Dia Europeu de les llengües: estudiar grec i llatí és molt important per aprendre llengües

Enguany el nostre institut no ha celebrat com altres anys el Dia Europeu de les Llengües, però a l’àrea de Clàssiques hem continuat amb aquesta bella i vella tradició.

Aviat tindrem totes les imatges dels nostres murals; però hic et nunc volem compartir el nostre kahoot i encoratjar-vos a aprendre llengües. Recordeu que el Grec i el Llatí són molt importants també per aprendre llengües modernes.

diaeuropeullengües

L’Eloi, alumne de 2n de Batx. Humanístic, ens ha fet el vídeo del mural dels alumnes de segon de Batxillerat:

L’Uri i l’Andrea de 4t de l’ESO ens han fet aquest vídeo del mural dels alumnes de 4t de Lingua Latina (optativa 1 -Mar- i 2 -Margalida-):

Els oficis femenins en els epigrames de l’Antologia Palatina

“Els oficis femenins en els epigrames de l’Antologia Palatina” dins el Curs d’actualització sobre «Els oficis en el món greco-romà», 7 de juliol de 2016 a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans, tot seguint el fil de la recerca del món de les dones en els epigrames grecs i en fer-ne una traducció al català.

Amb el rap de l’alfabet grec a Catalunya Ràdio

A “Popap” de Catalunya Ràdio amb Mariola Dinarès, Bernat Roca i Margalida Capellà

T’imagines aprendre grec en forma de rap? I aprendre filosofia basada en la pel·lícula ‘Els jocs de la fam’. Dilluns comença l’escola. Estàs a favor de la #gamification? És a dir, que els estudiants aprenguin divertint-se? En parlem amb la catedràtica de grec Margalida Capellà, el professor de filosofia Bernat Roca i el cap de projectes de l’Editorial Teide, Jaume Ríos. I les tendències, el repàs a la setmana digital a Catalunya Ràdio… i el guanyador de les 48 hores èpiques.

Origen: Aprendre grec a ritme de rap! Mestres creatius.

Gràcies Mariola Dinarès per donar-nos aquesta alegria a principi de curs! L’enhorabona més sentida per Popap @PopapCatradio, la bona ràdio de sempre amb les tendències digitals actuals! Un plaer haver conegut Bernat Roca, professor de filosofia de l’institut Pere Vives d’Igualada, editor de Juego de tronos y la filosofia i haver tornat a coincidir amb Jaume Ríos, gerent de l’editorial Teide i el meu primer editor amb Arrels del lèxic científic, tècnic i humanístic, entre d’altres.

El rap de l’alfabet grec que va fer el Deka, l’exalumne Oriol García-Penche, per aprendre les lletres gregues el curs 2009/2010 ens porta a Catalunya Ràdio en el programa Popap de Mariola Dinarès del divendres 9 de setembreAprendre grec a ritme de rap. Mestres creatius. Els blogs fomenten l’excel·lència, però també ajuden a superar amb èxit les dificultats d’aprenentatge.

El reportatge de l’exalumna Marta Serna sobre les Clàssiques digitals a l’institut Premià de Mar:

L’apunt de l’alumna Mariona Cava “Flor groga” del Manel a L’empremta d’Orfeu i el de les alumnes de grec tot comparant el sacrifici d’Ifigenia amb el de Jocs de Trons.

Tots els nostres espais digitals al nostre Moodle de Clàssiques.

Comencem, doncs, un nou curs amb empenta. Aprenem l’alfabet grec a ritme de rap? Avant!

Dones de Roma. Seductores, maternals, excessives.

Fascinació per Polímnia. Margalida Capellà

Després del parèntesi estival i abans de començar el curs escolar el proper 12 de setembre, m’agradaria reprendre per novè any consecutiu la publicació d’apunts a El Fil de les Clàssiques amb la meva visita a l’exposició Dones de Roma. Seductores, maternals, excessives. Col·leccions del Museu del Louvre Obra Social “la Caixa” que fins al 9 d’octubre es pot visitar a CaixaForum Palma i participar en les activitats i els tallers que acompanyen la mostra. Quina llàstima que no passi per Barcelona. Sols Madrid, Saragossa i Mallorca han tingut l’honor de poder contemplar més de dues-centes peces (sols 177 s’exposen a CaixaFòrum Palma per raons d’espai) del Departament d’Antiguitats Gregues, Etrusques i Romanes del Museu del Louvre juntament amb peces de les col·leccions egípcies del mateix museu i de la col·lecció de l’École Nationale Supérieure des Beaux-Arts de París. Algunes són peces úniques i no parlen de la pompa de Roma sinó de la vida de la gent, concretament de la de les dones i dels gustos romans en decoració domèstica. Ens presenten la dona com un ésser complex, i tal com proclama el títol de l’exposició adés són belles, seductores, divines, dotades de gran riquesa espiritual,  amb una vis materna, adés monstruoses, posseïdores d’una força animal, tot personificant les forces de la natura, incapaces de resistir els seus desitjos i dotades d’una màgia destructiva.

A més a més de la gran quantitat de plaques de terracota (les 30 plaques campana restaurades per a la mostra), que guarnia l’arquitectura domèstica, crida molt l’atenció el gran nombre de personificacions de la Victòria (la Nice grega), segurament en un intent de portar prosperitat a la llar, i el paper destacat que es concedeix a Dionís, Bacus en llatí, com a déu alegre, compassiu, promotor d’un paper femení més destacat en el desenvolupament de la civilització. Val a recordar que el déu havia tret de l’inframón la seva mare Sèmele i l’havia pujat a l’Olimp; també va ser el marit fidel de l’Ariadna abandonada per Teseu.

Quin era el paper de les dones romanes? Estaven en igualtat de condicions respecte als homes? Continuen les dones sent objecte de desig i menyspreu? Són tan contradictòries i terribles com les percebien els romans?

Per què les dones romanes que sovint marginades de la vida pública, recloses en l’àmbit familiar, en canvi, sovint són representades a la mitologia, la religió, la literatura, les belles arts? Per què trobem en escultures, relleus, pintures murals, plaques de terracota, estuc, bronzes, joies, peces de ceràmica i d’argila tantes dones, unes castes, d’altres seductores, com  les amàzones, les mènades, les gòrgones, les nereides, les nimfes, les Gràcies, les Muses, les victòries o les dees (Juno, Minerva, Ceres, Selene…)? Per què fascinen tant als artistes i als artesans? Les dones romanes eren tal com els artistes ens les representen?

Al CaixaFòrum Palma s’hi esperaven 50.000 visitants, esperem que així sigui; tanmateix, el dia que hi vàrem anar els carrers bullien d’activitat curulls de gent, però gairebé vaig tenir el vigilant per a mi, que va aguantar estoicament que mirés de peu el documental en francès que durava 30 minuts (Pompeia, cerimònies secretes. Grans pintures murals de la Vil·la dels Misteris, Alain Jaubert, ARTE France 2002).

Dones de Roma, del Louvre a Ciutat , Mallorca

Una foto publicada por Margalida Capellà (@filaracne) el

No us perdeu Dones de Roma. Seductores, maternals, excessives.