3. CATALAN CLASSES FOR CHILDREN: CLASSES DE CATALÀ A NEW YORK (Imma Villegas, abril 2012-desembre 2015)

3.CATALAN CLASSES FOR CHILDREN:

CLASSES DE CATALÀ A NEW YORK

New York, Abril 2012-Desembre 2015

Imma Villegas

EXPERIÈNCIA realitzada amb infants

amb infants de diferents edats a Nova York

          Per fi! Avui he comenςat les mevesCatalaNensTot classes de català a New York. Tot plegat tinc una desena d’alumnes, però tot és comenςar, l’important és que hi hagi infants amb ganes d’aprendre, i infraestructura per fer-ho.  La majoria  tenen tres  i quatre anys, a més d’un de cinc, un de vuit i un altre de nou. També tinc l’ajuda de la coordinadora, l’Imma Cartanyà, que també és mestra però d’institut.  Ha anat molt bé, i ara em sento molt millor, després d’haver posat el meu granet de sorra per la causa. De moment puc dir que he arrencat amb “La Caputxeta Vermella” i les parts del cos, amb titelles i canςons. Crec que s’ho han passat bé, i espero que tornin la setmana que ve per fer un altre conte i treballar més coses. La veritat és que a mi m’ha passat volant, una hora i mitja és molt poc, jo podria estar-m’hi tot el matí si calgués (o tot el dia, no cal dir!), però més val anar a poc a poc i bona lletra com diu el refrany, i disfrutar el que tenim sense atabalar-nos volent abarcar més.

          Ja estic fent les classes de català! En principi estava previst fer dos grups segons les edats, però de moment són tan poquets que els hem hagut d’ajuntar en un sol grup, format per una desena d’infants d’entre 3 i 9 anys. Es tracta de nens i nenes que viuen a New York i per tant a l’escola tot és en anglès, però que els pares (o almenys un del dos) són catalans. IMG_1242Ens trobem els dissabtes al matí en una sala que lloga el Catalan Institute en un edifici de Manhattan (al Downtown, prop de la Borsa de Wall Street), on també s’hi fan altres classes com per exemple de xinès.  La classe dura una hora i mitja, i comenςo sempre explicant un conte amb titelles (que pot ser tradicional o d’autor), a partir del qual treballem comprensió i vocabulari i fem una mica de conversa, també cantem canςons i fem danses i jocs. Al final, dediquem una estona a fer feina en full (fitxes) sobre el què hem parlat,  també alguna endevinalla, dita o embarbussament, i un exercici de gramàtica per als més grans. Complemento el paquetet de fotocòpies que sempre els dono grapades, amb un dibuix per pintar a casa i un parell de passatemps com ara sopes de lletres o mots encreuats, hi afegeixo sempre el text íntegre del conte perquè puguin llegir-lo a casa amb els pares i parlar-ne o acabar les feines entre tots. El primer dia els vem donar una carpeteta on anar-ho posant tot. De moment ja porto tres classes i si tot va bé està previst fer un total de deu sessions fins a finals de juny. Els nens surten molt contents i els pares semblen també forςa satisfets, i jo ja he cobrat el meu primer sou des que sóc aquí. Un altre petit èxit, encara que aquest sigui en català si us plau!

IMG_0236

          Català per als més menuts, com el seu nom indica, pretén fer arribar la llengua, cultura i costums de Catalunya, als més menuts de la casa, així com a les persones que en tenen cura. Va dirigit a infants de 3 anys o menys acompanyats d’algun adult, amb una hora de durada, i necessita un espai acollidor adequat a la curta edat dels participants. Per això, cal que el terra sigui empostissat o amb una estora o catifa per poder seure a terra, i disposar  d’elements tous com ara pufs i coixins on adults i menuts puguin sentir-se còmodes i satisfer les seves necessitats de moviment i atenció personalitzada.

         IMG_0229 Durant tota la sessió, la llengua vehicular per a dirigir-se als infants és el català, i sempre que sigui possible també als adults. Al llarg de l’activitat s’utilitzen rondalles curtes i contes de repeticions, canςons i cantarelles, així com jocs de falda i un vocabulari específic per als xiquets. Per captar el seu interès faig servir titelles, ninots de peluix, música, imatges, videos i altres materials pensats per a desenvolupar la seva capacitat d’atenció i exploració. Procuro seguir una rutina o seqüenciació de la trobada, per tal de donar seguretat i confort als participants, al mateix temps que fluϊdesa i serietat a l’activitat en si. Aquesta té una temporalitat d’un cop per setmana. En aquestes condicions, i també per l’edat de la canalla, cada sessió té una temàtica aϊllada i totalment independent de l’anterior, encara que alguns elements es vagin repetint o recuperant en posteriors ocasions, per tal de donar continuϊtat i alhora certa fixació als continguts treballats. És el cas de la mascota, ninot-titella de peluix que apareix al principi de cada sessió per presentar el tema, i serveix alhora de lligam afectiu i motivador per als petits infants. Tinc especial cura en aconseguir el màxim de participació per part dels integrants del grup, sobretot dels menors, i procuro en tot moment que l’experiència sigui motivadora, relaxant i sobretot gratificant per a tothom, és a dir, que tots ens ho passem bé. Al final de cada sessió els proposo activitats complementàries que serveixen d’ampliació o aprofundiment del tema, i també com a repàs i avaluació dels continguts treballats, algunes per realitzar el mateix dia i d’altres per fer a casa amb l’adult. I per acabar la sessió els poso un petit video amb alguna dansa, cançó o esqueig adient, per il.lustrar el tema i posar-hi també un toc d’humor.

IMGP0176

https://youtu.be/iKyzFpJ-9og

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *