2. LA LLEGENDA DE SANT JORDI/THE LEGEND OF SAINT GEORGE(Llegenda popular catalana, Adaptació i Traducció Imma Villegas)

LA LLEGENDA DE SANT JORDI 

Llegenda Popular Catalana

Adaptació: Imma Villegas

          elbufn[1]  -Bon dia, senyores i senyors! Hola, estimada mainada! Jo sóc el bufó de la Cort, i vinc a contar-vos una història catalana molt antiga:la llegenda de Sant Jordi!

            Hi havia una vegada, fa molts i molts anys, un poble a la muntanya, amb tot de casetes escampades per la vall, i un castell a dalt de tot de la muntanya. La gent del poble treballaven al camp, i tenien cura del bestiar, que pasturava tranquiŀlament pels prats. Al castell hi vivia el rei i la seva filla, que era la princesa. La princesa es trobava molt sola al  castell i s’avorria molt, deia:

            -Ai! Que trista estic! M’avorreixo molt, tota sola en aquest castell tan gran! Què puc fer, pare?

-No et preocupis, estimada, vols que cridi al bufó i li demani que ens expliqui un conte?

-D’acord, m’encanten els contes!

-Bufó, la meva filla i jo estem molt avorrits, si us plau, que podries explicar-nos un conte, ara mateix?

-I tant, som-hi!

           Però un dia, va aparèixer una cosa molt estranya en aquell indret. Era verd i vermell, tenia les potes amb unes grans urpes, una filera de punxes a l’esquena que li acabava en una llarga cua, i la pell plena d’escates. Aquell monstre podia córrer, nedar i volar, i quan s’enfadava treia foc pels queixals, i feia molta pudor. A més, quan tenia gana els seus údols se sentien per tota la vall:

            -Aaaaah! Grrrrrr! Uuuuuuuh!

Era un drac que vivia en una cova de la muntanya, i quan tenia gana baixava als prats i es menjava les ovelles, les cabres i les vaques com si res.

-Aaaammmmm! Nyaaaammm!

La gent del poble tenien molta por del drac, i quan el sentien arribar s’amagaven a les seves cases amb pany i clau. Ningú no s’atrevia a plantar-li cara al monstre!

-Oh, gran senyor! Què podem fer? Vos que sou tan savi, ajudeu-nos!

-L’única manera que tenim de deslliurar-nos d’aquest horrible monstre, és trobar un cavaller que vingui a matar-lo. Posarem l’anunci a totes les xarxes socials: Facebook, Instagram, Twiter…

-Majestat, majestat! Som a l’edat Mitjana, això encara no s’ha inventat!

-És veritat! Doncs haureu de posar cartells a totes les portes de les cases del poble, i també enviarem missatgers als pobles veïns. Digueu que com a recompensa donaré la mà de la meva filla, la princesa, a aquell que vingui i mati el drac.

-Entesos, majestat. Així ho farem!

Un dia, al poble ja no quedaven més animals, i la gent va pujar al castell a demanar ajuda al rei:

-Senyor! Ja no queden més animals a la vila, i tenim por que quan torni a tenir gana vingui a menjar-se les persones. Ningú de nosaltres no és prou valent per enfrontar-s’hi, què podem fer? Implorem la vostra protecció, oh gran senyor!

I el rei, després de rumiar-s’ho una mica, va dir:

        -No us preocupeu, ja tinc la solució! Farem una rifa per saber a qui li tocarà ser menjat pel drac. Dins d’aquesta bossa hi ha el nom de tots els vilatans, i ara mateix demano a una persona innocent que en tregui un paperet… Tu, menut! Treu un paperet de la bossa, si us plau!… Ara llegeix amb veu alta i clara, quin nom diu?

              -La Princesa!

-Oh, Déu méu! No pot ser, la meva filla no! Us dono tot el que tinc, però la meva única filla no, si us plau!

            -Està bé, pare! –va dir la Princesa- Jo també sóc una ciutadana, i m’ha tocat a mi, així és que no tinc més remei que anar-hi! Adéu, pare! Me’n vaig a la cova del drac abans no vingui i agafi una altra persona.!

            -Ho sento molt, estimada, però no puc fer res per tu!

-T’estimo molt, pare! Un petó!

 

            I la princesa, molt espantada, se’n va anar a la cova del drac. De cop i volta, quan ja sentia la pudor i els údols de la bèstia, un galop de cavall la va fer mirar enrera estranyada: era un cavaller guapíssim dins la seva armadura, muntant un elegant cavall de color blanc. Era Sant Jordi, ell no tenia por del drac, era un cavaller molt valent! Va lluitar contra la fera amb les seves armes una bona estona, el drac es resistia però el cavaller insistia fins que amb un cop segur i precís, Sant Jordi va enfonsar la seva llança en els cor del drac, i el va matar. Miraculosament, de la sang del drac en va sortir un roser de roses vermelles, i el cavaller en va collir una per a donar-li a la princesa:

            -Té, princesa, aquesta rosa és per a tu, perquè has estat molt forta i, a més, ets molt bonica!

-Oh, moltes gràcies brau cavaller! Has estat molt valent! Té, un petó per a tu!

En aquell moment va arribar el rei amb tota la gent del poble que havien vist de lluny tot el que havia passat:

-Oh, sí, heu estat molt valent, cavaller. Us concedeixo la mà de la meva filla, la princesa! Caseu-vos amb ella ara mateix!

            -Moltes gràcies, noble senyor! Gentil és el vostre oferiment, però no puc acceptar-ho de cap de les maneres. La meva missió és viatjar arreu del món protegint els pobles de monstres com aquest, he de salvar més gent encara, no m’hi puc pas quedar aquí!

            -Està bé! –va dir el rei- Ho entenc. Dóna’m una abraçada, i Bona sort!

-Adéu, cavaller, adéu! –va dir la princesa-.

-Adéu-siau a tothom! –saludà el cavaller-.

-Adéu! Adéu! Adéu! –van cridar la gent del poble-.

I el cavaller va desaparèixer dalt del seu cavall blanc, tal com havia aparegut, i no el van veure mai més. Tot el que us he explicat és ben veritat!

 

Ve’t aquí un gos, ve’t aquí un gat,

aquest conte s’ha acabat!

THE LEGEND OF SAINT GEORGE

A popular legend from Catalonia

Adaptation by Imma Villegas

Hi! These are Pep and Imma, and we are going to tell you a popular tale from Catalonia: The legend of Saint George. Once upon a time…

          -Welcome everybody, sweet kids, mums and dads, grandmas and grandpas! This is Jester, the buffoon of the court, and I want to tell you a story: The legend of Saint George.

Once upon a time, so many many years ago, there was a village at the mountain. People worked in the field and cared their animals.

-Beee, beee…

-Go, go, go!

Also, there was a castle on the hilltop. A king and his daughter, who was the princess, were living in the castle.

-Ah! I’m so alone in this so huge castle! I feel very bored! Dad, what can I do?

– Oh! If you want, I can ask the jester to tell us a story.

-Yes, please! I love his stories!

-Ok, my dear! Buffoon, the princess and I are a little bored, so, can you tell us a story right now, please?

-Sure, let’s go!

        One day, something strange appeared at the mountain. It was green and red, it had the paws like an eagle claws, a row of spikes in its back, with a large queue, and also it had wings. It was a dragon, and it could walk, swim and fly. When it was angry, fire and smoke got out through its mouth and teeth, and it made much noise when was hungry.

        -Aaaaaaaah! Grrrrrr! Uuuuuuuh!

The dragon lived in a cave at the mountain, but when it was hungry it went to the field and eat some animals: sheeps, goats and cows… The people of the village were very afraid of the dragon, and when they heard it coming, they hid in the houses of the village with lock and key.

One day, the people went to the castle to ask the king to help them.

   -Lord, there is a monster at the mountain, it eats all the animals that it finds, and we are afraid that the dragon will eat us too. What can we do?

-Oh, its obvious! We need a knight who fight the dragon and kill it.

-A knight? Ok, but how we can find him?

-Well, we can put a message in the social media: facebook, Instragram, whatsup…-But, my Lord! this is the middle age, there are no social media yet!

-Oh, of course! I’m sorry, so you have to put advertisements at the doors, and also send messengers to neighbor villages. The prize for killing the dragon will be to marry the princess.

-Oh, the princess!

-Yes, yes!

KNIGHT IS NEEDED

THE PRIZE: A PRINCESS

One day, there was no more animals in the village: the dragon had eaten all of them, even cats and dogs. Then, the people of the town, who were very desperate, went up to the castle to talk to the king.

-My Lord, there is no more animals! Now the dragon will want to eat us. What can we do?

-Is there any knight?

-No!

-Don’t worry! We are going to do a raffle. I put all the people’s names in this bag, and I’m going to look for the most innocent person in the town, who will take out a paper from the bag. The person, which name will be in the paper, will have to go to the dragon cave.

           – Me, me, please me!… The princess!

THE PRINCESS

– Oh! It’s not possible! My daughter no, pleases! I just have one daughter.

– It’s Ok, Dad! I’m a citizen too. So, I must go to the dragon cave. Good bye, Daddy! I love you!

– I’m sorry, sweetie! I can’t do anything for you!

        And the princess, very scared, went to the dragon cave. Suddenly, a handsome knight, who rode a white horse, arrived to fight with the dragon. He was very brave, he didn’t have any scared.

-Hello, dragon! This is  Saint George the knight, and I will kill you!

Saint George fought with the dragon very hard and finally, he stuck his lance in the dragon’s heart and it died. Miraculously, the dragon’s blood became a rosebush with many red roses. Saint George cut one of them and gave it to the princess as symbol of love.

-Take, my princess, this rose is for you, because you have been very strong! It’s a symbol of love and peace, for you and your people!

          -Oh, thank you, knight! You are so brave, too!

          The king asked the knight to get married with the princess:

-You have been very brave, and you have saved the town and the Princess. Would you want to get married with my daughter?

-Thank you! But I can’t. I have to go around the world to save more people.

-Ok! We will never forget you. Good Luck!

-Goodbye, Knight!

Goodbye, princess!… Be good and love each other! Goodbye, people!

PROPOSTA DIDÀCTICA-2

  • Conte: La llegenda de sant Jordi /The legend of Saint George
  • Tipus: Llegenda o narració històrica
  • Edat: totes les edats: Menuts (fins a 6 anys) / Ganàpies (a partir de 6 anys)
  • Activitats: Experiències realitzades amb infants de 3 a 6 anys (Menuts), i amb alumnes de Primària (Ganàpies)
    1. Conte: La llegenda de sant Jordi (amb titelles i cançons per als Menuts, en anglès per als Ganàpies)
      • Llenguatge Verbal i Musical,
      • Descoberta de l’Entorn
      • Llengua anglesa
    2. Música, Cançons i Dansa de Sant Jordi
      • Llenguatge Verbal i Musical
      • Descoberta d’Un mateix
    3. Dramatització del conte (amb disfresses per als Menuts, o titelles de pal per als Ganàpies)
      • Llenguatge Verbal (Llengua anglesa)
      • Descoberta de l’Entorn i D’Un Mateix,
    4. La Recerca-Conversa i Poema: La Diada de sant Jordi
      • Descoberta de l’Entorn i D’Un Mateix,
      • Llenguatge Verbal
    5. Activitat (Ganàpies): Juguem amb les paraules -El pronom relatiu QUE
      • Llenguatge Verbal
    6. El Racó de l’Escriptor: Crear una nova història amb els mateixos personatges, escriure-la i dibuixar-la, o bé representar-la amb titelles de pal
      • Llenguatge Verbal i Plàstic,
      • Descoberta de l’Entorn i D’Un Mateix
    7. Tallers:
      1. Per als més menuts:
        1. Modelatge de la Rosa i el Drac amb fang o plastilina
        2. Elaboració de punts de llibre amb els personatges del conte
      2. Per als grans:
        1. Elaboració de la rosa amb paper o roba
        2. Creació d’un monstre amb cartolina
        3. Construcció d’un drac amb paper matxé
          • Llenguatge Plàstic, Descoberta d’Un Mateix
    8. Passatemps i jocs de taula: De quin conte són?, Les Cantarelles dels Personatges fantàstics, Laberints dels Personatges Fantàstics, Mots encreuats
      • Descoberta de l’Entorn i d’Un Mateix,
      • Llenguatge Verbal i Musical

a.Objectius:

  • Escoltar i dramatitzar el conte “La llegenda de Sant Jordi”
  • Moure’s i desplaçar-se com els personatges del conte
  • Interpretar diferents personatges amb l’ajuda de disfresses o titelles de pal
  • Imitar la veu dels personatges
  • Repetir frases del conte
  • Aprendre i cantar una cançó, o una dansa
  • Llegir el text del conte o de cançons (en anglès els grans)
  • Inventar-se i escriure, dibuixar-la o representar amb titelles de pal, una altra història amb els mateixos personatges
  • Construir i crear elements del conte: rosa, drac, monstre…
  • Cercar informació i Conversar sobre la Diada de Sant Jordi

b.Desenvolupament de les activitats

  1. EL CONTE: La llegenda de sant Jordi /The legend of Saint George

Asseguts en semicercle, o escampats per terra en catifes i coixins de manera que em puguin veure i sentir bé, explico el conte “La llegenda de Sant Jordi” amb l’ajuda de titelles de fils,  imatges del conte i un titella “muppet” gran que representa un drac. Durant la representació utilitzo música de fons, i també cançons que poden cantar tots si les saben o simplement acompanyar picant de  mans. Després faig preguntes de compressió per veure si ho han entès, i aclareixo el vocabulari que pugui resultar estrany  o difícil segons l’edat dels infants.

En funció del públic, també es pot fer la representació del conte en llengua anglesa. Si es tracta d’infants grans, o adults, després es pot realitzar la lectura dels textos, conte o cançons, també en anglès si s’escau.

VOCABULARI:

  • Bufó: joglar còmic. Individu, generalment amb alguna deformitat física, que a les places públiques i sobretot a les corts dels nobles o els reis, exercia funcions de còmic i utilitzava la seva deformitat per a excitar l’alegria del públic.
  • Cavaller: El qui va muntat a cavall. Posseïdor d’un cavall
    i d’armes. Membre d’un orde militar o civil.
  • Cavaller errant: cavaller medieval que, caracteritzat per l’esperit d’aventura, cercava empreses individuals, difícils i generalment justes. Home cavallerós, galant. Soldat a cavall.
  • Drac: ésser mitològic format per part del cos d’un rèptil, i  parts d’altres animals, generalment amb ales de rat-penat.
  • Rugir, udolar: Cridar el lleó o una fera.

2.MÚSICA, CANÇONS I DANSA:

Músiques i cançons que surten a la representació:

  1. Música i Cançó: “Surt sol solet” (Club Súper 3)
  2. Música: “La Cavalcada de les valkíries” (Richard Wagner)
  3. Cançó: “Som els cavallers” (Popular)
  4. Música: “La guerra de les galàxies” (John Williams)
  5. Cançó i Dansa: “Personatges de sant Jordi” (José Manuel Pagán)

Altres cançons de dracs i monstres:

  • “Renoi, sí que costa trobar un heroi!” (Les Tres Bessones)
  • “El monstre de Banyoles” (Toni Giménez)
  • “El drac Rac” (El Pot Petit)
  • “Puff, el drac màgic” (Peter, Paul and Mary)

SURT SOL SOLET

Popular/Club Súper 3 

Surt Sol, solet,

tots tenim fred.

Vine per sant Jordi,

vine sol, solet!

 

Si tu no hi ets

no puc sortir.

Vine per sant Jordi,

vine al meu jardi,

al jardí!

 

La lalala…

 

Surt Sol, solet…

ELS CAVALLERS

Popular/ Toni Giménez

SOM, SOM, SOM ELS CAVALLERS,

I EL QUE NO DIGUI RES

NO TÉ DRET A CARMANYOLA,

I EL QUE NO DIGUI RES

NO TÉ DRET A ALÇAR EL PORRÓ.

 

ATENCIÓ, CAVALLERS!

LA MÀ DRETA ENTRA EN ACCIÓ!

 

SOM, SOM, SOM…

 

LA MÀ ESQUERRA…

EL PEU DRET…

EL PEU ESQUERRA…

EL CAP…

TOT EL COS…

PERSONATGES

José Manuel Pagán

Sant Jordi, la princesa, la rosa i el drac,

dos van al darrere, dos van al davant. (bis)

Sant Jordi és tot de ferro, la rosa és d’un jardí,

el drac no menja pomes, la princeseta sí.

Si! Si! Si!

Sant Jordi és tot de ferro, la rosa és d’un jardí.

Sant Jordi, la princesa, la rosa i el drac,

dos van al darrere, dos van al davant. (bis)

El drac té molta gana, ja és hora de dinar,

s’empassa tres gallines amb un bon tros de pa.

Pa! Pa! Pa! Pa! Pa!

El drac té molta gana, ja és hora de dinar.

Sant Jordi, la princesa, la rosa i el drac,

dos van al darrere, dos van al davant. (bis)

La rosa i la princesa són molt bones amigues,

però mai no es fan petons per por de les espines.

Ui! Ui! Ui!

Per por de les espines.

Sant Jordi, la princesa, la rosa i el drac,

dos van al darrere, dos van al davant. (bis)

CANÇÓ: RENOI, Sí QUE COSTA TROBAR UN HEROI!

ROSER CAPDEVILA

DE LA PEL·LÍCULA:

“LES TRES BESSONES, SANT JORDI I EL DRAC”

BUSCÀVEM CAVALLERS FORTS I GALANS

CREIENT QUE ERA UNA COSA BEN SENZILLA,

PERÒ ELS QUE HEM TROBAT PETITS O GRANS,

TOTS EREN CAVALLERS DE PACOTILLA.

POTSER ÉS QUE HEM LLEGIT MASSA CREIENT

DEL TOT LES GESTES DE CAVALLERIA,

I ARA QUE ELS NECESSITEM VEIEM

 QUE ELS CAVALLERS SÓN PURA FANTASIA.

RENOI, RENOI, Sí QUE COSTA TROBAR UN HEROI!

 

BUSQUEM UN CAVALLER QUE MATI EL DRAC,

I PUGUI ALLIBERAR UNA GENTIL DAMA,

PERÒ ELS QUE HEM CONEGUT S’HAN ESPANTAT

EN VEURE PASSEJAR UNA SARGANTANA.

ON SÓN TOTS AQUELLS CAVALLERS VALENTS

QUE FAN QUE TOT SIGUI FLORS I VIOLES?

POTSER HAUREM DE FER UN PENSAMENT,

I FER LA FEINA NOSALTRES TRES SOLES.

 

RENOI, RENOI, Sí QUE COSTA TROBAR UN HEROI!

Pel·lícula sencera, Cançó en el minut: 13:50

CANÇÓ: EL MONSTRE BANYOLES

TONI GIMÉNEZ

1.ENS HO DIU LA HISTÒRIA D’UN VELL POBLE,

ON HI HABITAVA UN MONSTRE, FA MOLTS ANYS;

DIUEN QUE TREIA FOC PER LES ORELLES,

I PER LA BOCA, PEL NAS I PELS QUEIXALS.

 

ÉS EL MON-MON,  EL MONSTRE DE BANYOLES,

QUE MEN-MEN-MEN, QUE MENJAVA PERSONES, OH I TANT!

ÉS EL MON-MON, EL MONSTRE DE BANYOLES,

UNA PER DIA SENSE FER TERRABASTALL.

 

2.COM VEUREU, TENIA TANTA GANA

QUE S’EMPASSAVA ELS BOUS DE TRES EN TRES,

I ELS CAVALLERS, QUE AMB ELL VOLIEN BREGA,

SE’LS ENDRAPAVA COM QUI NO MENJA RES.

 

3.I LA GENT DE TOTA LA CONTRADA

UN PACTE, AMB GRÀCIA, AMB ELL VAREN SIGNAR,

DONANT-LI COLS, PATATES I ALBERGíNIES,

PERQUÈ AQUELL MONSTRE ES TORNÉS VEGETARIÀ.

 

4.ÉS FAMÓS EL POBLE DE BANYOLES,

I ÉS QUE LA VILA ÉS CONEGUDA ARREU

PEL FAMÓS MONSTRE  I PEL SEU BONIC ESTANY,

I  PEL TREN PINXO, UN TREN MOLT ESPECIAL.

CANÇÓ DEL DRAC RAC

EL POT PETIT

ELL ÉS MOLT DIFERENT,

NO ES CRUSPEIX A LA GENT,

NO TREU FOC PELS QUEIXALS,

NO VOL MENJAR ANIMALS.

 

BUSCANT UN LLOC EN EL MÓN

ON NO LI TINGUIN POR

TROBARÀ NOUS AMICS

I AMB ELLS SERÀ FELIÇ.

 

ÉS EL DRAC RAC,                       RAC, RAC!

ÉS UN DRAC VALENT,                RAC, RAC!

QUE AJUDA A LA GENT,             RAC, RAC!

ELL NO ÉS PAS DOLENT!           SÓC EN RAC!

CANÇÓ: PUFF, EL DRAC MÀGIC

Folk americà /Falsterbo

Puff era un drac màgic

que vivia al fons del mar,

però sol s’avorria molt

i sortia a jugar

 

Hi havia un nen petit

que se l’estimava molt,

es trobaven a la platja

tot jugant de sol a sol.

Tots dos van preparar

un viatge molt llarg,

volien anar a veure món

travessant el mar.

 

Puff era un drac màgic…

 

Quan hi havia tempesta

s’ho arreglaven molt bé,

enfilant-se a la cua d’en Puff

vigilava el vent.

Nobles reis i prínceps

s’inclinaven al seu pas

i quan Puff els va fer un crit

els pirates van callar.

 

Puff era un drac màgic…

 

Versió de: Joan Manuel Serrat

PUFF, THE MAGIC DRAGON

Folk americà/Peter, Paul and Mary

Puff, the magic dragon lived by the sea

And frolicked in the autumn mist in a land called Honah Lee
Little Jackie Paper loved that rascal Puff
And brought him strings, and sealing wax, and other fancy stuff

Oh, Puff, the magic dragon lived by the sea
And frolicked in the autumn mist, in a land called Honah Lee
Puff, the magic dragon, lived by the sea
And frolicked in the autumn mist, in a land called Honah Lee

Together they would travel on a boat with billowed sail
Jackie kept a lookout perched on Puff’s gigantic tail
Noble kings and princes would bow whenever they came
Pirate ships would lower their flags when Puff roared out his name

Oh, Puff, the magic dragon lived by the sea
And frolicked in the autumn mist, in a land called Honah Lee
Puff, the magic dragon, lived by the sea
And frolicked in the autumn mist, in a land called Honah Lee

A dragon lives forever, but not so little boys
Painted wings and giant’s rings make way for other toys
One gray night it happened, Jackie Paper came no more
And Puff, that mighty dragon, he ceased his fearless roar

His head was bent in sorrow, green scales fell like rain
Puff no longer went to play along the cherry lane
Without his lifelong friend, Puff could not be brave
So Puff, that mighty dragon, sadly slipped into his cave

Oh, Puff, the magic dragon lived by the sea
And frolicked in the autumn mist, in a land called Honah Lee
Puff, the magic dragon, lived by the sea
And frolicked in the autumn mist, in a land called Honah Lee.

3.DRAMATITZACIÓ: amb disfresses (Menuts) o titelles de pal (Ganàpies)

PERSONATGES I DISFRESSA:

  • Bufó……………………….barret de punxes
  • Princesa…………………vestit llarg i barret de punxa
  • Rei………………………….capa i corona
  • Drac……………………….cap de drac de cartolina
  • Cavaller…………………casc, escut i espasa
  • Animals…………………cinta amb orelles de l’animal
  • Gent del poble………..davantal i mocador, cinturó i barretina…

          FOTO-14Per fer la dramatització amb els més petits, primer recordem els personatges que surten al conte, i juguem a imitar-los: el galop del cavall, els moviments del drac, el caminar de la donzella, etc. Depenent de l’edat dels infants, també poden recordar i repetir les frases que diuen els personatges, i fins i tot imitar-ne la veu. Repartirem els personatges i les disfresses, tenint cura que n’hi hagi per a tots, i procurant que ells puguin escollir si és possible, per tal que s’hi puguin identificar millor. Si no tenim prou personatges podem duplicar-ne alguns, per exemple que hi hagi un rei i una reina, o dues princeses, tants animals i gent del poble com es vulgui, dos bufons que expliquin el conte a mitges, etc.

          Torno a explicar el conte però ara ells, amb l’ajuda de les disfresses, es mouen imitant el seu personatge com ho hem assajat abans, i reprodueixen amb gestos el que jo vaig explicant. Segons l’edat, també diuen les frases dels personatges imitant-ne la veu. Al final, podem escoltar i cantar alguna cançó de les que surten al conte.

          Si es tracta d’infants més grans, es poden construir ells mateixos alguns d’elements de la disfressa enlloc de donar-los tot nosaltres, com per exemple l’espasa i l’escut del cavaller, el cap del drac o la corona del rei i el barret de la princesa.   Utiltizarem cartolines on ja ho tindrem prèviament dibuixat perquè ho retallin i enganxin. Altres detalls es poden fer amb paper de seda o crespó, com ara les capes, davantals i barretines de la gent del poble, etc. En aquest cas podem utilitzar una plantilla o patró per saber per on cal retallar, i enganxar-ho amb cel.lo o pega blanca (no barra).

4.RECERCA-CONVERSA (Ganàpies) / POEMA: La Diada de Sant Jordi (Tots)

Els preguntem com celebrem la Diada de sant Jordi, si ho fan, i deixem que expliquin les seves experiències, i també podem fer-se preguntes entre ells. En funció de l’edat poden fer una recerca i després exposar-ho als companys.  Ens podem ajudar d’imatges i vídeos, així com de la lectura del poema “La Diada de sant Jordi”, de Joan Maragall. En el cas dels grans podem fer el treball en anglès.

Poema: LA DIADA DE SANT JORDI

Joan Maragall

La Diada de sant Jordi

és diada assenyalada,

per les flors que hi ha al mercat,

i l’olor que en fan els aires,

i les veus que van pel vent:

“Sant Jordi mata l’aranya”.

L’aranya que ell va matar

tenia molt mala Bava,

terenyinava les flors

i se’n xuclava la flaire,

i el mes d’abril era trist,

i els nens i nenes ploraven.

SAINT GEORGE’S DAY 

Imma Villegas

          On Saint George’s day, April 23rd, Catalan people give a red rose to the people who love as symbol of love. So, men give a red rose to their girlfriends o wives, children give roses to their mother and teacher, fathers give roses to their daughters and sons, also in the companies or associations roses are given to workers and clients.

This week, in the schools children listen to the story and also they perform the legend or Watch a theater play. In the class, the students make roses and dragons with different materials, to bring them to home.

          In the streets, there are markets of roses and books. Casually, Miguel de Cervantes, a famous Spanish writer, died on April 23rd, and The Book’s day is celebrated in all of Spain. So, in Catalonia usually the women give a book to the men.  Sometimes, a person with a giant puppet dragon walks around the streets and children dance and sing dragons songs.

5.ACTIVITAT: Juguem amb les paraules -El Pronom Relatiu QUE (Ganàpies)

Aquest joc de material plastificat està compost per: imatges de contes o cançons/Poema de dracs i monstres, dos o tres frases d’aquests contes o cançons, cartellets amb el QUE i comes (,).

El pronom relatiu -QUE s’utilitza per ajuntar dues frases, i al mateix temps substitueix alguna cosa que acabem de dir o es dóna per sobreentès. Quan la segona frase es troba enmig de la primera, s’escriu entre comes.

Utilitza el pronom relatiu -QUE per ajuntar aquestes frases en una de sola, substituint alló a què fa referéncia, i afegint comes si cal.

1er. Per començar: Ajuntem les dues frases amb el QUE, i alhora substituïm a la segona el que fa referència de la primera.

  1. Puff era un drac màgic.
  2. Puff vivia al fons del mar.
  • Puff era una drac màgic QUE vivia al fons del mar.
  1. El drac Rac és un drac valent.
  2. El drac Rac ajuda a la gent.
    • El drac Rac és un drac valent QUE ajuda a la gent.
  3. El Minotaure és un monstre mig home i mig toro.
  4. El minotaure menjava homes.
    • El Minotaure és un monstre mig home i mig toro QUE menjava homes.
  5. Godzilla és un dinosaure.
  6. Godzilla ha estat despertat per una explosió nuclear.
    • Godzilla és un dinosaure QUE ha estat despertat per una explosió nuclear.
  7. On són els cavallers valents?
  8. Els cavallers valents fan que tot siguin flors i violes.
    • On són els cavallers valents QUE fan que tot siguin flors i violes?

2on. Si ho voleu una mica més difícil: Col·loquem la segona frase entremig de la primera amb el QUE substituint allò a què fa referència de la primera, la segona frase va entre comes.

  1. La llegenda del monstre del llac Ness és recollida des del segle VI.
  2. El monstre del llac Ness s’anomena afectuosament Nessie.
    • La llegenda del monstre del llac Ness, que s’anomena afectuosament Nessie, és recollida des del segle VI.
  3. El drac cantava i feia versos.
  4. El drac no volia lluitar.
    • El drac, QUE no volia lluitar, cantava i feia versos.
  5. El drac Elliot sovint es fica de peus a la galleda.
  6. El drac Elliot és l’amic simpàtic i inquiet d’en Peter.
    • El drac Elliot, QUE és l’amic simpàtic i inquiet d’en Peter, sovint es fica de peus a la galleda.
  7. En Mushu és un drac petit i molt satisfet d’ell mateix.
  8. En Mushu protegeix la Mulan.
    • En Mushu, QUE protegeix la Mulan, és un drac petit i molt satisfet d’ell mateix.
  9. El drac de la Bella Dorment és el terrorífic defensor del castell on dorm la princesa Aurora.
  10. El drac de la Bella Dorment és la bruixa Malèfica.
    • El drac de la Bella Dorment, QUE és la bruixa Malèfica, és el terrorífic defensor del castell on dorm la princesa Aurora.

3er. Si ho voleu una mica més divertit: enlloc d’ajuntar dues frases ho podem fer amb tres, quatre o les que siguin, utilitzant el QUE substituint allò a què fa referència, i posant comes si cal.

  1. El monstre de Banyoles es va tornar vegetarià.
  2. El monstre de Banyoles s’empassava els bous de tres en tres.
  3. El monstre de Banyoles menjava persones.
    • El monstre de Banyoles, QUE s’empassava els bous de tres en tres, QUE menjava persones, es va tornar vegetarià.
  4. Sant Jordi mata l’aranya.
  5. L’aranya tenia molt mala bava.
  6. L’aranya teranyinava les flors.
  7. L’aranya feia plorar els nens i nenes.
    • Sant Jordi mata l’aranya QUE tenia molt mala bava QUE terenyinava les flors QUE feia plorar els nens i nenes.

6.EL RACÓ DE L’ESCRIPTOR:

Inventa’t una nova història amb els personatges de la llegenda de sant Jordi. Escriu-la amb dibuixos, o bé fes una representació amb titelles de pal.

 

 

7.TALLERS:

  1. Per als més menuts: Modelatge i punts de llibre
    1. Rosa de plastilina

NECESSITEM:

  • Plastilina verda i vermella
  • Fusta i corró
  • Pal de broqueta o similar
  • Vernís i brotxa
  • I… Una mica d’imaginació!

 


1er. Per començar:
Agafem una mica de plastilina vermella i, després d’amassar-la fem un  xurro, i hi passarem el corró per aplanar-lo. Quan està ben llis el cargolem al voltant del pal de broqueta o similar, tot donant-li la forma de rosa, amb els dits. Després, agafem una mica de plastilina verda, l’amassem amb les mans, i també fem un xurro i l’aplanem amb el corró. Ara l’embolicarem al voltant del pal de broqueta per fer la tija, i amb els dits l’enganxarem a la rosa. Però abans n’haurem tret uns trossets  per fer fulles, que ara les enganxem a la tija amb els dits. Per acabar, cal envernissar-la amb vernís de ceres amb l’ajuda de la brotxa, per tal que ens quedi més compacte i brillant.

b.Drac de fang

NECESSITEM:

  • Fang o pasta de modelar
  • Fil de cosir o niló
  • Bol amb una mica d’aigua
  • Escuradents
  • Pintura verda i vermella
  • Pinzell per a la pintura
  • I… una mica d’imaginació!

2on. Si ho volem una mica més difícil: Tallem un tros de fang o pasta de modelar amb l’ajuda del fil de cosir o niló, l’amassem bé amb les mans perquè surti tot l’aire de dins, i fem una bola. Allisem bé la bola, i si cal ens humitegem una mica les mans per treure les esquerdes, si el fang està una mica sec. Agafem la bola amb una mà i donem un cop a la taula, perquè ens quedi la base de la bola plana, i no rodoli. A continuació, amb l’ajuda dels dits índex i polze fent pinça, estrangulem la bola a banda i banda per treure’n el cap i la cua. Després, amb aquests dos dits pincem la part de dalt de la bola per fer les punxes de l’esquena, des del cap fins a la cua. Ara agafarem un escuradents, o bé un punxó, per dibuixar sobre el fang els ulls, la boca i les escates. Per acabar, cal deixar-ho assecar uns dies, fins que el fang canviï de color i agafi un to més clar, llavors ho pintarem amb la pintura verda el cos, i vermell les punxes, amb l’ajuda dels pinzells.

c.Punts de llibre

NECESSITEM:

  • Llapis i paper
  • Colors o retoladors
  • Cartolina
  • Tisores i pega
  • Pals de polo o similars
  • Cel·lo o cinta adhesiva
  • I… una mica d’imaginació!

3er. Si ho volem una mica més divertit: Primer dibuixem, o bé traiem per impressora, i pintem els personatges de sant Jordi que més ens agradin: el drac, la princesa, el cavaller… Després ho enganxem en una cartolina per tal que tingui més consistència, i ho retallem. Per acabar, hi enganxem un pal de polo o similar, per darrera, amb una mica de cel·lo o cinta adhesiva.

B.Per als Ganàpies:

  1. Rosa de roba o paper

NECESSITEM:

  • Roba de feltre o paper crespó verd i vermell
  • Llapis o Retolador i motlles de pètal de rosa i fulla
  • Tisores i cel·lo
  • Pal de broqueta o similar
  • Roba de tarlatana o paper cel·lofana de colors
  • Cinta catalana o de colors
  • I… una mica d’imaginació!

1er. Per començar: Agafem la roba o paper de color vermell i en retallem una tira on hi dibuixem els pètals amb l’ajuda d’un motlle. Els retallem i els enganxem tot cargolant-los al voltant del pal amb una mica de cel·lo. Després, retallem una tira de roba o paper verd, i la cargolem al voltant del pal, per tenir la tija. Ara, igual que hem fet amb els pètals, retallarem les fulles de color verd i les enganxarem a la base de la flor amb una mica de cel·lo, podem posar algunes per la tija. Per acabar, li farem un vestidet tot embolicant-la amb un rectangle de roba de tarlatana o paper cel·lofana, fent una paperina que enganxarem a la punta i al mig amb una mica de cel·lo.

b.Creador de Monstres

NECESSITEM:

  • Llapis i paper
  • Colors o retoladors
  • Cartolina
  • Tisores i pega
  • Pal de polo o similar
  • Cel·lo
  • I… una mica d’imaginació!

2on. Si ho volem una mica més difícil: El drac és un ésser mitològic que està fet a partir d’un cos de rèptil i unes ales de rat-penat. Com el drac, els ésser mitològics estan fets a partir de parts de diferents animals, o també amb una part d’home o dona. Crea els teus propis monstres combinant parts de diferents animals i també de persones, utilitzant dibuixos fets per tu mateix o trets per impressora. Després, el pintem, l’enganxem en una cartolina perquè ens quedi més fort, i el retallem. Per acabar, li posarem un pal de polo o similar amb una mica de cel·lo al darrera.

c.Cap-gros amb paper matxé

NECESSITEM:

  • Paper de diari o similar
  • Cartró-pedra
  • Cola d’empaperar
  • Aigua
  • Galleda i pal per remenar
  • Globus gran tipus baló o caixa de cartró tipus tambor de sabó
  • Filferro i tela metàl·lica, alicates per tallar-ho
  • Roba o paper crespó
  • Tisores
  • Complements: picarols, cintes, llaços, etc.
  • I… una mica d’imaginació

 

         2011-02-12 Clínica Coroleu 003

         3er. Si ho voleu una mica més diverit: Cal preparar prèviament la cola desfent la pols en una galleda d’aigua, i deixar-ho reposar. Cadascú (o per equips) haurà d’inflar un globus gran que servirà d’estructura interna (també es pot utilitzar una caixa o tambor de sabó gran, o fer l’estructura amb filferro i tela metàl·lica). Un cop inflat ho empastifem amb sabó per tal que quan estigui acabat pugui despendre’s bé del cartró i no quedi enganxat (només en el cas del globus, o bé si optem per fer una màscara a partir d’un plat de plàstic). Quan la pasta de cola estigui a punt i hagi reposat prou (ha d’agafar una textura com tova però no líquida), esquinçarem trossos de paper de diari a tires (no revista, el paper de diari és més porós), i les sucarem a la cola fins que quedin ben xops. Sobre l’estructura que serveix de base (globus, caixa o filferro) anirem posant els trossos de paper de diari xops de cola fins que quedi tot cobert (fem dues o tres capes perquè sigui més consistent), tenint en compte de deixar la boca ben oberta, tot fent un forat per poder veure-hi a través d’ell un cop acabat. Si l’estructura és de tela metàl·lica i filferro, per tal que ens quedi més fort, podem fer una primera capa amb cartró-pedra, també xop de cola d’empaperar, i després una altra de paper de diari, no tan rígid,  per acabar-hi de donar la forma. Per fer els detalls, esquinçarem trossos més petits de paper de diari i els xoparem bé amb la cola tot fent una pasta de paper, a la que donarem la forma desitjada (ulls, nas, boca, orelles), i després els enganxarem al cap recobrint-los amb tires llargues de paper encolat, per tal que tot quedi ben compacte. Un cop acabat es deixa assecar bé, fins que canviï de color i agafi tons més clars, i llavors es pot pintar. Per acabar podem fer alguns detalls amb trossos de roba, com ara la llengua, la cua, les punxes, el coll… I finalment es peta el globus per tal de poder ficar-hi el cap a dins.

8.PASSATEMPS I JOCS DE TAULA

  1. Els personatges fantàstics: de quin conte són?:

    Apareixen uns personatges de diferents contes coneguts   (titelles de pal plastificats), i entre tots juguem a descobrir com es diuen i a quin conte pertanyen. Cal posar el cartell del nom a sota de cada imatge, i el nombre corresponent al conte o llegenda al qual pertanyen. Per a cada nivell procuro triar personatges de contes treballats, o molt coneguts com ara de la televisió o pel·lícules de Disney.

    ELS PERSONATGES FANTÀSTICS SÓN UNS ÉSSERS ESTRANYS QUE NOMÉS EXISTEIXEN EN ELS CONTES I LES LLEGENDES. SAPS COM ES DIUEN I A QUIN CONTE PERTANYEN?

    • Bruixa
    • Bruixot
    • Dimoni
    • Drac
    • Fada
    • Follet
    • Gegant
    • Monstre
    • Nan
    • Sirena

B. Cantarelles dels Personatges Fantàstics

Es tracta d’escoltar melodies de contes populars i endevinar entre tots de quin conte són, per acabar cantant-les tots junts.

SAPS QUIN PERSONATGE CORRESPON A CADA TONADA?

  • Monstre — El monstre de Banyoles
  • Dimoni — Dimoni pelut, que a l’infern no t’han volgut
  • Bruixa — Plou i fa sol, les bruixes es pentinen
  • Nan — Patim, patam, patum,… no trepitgeu en Patufet
  • Gegant — El gegant del Pi, ara balla, ara balla
  • Cavaller — Som, som, som els cavallers

C.Laberints dels Personatges Fantàstics

          Es tracta d’ajudar als personatges dels contes a trobar les seves coses, tot seguint uns laberints fets amb cordills de colors. Primer hauran de dir com es diu el personatge tot posant el cartell amb el nom a sota, i després anar seguint el cordill corresponent amb el dit fins arribar a l’objecte que li toca, llavors podrà agafar-lo i enganxar-lo al costat del personatge que l’havia perdut.

AQUESTS PERSONATGES FANTÀSTICS HAN PERDUT LES SEVES COSES. POSA-LI L’ETIQUETA QUE CORRESPONGUIN, I SEGUEIX EL FIL ADEQUAT PER DONAR A CADASCÚ EL QUE LI FALTA.

  • Bruixa — escombra
  • Bruixot — barret
  • Dimoni — banyes
  • Drac — foc
  • Fada — vareta màgica
  • Geni — llàntia
  • Nan — pic
  • Sirena — cargol de mar

D. Mots encreuats

Es tracta d’uns mots encreuats gegants, on les definicions són les imatges dels personatges fantàstics. Amb unes lletres a mida, cal omplir els forats corresponents, tot seguint les fletxes.

 

  1. Bruixot
  2. Follet
  3. Nan
  4. Fada
  5. Gegant
  6. Bruixa
  7. Drac
  8. Dimoni
  9. Sirena

 

 

 

c.Material:

  1. Per al conte:
    • Titelles de fils dels personatges
    • Titella “mupet” de drac
    • Imatges
    • Música
    • Text del conte
  2. Per a les cançons:
    • Música
    • Text de les cançons
  3. Per a la dramatització:
    • Disfresses
    • Titelles de pal
    • Música
  4. Per a la recerca:
    • Poema
    • Imatges i vídeos
  5. Per a l’activitat:
    • Joc plastificat amb les frases i imatges de contes de dracs
  6. Per al Racó de l’escriptor
    • Llapis i paper
    • Colors
    • Titelles de pal dels personatges del conte
  7. Per als tallers:
    • Rosa de plastilina
      • Plastilina verda i vermella
      • Fusta i corró
      • Pal de broqueta o similar
      • Vernís i brotxa
    • Drac de fang
      • Fang o pasta de modelar
      • Fil de cosir o niló
      • Bol amb una mica d’aigua
      • Escuradents o punxó
      • Pintura verda i vermella
      • Pinzell per a la pintura
    • Punts de llibre
      • Llapis i paper
      • Colors o retoladors
      • Cartolina
      • Tisores i pega
      • Pals de polo o similars
      • Cel·lo o cinta adhesiva
    • Rosa de roba o paper
      • Roba de feltre o paper crespó verd i vermell
      • Llapis o Retolador i motlles de pètal de rosa i fulla
      • Tisores i cel·lo
      • Pal de broqueta o similar
      • Roba de tarlatana o paper cel·lofana de colors
      • Cinta catalana o de colors
    • Creador de monstres
      • Llapis i paper
      • Colors o retoladors
      • Carolina
      • Tisores i pega
      • Pal de polo o similar
      • Cel·lo
    • Cap-gros de paper matxé
      • Paper de diari o similar
      • Cartró-pedra
      • Cola d’empaperar
      • Aigua
      • Galleda i pal per remenar
      • Globus gran tipus baló o caixa de cartró tipus tambor de sabó
      • Filferro i tela metàl·lica, alicates per tallar-ho
      • Roba o paper crespó
      • Tisores
      • Complements: picarols, cintes, llaços, etc.
  8. Per als jocs i passatemps:
    • Jocs plastificats
    • Fitxes
    • Llapis i colors

…I una mica d’imaginació!

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *