EL RESTAURANT A EDUCACIÓ INFANTIL

Al projecte d’Escola del Restaurant que hem dut a terme aquest curs hem tingut en compte criteris metodològics que haviem acordat prèviament.

L’agrupament internivell  i una metodologia activa havien d’estar presents en gran part de les sessions que destinavem al projecte.

En quan al treball internivell (P3, P4 i P5 a cada grup) s’ha de dir que ho vam valorar molt positivament. Vam dividir els alumnes del cicle d’Educació Infantil en quatre grups en els quals hi havia alumnes dels tres cursos. En total hi havia uns 8 alumnes en cada grup.

Això ens va permetre que les tasques puguessin ser més diversificades ja que sempre els grans ajudaven i estimulaven  als petits.

La metodologia activa en tot moment també ens va semblar interessant. Els plantejàvem reptes que havien de resoldre el més autònomament  posible. Totes les activitats plantejades partien d’un repte que s’havia de resoldre a partir de la propia acció (Elaboració d’una carta, classificar aliments, elaborar una recepta, etc. )

A les imatges podeu veure com, agrupats en equips, elaboren la carta del restaurant  buscant imatges per fer els seus dibuixos.  També podeu veure l’elaboració del pa que vam deduir a partir del visionat d’un vídeo de youtube.

EL RESTAURANT…. “¡OÍDO COCINA!”

Mitjançant un vídeo trobat al canal youtube on hi ha un anunci (fictici) on es demanava assessorament a l’alumnat per crear un Restaurant, els nens i nenes de l’Escola Sant Miquel de Miralcamp van obrir un procés participatiu per ajudar al Xef en les seves inquietuds. La proposta va ser rebuda amb molta il·lusió i ens vàrem repartir per grups de Treball (per classes, des de P3 fins a 6è de Primària) els diversos “departaments” necessaris per a la configuració d’un establiment d’aquest tipus (cuiners, decoradors, publicistes, nutricionistes, periodistes, recursos humans i arquitectes).

En el cas de 2n, érem els Publicistes i per començar i en equip, van fer una recerca d’informació sobre el que ells creien que era la publicitat. Després de la reflexió grupal se’n va desprendre un llistat d’idees, a partir de les quals es va anar desgranant les diverses activitats del projecte que es van dur a terme al llarg de les dues setmanes següents.

Algunes de les idees que en van sortir van ser:

  • Quin podria ser el nom del Restaurant? Com podríem decidir-lo?
  • Com podríem donar a conèixer el nom del Restaurant a la resta de l’escola?
  • Quin podria ser el “logo”? I el seu eslògan?
  • L’anunci publicitari (en format fullet).
  • Un anunci radiofònic.
  • El rètol.
  • Elaborar un díptic o tarja.

A partir de les activitats proposades pels alumnes, els docents vam anar connectant-les amb els diversos àmbits i dimensions, establint els indicadors d’avaluació als quals es podien associar, així com també els objectius d’aprenentatge a assolir en finalitzar el projecte.

Val a dir però, que la durada de les activitats no ens va fer possible la realització de totes les que havien proposat l’alumnat. Tot i que van gaudir d’allò més de totes les propostes realitzades així com de la metodologia utilitzada en tot el projecte: el treball en equip!

 

METODOLOGIA CICLE SUPERIOR

A nivell metodològic cal destacar dos tipus d’activitats que es realitzen sistemàticament al llarg de tot el projecte. Una és el desenvolupament del PLA DE TREBALL, en el qual s’anotaran els objectius i les activitats que s’han realitzant per tal de ser conscient de què volen aprendre i què fan per aprendre-ho. Aquest pla es realitzarà a tall individual.

L’altra activitat consisteix en la realització del DIARI DE SESSIONS. En els darrers moments de la sessió, l’alumnat “escrivia”  el diari de sessions del seu grup. Diem “escrivia” perquè, per torns, cada grup, representat per 2 alumnes grava en vídeo el seu diari de sessions. Posteriorment el desava a la unitat de xarxa compartida., amb la qual cosa, també observàvem la seva destresa per treballar amb eines TIC. Al dia següent era aquesta mateixa parella qui iniciava la sessió posant, a la pissarra digital interactiva, el vídeo de la seva intervenció el dia anterior. És una eina que ens va servir per activar coneixements previs, alhora que ens permetia veure què havíem fet i que ens calia canviar de la nostra praxi.

Us deixem un exemple en aquest enllaç:

https://youtu.be/ZIEmSqOmXQ8

Al llarg de tot el projecte, se’ls va plantejar l’activitat “Mission Architect 2019” en la qual se’ls explica que es valorarà l’atenció, la participació i l’execució de les activitats, premiant als alumnes amb “insígnies” o “punts extra”.

zones cuina

 

COM TREBALLEM?

Potser l’aspecte metodològic que volem destacar en aquest article és molt puntual i/o concret, però pensem que pot ser interessant com a descriptor de la metodologia emprada al llarg del projecte.

A trets generals, cal dir que nosaltres hem utilitzat el treball cooperatiu com a eina metodològica al llarg de tota la realització del projecte. Una part molt concreta i molt important del mateix és el diari de sessions. Aquella part que ajuda a reflexionar a l’alumnat sobre què ha fet i com ho ha fet. Cercant una valoració qualificativa més que no pas quantitativa. La intenció és que la pràctica reflexiva segui un element de millora per encarar i afrontar nous aprenentatges.

ENS AVALUEM PER APRENDRE

Durant el projecte i en cada activitat, els docents hem utilitzat un full de seguiment on s’anoten les observacions i qualificacions dels alumnes. En aquests fulls de seguiment s’hi presenten els criteris d’avaluació per cada competència que han estat pensats en la graella de programació adjuntada en els articles de la planificació. Tanmateix, s’han tingut en compte els indicadors de resultats d’acord amb els objectius i criteris abans esmentats.

Els instruments utilitzats per avaluar el procés dels alumnes han estat varis segons el nivell. Des de l’observació directa dels alumnes, passant per bases d’orientació, rubriques i diaris d’aprenentatge. La finalitat és que els nens i nenes siguin capaços d’anar regulant els seu aprenentatge amb autoavaluació i coavaluació.

En les següents mostres podem veure bases d’orientació i reflexió final de 1r nivell de cicle i inicial  així com avaluacions de 1r nivell de cicle superior.

 

PRODUCTE FINAL -ELABOREM LA REVISTA DE ST. JORDI LES VEUS

A nivell d’equip vam decidir que com a producte final del projecte aprofitaríem la revista de St. Jordi que elaborem a l’escola. Així, enguany, hem fet un monogràfic del Circ. Cada nivell, des de P3 fins a 6è, han publicat un article explicant la seva experiència sobre l’eix d’escola, redactant una de les activitats.

A continuació us deixem, com a mostra, l’article de 6è. Es tracta d’una entrevista que van fer els alumnes a una parella de pallassos cerverins, els FADUNITO, i que va servir per treballar aquesta tipologia de text.

També us deixem la revista Les Veus.

12_PLANTILLA VIDA ESCOLAR 6è_entrevista

 

 

La tecnologia CS – IMPLEMENTACIÓ

Els infants de cicle superior de l’escola Àngel Guimerà de Tàrrega han desenvolupat el projecte de LA TECNOLOGIA. L’objectiu principal era que l’alumnat es fes conscient de què és la tecnologia i que no ho associessin només a les noves tecnologies fet que ens vam trobar a la pregunta inicial “què és la tecnologia?” i a l’intentar crear una definició inicial d’aquesta.

El projecte ha durat un trimestre sencer posant èmfasi en la última setmana d’aquest que, com ja hem dit, es van aturar les classes ordinàries per dedicar tota la jornada escolar al projecte en qüestió.

Aquest projecte ha estat impulsat tant per tot el professorat de cicle superior com per bona part de l’equip impulsor de la XCB. A més, durant aquesta última setmana que s’ha dedicat en exclusivitat al projecte, hem gaudit de col·laboracions externes d’experts en el tema.

L’equip de mestres ens hem coordinat per programar el projecte. Hem delimitat uns objectius a aconseguir i s’han anat completant a mesura que el projecte agafava una direcció o una altra. Finalment s’ha fet un recull de tots els continguts que s’han treballat, les competències que s’han desenvolupat i els àmbits que s’han abordat. També s’ha fet un recull i un anàlisi de tots els instruments que s’han utilitzat per dur a terme l’avaluació d’aquest projecte que, és un projecte interdisciplinari i transversal i, per tant, treballa i avalua diferents àmbits del currículum. A més de l’avaluació per part del professorat també s’ha potenciat, i molt, la coavaluació i l’autoavaluació dels infants que els ha ajudat a autoregular el seu aprenentatge i a fer-se conscient del mateix.

No caldria recordar que la programació és un document viu i flexible, que s’adapta a la realitat de l’aula i del moment, en funció de les necessitats de cada infant i que, per tant, la programació esta oberta durant tot el procés.

A l’hora de fer els agrupaments s’han tingut en compte els infants amb necessitat de suport educatiu i s’han construït uns grups heterogenis amb un/a alumne/a guia per aquests infants que ho necessiten.

Podríem dir que la gran majoria de les activitats del projecte es basen en la DUA i ofereixen un suport educatiu universal. En alguns casos s’ha ofert un suport addicional als infants que ho han necessitat com per exemple algun suport visual o un/a company/a que l’ajudés en la tasca. En cap de les activitats d’aquest projecte s’ha requerit un suport educatiu intensiu.

Les activitats han resultat molt satisfactòries. L’alumnat ha gaudit del treball en grup i de la barreja dels dos nivells del cicle.

A continuació adjuntem algunes de les activitats que s’han dut a terme dins del projecte de la tecnologia:

CREACIÓ DE CIRCUITS ELÈCTRICS I FORNS SOLARS:

Les i els alumnes de sisè van crear uns circuits elèctrics amb diferent material i els infants de cinquè van crear forns solars. El treball es va fer en petits grups cooperatius i després ens ho vam explicar entre nosaltres per tal d’intercanviar experiències.

 

MURALS

Els i les alumnes de cinquè van crear un mural sobre la definició de la tecnologia i la implementació en diferents àmbits.

L’alumnat de sisè va crear una línia del temps dels invents tecnològics des de la prehistòria.

 

PASSATEMPS

Sopes de lletres i mots encreuats dels diferents invents de la història:

INVENTS “XORRES”

Vam veure un video sobre els invents més “inútils” de la història i per parelles vam dissenyar un invent propi sense cap utilitat.

 

KAHOOT

Els nens i nenes de sisè vam posar a prova els nostres coneixements sobre els invents amb un KAHOOT a l’aula d’ordinadors.

 

LA SCAPE ROOM!!

L’alumnat de cicle superior va gaudir d’una scape room on va haver de desxifrar diferents enigmes i reptes per arribar a descobrir l’invent amagat dins la caixa que estava tancada amb un cadenat. Per obrir el cadenat calia descobrir un codi de 3 nombres que es trobaven amagats en diferents proves. Ens ho vam passar d’allò més bé!!

 

 

A continuació els infants van redactar un article d’opinió sobre la seva experiència durant l’Scape Room.

 

TALLERS DE ROBÒTICA

Tot el cicle vam tenir la sort de poder gaudir d’una col·laboració externa. Un mestre de robòtica i uns quants alumnes de secundària ens van preparar uns tallers per poder veure de ben a prop allò que tan intrigava als nostres alumnes, la robòtica:

IN ENGLISH

Les i els alumnes de sisè van preparar tiquets i tríptics, entre altres coses, per l’exposició final del projecte. Ho van fer in English i van tenir moltes idees pel producte final del projecte, l’exposició als companys i companyes de cicle mitjà.

A RECICLAR!

Relacionat amb els invents i amb material reciclat, en petits grups cooperatius vam crear jocs de taula inventats. Donada la necessitat de distreure’ns es van crear els jocs de taula i ara ens toca a nosaltres fer d’inventors!!

A més a més també s’ha fet un treball des dels diferents àmbits relacionats amb el tema com ara comprensions lectores, veure una pel·lícula, biblioteca amb llibres relacionats amb el tema, un article d’opinió sobre la scape room…

 

 

PLANIFIQUEM EL NOSTRE PROJECTE D’ESCOLA

Els Alumnes de l’Escola Sant Miquel de Miralcamp han dedicat el projecte al tema : EL RESTAURANT: “Les delícies d’en Ruben”. Es van plantejar tot un seguit d’objectius d’aprenentatge:

  • Produir textos orals i escrits per demostrar la comprensió de textos orals i escrits.
  • Cercar vocabulari d’altres llengües per conèixer-les i poder comunicar-se.
  • Analitzar problemes quotidians del restaurant amb estratègies i eines matemàtiques per tal de resoldre’ls.
  • Cercar, contrastar, seleccionar i organitzar informació digital considerant diverses fonts i entorns virtuals per generar informació.
  • Respectar i participar activament en les tasques per tal de facilitar les habilitats socials.
  • Utilitza elements bàsics de llenguatges artístics per expressar-se amb plenitud.
  • Utilitzar estratègies de cerca de dades per trobar respostes a situacions problema.

 

El projecte ha durat 15 dies, dedicant la franja horària de 9h a 10:55h, en els quals cada mestre tutoritzava el treball de 9 o 10 alumnes aproximadament, emprant el treball cooperatiu com a base de l’aprenentatge. En el treball en equip, sempre hi ha haver una part de recerca d’informació, de reflexió personal i autoregulació amb diversitat d’instruments d’avaluació. En tot aquest procés el mestre acompanyava a l’alumnat, proposant, regulant, preguntant i introduint continguts per desenvolupar les competències establertes en la planificació.

 

L’activitat inicial motivadora va partir del visionat d’ un vídeo d’un xef de l’entorn proper a l’escola que demanava assessorament i ajuda als alumnes d’infantil i primària per crear un restaurant. L’eix motive va crear molt il·lusió entre els alumnes de l’escola i a partir d’aquí es van repartir els diferents departament de treball des d’Infantil fins a 6è de Primària:  Cicle infantil eren els nutricionistes, 1r feien de decoradors, 2n s’encarregaven de la publicitat, 3r eren els nutricionistes/cuiners, 4t feien de periodistes, 5è s’encarregaven del departament de RRHH i logística, i 6è eren arquitectes.

Els docents s’han coordinat per establir els objectius d’aprenentatge, per delimitar els continguts  i les competències a treballar, per especificar els criteris i els indicadors d’avaluació que empraríem. Es va dissenyar l’activitat inicial de motivació per poder plantejar el punt de partida del projecte a tot l’alumnat, i també es va detallar el producte final (mostra dels productes, dissenys, menús i articles dels diferents departaments…)

Respecte al tema de l’avaluació, cal comentar que s’ha tingut en compte que tot l’alumnat participes en la seva pròpia avaluació, emprant diversitat d’instruments (autoavaluacions, coavaluacions, rubriques, fulls de seguiment, pla de treball…)  que tinguessin en compte el procés i fomentessin l’autoregulació. Per tant, l’alumnat havia de ser conscient del que s’estava treballant i de com es podia millorar.

Reflexion personau.

Dempús d’acabar tot eth projècte, demanam as escolans que mos expliquen aquerò que mès les shautat de tot aguest procès.

Parlam dera metodolodia, deth trabalh en grop, dera avaloracion, de tot aquerò qu’auem arpenut.

Escotam era sua veu e prenem nòta des sues aportacions, aguestes mos ajudaran a créisher e mos permeteràn canviar e modificar es activitats tà poder arténher uns milhors resultats.

Era reflexion constanta deth procès e era critica ei eth camin tà seguir milhorant.