LA GRAN CURSA O
LA LLEBRE I LA TORTUGA
Faula Popular recollida per Isop
Adaptació: Imma Villegas
Hi havia una vegada una tortuga a qui li agradava molt sortir a passejar pel bosc, a poc a poc, al seu ritme, i una llebre que sempre anava corrent d’un lloc a l’altre pel pur plaer d’arribar als llocs abans que ningú.
Un dia, la llebre i la tortuga es van trobar al mig del bosc i es van saludar educadament:
-Bon dia, senyora Tortuga! -li va dir la llebre.
-Bon dia! -va contestar la tortuga tota polida -Avui fa un molt bon dia per passejar!
-Passejar? -li respon la llebre burleta -Si tu no passeges, només arrossegues la closca pel terra a càmera lenta! Jajaja!
-Perdona? -salta la tortuga ofesa -I tu no en saps de passejar, només vas d’un lloc a l’altre sense delitar-se amb el camí!
-Ostres! Mira qui parla: la que no arriba mai enlloc! Has de saber -replica la llebre tota fatxenda -que jo sóc l’animal més ràpid de tot el bosc!
-Bah! No sé pas de què et serveix això! -segueix la tortuga sense pèls a la llengua -Jo puc ser la més ràpida si m’ho proposo, el què passa és que no tinc pas cap pressa!
-Ui sí! Fugim, cames ajudeu-me! -diu la llebre rient-se’n -Ja m’explicaràs com t’ho fas, amb aquestes cames tan curtes!
-No confonguem la gimnàstica amb la magnèsia! -respon la tortuga que en comença a estar una mica farta de tanta fatxenderia -Et repto a una cursa ara mateix des d’aquí fins al lloc on tu diguis, a veure qui és la que arriba abans!
-Però si tu d’esports només en saps la pilota a l’olla! -li respon la llebre amb la mateixa sornegueria -I què ens hi juguem?
-Doncs l’honor de ser l’animal més ràpid de tot el bosc! -continua la tortuga amb aplom -I t’adverteixo que no penso pas tirar la tovallola a la primera de canvi!
-Bé, ja sabem que l’important és participar, perquè sento decebre’t però és obvi que guanyaré jo, perquè jo sóc la més ràpida del bosc, com sap tothom!
-Entesos, doncs, diu la tortuga amb tota la paciència del món -li diem al primer animal que passi per aquí que ens doni la sortida i ens faci de testimoni. Et va bé si anem a donar la volta a aquell arbre d’allà baix i tornar cap aquí mateix?
-D’acord! Total, segur que plegaràs veles abans d’arribar a l’arbre!
-Això ja ho veurem! -exclama la tortuga una mica mosca -Mmmm -continua tot mirant al seu voltant com buscant alguna cosa -Senyoreta, perdoni, voldríem fer una cursa, que li faria res donar-nos la sortida i fer-nos de testimoni?
-Es clar! Atenció, atenció! -Es posa a cridar tota esverada la interlocutora -Veniu tots i totes, que la llebre i la tortuga fan una cursa! No us ho perdeu!
En un tres i no res, la notícia va córrer com la pólvora, i en menys temps que no es tarda en tancar i obrir els ulls, l’indret va quedar pler a vessar d’animals que volien veure què era allò que una llebre i una tortuga fessin una cursa.
-Preparats, llestos, ja! -crida la testimoni, i la llebre arrenca a córrer com si li anés la vida, mentre la tortuga es posa a caminar al seu ritme, com sempre, però sense parar ni un moment.
En arribar a l’arbre, la llebre s’atura i es posa la mà plana sobre el front per mirar per on para la seva contrincant. Tal com s’esperava, li portava una bona avantatge, així és que decideix aturar-se un moment a recuperar l’alè a sota l’arbre, mentre la tortuga continua caminant com si res, al seu ritme, sense parar. Al cap de poc, la llebre dorm com un soc, i la tortuga li passa per davant de puntetes per a no despertar-la, i segueix endavant com si res.
I així va ser com la tortuga va arribar primer a la meta, sota la mirada incrèdula de tots els que se la miraven, i mentre la llebre seguia dormint com si res! Llavors, tothom es va tirar a sobre la pobra tortuga mentre l’enlairaven a coll i bé i li oferien una copa de guanyadora.
-Visca la Tortuga! -cridaven -L’animal més ràpid del bosc!
Amb l’enrenou, la llebre es va despertar, s’adonà que havia badat, i es posà a córrer afanyosament fins a la meta.
-No, no pot ser! -intentava dir-los en va -Què ha passat? Eh, que sóc aquí! Sóc jo l’animal més ràpid del bosc! -però ningú no li feia cas, i seguien passejant la Tortuga en braços, mentre aquesta se sentia la mar de satisfeta perquè, pensava, s’ho havia ben guanyat!
I així fou com la Tortuga es va convertir en l’animal més ràpid del bosc, gràcies al seu esforç i la seva constància!
Ve’t aquí un gos, ve’t aquí un gat,
aquest conte s’ha acabat!
PROPOSTA DIDÀCTICA-37
CONTE: La llebre i la tortuga
TIPUS: Faula
EDAT: Totes les edats (Menuts fins a 6 anys), (Ganàpies a partir de 6 anys)
ACTIVITATS: (Experiència realitzada amb infants de 3 a 6 anys, i amb alumnes de Primària)
- Conte / Vocabulari / Conversa
- Llenguatge Verbal
- Descoberta de l’Entorn
- Descoberta d’Un mateix
- Audicions / Cançó / Dansa
- Descoberta d’un mateix
- Llenguatge verbal
- Llenguatge musical
- Psicomotricitat
- La Recerca: Els Jocs Olímpics
- Descoberta de l’Entorn
- Llenguatge Verbal
- Joc: A què juguem?
- Descoberta de l’Entorn
- Descoberta d’Un mateix
- Llenguatge Verbal
- El Repte: Frases fetes d’esports
- Llenguatge verbal
- Passatemps:
- Llenguatge verbal
- Taller: Construcció d’un futbolí
- Llenguatge Plàstic
a)Objectius:
- Escoltar el conte amb titelles de guant i música
- Participar en el conte fent d’espectadors i fent una desfilada seguint la música
- Pensar i expressar les pròpies idees i opinions sobre l’esport
- Observar imatges d’esports i aprendre el nom d’alguns esports i el què es necessita per a jugar-hi
- Aprendre algunes frases fetes d’esports i el seu significat literal i figurat
- Aprendre i cantar una cançó
- Imitar amb gestos fent veure que juguem a algun esport
- Descobrir algunes coses sobre els jocs olímpics
- Resoldre uns passatemps d’esports
b)Desenvolupament de les activitats:
1.CONTE /VOCABULARI /CONVERSA
A. El conte: Per escoltar el conte els nens i nenes seuen a terra en catifes i coixins de manera que em puguin veure bé. Després de dir les paraules màgiques per escoltar el conte: “Els ulls com a taronges, les orelles com a pàmpols, i la boca… tancada! Hi havia una vegada…” se sent la música-1: de la pel·lícula “Carros de foc” de Vangelis. Apareix una tortuga (titella de guant) que va caminant a poc a poc tot passejant, i poc després surt una llebre (un altre titella de guant) corrent. Quan la tortuga saluda educadament a la llebre, aquesta es veu obligada a aturar-se per tornar-li la salutació. Però el que comença tan educadament, es converteix al cap de poc en una conversa crispada, perquè la llebre no fa més que burlar-se de la pobra tortuga, que no tenia pas cap intenció de molestar-la. Entremig de la conversa, per part dels dos protagonistes s’utilitzen una sèrie d’expressions i frases fetes sobre l’esport però amb un doble sentit, que després reprendrem i en parlarem. Un cop decidit que han de fer una cursa i les condicions de la mateixa, els dos personatges demanen a algú del públic que que els doni la sortida, per fer-ho pot utilitzar una bandera o mocador. La llebre surt disparada cap a l’altra punta de la sala, i s’atura per descansar just a l’altre extrem de l’escenari. La tortuga va caminant a poc a poc, però sense aturar-se, fins al lloc on està la llebre dormint, i li passa per davant tot procurant no fer soroll i demanat al públic que facin silenci per a no despertar la llebre, de fons se sent la
música del principi. I així, sempre al mateix pas i sense aturar-se, la tortuga arriba a davant de la sala on hi ha la taula que fa d’escenari, i llavors tots piquem de mans i felicitem a la tortuga mentre li oferim la copa de guanyadora (també pot ser una medalla). Amb l’enrenou la llebre es desperta i arriba amb un no res a la taula, on la tortuga ja està enlairant la copa, i es posa a cridar que és un error, que la més ràpida és ella i no la tortuga, però ningú li fa cas. Llavors els nens i nenes es posen drets i fem una desfilada darrera la tortuga, que porta la copa a la mà, i enarborant la bandera mentre sona la música-2: “Marxa de les barres i estrelles” de Sousa. Així, al ritme de la música, donem una volta a la sala per homenatjar la tortuga, mentre la llebre es queda sola sobre la taula.
B. Vocabulari: Fem preguntes de comprensió i aclarim el vocabulari.
C.Conversa: Tot seguit deixem que els nens i nenes expressin el què saben i el què pensen sobre l’esport. A quin esport competeixen la llebre i la tortuga?, qui guanya?, per què?, què creus que és important en l’esport?, has guanyat mai algun premi?, què se sent?, què penses quan perds?, per què creus que és important l’esport?, quins esports coneixes?, saps quins estris es necessiten per practicar-lo?, quin és l’esport que més t’agrada?, com a jugador o com a espectador?, coneixes algún jugador famós d’aquest esport?, per què és famós?, t’agradari ser com ell?
2.AUDICIONS /CANÇÓ /DANSA
A. Audicions
Música-1: de la pel·lícula Carros de foc (Vangelis)
Música-2: Marxa de les barres i estrelles (Sousa)
B.Cançó: Els esports (Dámaris Gelabert)
ELS ESPORTS
Dámaris Gelabert
Si t’estimes el teu cos
No deixis de fer esport
Amb companys o bé tot sol
Creixeràs àgil i fort.
Si t’agrada la pilota
Ara bota, ara roda;
Si s’escapa vola, vola
O la llances i rodola.
Te les passes per l’esquena
De la dreta a l’esquerra,
Al company més desmarcat
Mira, mira, hem marcat!.
Si t’estimes el teu cos …
Si el que vols és nedar,
Un casquet i un banyador,
Llançat sense por,
I guanyaràs els taurons.
Si t’agrada pedalar
Amb la bici i el teu casc,
Passa valls, camps i ciutats
Esquivant tots els forats.
Si t’estimes el teu cos …
Tot s’hi val quan et mous
Tant hi fa quin esport,
Si sou molts o sou pocs,
Si fa fred o calor.
Formar part d’un equip
I ajudar els teus companys
A arribar fins al cim
Tots fent pinya i endavant!
Si t’estimes el teu cos…
C.Dansa: M’agrada l’esport, del Club Súper3
M’AGRADA L’ESPORT
Club Súper3
Quan faig esport m’ho passo bé,
i em poso a to,
amb tot l’equip ens entrenem
mentre juguem.
M’agrada pedalar,
saltar i encistellar,
xutar, nedar, esquiar,
córrer i patinar.
M’agrada el voleibol,
el tenis i el futbol,
l’esquí, el rem, el bàsquet,
el golf i l’handbol.
Em moc, em moc,
m’agrada l’esport.
Em moc, em moc,
segueix-me si pots.
Quan faig esport m’ho passo bé,
i em poso a to,
amb tot l’equip ens entrenem
mentre juguem.
Per estar preparat
has de menjar de tot,
pa, fruita i cereals
no poden faltar mai.
A poc a poc he anat
guanyant velocitat,
tinc més agilitat
i ja no em canso tant.
Em moc, em moc,
m’agrada l’esport.
Em moc, em moc,
segueix-me si pots.
Si encara no has trobat
quin és el teu esport,
primer el que hauràs de fer
és posar en forma el teu cos,
si encara no has trobat
quin és el teu esport,
en pots començar un per un,
fins a provar-los tots.
Em moc, em moc,
m’agrada l’esport.
Em moc, em moc,
i ja ens movem tots.
3.LA RECERCA: Els Jocs Olímpics
Per parlar dels Jocs Olímpics, en funció de l’edat dels nens i nenes, podem começar mirant el vídeo: “Goofy, Campió Olímpic” (Walt Disney), i després llegim el text sobre els Jocs Olímpics intentant entre tots completar les paraules que falten amb l’ajuda de les pistes, seleccionant cada paraula o expressió entre tres donades. Si es tracta de nous i noies grans, poden fer ells mateixos la recerca per equips, cada grup s’encarrega d’una part, i després ho exposaran als companys utilitzant diferents recursos com ara Murals, Powerpoints, etc.
A.Què són els jocs olímpics?
1.Es tracta d’un aconteixement esportiu que es celebra cada —
- any
- 2 anys
- 4 anys
en una ciutat diferent del món. Agrupa diversos esports alguns dels quals tenen més d’una disciplina com per exemple la natació, la gimnàstica, el piragüisme i el voleibol.
2.Els Jocs olímpics van nèixer l’any 776 a.C. a ?
- ————————-L’Amèrica dels indis
- ————————-L’antiga Grècia
- ————————-L’Europa medieval
aproximadament, i van desaparèixer el 394 d.c. Però, al segle XIX, el Baró Pierre de Coubertin va promoure la restauració dels jocs. Així doncs, els primers jocs olímpics de l’era moderna es van celebrar a Atenes l’any 1896.
3.Actualment podem distingir diferents tipus de jocs ?
- ————————-d’estiu
- ————————-d’hivern
- ————————-de tardor
a més dels paralímpics, i els especialolímpics per a discapacitats.
B.Els Jocs Olímpics a l’antiga Grècia
1.Els jocs olímpics van nèixer a la ciutat de ?
- ————————-Atenes
- ————————-Creta
- ————————-Olímpia
amb un caràcter fortament religiós; es tracatava de festivals dedicats a la divinitat de Zeus. En aquests festivals es barrejava el caràcter sagrat amb proves esportives, i també de música i literatura.
2.Al començament els jocs olímpics només duraven un dia i sempre coincidia amb la primera ?
- ————————–Lluna nova
- ————————–Lluna plena
- ————————–Posta de sol
després del solstici d’estiu. Amb el temps els jocs olímpics cada vegada rebien més participants de tots els racons de Grècia. Al segle IV a.C. els jocs duraven cinc dies.
3.Un mes abans dels jocs Olímpics començava ?
- ————————-El Carnaval
- ————————-La Festa Major
- ————————-La Treva Olímpica
durant la qual es paralitzaven totes les guerres, tenint en compte que si es trencava la pau, no es podía tornar a participar.
C.Els atletes olímpics
1.Els guanyadors del jocs rebien com a premi ?
- ————————–Una bossa de diners
- ————————–Una corona d’olivera
- ————————–Una medalla d’or
Posteriorment es va substituir per una corona de llorer, que es va mantenir fins el 1960 que va ser quan es van introduir les medalles. A més es convertien en herois fins al punt que aixecaven estàtues i composaven poemes en el seu honor, i estaven exempts de pagar impostos.
2.Els atletes competien nus recoberts d’oli. No hi havia equips, cadascú competia a títol individual encara que representant a la seva ciutat. Només podien competir els homes lliures que no havien estat acusats de cap delicte. Les dones ?
- ———————–només eren espectadores
- ———————–no podien participar ni com a esportistas ni com a espectadores
- ———————–participaven en altres jocs.
4.JOC: A què Juguem?: dona a cada jugador la pilota que necessita.
Observem imatges de diferents esports, i ens preguntem què tenen en comú tots aquests esports? Es tracta d’esports que necessiten algun tipus de pilota per a jugar-hi: futbol, bàsquet, futbol americà, rugbi, beisbol, voleibol, handbol, tennis, waterpolo, bitlles, gimnàstica rítmica, golf, bàdminton, Muggel Quidditch, Lacrosse… Després de dir el nom de cadascun, hem de buscar la pilota que necessitem per jugar-hi i enganxar-la sobre la imatge amb l’ajuda de blue-tac.
5.EL REPTE: Frases Fetes d’esports
En el conte han aparegut moltes frases fetes sobre l’esport, que no sempre s’entenen en el seu sentit literal: “L’important és participar”, “La pilota, a l’olla”, “Tirar la tovallola”, “Plegar veles abans d’hora”, “Fugim, cames ajudeu-me!”. Recordem aquestes expressions, i amb l’ajuda d’imatges intentem explicar quin és el seu sentit figurat, o sigui fora de l’esport.
*SOLUCIONS
1.NO CONFONGUEM LA GIMNÀSTICA AMB LA MAGNÈSIA: Estem parlant de coses diferents, que no tenen res a veure.
2.EL MÉS IMPORTANT ÉS PARTICIPAR: Cal fer tot el què poguem encara que al final no n’obtinguem cap premi.
3.FUGIM, CAMES AJUDEU-ME!: Hem de marxar d’aquí de seguida.
4.JO, LA PILOTA A L’OLLA: Jo no hi entenc d’esports.
5.NO PLEGUIS VELES ABANS D’HORA: No abandonis la feina fins a acabar-la.
6.NO PENSO TIRAR LA TOVALLOLA: No em full rendir fins al final.
6.PASSATEMPS:
7.TALLER: Construïm un Futbolí de taula amb materielt de rebuig
c)Material:
- Per al conte:
- Titelles de guant de llebre i tortuga
- Copa per al guanyador
- Bandera per a la desfilada i per donar la sortida
- Cartolina amb el títol i les imatges dels personatges
- Per a les audicions, cançó i dansa: Musiques de
- “Carros de foc” (Vangelis),
- “Barres i estrelles” (Sousa),
- “Els esports” (Dàmaris Gelabert),
- “M’agrada l’esport”(Club Súper 3)
3.Per a la Recerca dels jocs olímpics:
- Vídeo “Goofy Campeón Olímpico” (Walt Disney)
- Text per completar amp les diferents obcions.
4.Per al joc:
- Joc plastificat “A què juguem?” amb imatges de diferents esports de pilota, cartellets amb els noms dels esports, i pilotes que es necessiten per a jugar-hi.
- Blue-tac i velcro.
- Cartolina on enganxar les imatges.
5.Per al Repte: Material plastificat “Frases Fetes d’Esports”: Cartellets amb les frases fetes d’esports, imatges amb el sentit literal, cartells amb el sentit figurat.
6.Per als Passatemps:
- Anagrames d’esports
- Sopa de lletres dels esports
7.Per fer el futbolí:
- una caixa de cartró
- cartró gruixut
- rotlles de paper de WC
- taps de suro
- palets xinos
- bossa de malla (de taronges o patates)
- pilota petita (bala)
- tisores i pega
- pinzells i pintura