50.EL CONILLET DE PASQUA (Antiga Llegenda del nord d’Europa, Recollida i Adaptada per Imma Villegas)

EL CONILLET DE PASQUA

Antiga llegenda del nord d’Europa

Recollida i Adaptada per: Imma Villegas

          Això va passar fa molt i molt de temps, quan els animals encara eren tots amics els uns amb els altres, i els déus i les deesses corrien per la Terra intentant posar una mica d’ordre en tot plegat. Hi havia un jove fort i ben plantat que es deia Orió. Era fill de Posseidó, el déu del mar, i per això tenia el do de caminar sobre les aigües, un regal que li havia fet el seu pare en néixer. Però Orió no era com el seu pare, i tot el que tenia de fort i cepat, també ho tenia d’orgullós i despietat. Era un bon caçador, i quan li venia de gust una mica de sarau, tremolava tota la terra sota els seus peus, i tots els animalons corrien cames ajudeu-me a allunyar-se tant com podien d’aquell indret, única manera d’evitar acabar entre les destres mans del jove Orió.

         Un bonic matí de primavera, Orió va decidir anar de cacera per aquells paratges, i la terra tremolava com mai perquè estava molt i molt enfadat de debò. Hi havia un ocellet que just havia enllestit el seu niu, i hi havia post els seus ous. Tots els animals, en llur fugida, li pregaven que deixés estar el niu i els ous, i s’afanyés a salvar-se de les males intencions del poderós caçador. Però l’ocellet, lluny d’espantar-se amb els tremolors del terra, els deia que ell no volia fugir, que havia de totes totes de protegir el seu niu i els seus ous acabats de pondre.

          Pobre ocellet! Tan bon punt Orió el va tenir al davant, li va aixafar el niu i tots els seus ous un darrere l’altre, sense cap mena de mirament, mentre reia a cor què vols. L’ocellet se’n va anar volant, mentre plorava desconsoladament la trista sort dels seu ous. I tan forts foren els seus brams, i tan gran el seu desconsol, que Ostara, la deessa de la Primavera, el va sentir i li va  preguntar què li passava.

          -Ha vingut el caçador Orió i m’ha aixafat el niu i tots els ous, un per un. És tan fort i poderós, que contra ell jo, un insignificant ocellet, no hi puc fer pas res de res, pobre de mi!

     Commoguda per l’emocionada narració de l’animaló, va decidir que el convertiria en conill, perquè els conills són uns animals molt intel·ligents i també molt ràpids, així si tornava a topar-se amb el malvat caçador, podria córrer més de pressa que ningú per escapar-se’n. L’ocellet, convertit en un conillet blanc i suau, li va donar les gràcies educadament, però li va fer veure que estava trist perquè ara ja no podria posar ous, ja que, com sabeu, els conills no posen ous. I què faria sense els seus estimats ous! La bona deessa, captivada per la fermesa d’aquell tendre animaló, alenà d’amunt d’ell i el conillet va pondre un ou, de color vermell! N’estava tan i tan content, que li va regalar a la deessa, i aquesta, agraïda, va tornar a alenar damunt d’ell per segona vegada. Aquest cop el conillet blanc va posar un ou de color blau, que també va decidir regalar-lo a la bona fada. I per tercera vegada Ostara llançà el seu alè màgic sobre l’animaló, i aquest cop l’ou era d’un bonic color groc que brillava com l’or. Però, aquesta vegada Ostara no va voler acceptar el desinteressat i sincer regal del seu nou amic, i li va concedir el do de pondre ous  de colors, cada any el primer dia de primavera. Per això, a partir d’aquell dia, cada any quan arriba la primavera, el conillet blanc posa ous de vistosos colors, que regala i reparteix alegrement entre els infants que han estat bons minyons durant el fred i empipador hivern.
                      I us preguntareu què se’n va fer de l’Orió? Va seguir amb les seves despietades caceres, fins que van arribar a les oïdes de Gaia, la deessa de la Terra. Aquesta bella dama, protectora de tots els éssers vius que es mouen damunt d’aquest planeta, es va enfadar molt amb el fill del déu del mar, i li va enviar un escorpí durant la nit, perquè el piqués mentre dormia. La deessa havia posat un verí màgic dins les fortes pinces de l’animaló, que va fer que el bell cos del jove caçador es convertís en una munió de punts brillantíssims, com un enfilall de joiells i pedres precioses. I així fou com Orió, el caçador, es va convertir en una bonica constel·lació d’estels brillants,  que podreu distingir a dalt del cel, si us hi fixeu bé, des de qualsevol lloc del món, però sempre que sigui una nit estelada.

Rondalla explicada, rondalla acabada.

I qui no ho vulgui creure que ho vagi a veure!

PROPOSTA DIDÀCTICA-50

CONTE: El conillet de Pasqua

EDAT: Totes les edats

TIPUS: Llegenda o narració històrica

ACTIVITATS:

  1. Conte: El conillet de Pasqua (Antiga llegenda del nord d’Europa, Adaptació
    Imma Villegas)

    • Descoberta de l’Entorn i d’Un mateix, Llenguatge Verbal i Musical
  2. Cançó: “El conillet de Pasqua” (Popular anglesa)
    • Llenguatge Musical i llengua anglesa
  3. Joc: Buscar ous de Pasqua amagats mentre sentim i cantem la cançó
    • Descoberta d’Un Mateix i de l’Entorn, Llenguatge Musical
  4. Taller: Construcció d’un conillet amb ous, pintar ous
    • Llenguatge Plàstic i Descoberta de l’Entorn, Llenguatge Verbal
  5. Dramatització del conte
    • Descoberta de l’Entorn i d’Un mateix, Llenguatge Verbal, Musical i plàstic, Llengua anglesa
  6. El Repte: Quan és Pasqua?
    • Descoberta l’Entorn
  7. Activitat: Elaboració i tast d’una Mona de Pasqua
    • Descoberta de l’Entorn i d’Un Mateix, Llenguatge Verbal i Plàstic

a)Objectius:

  • Escoltar un conte amb l’ajuda d’imatges, titelles de pal i veus
  • Aprendre a cantar una cançó en anglès
  • Buscar ous amagats en una sala o jardí (amagar-los els grans)
  • Cosntruir un conillet de Pasqua que porta ous
  • Treballar la tècnica de la pintura amb els dits o pinzells (segons l’edat)
  • Fer la dramatització del conte (en anglès segons el nivell)
  • Elaborar i tastar una Mona de Pasqua

b)Desenvolupament de les activitats

  1. EL CONTE

          Asseguts a terra en catifes i coixins,  en rotllana o de manera que em puguin veure bé, explico el conte “El conillet de Pasqua”, amb l’ajuda d’imatges grans i titelles de pal, i canviant la veu amb cada personatge. Si es tracta d’infants molt menuts puc canviar les deesses per fades o nimfes perquè s’entengui millor. Acabo cantant la tornada de la cançó “Eastern bunny” en anglès.

 

  1. LA CANÇÓ

          Escoltem la cançó sencera amb música i seguim la tornada picant de mans. Depenent de l’edat dels infants aprendrem a cantar la tornada o tota la cançó sencera. Després, els podem donar una fitxa amb la lletra i el dibuix d’un conillet amb la cistella d’ous perquè el pintin.

Easter bunny
looking kind of funny
with your basket of  eggs.
Children singing
what’s the bunny bringing?
for me on easter day!

3.JOC

          Apareix un conillet de peluix o titella de guant que representa el conillet de Pasqua, i ens explica que ha amagat ous de colors per a nosaltres (segons l’edat dels nens i nenes, el conill podria parlar amb anglès). Sortim al jardí o pati (si és possible, o si no dins la sala), i busquem els ous de colors (i si pot ser de xocolata) que ens ha amagat el conillet de Pasqua, mentre sentim la música de la cançó, i si pot ser la cantem. Si es tracta de nois i noies grans, poden amagar ells mateixos els ous i buscar-los per equips, o bé amagar-los perquè els busquin els més menuts. Si es fa per equips, poden anar deixant pistes per fer-ho més amè, o fins i tot fer superar proves per arribar a on és el niu amb els ous. Anem posant els ous que trobem en una cistella o niu, i al final els repartim per menjar-nos-els.

4.TALLER

          Si es tracta de nens i nenes molt menuts, pintarem ous de colors amb pintura de dits. Si són una mica més grandets, poden pintar-los amb pinzell o bé amb retoladors. Si utilitzem ous de debò, és millor bullir-los abans perquè no se’ns trenquin mentre els pintem. Però també podem utilitzar ous fets amb cartolina o de porexpan o altres materials.

          Amb els infants més grans ens podem construir un conillet de pasqua a partir d’un pot de iogurt, retallant i enganxant les orelles, el morro i els ulls amb cartolina, i enganxant després els bigotis. Després omplim el conill d’ous que poden ser de xocolata, o fer-los amb plastilina o similars  i folrar-los amb paper brillant.

5.DRAMATITZACIÓ

           Els nens i nenes més grans poden preparar una dramatització del conte per als més menuts, amb l’ajuda de titelles de pal, màscares o disfresses en funció de l’edat dels infants. Segons el nivell dels alumnes, també es podria fer la dramatització en anglès.

6.ELREPTE: Quan és Pasqua?

La Pasqua no sempre cau en les mateixes dates al calendari, de vegades cau a finals de març, altres a primers d’abril o fins i tot a finals d’abril. A veure si sabeu per què la Pasqua cau en diferents dies segons l’any, i quan és la Pasqua realment? Una pista: té relació amb la Lluna!

*RESULTATS AL REPTE:

QUAN ÉS PASQUA?

La Pasqua és una festa que depèn de la Lluna, i concretament és la primera Lluna Plena de primavera, és a dir a partir del 20 de març, que és quan comença la primavera. Per això cada any cau en una data diferent en el nostre calendari, que no és Lunar sinó Solar, és a dir es basa en el Sol i no en la Lluna. En la nostra cultura la majoria de festes es basen en el calendari solar, que és el que solem seguir regularment, però en altres cultures trobem moltes d’altres festes o celebracions que depenen del calendari Lunar, com per exemple el Ramadà dels musulmans.

7.ACTIVITAT: 

LA MONA DE PASQUA

NECESSITEM:

  • 2 ous
  • 1 iogurt natural
  • oli
  • sucre
  • farina
  • 1 sobre de llevat
  • 1 llimona o bé aroma d’anís
  • margarina
  • melmelada
  • xocolata per fondre
  • confits de colors
  • ous de xocolata
  • plomes
  • pollets de Pasqua
  • Bol gran
  • cullera grossa
  • batedora (mini-pímer)
  • Safata per a forn
  • paper de forn
  • ganivet de serra
  • cullera
  • pot i cullera de fusta
  • safata per a pastís

 

  1. 1er.-La massa:

Es trenquen els ous i es posen sense closca dins d’un bol gran, junt amb el iogurt natural i, utilitzant el pot buit per mesurar la resta d’ingredients,  hi afegim un pot de iogurt ple d’oli, dos de sucre i tres de farina, a més de la pols d’un sobre de llevat i la pell d’una llimona ratllada o bé unes gotes d’aroma d’anís. Es barreja bé i es passa pel “mini-pímer” per aconseguir una pasta ben fina sense grumolls.

  1. Una mica més difícil-Enfornar:

Estenem la pasta en una plata de forn, prèviament ben untada de margarina perquè no se’ns enganxi (podem posar-hi paper de forn a la base). Ho posem al forn a coure durant uns 15-20 minuts aproximadament (podem anar punxant la massa amb una forquilla per comprovar si està ben cuita per dins, al mateix temps que vigilem que no se’ns cremi per fora).

  1. Una mica més divertit-Decorar:

Ho traiem del forn i ho deixem refredar. Amb molt de compte perquè no se’ns trenqui, tallem pel mig en horitzontal amb l’ajuda del ganivet de serra, i posem la part de dalt en una safata. Posem melmelada sobre la part de sota, amb l’ajuda d’una cullera, i tornem a tapar-ho col·locant la part de dalt a sobre. Posem un pot amb una mica d’aigua al foc al mínim, i ho anem remenant amb una cullera de fusta mentre tirem la xocolata per fondre a trossets. No deixem de remenar mentre la xocolata es fon i, quan ja està fosa, l’aboquem sobre el pastís formant una capa fina. Ho deixem refredar, i després podem decorar-ho amb confits de colors, plomes, pollets de Pasqua o altres ninotets, i ous de xocolata.

 c)Material

  1. Per al conte:
    • Imatges grans
    • Titelles de pal
    • Conillet de peluix amb una cistella d’ous
    • Música de la cançó
  2. Per a la cançó:
    • Lletra i música de la cançó
    • Fitxa amb la lletra de la cançó i conillet per pintar
    • Llapis i colors
  3. Per al joc:
    • Conillet de peluix amb una cistella d’ous
    • Música de la cançó
    • Ous de xocolata o simulats (cartolina, porexpan…)
    • Cartolina, retoladors i cel·lo per a deixar les pistes
  4. Per al taller:
    • Ous per pintar (durs, de cartolina, porexpan, plastilina…)
    • Pintura i pinzells
    • Pots de iogurt o similars (gots de plàstic, tub WC…)
    • Cartolines de colors
    • Tisores i pega i cel·lo
    • Ous de porexpan o plastilina per fer els ous
    • Paper brillant per folrar-los
  5. Per a la dramatització:
    • Imatges grans
    • Titelles de pal
    • Màscares o disfresses
    • Música de la cançó
  6. Per a la Mona de Pasqua:
  • 2 ous
  • 1 iogurt natural
  • oli
  • sucre
  • farina
  • 1 sobre de llevat
  • 1 llimona o bé aroma d’anís
  • margarina
  • melmelada
  • xocolata per fondre
  • confits de colors
  • ous de xocolata
  • plomes
  • pollets de Pasqua
  • Bol gran
  • cullera grossa
  • batedora (mini-pímer)
  • Safata per a forn
  • paper de forn
  • ganivet de serra
  • cullera
  • pot i cullera de fusta
  • safata per a pastís

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a 50.EL CONILLET DE PASQUA (Antiga Llegenda del nord d’Europa, Recollida i Adaptada per Imma Villegas)

  1. Conxi Sena diu:

    Molt interessant i bonic tot!!! Moltíssimes gràcies Imma per tot el que fas, per la teva dedicació i per facilitar-nos la nostra tasca amb les teves aportacions!!!!!
    Ets increïble

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *