La tecnologia CS – IMPLEMENTACIÓ

Els infants de cicle superior de l’escola Àngel Guimerà de Tàrrega han desenvolupat el projecte de LA TECNOLOGIA. L’objectiu principal era que l’alumnat es fes conscient de què és la tecnologia i que no ho associessin només a les noves tecnologies fet que ens vam trobar a la pregunta inicial “què és la tecnologia?” i a l’intentar crear una definició inicial d’aquesta.

El projecte ha durat un trimestre sencer posant èmfasi en la última setmana d’aquest que, com ja hem dit, es van aturar les classes ordinàries per dedicar tota la jornada escolar al projecte en qüestió.

Aquest projecte ha estat impulsat tant per tot el professorat de cicle superior com per bona part de l’equip impulsor de la XCB. A més, durant aquesta última setmana que s’ha dedicat en exclusivitat al projecte, hem gaudit de col·laboracions externes d’experts en el tema.

L’equip de mestres ens hem coordinat per programar el projecte. Hem delimitat uns objectius a aconseguir i s’han anat completant a mesura que el projecte agafava una direcció o una altra. Finalment s’ha fet un recull de tots els continguts que s’han treballat, les competències que s’han desenvolupat i els àmbits que s’han abordat. També s’ha fet un recull i un anàlisi de tots els instruments que s’han utilitzat per dur a terme l’avaluació d’aquest projecte que, és un projecte interdisciplinari i transversal i, per tant, treballa i avalua diferents àmbits del currículum. A més de l’avaluació per part del professorat també s’ha potenciat, i molt, la coavaluació i l’autoavaluació dels infants que els ha ajudat a autoregular el seu aprenentatge i a fer-se conscient del mateix.

No caldria recordar que la programació és un document viu i flexible, que s’adapta a la realitat de l’aula i del moment, en funció de les necessitats de cada infant i que, per tant, la programació esta oberta durant tot el procés.

A l’hora de fer els agrupaments s’han tingut en compte els infants amb necessitat de suport educatiu i s’han construït uns grups heterogenis amb un/a alumne/a guia per aquests infants que ho necessiten.

Podríem dir que la gran majoria de les activitats del projecte es basen en la DUA i ofereixen un suport educatiu universal. En alguns casos s’ha ofert un suport addicional als infants que ho han necessitat com per exemple algun suport visual o un/a company/a que l’ajudés en la tasca. En cap de les activitats d’aquest projecte s’ha requerit un suport educatiu intensiu.

Les activitats han resultat molt satisfactòries. L’alumnat ha gaudit del treball en grup i de la barreja dels dos nivells del cicle.

A continuació adjuntem algunes de les activitats que s’han dut a terme dins del projecte de la tecnologia:

CREACIÓ DE CIRCUITS ELÈCTRICS I FORNS SOLARS:

Les i els alumnes de sisè van crear uns circuits elèctrics amb diferent material i els infants de cinquè van crear forns solars. El treball es va fer en petits grups cooperatius i després ens ho vam explicar entre nosaltres per tal d’intercanviar experiències.

MURALS

Els i les alumnes de cinquè van crear un mural sobre la definició de la tecnologia i la implementació en diferents àmbits.

L’alumnat de sisè va crear una línia del temps dels invents tecnològics des de la prehistòria.

PASSATEMPS

Sopes de lletres i mots encreuats dels diferents invents de la història:

INVENTS “XORRES”

Vam veure un video sobre els invents més “inútils” de la història i per parelles vam dissenyar un invent propi sense cap utilitat.

KAHOOT

Els nens i nenes de sisè vam posar a prova els nostres coneixements sobre els invents amb un KAHOOT a l’aula d’ordinadors.

LA SCAPE ROOM!!

L’alumnat de cicle superior va gaudir d’una scape room on va haver de desxifrar diferents enigmes i reptes per arribar a descobrir l’invent amagat dins la caixa que estava tancada amb un cadenat. Per obrir el cadenat calia descobrir un codi de 3 nombres que es trobaven amagats en diferents proves. Ens ho vam passar d’allò més bé!!

A continuació els infants van redactar un article d’opinió sobre la seva experiència durant l’Scape Room.

TALLERS DE ROBÒTICA

Tot el cicle vam tenir la sort de poder gaudir d’una col·laboració externa. Un mestre de robòtica i uns quants alumnes de secundària ens van preparar uns tallers per poder veure de ben a prop allò que tan intrigava als nostres alumnes, la robòtica:

IN ENGLISH

Les i els alumnes de sisè van preparar tiquets i tríptics, entre altres coses, per l’exposició final del projecte. Ho van fer in English i van tenir moltes idees pel producte final del projecte, l’exposició als companys i companyes de cicle mitjà.

A RECICLAR!

Relacionat amb els invents i amb material reciclat, en petits grups cooperatius vam crear jocs de taula inventats. Donada la necessitat de distreure’ns es van crear els jocs de taula i ara ens toca a nosaltres fer d’inventors!!

A més a més també s’ha fet un treball des dels diferents àmbits relacionats amb el tema com ara comprensions lectores, veure una pel·lícula, biblioteca amb llibres relacionats amb el tema, un article d’opinió sobre la scape room…