Inventem endevinalles

Per què als infants els agraden tant les endevinalles? Gianni Rodari diu que és perquè són la representació de la realitat. Per a un infant, el món és ple d’objectes misteriosos, d’esdeveniments incomprensibles, de figures indesxifrables, que intenta resoldre amb preguntes directes o indirectes. El coneixement li arriba, sovint, amb forma de sorpresa.
L’endevinalla estimula la curiositat i convida a descobrir coses. A més a més conjuga la funció poètica i la funció lúdica del llenguatge, treballa el ritme i la metàfora, és fàcil de memoritzar, estimula l’oïda, desperta l’enginy i la memòria, incita i genera la sensibilitat poètica, produeix inquietud, curiosistat, admiració…

Les endevinalles tenen diferents parts (no sempre es donen totes les parts, però les que no solen fallar mai són els elements desorientadors i els orientadors), si en voleu fer amb els alumnes cal explicar bé el guió:
• introducció.
• elements desorientadors, que ens despisten.
• elements orientadors, que ens donen alguna pista.
• manera d’acabar.

Esteu a punt? Doncs vinga! anem a inventar-nos una endevinalla!

– Entre tots decidiu un objecte, una fruita, un animal…
– Feu la descripció oral: com és, perquè serveix, on el trobem…
– Entre tots intenteu elaborar una endevinalla seguint els passos dels guió.

Us recomano llegir autors com Grabiel Jané i Manila, Carme Alcoverro. També és interessant el material Visquem la llengua! Engresquem la lectura! de Josep M. Calbet i Cassanyes, col.lecció el Tinter 69, en el qual hi trobareu una explicació molt detallada sobrecom treballar  les endevinalles (pàgina19), a més de moltíssims altres recursos pedagògics al voltant de la llengua.

Per últim us recomano una visita a la web de la UAB on trobareu múltiples referències bibliogràfiques i nombroses propostes per a l’escola.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *