56. EL VESTIT NOU DE L’EMPERADOR (H. C. Andersen, basat en una Llegenda medieval)

EL VESTIT NOU DE L’EMPERADOR

Hans Christian Andersen

Basat en una Llegenda medieval

Versió en català de: Una mà de contes

         Aquesta és la història d’un emperador presumit que va acabar sent la riota de tothom.

            Hi havia una vegada un emperador que vivia en un país molt, molt, molt llunyà…, més llunyà que la Cotxinxina. I era tan presumit que es passava el dia emprovant-se vestits i barrets, capes i corones davant dels centenars de miralls que havia fet penjar per tots els racons de palau. Fixeu-vos si n’era, de presumit, que cada dia de l’any estrenava una peςa de roba. Atrets per aquesta fama de presumit que tenia l’emperador, un dia van presentar-se a palau dos impostors fent-se passar per uns reconeguts modistos del món de la moda. Però el més important de tot és que van dir que tenien al seu poder la tela més bonica del món, una tela tan prodigiosa que es feia invisible als ulls d’aquelles persones que eren ximples, dolents o incompetents. Quan la notícia va arribar a orelles de l’emperador, immediatament va ordenar que li fessin un vestit amb aquella fabulosa roba que es feia invisible. Els dos farsants van acceptar la feina, però a canvi li van demanar un bagul ple de monedes d’or i pedres precioses. Així doncs, de seguida que van rebre els diners van comenςar a fer veure que cosien, però a les seves mans no hi havia res. Al cap d’uns dies, l’emperador va cridar un dels seus ajudants de cambra i li va ordenar:

            -Vés a veure com va tot, però torna de seguida a explicar-m’ho, que em moro de ganes de veure com queda el meu vestit nou.

            L’home va anar al taller on treballaven els farsants i es va quedar glaςat quan els dos personatges van portar-lo davant d’un maniquí que estava completament nu, sense ni una trista peςa de roba que el tapés.

            -No us sembla magnífic? –va preguntar un dels dos impostors.

            El pobre ajudant de cambra no hi veia cap vestit, però, com que li feia por de quedar com un ximplet o com una mala persona. Va contestar:

            -És preciós! Jo diria que és un vestit insuperable, extraordinari! I així mateix ho comunicaré a l’emperador.

            El servent va tornar corrents davant l’emperador per explicar-li les bones notícies.

            -Majestat –va dir-, amb aquest vestit sereu sens dubte l’home més elegant del planeta. No us podeu imaginar que bonic que és el vestit. Sereu la sensació del regne! La vuitena meravella del món!!!

            Davant l’allau de lloances, l’emperador no va poder resistir la temptació de comprovar-ho en persona. I és clar, l’emperador tampoc no va veure cap vestit que cobrís el maniquí. Però també va reaccionar igual i, per por que no el prenguessin per un beneit o per un dolent, va exclamar entusiasmat:

            -Tot allò que m’havien dit és cert! És un vestit meravellós, digne de mi! El vull estrenar la setmana que ve, per la festa major.

            I els dos falsos sastres, mentre s’esforςaven per aguantar-se el riure, van comprometre’s a tenir-lo acabat. Però van dir a l’emperador que s’havia de fer càrrec que treballar amb tantes presses era més car. I sense tallar-se gens ni mica, li van demanar més monedes d’or i més pedres precioses. Per fi va arribar la festa major. Aquell dia, de bon matí, els dos sastres mentiders van presentar-se a les dependències de l’emperador. El van despullar i van fer veure que el vestien amb la roba inexistent.

            -Meravellós! I l’estampat és elegantíssim! –va dir el primer.

            -El tall és perfecte! Com un guant! –va afegir-hi el segon.

            L’emperador es mirava i remirava a tots els miralls que l’envoltaven, però no hi havia manera de veure cap vestit. No va dir res, no va gosar obrir la boca de nou per la mateixa por que algú pogués pensar que era un emperador beneit o malvat. Al cap d’una estona va arribar el moment de la cerimònia. L’emperador havia de saludar els homes i les dones més importants del país. Els patges que l’acompanyaven van fer veure que agafaven la cua del vestit i així, despullat com havia vingut al món, va presentar-se davant la multitud que s’amuntegava per veure el famós vestit de l’emperador. L’emperador caminava majestuosament. “Magnífic!”, “imponent!”, “formidable!”, “preciós!”, cridava la gent quan el veien passar. Ell es pelava de fred, però ho dissimulava molt bé convenςut que tothom, menys ell, era capaς de veure el vestit. La farsa va durar una bona estona. Ningú no s’atrevia a dir res per por de quedar com un ximple o com una mala persona. I així va ser fins que una nena petita va dir:

            -Però si no hi porta res, al damunt!

         I un altre nen igual de petit va afegir:
-Però si va despullat!

        I va ser llavors que tothom va atrevir-se a reconèixer la veritat. I l’emperador, vermell com un tomàquet, va adonar-se que s’havia presentat davant els seus súbdits despullat com un nadó i que havia sigut víctima d’un engany. Com que havia fet tant el ridícul, van suspendre tots els actes de les festes. Quan va arribar a palau, l’emperador, amb una bona calipàndria, va jurar que no es tornaria a deixar enganyar i que, d’ara en endavant, mai més no es refiaria de la gent que l’envoltava, d’aquells que només li deien allò que ell volia sentir. Els dos impostors que l’havien enredat van desaparèixer amb les monedes d’or i les pedres precioses i ningú no en va saber mai més res. I l’emperador va deixar de ser tan presumit i va saber agrair a aquella nena i a aquell nen la sinceritat que li havien demostrat.

FI

PROPOSTA DIDÀCTICA-56

CONTE: El vestit nou de l’emperador

EDAT: Totes les edats

TIPUS: Moral 

ACTIVITATS:

  1. Conte i conversa: El vestit nou de l’emperador (Hans Chistian Andersen, Versió en català de Una mà de contes)
    • Descoberta de l’Entorn i d’Un Mateix,
    • Llenguatge Verbal i Musical
  2. Audició i Desfilada de models: Dancing Queen (Abba, de la pel·lícula “Mamma mia!) /Cançons: El vestir d’en Pasqual (Joan Casas i Joan Viladomat, Popularitzada per Pilar Alonso, Mary Santpere, Guillermina Motta, Núria Feliu i la Trinca), Tots els botons (Beth Rodergas), The king’s new clothes (Frank Loesser, de la Banda sonora de la pel·lícula “El fabulós món d’Andersen”)
    • Descoberta d’Un Mateix i de l’Entorn,
    • Llenguatge Verbal i Musical,
    • Llengua anglesa
  3. La Recerca: Hans Christian Andersen
    • Descoberta de l’Entorn,
    • Llenguatge Verbal,
    • Llenguatge Plàstic i Musical
  4. Activitat: Taller de disfresses
    • Llenguatge Plàstic
  5. El Repte: Expressions i Frases fetes del vestit i el calçat
    • Descoberta de l’Entorn,
    • Llenguatge Verbal
  6. Racó de l’escriptor:
    • Descoberta de l’Entorn i d’Un Mateix,
    • Llenguatge Verbal i Plàstic
  7. Taller: Creació d’estampats per a teles amb diferents materials
    • Llenguatge Plàstic

a)Objectius:

  • Escoltar o llegir, o veure en vídeo el conte “El vestit nou de l’emperador” (Hans Christian Andersen)
  • Escoltar i respectar les intervencions dels companys
  • Escoltar i desfilar al ritme de la música mostrant la roba i calçat
  • Aprendre i cantar una cançó
  • Buscar i compartir informació
  • Fer-se les disfresses per Carnaval
  • Aprendre i utilitzar frases fetes i expressions catalanes
  • Explicar-se per escrit i dibuixant
  • Expressar-se i Desenvolupar la creativitat amb diferents tècniques i materials, per a crear diferents estampats

 

b)Desenvolupament de les activitats:

 

  1. EL CONTE I CONVERSA

Explico el conte amb l’ajuda d’un titella o ninot que representa l’emperador, i demanant la col·laboració i participació dels infants, fent-los dir com és de bonic el vestit que en realitat no veuen, i picant de mans en el moment de la desfilada. En acabat faig preguntes de comprensió per veure si ho han entès tot, i aclareixo el vocabulari. Després els faig preguntes sobre el conte i què haguessin fet ells en el lloc de l’emperador, perquè encetin una conversa sobre el vestir, si som presumits o si ens agrada seguir la moda, si ens deixaríem enredar com l’emperador… És important que s’expressin lliurement, i que s’escoltin els companys, podent-se fer preguntes i respostes entre ells.

Conversa: per què l’emperador es creu els farsants?, per què surt al carrer despullat?, ho haguessis fet tu?, per què? què creus que hauria de fer l’emperador?, per què?, t’agrada la roba?, com t’agrada vestir?, segueixes la moda?, o tens un gust especial?, t’agrada anar de compres?, t’agradaria dissenyar moda?, per què?, i ser model?

 

  1. AUDICIÓ I CANÇONS

Juguem a explicar com és la roba que portem posada, o com és la que porta posada el company. Poso música i fem una desfilada seguint el ritme i mostrant la roba que portem, tot imitant els models. Prèviament podem veure algun vídeo per fixar-nos com ho fan. També podem disfressar-nos per a la desfilada, o fer-nos els dissenys amb paper de seda i crespó. Per a la música proposo “Dancing Queen” (Abba, de la pel·lícula “Mamma mia!”)

Aprenem a cantar alguna cançó que ens parli del vestir. A continuació faig algunes propostes.

EL VESTIR D’EN PASQUAL

És un Cuplet amb música de fox-trot

i lletra de  Joan Casas i Joan Viladomat

que van popularitzar Guillermina Motta,

Mary Santpere, Núria Feliu i La Trinca.

El meu xicot vestint és tan original
que no té igual i crida l’atenció.
Per contemplar-lo surt tothom al portal
perquè en Pasqual fa sensació.

Va amb pantalons color de molsa,
gasta botins extravagants,
un bastonet de canya dolça
i un “sobretodu” amb farbalans.

Elàstics blaus subjectats amb candaus
porta el meu enamorat i el barret de costat,
de color verd, que és el que em perd

I porta un gec, catacric, catacrec,
un gec d’astracan pelut, ribetat de vellut,
i a l’armilla hi duu cigrons per botons.

En Pasqual és en tot original, com cal!

Porta camisa amb la “petxera” de xarol
i un gira-sol es posa al trau, el noi,
una cadena d’or xapada de llautó
i un mocador de “pegamoi”.

Amb xemeneia es fuma el puro
i amb salfumant es renta els peus.
Porta un rellotge que és de suro
i al dit un “sello” de Correus.

Elàstics blaus subjectats amb candaus
porta el meu enamorat i el barret de costat,
de color verd, que és el que em perd.

I porta un gec, catacric, catacrec,
un gec d’astracan pelut, ribetat de vellut,
i a l’armilla hi duu cigrons per botons.

En Pasqual és en tot original, com cal!

Elàstics blaus, blaus, blaus,
amb candaus, amb candaus…

I a l’armilla hi duu cigrons per botons.
En Pasqual és en tot original, com cal!

Tots Els Botons

Beth Rodergas

Versió amb veus de Noah

Vull cosir-te tots els botons,
Vull fer-te la vora dels pantalons,
Vull sargir-te amb fil vermell els pedaços del teu cor,
Aquest cop vull brodar-la.

Vull saber-me tots els patrons,
Vull que siguin del millor vellut els teus petons,
Regalar-te aquest hivern la bufanda i els mitjons,
Aquest cop vull brodar-la.

 

Fer cadeneta per començar,
Fer bona lletra com ens van ensenyar.
La millor merceria del món és amb tu.
Volta’m amb farbalans!,
I perquè no m’escapi fes-me uns quants repunts,
Si vols anar sobre segur cus-me un gafet.

 

La butxaca i el canalé
D’aquella jaqueta que et queda tan bé,
Vull que em portis enganxadeta amb velcro de passeig,
Aquest cop vull brodar-la.

 

I amb tisores retallaré
Les vetes que et molestin, te les trauré,
Fins que notis que aquest vestit més a mida no pot ser,
Aquest cop vull brodar-la.

 

Fer cadeneta per començar,
Fer bona lletra com ens van ensenyar.
La millor merceria del món és amb tu
Volta’m amb farbalans!,
I perquè no m’escapi fes-me uns quants repunts,
Si vols anar sobre segur cus-me un gafet.

 

Ressegueix-me amb puntetes, cremalleres si cal,
Sedalina agulla i didal,
I si vols imperdibles per a seguretat,
Si t’ha sobrat algun trosset pots fer-me un llacet.

Fil pels descosits i amb els cinc sentits.

 

The King’s New Clothes

Frank Loesser

de la banda sonora de la pel·lícula

“El fabulós món d’Andersen”

This is the story of the King’s new clothes:
Now there was once a king who was absolutely insane about new clothes and one day, two swindlers came to sell him what they said was a magic suit of clothes. Now, they held up this particular garment and they said, “Your Majesty, this is a magic suit.” Well, the truth of the matter is, there was no suit there at all. But the swindlers were very smart, and they said, “Your Majesty, to a wise man this is a beautiful raiment but to a fool it is absolutely invisible.” Naturally, the King not wanting to appear a fool, said,

“Isn’t it grand! Isn’t it fine! Look at the cut, the style, the line!
The suit of clothes is all together
But all together it’s all together

The most remarkable suit of clothes that I have ever seen.
These eyes of mine at once determined
The sleeves are velvet, the cape is ermine
The hose are blue and the doublet is a lovely shade of green.
Somebody send for the Queen.”

Well they sent for the Queen and they quickly explained to her about the magic suit of clothes. And naturally, the Queen not wanting to appear a fool, said,

“Well, isn’t it oh! Isn’t it rich! Look at the charm of every stitch!
The suit of clothes is all together
But all together it’s all together
The most remarkable suit of clothes that I have ever seen.
These eyes of mine at once determined
The sleeves are velvet, the cape is ermine
The hose are blue and the doublet is a lovely shade of green.

Summon the court to convene.”

Well the court convened, and you never saw in your life as many people as were at that court. All the ambassadors, the dukes, the earls, the counts, it was just black with people, and they were all told about the magic suit of clothes. And after they were told they naturally didn’t want to appear fools and they said,

“Isn’t it ohhh! Isn’t it ahhh! Isn’t it absolutely wheee(whistle sound)!
The suit of clothes is all together
But all together it’s all together
The most remarkable suit of clothes a tailor ever made.
Now quickly, put it all together
With gloves of leather and hat and feather
It’s all together the thing to wear in Saturday’s parade.
Leading the royal brigade.”

Now Saturday came and the streets were just lined with thousands, and thousands, and thousands of people, and they all were cheering as the artillery came by, the infantry marched by, the cavalry galloped by. And everybody was cheering like mad, except one little boy. You see, he hadn’t heard about the magic suit and didn’t know what he was supposed to see. Well, as the King came by the little boy looked and, horrified, said,

“Look at the King! Look at the the King! Look at the King, the King, the King!
The King is in the all together
But all together the all together
He’s all together as naked as the day that he was born.
The King is in the all together
But all together the all together
It’s all together the very least the King has ever worn.”

All the courts positioned to call an intermission
His majesty is wide open to ridicule and scorn

The King is in the all together
But all together the all together
He’s all together as naked as the day that he was born.
And it’s all together too chilly a morn!

  1. LA RECERCA: HANS CHRISTIAN ANDERSEN

Per grups fan una recerca d’informació sobre Hans Christian Andersen, l’autor del conte, o sobre altres escriptors o adaptadors de contes com ara: el Germans Grimm, Perrault, Isopo, Mistral, Alcover, Walt Disney, etc. Després preparen una posada en comú per compartir-ho amb els companys. Per a la posada en comú poden utilitzar diferents tècniques com ara la dramatització, murals, música, PowerPoint, etc.

 

HANS CHRISTIAN ANDERSEN:

LA VIDA, UN CONTE DE FADES

          Hans Christian Andersen va néixer el 1805 a Odense, un petit poble de Dinamarca. De família humil, fill d’un sabater i una rentadora, va aprendre diversos oficis, però cap d’ells no li acabava de fer el pes, perquè el que realment se li donava bé, era inventar i explicar històries.

         Ja de petit mostra una gran imaginació, potenciada pels seus pares, que li van fer un teatret de titelles i robeta per a aquests. Als 11 anys, en morir el pare, abandona l’escola i es dedica a llegir llibres, sobretot de Shakespeare. Amb només 14 anys deixa el poblet i se’n va a la ciutat, Copenhaguen, perquè volia fer d’actor i cantant. Allà va malviure alguns anys guanyant-se la vida com podia, i fent diferents feines, i va arribar a estudiar dansa. Però era sistemàticament rebutjat pel seu caràcter, els seus companys el consideraven un excèntric i un llunàtic. Fins que va conèixer el que seria el seu gran amic i protector, Jonas Collin, que li va pagar els estudis. Més endavant, el rei es va interessar per ell, i li va pagar una beca per viatjar.

         Es va passar 10 anys viatjant, i aquestes experiències el van inspirar per escriure novel·les i llibres d’aventures. També va escriure poesia i teatre, però el que li va donar fama van ser els seus contes infantils, alguns inspirats en rondalles i llegendes nòrdiques, però la majoria inventats per ell mateix.

          La seva timidesa li dificultava la relació amb els altres. La seva vida sentimetal és plena d’amors impossibles, amb continus intents i desenganys, es va enamorar diverses vegades tant de dones com d’homes, entre ells un ballarí danès de la companyia del teatre real de Copenhaguen, Harald Sharff.

          Les seves històries són plenes d’imaginació i sensibilitat, i també hi ha qui diu que reflecteixen els seus propis conflictes interns i contradiccions. Qualsevol tema li podia inspirar un conte, poema o peça teatral. Les seves obres han estat traduïdes a molts idiomes, sent un dels escriptors més traduïts. A més d’escriptor, també es fa famós com a contista, ja que té un do especial per explicar contes.

Amb més de 200 relats, va esdevenir un dels clàssics de la literatura infantil. Encara en vida va ser declarat Ciutadà il·lustre, i en morir es van fundar els Premis Hans Christian Andersen de literatura infantil. A la seva ciutat natal es conserva la seva casa, convertida en museu, on es guarden diferents records d’ell, i on s’organitzen activitats per a infants.

          Les seves obres van inspirar pel·lícules, obres de teatre i ballets. Els seus contes més famosos són:

  • L’aneguet lleig
  • La Sireneta
  • El vestit nou de l’emperador
  • El soldadet de plom
  • La reina de les neus
  • La princesa del pèsol
  • La patufeta
  • Les sabates vermelles

           Cap al final de la seva vida va escriure un conte autobiogràfic que va titular: “El conte de fades de la meva vida” (The fairy tale of my life), que va inspirar la pel·lícula musical: “El fabulós món d’Andersen” (1952) dirigida per Carles Vidor i protagonitzada per Danny Kaye. D’aquesta manera Andersen ens demostra que, malgrat les dificultats i reptes que ens trobem pel camí, si realment ho volem podem fer de la nostra vida un veritable conte de fades.

(Informació extreta d’internet)

  1. ACTIVITAT-TALLER: ELABORACIÓ DE DISFRESSES

    1. Per començar: Follet, petita fada, Peter Pan

    NECESSITEM:

    • Paper de seda o crespó, roba de feltre o tul
    • Tisores i cel.lo
    • Grapes o velcro
    • Cintes o vetes
    • Picarols
    • I… una mica d’IMAGINACIÓ!

    Retallem el coll i la faldilla fent punxes, i el cordem a la cintura o al coll amb velcro, o bé amb unes cintes o vetes que podem grapar als extrems. Amb una mica de cel.lo enganxem els picarols un a cada punta. Per acabar podem fer un cinturó i un barret (pe als barrets consulteu l’activitat: Tants caps, tants barrets; del conte: La bruixa, el príncep i una colla de mariners ben eixerits).

     

    1. Si ho voleu una mica més difícil: Túniques i capes

    NECESSECITEM:

    • Llençols o mantes
    • Tisores de punxa
    • Velcro
    • Fil i agulla
    • Agulla imperdible
    • Cintes o cordills
    • Botons de colors
    • Cartolina platejada
    • I… una mica d’IMAGINACIÓ!

    Podem fer una túnica senzilla amb dos llençols petits (o un de gran) agafats a l’espatlla amb velcro o cintes, o bé amb una manta gran retallant el forat per passar el cap. Podem cenyir la túnica a la cintura amb una cinta o cordill. Per a la capa caldràcosir una vora, i passar-hi una cinta o cordill amb l’ajuda d’una agulla imperdible. Per acabar, ho decorem amb estrelles (Bruixot), botons (Ninot de neu), etc. (per al barret  consulteu l’activitat: Tants caps, tants barrets; del conte: La bruixa, el príncep i una colla de mariners ben eixerits).

    1. Si ho voleu una mica més divertit: Robots, fruites o verdures, i altres estructures senzilles

    NECESSITEM:

    Per al Robot:

    • Base de fust
    • Globus gran tipus baló
    • Tisores
    • Aironfix de color blanc
    • Cartolina metal·litzada de colors
    • Cola forta
    • Rodes
    • Cargols
    • Tornaví

    Per a la fruita o verdura:

    • Filferro
    • Tenalles per al filferro
    • Roba
    • Agulla i fil
    • Diadema
    • Cintes

    Per al cotxe:

    • Caixa de cartró
    • Cúter
    • Escumadora
    • Cordill

    Per al menhir:

    • Tela metàl·lica
    • Tenalles
    • Cola d’empaperar
    • Paper de diari
    • Pintura i pinzells

    Per al tronc-mòbil:

    • Canyes
    • Ganivet
    • Cordills
    • Roba
    • Cartró-pedra
    • Tisores
    • Cel·lo
    • Complements: mirallet, botzina…
    • I… una mica d’IMAGINACIÓ!
    1. ROBOT: Per al robot R2d2 hem utilitzat una base de fusta rodona (tauleta del revés) i un globus gran tipus baló que posarem a sobre, per donar-li la forma arrodonida. Primer col·loquem les rodes a baix amb l’ajuda dels cargols i el tornavís. Ho folrem tot amb aironfix de color blanc, i ho decorem amb cartolina metal·litzada, que retallarem a mode de botons de colors, i enganxarem amb cola la forta.
    2. TOMÀTIC: Per al Tomàtic hem fet una estructura amb filferros, i l’hem folrat amb roba vermella. Després, retallem i cosim a la roba vermella els complements com ara fulles (en aquest cas, les ulleres i el telèfon). Per acabar ens fem una diadema amb les fulles (en aquest cas de cintes verdes).
    3. COTXE DEL CLUB SÚPER-3: Per al cotxe hem utilitzat una caixa de cartró gran, i amb l’ajuda d’un cúter hem retallat les portes i finestres, també podem posar-hi les rodes. Una escumadora ens servirà d’antena parabòlica, que lligarem a la caixa amb els cordills.
    4. MENHIR: Per a fer el menhir de l’Obèlix hem construït una estructura de tela metàl·lica amb la forma desitjada. Després preparem la cola d’empaperar desfent-la en aigua, i ho deixem reposar mentre esquincem el paper de diari a trossets. A continuació, suquem els trossos de paper de diari esquinçat amb la cola i els anem col·locant sobre l’estructura de tela metàl·lica, fins a tenir-ho tot ben cobert, i fem un parell de capes per donar-li consistència. Cal deixar-ho secar durant alguns dies a l’aire lliure, i per acabar ho pintem amb pintura i pinzells.
    5. TRONC-MÒBIL: El tronc-mòbil dels Pica-pedra és una estructura senzilla de canyes lligades amb cordill, i recobert amb roba, uns grans tubs de cartró-pedra ens faran de rodes, que enganxarem amb cel·lo i aguantarem també amb cordills a les canyes. Per acabar podem penjar-hi algun complement com ara mirallet retrovisor o botzina.

    5.EL REPTE: EXPRESSIONS DEL VESTIR I CALÇAR

    Saps què volen dir aquestes frases fetes sobre el vestit i el calçat? Completa les frases amb l’expressió més adient en el seu doble sentit

  • Hi ha roba estesa
  • Nedar i guardar la roba
  • Tanta roba i tan poc sabó
  • Duus la barretina girada
  • S’ha quedat per vestir sants
  • Morir amb les botes posades
  • Com un nen amb sabates noves
  • Preu per preu, sabates grosses
  1. El van trobar al seu despatx, sembla que va ser un atac de cor, va ____________________________________.
  2. Trobo que avui estàs de molt mal geni, potser és que ____________________________________.
  3. La Maria ha tingut molts pretendents, però al final           ____________________________________.
  4. L’Eugeni per fi ha aconseguit la feina, està tan content   ____________________________________.
  5. No puc pas acabar tota aquesta feinada per demà amb tan poc material, _____________________________________.
  6. Ara no podem parlar,                                                        ________________________.
  7. No sé si quedar-me el lloro o el periquito. –Agafa el lloro, _____________________________________.
  8. En aquesta vida, si no vols acabar malament, has de saber _____________________________________.

    *SOLUCIONS AL REPTE: EXPRESSIONS DEL VESTIT I EL CALÇAT

    Saps què volen dir aquestes frases fetes sobre el vestit i el calçat? Completa les frases amb l’expressió més adient en el seu doble sentit

    • Hi ha roba estesa
    • Nedar i guardar la roba
    • Tanta roba i tan poc sabó
    • Duus la barretina girada
    • S’ha quedat per vestir sants
    • Morir amb les botes posades
    • Com un nen amb sabates noves
    • Preu per preu, sabates grosses
    1. El van trobar al seu despatx, sembla que va ser un atac de cor, va Morir amb les botes posades.
    2. Trobo que avui estàs de molt mal geni, potser és que Duus la barretina giradA.
    3. La Maria ha tingut molts pretendents, però al final S’ha quedat per vestir sants
    4. L’Eugeni per fi ha aconseguit la feina, està tan content Com un nen amb sabates noves
    5. No puc pas acabar tota aquesta feinada per demà amb tan poc material, Tanta roba i tan poc sabó.
    6. Ara no podem parlar, Hi ha roba estesa.
    7. No sé si quedar-me el lloro o el periquito. –Agafa el lloro, Preu per preu, sabates grosses.
    8. En aquesta feina, si no vols acabar malament, has de saber Nedar i guardar la roba.

6.EL RACÓ DE L’ESCRIPTOR

          A l’emperador li encanta provar noves robes i per això es deixa enredar per un estafadors i acaba anant despullat. Dissenya un nou vestit per a l’emperador perquè no vagi nu. Descriu-ne les seves característiques, i després fes-ne un dibuix al maniquí.

  1. COM ÉS LA TELA
    • COLOR: _______________
    • TACTE: _______________
    • GRUIX:________________
  2. COM ÉS EL VESTIT?
    • ALLARGADA: __________
    • AMPLADA: _____________
    • MÀNIGUES: ____________
    • COLL: _________________
  3. PORTA COMPLEMENTS?
    • CINTURÓ: _____________
    • CAPA: ________________
    • BARRET: ______________
    • MOCADOR: ____________
  4. QUINA ORIGINALITAT TÉ?___________________________________

_____________________________________

_____________________________________

______________________________________

7.EL TALLER: ESTAMPATS

Creació d’estampats per a teles amb diferents materials: fulles, patates o altres elements naturals, taps de suro, esponges, segells…

 c)Material:

  1. Per al conte i conversa:
    • Titella o ninot amb una corona de cartolina i un bigoti pintat
  2. Per a la cançó, dansa i audició:
  • Text i música de la cançó
  • Música de l’audició
  • Robes, barrets, cinturons… per disfressar-se, o paper seda i crespó per a fer les disfresses
  • Vídeo de desfilada de moda
  1. Per a la recerca:
    • Internet, llibres, imatges, vídeos…
    • Cartolina, retoladors, tisores i pega…
    • Vídeos, fotos, PowerPoint…
  2. Per a l’activitat:

A.Per al follet, petita fada i PeterPan:

  • Paper de seda o crespó, roba de feltre o tul
  • Tisores i cel.lo
  • Grapes o velcro
  • Cintes o vetes
  • Picarols

B.Per a les túniques i capes:

  • Llençols o mantes
  • Tisores de punxa
  • Velcro
  • Fil i agulla
  • Agulla imperdible
  • Cintes o cordills
  • Botons de colors
  • Cartolina platejada

C.Per al Robot:

  • Base de fusta
  • Globus gran tipus baló
  • Tisores
  • Aironfix de color blanc
  • Cartolina metal·litzada de colors
  • Cola forta
  • Rodes
  • Cargols
  • Tornavís

D.Per a la fruita o verdura:

  • Filferro
  • Tenalles per al filferro
  • Roba
  • Agulla i fil
  • Diadema
  • Cintes

E.Per al cotxe:

  • Caixa de cartró
  • Cúter
  • Escumadora
  • Cordill

F.Per al menhir:

  • Tela metàl·lica
  • Tenalles
  • Cola d’empaperar
  • Paper de diari
  • Pintura i pinzells

G.Per al tronc-mòbil:

  • Canyes
  • Ganivet
  • Cordills
  • Roba
  • Cartró-pedra
  • Tisores
  • Cel·lo
  • Complements: mirallet, botzina…
  • I… una mica d’IMAGINACIÓ!

5.Per al repte:

  • Expressions i frases fetes del vestir
    • Frases per completar
  1. Per al Racó de l’escriptor:
    • Llapis i paper
    • Colors o retoladors
  2. Per al taller:
    • Roba, cartolina, paper de pintura, samarretes o bosses de roba…
    • Patata, fulles o altres elements naturals, esponges, taps de suro, segells…
    • Pintura, pintura de dits, tinta…
    • ganivet, cúter, tisores…

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *