En aquesta ocasió us proposa tres poemes per llegir, recitar i interpretar amb els alumnes de cicle superior.
Bolets-poemes Per a CS by on Scribd
 
			En aquesta ocasió us proposa tres poemes per llegir, recitar i interpretar amb els alumnes de cicle superior.
Bolets-poemes Per a CS by on Scribd
Amb l’entrada de tardor comparteixo aquesta proposta per fer amb els nens i nenes de cicle inicial.
BOLETS by on Scribd
Material molt interessant que facilita estratègies i recursos per a treballar la literatura tant a l’ensenyament primari com a l’ensenyament secundari, obligatori i postboligatori.
Es tracta d’una sèrie de 8 opuscles dedicats a diverses tradicions literàries no eurocèntriques Les altres literatures universals, del Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics.
Els opuscles pretenen ampliar el coneixement dels docents sobre aquestes literatures, amb el propòsit final d’ajudar a posar en valor la tradició cultural dels alumnes d’origen estranger davant de la resta de companys de l’aula ordinària i del centre.
Cada opuscle fa una aproximació a la literatura d’una zona geogràfica diferent. La selecció d’aquestes literatures s’ha fet tenint en compte la procedència dels col·lectius més nombrosos dins l’alumnat d’origen estranger del nostre sistema educatiu.
En nombrosos articles del bloc he fet referència a la importància de fer present la poesia a l’aula i a l’escola i, sobretot, a l’aproximació de la poesia des de la vessant oral.
D’aquest tema n’he parlat a la revista Infància 223.
 Clica a la imatge de portada per llegir-lo.
Clica a la imatge de portada per llegir-lo.
Espero que us agradi!
En plena era digital les bullet journal estan de moda i permeten organitzar l’agenda d’una manera personalitzada, creativa i original.
La idea va sorgir a partir de la necessitat d’organitzar-se i planificar-se adequadament que tenia en Ryder Carroll, un jove amb dèficit d’atenció. Ell mateix explica com elaborar i utilitzar una bullet journal a la seva web o al seu canal de youtube.
Aquest setembre pots fer la teva bullet journal i animar els alumnes a fer la seva.
Si vols fer una bullet journal has de…
Aquí teniu algunes mostres més que m’han facilitat la Núria i la Roser Alonso. Gràcies a totes dues!
Imatges Bullet Journal by Montserrat on Scribd
Estem a punt de començar un nou curs, el novè d’aquest bloc!
Gràcies a totes les persones que seguiu el bloc i també gràcies als vostres comentaris! M’encoratgeu a continuar compartint amb tots vosaltres propostes didàctiques i reflexions sobre la llengua.
Avui us deixo algunes idees pels primers dies de curs que ja havia compartit en altres ocasions,
Explicar les vacances sense avorrir el personal
Bon curs 2018 – 2019!
Montserrat
Aquests dies d’estiu, casualment, he trobat un llibre interessant, que completa la meva biblioteca poètica.
Es tracta del llibre Camins lluents de rosada, escrit per la Mireia Lleó, i editat el febrer de 2018 per edicions Témenos.
El llibre és una proposta didàctica de lectura i creació poètica basada en l’obra de Joan Salvat-Papasseit. Les propostes que s’hi presenten es poden adaptar i portar a terme en diferents nivells de l’educació primària i també per a secundària.
A banda de la part pràctica de les diferents proposes per fer amb l’alumnat, m’agrada especialment la part on es plantegen apunts sobre la poesia a l’escola i facilita alguns secrets de la poesia (pàgines 44 a 47). En aquestes pàgines, de forma sintètica i clara, l’autora facilita informació bàsica que tot mestre hauria de saber. D’aquesta part em quedo amb la frase, “no hauríem de perdre de vista que la poesia es fa per ser dita i escoltada”, i tal com en diverses ocasions he parlat en aquest bloc, per gaudir de la seva musicalitat. En un món tan poc poetitzat la proposta de la Mireia Lleó ens dona eines per apropar la poesia als alumnes.
El llibre és una bona eina per orientar a docents a l’hora de planificar alguna sessió d’aproximació a la poesia de Joan Salvat Papasseit.
Els audio llibres són una manera de fomentar o recuperar l’hàbit lector? en Josep Maria Fonalleres en parla al seu article Leer es otra cosa. Segons ell, els audio llibres no fomenten l’hàbit lector, malgrat tenir múltiples altres virtuts.
Per a mi, els audio llibres esdevenen una proposta interessant que permet gaudir de la literatura amb els ulls tancats, sobretot si estant locutats i interpretats de forma rigorosa. És un plaer deixar-se emportar per la bellesa de les paraules.
Podeu fer un tastet d’audio llibres al web En veu alta, un espai creat i dinamitzat per la Maribel Gutiérrez, l’Anna Maria Villalonga i en Miquel Llobera i que ofereix literatura per escoltar. També hi trobareu una secció de narrativa infantil i juvenil.
Els audiollibres també són presents a les biblioteques, les quals disposen d’un fons cada vegada més interessant i trobareu diverses webs on descarregar-vos-en de forma gratuïta.
Si no sabeu què fer amb els nens i nenes aquesta tarda d’estiu us proposo que experimenteu i creeu els vostres propis audio llibres. Per fer-ho engresqueu als infants a triar un conte que els agradi i que coneguin bé, i a gravar-se mentre el llegeixen o l’expliquen (si teniu ordinador l’audacity és una bona eina, si no amb el mòbil també es pot fer). Cal que posin atenció en els aspectes prosòdics del llenguatge: veu, volum, ritme, entonació… Poden fer una sola veu, o vàries veus, incloure-hi efectes sonors…
Després feu una sessió de contes escoltats. Teniu entreteniment per a tota la tarda.
Aquí us deixo un petit guió per si ho voleu provar:
Gravem Un Audio Llibre by Montserrat on Scribd
Que no es pari de sembrar el gust per llegir poemes!
Volen quan volen (editorial Arrela) és el joc de paraules que serveix de títol al poemari de Miquel Àngel Llauger amb gravats i dibuixos de Carles Moll. Escrit amb amb un toc d’humor, amb una bona dosi d’emocions, amb exquisida tècnica i un llenguatge acurat, presenta 21 poemes de tema i estil diversos.
Us el recomano tot, però aquí comparteixo dos dels poemes que parlen de personatges. Reconeixeu de quins personatges es tracta?
Endevinar els personatges by Montserrat on Scribd
Avui he rebut una informació que vull compartir amb tots vosaltres. Responent una enquesta de menys de 10 preguntes, sabràs fins a quin punt potencies la lectura entre el teu alumnat, o els teus fills i filles. I et donaran consells i materials per fer-ho encara millor!
Clica a la imatge i fes l’enquesta!
Com cada any, la Fira del conte de Medinyà permet descobrir petites joies. Us ensenyo les que hi vaig trobar per a la meva biblioteca.
El conte “Que hi portes a la bossa?” de la Nayat Kaid, que va presentar en el marc de la fira i amb la que vaig poder compartir part de la jornada juntament amb la Margarida Falgàs, una de les ànimes de la fira i gran amiga.
El petit teatret d’Ombres, que permet crear qualsevol conte. De Pímbalo
De l’Abadia de Montserrat vaig trobar aquests tres petits llibres, Ciceró, Tagore i Gibran. Textos que ajuden a viure. Amb fantàstiques il.lustracions.
I a més dels llibres, també molts moments màgics. heu vist quina idea més engrescadora per convidar als nens i nenes a llegir contes?

