La cançó és un dels recursos més estimulants i més rendibles per ensenyar i aprendre una llengua. Permet el treball d’expressions comunicatives i lingüístiques, a través d’estructures senzilles i repetitives que van reforçades amb una cantarella. És per això que el treball amb cançons constitueix un estímul privilegiat per desenvolupar i treballar la competència comunicativa.
Amb la cançó podem treballar les quatre habilitats lingüístiques: comprensió oral, comprensió escrita, expressió oral i expressió escrita.
Parlar i escoltar
Quan utilitzem cançons estem potenciant en els alumnes la capacitat d’escoltar i de parlar. Un dels beneficis més evidents del treball amb cançons és la seva capacitat per exercitar la comprensió auditiva en totes les microhabilitats (reconèixer, seleccionar, interpretar, anticipar, retenir a llarg i a curt termini). També són útils per a la correcció fonètica. Les activitats d’audició detallada , de repetició d’estrofes en veu alta, de cantar com en una coral o de fer un karaoke tenen bons resultats en la correcció de l’expressió oral dels alumnes.
Escriure i llegir
Les cançons no serveixen només per estimular les habilitats orals, també permeten estimular diverses estratègies lectores i poden provocar múltiples possibilitats d’expressió escrita, amb el valor afegit que, a més, treballant amb cançons es treballen aspectes de competència literària, de retòrica, d’ús lúdic del llenguatge.
Alguns dels espais que m’agraden i que permeten treballar la llengua a través de les cançons:
- Trobareu idees al bloc de l’Elisabet Alenyà.
- La mirandolina en el seu blog “Fer punxa al llapis” també fa interessants propostes.
- El web Música de poetes, un espai imprescindible.
Si teniu més referències les aniré afegint. Gràcies!
Pingback: ESCOLTO, CANTO I ESCRIC! | PARAULES | SABER LLE...