EN BIBLIO I LA TECA
A LA BIBLIOTECA
Imma Villegas
En entrar a la nostra Biblioteca ens trobem uns personatges estranys: en Biblio i la Teca. En Biblio és el que anomenem carinyosament “una rata de biblioteca”, un personatge entranyable que li encanta llegir i fullejar tota mena de llibres (fins els més gruixuts i espessos!), pot aparèixer en qualsevol moment, sempre a la Biblioteca, envoltat de llibres i súper-interessat per tot el que fa referència a ells. Ha de ser un personatge simpàtic, proper als infants, que no els faci por sinó al contrari que els faci riure i els inspiri confiança. No que ho sàpiga tot sinó amb ganes de saber, que els transmeti de forma divertida el “cuquet” pels llibres. Aquest és en Bíblio.
Per contra, la Teca és la bibliotecària assenyada que ens ensenya a utilitzar curosament els llibres perquè no es trenquin, ens fa endreçar carinyosament els contes cadascun al seu lloc per tornar-los a trobar, i fins i tot ens demana que fem silenci, com qualsevol bibliotecària. Es tracta de la Teca.
En Biblio i la Teca ens ajuden a introduir de forma divertida les activitats que fem a la Biblioteca: el préstec de llibres, el diari d’abord, la lectura de contes per part d’un adult convidat o nen més gran (padrins), etc.
Avui la Teca apareix amb una maleta una mica estranya, ja que té ulls i boca i una cara molt divertida, també té unes mans amb les que ens diu “Hola!” molt contenta. La Teca ens explica que no és una maleta qualsevol, es tracta de “La Maleta viatgera”. L’obrim amb molt de respecte, i a dins hi trobem alguns llibres i materials de la Biblioteca curosament seleccionats (contes per als infants, articles de revista per als pares, poesia, cançons i fins i tot un video). la Teca ens explica que ho ha preparat tot molt amorosament perquè un nen o nena se l’emporti a casa el cap de setmana. D’aquesta manera tota la família podrà gaudir dels materials que la biblioteca ofereix. Entre tots ens mirem els diferents materials a poc a poc, mentre insistim en què cal tenir molta cura ja que és de la biblioteca i ho haurem de retornar com ens ho hem endut, perquè tots s’ho puguin emportar per torns. Si són molts infants al grup, es poden utilitzar dues o tres maletes viatgeres per tal que no s’hagin d’esperar tant perquè els toqui.
Per acabar, podem incloure juntament amb la Maleta Viatgera en Biblio (o bé la mascota del grup si en tenen), per tal de fer-ho encara més emocionant, ja que aquest els demana que el portin a casa seva per cuidar-lo i jugar-hi durant uns dies, tot prensentant-lo a la resta de la família i amics.
PROPOSTA DIDÀCTICA-7
- Conte: En Biblio i la Teca a la Biblioteca
- Tipus: no és pròpiament un conte, sinó dos personatges amb els seus caràcters ben definits, aparentment contradictoris, però amb un objectiu comú: motivar i ensenyar a utilitzar els llibres i la biblioteca
- Edat: Menuts (fins a 6 anys)
- Recursos: Titelles Muppet d’en Biblio i la Teca, Maleta Viatgera i la veu
- Activitats: (Experiència realitzada amb infants de 3 a 6 anys)
- La Maleta viatgera i El diari d’abord
- Llenguatge verbal, musical i Plàstic
- El préstec de llibres i el Carnet de Lector
- Llenguatge verbal
- Construcció de punts de llibre i personalització de la carpeta de biblioteca
- Llenguatge Plàstic
- Lectures de llibres: el convidat sorpresa i els padrins lectors
- Llenguatge verbal
- La Maleta viatgera i El diari d’abord
a) Objectius:
- Mirar i escoltar contes
- Portar a casa els contes de la biblioteca i aprendre a compartir els llibres de la biblioteca
- Fer participar la família del treball de Biblioteca
- Respectar i tenir cura dels llibres
- Aprendre el funcionament bàsic del servei de préstec d’una biblioteca
- Potenciar l’interès per la lectura i l’hàbit d’utilitzar els llibres
- Desenvolupar el gust per la lectura
b) Desenvolupament de l’activitat:
- La Maleta viatgera i El diari d’abord
Dins d’una maleta o carpeta convenientment decorada amb el dibuix del personatge, hi posem alguns llibres i materials de la Biblioteca (conte per als nens, article de revista per als pares, poesia, CD, etc.) perquè un nen o nena de la classe se l’emporti a casa el cap de setmana. Es tracta que tota la família pugui gaudir dels materials que l’escola li ofereix. Poden mirar-ho i comentar-ho entre tots, i després retornar-ho a l’escola perquè un altre nen s’ho pugui endur. Caldrà portar el control de qui s’ho ha endut perquè pugui passar per tots, així com de les condicions en què es torna (revisar si manca alguna cosa o està en mal estat per canviar-ho). No és només una forma d’introduir el servei de préstec de Biblioteca, sinó també una manera de fer participar la família de les coses de l’escola. És molt important insistir en els hàbits de tenir cura dels llibres i que s’han de tornar en bon estat. S’ha de fer participar els pares d’aquesta activitat per tal que pugui funcionar correctament. Per això es recomana explicar-ho a les reunions de classe. Si són molts alumnes a la classe es poden utilitzar dues o tres maletes viatgeres per tal que no s’hagin d’esperar tant perquè els toqui.
El Diari d’Abord és una llibreta o llibre en blanc convenientment decorat, que pot anar a dins de la maleta viatgera. Com s’explica en el primer full, és un lloc on els nens i familiars poden escriure i fer aportacions (escrits, dibuixos o fotografies) del què han fet aquell cap de setmana o del què els ha semblat el material de la maleta o altra que vulguin recomanar. Totes les famílies podran veure i participar en aquest diari que es va fent entre tots.
2.El préstec de llibres i el Carnet de Lector
Aquesta activitat es pot portar a terme en qualsevol dels nivells de parvulari, només cal adaptar el llibres utilitzats al nivells dels nostres alumnes. Al racó de la biblioteca de la classe, selecciono uns quants llibres, procurant sobretot que estiguin en bon estat, i que siguin adequats al nivell de la classe. Cal que hi hagi prou nombre de llibres perquè tots puguin escollir, com a mínim tants com alumnes. Per altra banda, preparo també unes carpetes porta-folis que compro expressament, una per a cadascú, amb el seu nom, i un escrit a la tapa recordant que aquell llibre que s’enduen a casa és de la biblioteca, cal tractar-lo bé i cal tornar-lo al cap d’una setmana. Hi deixo també un espai a continuació per poder posar amb l’ajuda d’un tampó el darrer dia de retorn d’aquell llibre. A més del llibre seleccionat, podem completar la carpeta amb el Carnet de biblioteca on anotaran el títol dels contes que s’han endut.
SÓC UN LLIBRE DE LA BIBLIOTECA:
- LLEGEIX-ME A POC A POC AMB L’AJUDA DELS PARES, I GAUDEIX DELS MEUS DIBUIXOS,
- TRACTA’M BÉ PERQUÈ NO M’EMBRUTI, PASSA ELS FULLS AMB CURA PERQUÈ NO ES TRENQUIN,
- RECORDA QUE M’HAS DE TORNAR A L’ESCOLA PERQUÈ UN ALTRE NEN EM PUGUI LLEGIR.
TORNA’M ABANS DEL _____________
3.Construcció de Punts de llibre i personalització de la carpeta de Biblioteca
Cada infant es fa un punt de llibre triant un personatge de conte per pintar-lo i enganxar-lo en una tira de cartolina tot posant el seu nom al darrera, en acabat es pot plastificar perquè duri més. Es recomana fer-lo sevir per als llibres de la biblioteca que s’emportin en el servei de préstec.
També poden folrar la carpeta per al préstec de biblioteca amb dibuixos, imatges o escrits, o poden enganxar-hi objectes naturals com ara fulles seques o flors premsades a mode de collage, per tal de personalitzar-la per tal que se la facin seva.
4.Lectura de contes: El convidat-sorpresa i els padrins lectors
Aquesta activitat es pot fer tot sovint aprofitant qualsevol moment quotidià a l’àula, i a la classe de reforç mensualment aprofitant la sessió de Biblioteca. Seria bo que no fos sempre el mateix mestre qui els llegeixi o reciti, i per tant es pot demanar a altres adults del centre, pares o familiars, o convidar algun personatge en motiu d’alguna festa com ara la de Sant Jordi. També es pot utilitzar l’ordinador per tal que els infants puguin, de forma individual o col.lectiva (o potser en grup petit), escoltar contes o poemes i veure videos (Biblioteca Sonora)
El convidat-sorpresa: En motiu d’alguna festa (Sant Jordi), o bé per treballar algun tema a classe (Projecte) podem convidar a algun adult (autor, contista, familiar, el mateix conserge), o també nens més grans d’altres classes o d’altres escoles. Aquests convidats poden venir a explicar un conte o fer una conferència sobre algun tema que interessi (el seu país d’origen, la seva feina, etc.). Se’ls pot demanar que ens recomanin algun llibre i que ens llegeixin o recitin algun text (conte, poesia, fragment). Podem parlar amb ell dels llibres que llegeix o del què li agrada, etc.
Una altra manera de fer-ho és amb els que podem anomenar padrins lectors, que són nens i nenes grans de l’escola, que de tant en tant ens visiten a la biblioteca o a la nostra classe, per a llegir contes als companys més menuts del parvulari. Aquesta activitat es pot fer de forma individual (cada nen amb el seu o la seva padrina), o en petit grup. Millor que es repeteixi diverses vegades al llarg del curs, per tal que es pugui formar un lligam entre l’infant menut i el seu o la seva padrina.