Tió”
- Tipus: Llegenda o Narració històrica
- Edat: 3-4 anys
- Recursos: Titelles de guant, imatges, veu, música
- Activitat:
- Observar elements de Nadal i conversar sobre com celebrem el Nadal (Descoberta de l’Entorn i Llenguatge Verbal)
- Fer un pessebre vivent imitant les figures del pessebre (Lleguatge musical i Expressió corporal)
- Aprendre i recitar una poesia (Àrea de Lenguatge verbal) a) Objectius:
- Escoltar un conte
- Observar figures de pessebre i altres adorns de Nadal
- Recordar i aprendre nou vocabulari del Nadal
- Jugar a fer un pessebre vivent entre tots
- Escoltar i aprendre el poema b) Desenvolupament de l’activitat:
Asseguts en semicercle, o còmodament en cuixins de manera que tots em puguin veure bé, explico el conte amb l’ajuda de titelles de guant i música, canvio la veu amb cada personatge, i penjo les imatges del conte al pannell o pantalla perquè tots ho puguin seguir bé. Si les saben cantem junts les cançons que surten al conte: “Pastoret d’on véns”, “Caga Tió”. En acabar faig preguntes de comprensió per comprovar que s’ha entès el fil de la història, i aclareixo vocabulari.
A la pantalla gran projecto fotografies o videos de la fira de Sant Llúcia, i observem les coses que es fan servir per preparar el Nadal, i sobretot ens fixarem en les figuretes del pessebre. Pregunto als infants si a casa seva celebren el Nadal o com ho preparen, si posen el Tió i el Pessebre, o bé l’arbre de Nadal i el Pare Noel. Deixo que s’estableixi una conversa entre tots sobre el que creuen que se celebra per Nadal, i quines coses fem en aquests dies. Els explico la tradició de recitar la “dècima” a la taula del dinar de Nadal, i d’altres que ells encara no coneguin.
Fer el joc: “Les figures del pessebre”, cadascú tria una de les figures del Pessebre, i els poso una medalla amb la silueta del personatge triat, llavors els deixo que ens diguin perquè han triat aquell personatge, i expliquin com va vestit i què fa o què porta. Després, els proposo que intentin imitar-lo fent la mateixa postura o les mateixes coses que fa el personatge triat en el pessebre de debó. D’aquesta manera farem entre tots un “Pessebre Vivent”, podem posar música de Nadal com ara “El noi de la Mare”, i deixar que es moguin segons el seu personatge.
Personatges del Pessebre (cal que n’hi hagi tants com nens):
- Naixement: Nen Jesús, Mare de Déu, Sant Josep, el bou i la mula
- Àngels
- Dimonis
- Pastors
- Pescador
- Dona que renta
- Dona que fila
- Pagès
- Tió
- Caganer
Aprenem la poesia repetint les frases i els gestos tantes vegades com calgui. Es poden fer corones de rei o reina amb cartolines daurades o platejades (Poema-1), o bé barretines de paper de seda (Poema-2).
Material:
- Titelles de guant amb els personatges del conte
- Imatges del conte
- Video de la Fira de Santa Llúcia amb imatges de Tions, figures de pessebre i altres adorns de Nadal
- Medalles amb imatges de figures de pessebre
- Cartolines daurades o paper de seda vermell, tisores i pega
1-POEMA DE NADAL:
SÓC LA REINA DE LA CASA,
I DE LES VOSTRES IL.LUSIONS,
I PER NADAL US PORTO
UN SAC PLE DE PETONS!
Popular
Gestos: En dir un sac ple de petons,
tirar petons amb les dues mans.
Si és un nen dirà: “Sóc el rei de la casa”
2-POEMA DEL CAGANER:
UN PASTOR MOLT GOLAFRE
FENT CAMí CAP A BETLEM
LI HA AGAFAT UN MAL DE PANXA
I BUSCA UNA MATA IMPACIENT.
UN MAJORAL L’APRESSA:
“VINGA, VINGA, CAGANER!
QUE TOT AIXÒ ET PASSA
PER SER MASSA LLAMINER.”
FRANCESCA AUBANELL
Video: Història del “Caga Tió”