ASPECTES A TENIR EN COMPTE EN LA PLANIFICACIÓ DEL TREBALL DEL GRAFISME.
1.En el treball del grafisme intervenen:
- Capacitats cognitives i emocionals: autocontrol, autoestima, percepció visual, capacitat d’anàlisi, etc.
2. En el procés d’aprenentatge del grafisme s’ha de preveure que l’alumnat:
- Experimenti: moviment i espai
- Vivenciï situacions
- Verbalitzi el procés, és a dir, el que està fent i perquè ho està fent (el propòsit)
3. En el procés d’aprenentatge del grafisme cal:
- La planificació que afavoreixi l’aprenentatge d’aquest procés.
- La intervenció del docent: dinamitzant, modelant, estimulant.
- Una organització d’aula que permeti treballar diferents blocs.
4. En el treball del grafisme hem de considerar tres nivells de propostes:
- Amb tot el cos (global)
- Amb les mans (manipulatiu)
- Gràfic (el que és pròpiament relacionat amb l’escriptura)
5. La planificació del treball del grafisme ha de preveure activitats de:
- Global
- L’espai, el cos, el ritme…
- Manipulatiu
- Modelar: plastilina, fang…
- Esparracar, retallar amb mans i/o tisores: papers diversos
- Accions: enfilar enganxar, decorar
- …
- Gest gràfic
- Control del cos: to muscular, coordinació motriu, control de la força, precisió dels dits, rotació, direccionalitat, predomini lateral.
- Direccionalitat: de dalt a baix, d’esquerra a dreta…
- Entrenaments gràfics
- Ús i domini d’estris d’escriptura
- Llapis de diferents gruixudàries
- El traç amb rotulador
- El bolígraf
- Ús i domini de suports diversos
- Posició del paper
- Tipus de suports: paper blanc, línies, quadriculats.
- Mida dels suports: llibreta gran, petita, folis diversos…
- Textura del suport
6. En l’avaluació del traç cal observar:
- La qualitat del traç: si hi ha o no rotacions, si el traç és segur o tremolós.
- La mida, la regularitat i la proporció de les lletres,
- Etapa precaligràfica: (fins els 7/8 anys) lletres grans i desiguals.
- Etapa cal.ligràfica: lletra harmònica.
- Etapa post cal.ligràfica: (a partir dels 12 aprox.) la lletra es deforma i pren personalitat pròpia.
- Direcció de la grafia: punt d’inici, enllaços, direccionalitat.
- Organització del paper:
- distància entre línies, paràgrafs, paraules.
- Marges
- Horitzontalitat (anar recta)
Pingback: AMB QUINA LLETRA ENSENYES A ESCRIURE? | PARAULES