41.ELS SABATERS I ELS FOLLETS (Germans Grimm)

ELS SABATERS I ELS FOLLETS

Germans Grimm

Adaptació: Imma Villegas

 

         Fa molt de temps, hi havia un pobre sabater que quasi no tenia feina. Un dia, trist i cansat, va tallar l’últim tros de cuir que li quedava, perquè no tenia diners per a comprar-ne més, i se’n va anar a dormir molt aviat. Quan, al matí següent es va alçar i va entrar en el seu modest taller, es va trobar amb la sorpresa més gran de la seva vida: sobre la taula de treballar hi havia un bell parell de sabates, fetes amb el cuir que havia tallat el dia abans. El sabater va cridar la seva esposa i li va preguntar si les havia fet ella, però la dona tampoc no en sabia res. Van examinar les sabates amb atenció, i van comprovar que era el millor treball que havien vist mai: qui hagués fet aquelles sabates era un autèntic artista. Al cap de poc va passar per allí un senyor molt ric i distingit i va veure les sabates des de la porta. Va entrar i li va dir al sabater:

         -Bon home, em permet veure aquestes sabates, si és que estan en venda?

         -Per descomptat, senyor –va contestar el sabater, donant-li les sabates.

         El client les va examinar amb atenció i va dir:

         -El felicito, són les millors sabates que he vist en molt de temps. D’ara endavant, sempre li encarregaré a vostè el meu calçat, i a més penso recomanar-li als meus amics.

         El cavaller va pagar molt generosament les sabates, i el sabater va córrer a ensenyar-li les monedes a la seva dona. Després va anar a comprar cuir, fil i tot el que necessitava per a seguir treballant, ple d’alegria per la seva bona sort. Gràcies a les monedes que el seu distingit client li havia donat, el sabater va poder comprar material per a fer altres dos parells de sabates. Aquella nit va tallar el cuir, va preparar els fils i se’n va anar a dormir aviat, perquè estava esgotat a causa de l’emoció. En el llit, la seva dona i ell van estar xerrant llarga estona, fent tot tipus de suposicions sobre qui podria haver cosit tan meravellosament les sabates la nit anterior. Però, per més voltes que li donaven, no podien aclarir el misteri, i a la fi es van adormir.

         Quina seria la sorpresa i l’alegria del sabater quan, al matí següent, va trobar sobre la taula dos parells de sabates tan boniques com les del dia anterior. Va cridar a la seva dona i junts van ballar d’alegria, segurs que algun misteriós protector vetllava per ells. Els nous parells de sabates es van vendre tan ràpidament com les anteriors, i el sabater va poder comprar més material… I l’endemà va trobar quatre parells de sabates perfectament acabades! A les poques hores les havia venudes totes i va comprar més cuir. La història es va repetir una vegada i una altra, i el sabater cada vegada tenia més clients, perquè tots els que compraven les sabates els recomanaven als seus amics i coneguts. Al cap d’uns dies, hi havia una llarga cua davant de la sabateria. Un dia, el sabater li va dir a la seva esposa:

-Fa més d’una setmana que el nostre misteriós benefactor ve a treballar per a nosaltres a la nit, i m’agradaria saber qui és.

-A mi també –va dir la dona-, però potser no vol que el veiem, perquè en cas contrari ja s’hauria presentat, en comptes de venir quan estem dormint.

-Per això –va dir el sabater-, el que hem de fer és amagar-nos aquesta nit en el taller i anar rellevant-nos per a dormir, i d’aquesta forma el veurem quan vingui a fer les sabates.

Així ho van fer, i en donar la mitja nit el sabater i la seva esposa van veure el més increϊble dels espectacles: uns homenets diminuts, de menys d’un pam d’alçada, van entrar en el taller i van començar a cosir les sabates. Anaven completament nus, i treballaven amb tal rapidesa i habilitat que les sabates sortien de les seves manetes l’una darrera l’altre com per art de màgia. Al cap d’unes hores, totes les sabates estaven acabades, i els minúsculs homenets se’n van anar tan silenciosament com havien arribat.

-Pobrets, van despullats i han de passar fred -va dir  la dona.

-I a més van descalços –va dir el sabater-, podríem fer-los roba i sabates en agraϊment pel que ells han fet.

Immediatament, el sabater i la seva esposa es van posar a treballar. L’endemà tenien llestos un munt de sabates i robetes per als homenets. A la nit, ho van posar tot a sobre la taula i van tornar a amagar-se per a veure què passava. En Tocar les dotze, van aparèixer de nou els homenets, i en veure els diminuts vestits i sabates que havien preparat per a ells, es van posar a fer salts d’alegria. Van començar a posar-se les robetes, com si fos un joc molt divertit, i quan tots van estar vestits i calçats, se’n van anar alegrement per on havien vingut. Els homenets no van tornar mai més, però com que el sabater ja s’havia fet famós i li sobrava el treball, ell i la seva dona van viure feliços la resta dels seus dies.

I ve’t aquí un gos, ve’t aquí un gat,

 aquest conte s’ha acabat!

PROPOSTA DIDÀCTICA-41

CONTE: Els sabaters i els follets

TIPUS: De fades

EDAT: Menuts (fins a 6 anys)

ACTIVITATS: (Experiència realitzada amb infants de 3 a 6 anys)

  1. El conte / Vocabulari i Refranys / Conversa
    • Llenguatge Verbal
    • Descoberta de l’Entorn
    • Descoberta d’Un mateix
  2. Audició / Cançó / Desfilada/ Vídeo
    • Llenguatge Musical
    • Llenguatge Verbal
    • Descoberta d’Un mateix
  3. Joc: Vestim els follets
    • Descoberta de l’Entorn
    • Llenguatge Plàstic
    • Llenguatge Verbal
  4. El Repte : Oficis
    • Llenguatge Verbal
    • Descoberta de l’Entorn
  5. Desfilada de moda
    • Descoberta de l’Entorn
    • Descoberta d’Un mateix
    • Llenguatge Musical

 

a)Objectius:

  • Escoltar un conte amb titelles de guant i dit, música i cançó
  • conversar sobre la moda explicant les pròpies experiències i sentiments, escoltant les aportacions dels companys
  • Construir-se un joc de vestir follets de titelles de pal, potenciar el gust i desenvolupar la imaginació en el tema de la roba i el calçat.
  • Aprendre i utilitzar vocabulari i expressions del vestit i calçat, i refranys sobre la roba i el vestir
  • Observar i participar en una desfilada de moda amb música, i explicar com va vestit el model utilitzant el vocabulari treballat
  • Jugar a formar paraules a partir d’una paraula-clau utilitzant un sufix
  • Aprendre i cantar la cançó amb gestos “El sabater” (Popular de Dinamarca)

b)Desenvolupament de l’activitat:

  1. EL CONTE /VOCABULARI/CONVERSA
    1. El conte

Els infants seuen a terra en catifes i coixins, de manera que tots em puguin veure  i sentir bé. Explico el conte amb l’ajuda de titelles de guant i dit, sabates, trossos de roba, vestits per als follets, i cantant la cançó “El sabater”. Durant el conte, utilitzo vocabulari de la roba i el vestir, i també diverses expressions i refranys sobre el tema, que després comentarem. També puc utilitzar música en moments clau, com ara al principi per crear el clima, o quan se’n van a dormir, per canviar de seqüència.

B.Vocabulari i Refranys

Vocabulari: abric, armilla, barret, boina, bossa, botes, botins, bufanda, brusa, camisa, camisó, camisola, cinturó, diadema, espardenyes, faldilla, fulard, gorra, guants, jaqueta, jersei, mocador, mitges, mitjons, pantalons, sabates, sandàlies, xancletes…

Refranys: “A l’hivern, el millor amic és un bon abric.”

“A l’estiu, tota cuca viu.”

“Estar content com un nen amb sabates noves.”

“Portar tota la roba posada.”

“Preu per preu, sabates grosses!”

“Tenir mala peça al teler.”

“Tenir una pedra a les sabates.”

“No he venut ni una escombra.”

“Vendre la casa i anar de lloguer”.

C.Conversa

Acabat el conte fem preguntes de comprensió per veure si ho han entès, i encetem una conversa sobre el vestir, la moda, el gust i la comoditat, com ens vestim segons el temps que fa o el què anem a fer. Deixem que expliquin les seves experiències i opinions sobre el tema, procurant que escoltin les dels companys, per això poden fer-se preguntes o comentaris entre ells. Aquestes són algunes de les preguntes que podem fer per dinamitzar la conversa:

Què feia el sabater?, per què?, qui l’ajuda?, com ho descobreix?, com els hi agraeix?,  com anaven  vestits els follets?, tenim cura de la nostra roba i calçat?, com la cuidem?, quant de temps ens dura?, què hauríem de fer perquè ens durés més?,per què és important anar ben vestit?, com escollim la roba i el calçat?, per comoditat?, segons el nostre gust?, seguim la moda?, per què?

2.AUDICIÓ / CANÇÓ / VÍDEO / MÚSICA DESFILADA

A.Audició: En un mercat persa” (Ketelbey),

B.Cançó: CANÇÓ AMB GESTOS EL SABATER

Popular de Dinamarca

Passa el fil                            (girem les mans cargolant)

i torna a passar el fil                       (girem cap a l’altre cantó)

estira,                                    (separem i ajuntem les mans  estirant)

estira                                     (cap a l’altre costat)

 i tap-tap-tap!                         (piquem amb els punys un sobre l’altre)

Si vols ser un bon sabater,          (piquem de mans portant el ritme)

tot això ho hauràs de fer!      (O bé fem una volta amb la parella)

C.Música desfilada: Pretty woman (Roy Orbison)

D.Vídeo: Desfilada marinera (Programa Divendres TV3)

3.JOC: VESTIM ELS FOLLETS

Massa sovint la moda o els estàndards de la societat ens marquen la roba que ens hem de posar o les sabates que hem de calçar, enlloc de guiar-nos pel temps que fa, l’ús i la comoditat del que portem posat, o deixar-nos portar per la nostra pròpia imaginació. Per això, ens construirem un joc de vestir els follets, que ens permetrà combinar i donar voltes a les diferents peces i models, intercanviant-los entre els diferents personatges, que seran titelles de pal.

NECESSITEM:

  • llapis i paper,
  • colors o retoladors,
  • tisores i celo, o blu-tac o velcro,
  • retalls de roba de diferents colors,
  • follets (titelles de pal que podem dibuixar i pintar o treure-l’s per impressora, retallar i enganxar-hi un pal de polo),
  • i… una mica d’IMAGINACIÓ!
  1. Primer: Agafem els follets i en calquem els vestits que porten, no cal que siguin exactament igual que els que porten, per exemple podem pintar-los de diferent color o afegir-hi alguna peça diferent a les que porten (un barret, un cinturó, un mocador). Ho pintem i retallem i li col·loquem a sobre, enganxant-lo amb celo o blu-tac (també podem fer-hi pestanyes, però té poca estabilitat, i així ho podrem treure i posar tantes vegades com vulguem). A partir d’aquí podem intercanviar-los les peces de roba, i fer totes les combinacions que vulguem, fins a aconseguir un resultat satisfactori. Un cop vestit farem la descripció del què porta posat, tot utilitzant el vocabulari de la roba i el calçat, i definint l’ús que en farem o el criteri utilitzat.
  2. Si ho volem una mica més difícil: igual que abans calquem el patró de la roba però enlloc de fer-lo en paper, el retallem en tela de diferents tipus i colors, en aquest cas caldrà utilitzar unes tisores adequades, i és millor el velcro per enganxar-la. Igual que abans podem fer i desfer diferents combinacions, i intercanviar-los la roba entre ells, per tal d’explorar les diferents possibilitats, fins a trobar un resultat satisfactori. Llavors en farem la descripció, igual que abans, utilitzant el vocabulari i les expressions adequades.
  3. Si ho volem una mica més divertit: podem jugar a fer una desfilada de models amb els follets vestits per nosaltres, i imitar els comentaristes de desfilades (seria interessant que poguessin visionar primer algun vídeo amb una desfilada de roba de debò). Si volem fer-ho encar més divertit: per parelles, un mostra el titella vestit, i l’altre explica com va vestit.
  1. EL REPTE: JUGUEM AMB LES PARAULES: OFICIS

En català, podem formar paraules noves afegint un trosset de paraula, que es diu sufix, darrera la paraula-mare. Anem a buscar el nom d’oficis afegint-li el sufix -er o -era per a les noies a una paraula relacionada amb l’ofici. Per això podem utilitzar cartellets i imatges que facin més divertida la tasca, com si fos un joc. 

  1. com es diria el senyor que fa sabates?
  2. una senyora que atén en una botiga?
  3. un senyor que treballa el ferro?
  4. una senyora que torra castanyes?
  5. un senyor que afaita la barba dels senyors?
  6. una senyora que talla el cabell (o la perruca) de les senyores?
  7. un senyor que està a la cuina fent menjar?
  8. una senyora que fa pastissos?

*SOLUCIONS:

  1. SABATER
  2. BOTIGUER
  3. FERRER
  4. CASTANYERA
  5. BARBER
  6. PERRUQUERA
  7. CUINER
  8. PASTISSERA

6.DESFILADA DE MODA

Igual que amb el follets, però ara són ells mateixos que desfilaran, tot ensenyant el vestit que porten, seguint la música, i procurant imitar els gestos que hem vist en el vídeo de la desfilada de moda visionat prèviament. Per equips, es poden preparar el que mostraran, i un de cada equip (o poden anar-se tornant) anirà explicant els models que mostren els companys.

c)Material:

  1. Per al conte:
    • titelles de guant dels sabaters i el client,
    • titelles de dits dels follets,
    • trossos de roba per al cuir,
    • caixa i monedes,
    • sabates de debò o sabates en imatges,
    • cartolina amb el títol
    • i l’aparador on enganxar les sabates
  2. Multimèdia:
    • “En un mercat persa” (Ketelbey),
    • “El sabater” (Popular de Dinamarca),
    • Música de la pel·lícula “Pretty woman” per a la desfilada,
    • vídeo de desfilada de moda.
  3. Per al Joc de vestir follets:
    • llapis i paper,
    • colors o retoladors,
    • tisores i celo, o blu-tac o velcro,
    • retalls de roba de diferents colors,
    • follets.
Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *