Tal com diu Isabel Solé, fer-se preguntes quan llegim és una activitat autònoma i espontània, que té com a objectiu regular el procés lector i fer-lo més eficaç. Establir aquest diàleg interior ens ajuda a recapitular la informació, ens genera curiositat i ganes de saber més, ens confirma que hem entès el que llegim o que al contrari, ens fa adonar que ens falta informació .
Aquesta estratègia està molt relacionada amb fer hipòtesis i inferir, ja que sovint, ens preguntem abans de fer una hipòtesis o quan deduïm alguna informació.
Segons si el text és de ficció o no ficció el tipus de preguntes variaran, ja que en el primer cas el que es pretén és construir significat, i en canvi en el segon, construir coneixement. Per tant, en els textos de ficció ens preguntarem, per exemple: què?, quan?, qui?, com?…, mentre que en els textos de no ficció les preguntes seran: podria ser que…?, té a veure amb…?, etc.
A continuació comparteixo alguns referents d’aula que he utilitzat a l’àrea de castellà en un text de ficció.