COMENCEM A POSAR FIL A L’AGULLA

Per engegar i portar a terme el projecte que portem treballant des de fa un parell d’anys, ens hem organitzat en diferents comissions on hi formen part representants de les diferents comunitats: petits, mitjans i grans.

Les comissions internes seran les següents: comissió de caixes, de projectes i de lliure circulació.

En totes elles hi trobarem diferents documents, material, acords on responguin la pregunta següent:

COM ENTENEM ELS PROJECTES AL XANDRI?

COM ENTENEM LA LLIURE CIRCULACIÓ AL XANDRI?

COM ENTENEM LES CAIXES AL XANDRI?

SOM-HI!!

Per poder seguir el fil, ens centrarem en una de les franges que hem portat a la pràctica: els projectes.

En els cursos anteriors de la XCB, vam crear uns imprescindibles sobre què havia de tenir un projecte pel Xandri. Així, vam fer una pluja d’idees i vam estar debatent sobre això.

Finalment, vam treure uns imprescindibles que hem de tenir en compte a partir de llavors per portar a terme un projecte.

Aquests imprescindibles són:

 

IMPLEMENTACIÓ: EL NOSTRE PASSAT

TREBALL EN EQUIPS DOCENTS: 

Els tutors i els altres mestres implicats ens coordinem per anar conduint el projecte. 

S’hi treballen continguts de medi, llengües, matemàtiques, educació artística i educació en valors. També s’inclou la competència digital. 

 

TREBALL EN EQUIPS DOCENTS: 

Per avaluar el projecte, a més a més de valorar el treball diari i el producte final, es realitza una prova competencial on s’inclouen tots els aspectes treballats. De tota l’avaluació se’n podran deduir possibles mesures d’adequació o de millora.

 

PROCÉS D’IMPLEMENTACIÓ: 

Les respostes a les preguntes inicials seran diverses i personalitzades de cada alumne.

 

METODOLOGIA: EL NOSTRE PASSAT

GESTIÓ DE L’AULA I METODOLOGIA: 

L’alumne és el centre del projecte ja que sense les seves aportacions no es pot portar a terme. Els mestres guien i acompanyen el procés d’aprenentatge. És també imprescindible la col·laboració de la família.

La implicació dels alumnes és màxima. També requereix un grau important d’autonomia i decisió personal.  

 

GESTIÓ DE L’AULA I METODOLOGIA:  

La recerca o treball s’introdueix a partir dels interessos dels alumnes, es fa una línia cronològica personal bàsica amb la informació que els propis alumnes coneixen. Els alumnes s’adonen que els falten dades i veuen la necessitat de cercar-les, d’ordenar-les i compartir-les.

El projecte pot tenir derivacions que condueixin a altres recerques. 

 

MIRADA INCLUSIVA: 

Es planifiquen les eines de treball i es fan adaptacions d’accés als que tenen més dificultats ( escriure a l’ordinador, suports en l’escriptura i la lectura, ajuda dels companys, reducció de tasques…) Tot i ser activitats dirigides són força obertes i accessibles per tothom. 

 

IMPLICACIÓ DE L’ALUMNAT: 

L’ambient general és de participació i d’interès per conèixer i compartir les dades i experiències que aniran aportant tots i cadascun dels alumnes. S’espera també una actitud de respecte i valoració cap als altres. En tot moment es valora l’ajuda mútua i el diàleg entre ells. 

El docent acompanya tot el procés i els motiva a la participació.

 

ROL DE LES FAMÍLIES: 

Cal molta involucració de les famílies en gairebé tot el projecte. S’informa del projecte que es realitza i se’ls demana col·laboració ja que sense aquesta no es pot realitzar el projecte. Aquesta implicació és necessària per la recollida de dades i també per expressar emocions i sentiments vers moments molt especials de la vida dels nens. 

 

INCORPORACIÓ DE LA PERSPECTIVA INTEGRADA DE LES ARTS: 

Tal com consta en l’apartat d’aspectes transversals la creativitat és un element important en tot el projecte.

PLANIFICACIÓ: EL NOSTRE PASSAT

EL PUNT DE PARTIDA: Títol del projecte: El nostre passat

El tema principal de treball és conèixer diferents aspectes de la seva vida, des del naixement fins ara. També inclou conèixer algunes dades dels avantpassats més propers (avis i pares) i dels germans.

Es parteix del que volen saber els alumnes. I, com que es constata que tenen molt interès pel passat en general, s’inicia el projecte pel més proper a ells per, posteriorment, treballar el passat del nostre planeta en un nou projecte.

 

DEFINICIÓ DEL PRODUCTE FINAL: 

El producte final és una llibreta de vida individual de cada nen on participaran els propis alumnes i les seves famílies. Es tracta d’un recull de dades personals i familiars (línia de vida, procedència, evolució del creixement…) i d’experiències i emocions (moment del naixement, els meus tresors, sortides…)

Aquesta llibreta s’elaborarà no al final del projecte sinó durant el desenvolupament de les diferents activitats.

 

ASPECTES TRANSVERSALS: 

Creativitat:

– Disseny i personalització del producte final: portada, autoretrat, decoració, polidesa…

Autonomia:

– Buscar i aportar informació pròpia i familiar i saber-la explicar i plasmar en els llocs corresponents: realitzar gràfiques, omplir graelles, referenciar en mapes…

Iniciativa personal:

– Disseny del producte final

– Disseny d’una capsa amb els tresors personals: una font material, una de gràfica i una d’escrita.

– Grau d’implicació en les activitats.

JA HI TORNEM A SER!

Aquest ja és el tercer curs que l’escola Xandri forma part de la XCB. Des de l’inici que vam creure necessari formar-ne part.

Actualment, som una plantilla de 15 mestres on tots formem part de l’equip impulsor. Aquest fet, ajuda a tirar endavant els moments més “intensos” del curs perquè en pots parlar en qualsevol moment.

Aquest any, a més, ens hem volcat en un projecte de direcció molt engrescador, on la part d’esforç, il·lusió i dedicació de tot el claustre és del 200%. Per tant, és d’agrair que la gent busqui temps per trobar-nos i reflexionar sobre temes tant necessaris com és l’avaluació. 

Amb tot això, estem segurs que ens ajudarà a prendre decisions i reforçar les nostres inquietuds sobre els temes que ens anirem trobant al llarg del curs.

Projecte de l’Ós Bru

El nostre projecte va ser triat pels nostres propis alumnes per la setmana de Carnaval.

El tema escollit va ser l’ós Bru i, conjuntament amb l’AMPA de l’escola que va fer la carrossa pel Carnaval del poble, vam elaborar les disfresses i fer un treball d’investigació sobre aquest animal.

Van participar moltes families i persones externes per ajudar i realitzar xerrades. Una de les conferències estrelles va ser la de’n Jaume Sañé, expert en temes d’óssos.

A les tardes del projecte vam fer grups barrejats per fer les disfresses de tota l’escola amb la participació de dos familiars per grup i alumnes de l’institut del poble. Els agrupaments durant els matins van ser diversos entre cicles i es va prioritzar el treball cooperatiu dins les aules per fer el treball d’investigació.

La cloenda del projecte va ser una rua a la plaça del poble amb tot el material realitzat pels alumnes i amb un berenar comunitari amb les families de l’escola.

 

El resultat final va ser una nova metodologia de treball durant el projecte afegint la participació de persones externes del centre i una nova forma d’avaluació per rúbriques.

L’any que ve repetirem!!