ELS 30 MINUTS DE LECTURA DIARIS

Els 30m diaris de lectura a primària haurie de ser un temps dedicat a desenvolupar l’hàbit lector.

Una proposta organitzativa podria ser trobar un equilibri entre el temps de lectura i el temps per parlar de la lectura.

 

  • El temps de lectura hauria d’ incloure la lectura individual i autònoma  que fa l’alumne, però també  les lectures modelades pel mestre, les lectures expressives i les lectures compartides o en parelles, que permeten compartir la lectura en veu alta entre un lector competent i un aprenent,  amb un text visible per a tots.

 

  • El temps per parlar de la lectura que  es pot organitzar proposant debats, converses literàries, clubs de lectura, recomanacions, etc

 

I finalment tres recomanacions:

  • fer un cop d’ull a El bloc del LIC Baix Penedès on es  fa una proposta de 15 activitats de lectura que es poden fer als 30 minuts diaris de lectura.

ELS REFERENST D’AULA

QUÈ SÓN ELS REFERENTS D’AULA?

Els referents d’aula són pautes i pistes que hi ha a la classe i que tenen com a objectiu aclarir i ajudar a l’alumne en el seu procés d’aprenentatge. Permeten assegurar una informació, establir relacions, comparar, reflexionar sobre aspectes treballats, ajudar a ser autònoms, etc.
L’ús dels referents varia segons l’edat i el procés d’aprenentatge de l’alumnat.

QUI I COM S’HAN D’ELABORAR?

El referent d’aula ha de ser una eina útil i significativa, una bona opció és  elaborar-ho amb el grup d’alumnes que ho utilitzaran, després d’un procés de reflexió sobre el tema que es treballa. Per tant, en el procés de creació d’un referent cal parlar i conversar amb els alumnes, i argumentar quina utilitat tindrà aquell material. Una vegada fet això, cal decidir el lloc de l’aula més a l’abast dels nens on es penjarà o guardarà, i acordar quines seran les pautes d’utilització.
També cal considerar que els referents no són materials permanents, sinó que són a l’aula mentre facin una funció determinada, però que segurament caldrà treure’ls i/o canviar-los al llarg del curs.
Un dels referents més utilitzats són els alfabets. Però compte! Si tenim l’alfabet a l’aula hem de tenir clar si és un referent gràfic o fonètic, i evitar que transmeti dades equivocades. Per exemple, si posem un referent visual per a cada so  cal preveure els diferents sons de la grafia.

Tot i que els referents han de ser elaborats segons les necessitats del grup, i per tant, seran diferents per a cada grup d’alumnes,  aquí teniu alguns exemples que us poden il.lustrar diferents models de referents:

 

 

ELS FANTÀSTICS LLIBRES VOLADORS

Avui, encara amb el regust de Sant Jordi a l’ambient,  vull fer-vos una recomanació.

Es tracta d’un àlbum il.lustrat que fa un cant d’amor als llibres i a la lectura.

De fet, és un llibre que neix primer com a film. Ja us n’havia parlat en alguna altra ocasió, es tracta del guanyador de l’Oscar al millor curt-metratge de 2012: The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore.

El seu protagonista, un clar homenatge a Buster Keaton, ens porta a un increïble viatge de 15 minuts amb l’entranyable companyia d’un llibre d’Humpty Dumpty.  Són 15 minuts de poesia i delicadesa.

Ara, el film ha esdevingut conte i de la mà de la valenciana Editorial Andana podem gaudir de  Els fantàstics llibres voladors del sr. Morris Lessmore.

Qui, a més, tingui un Ipad o un Iphone, descobrirà una fantàstica aplicació apte per nens i nenes, i per més grans.

“MONTSERRAT ROIG, CALIDOSCOPI VIOLETA”

Fa uns mesos que s’està portant a terme la creació d’un documental sobre Montserrat Roig, “Montserrat Roig, calidoscopi violeta”, amb l’objectiu de recuperar, 20 anys després de la seva mort, el llegat literari, periodístic, militant i vital de la Montserrat Roig i contribuir a preservar la memòria històrica d’aquesta gran dona catalana.

En aquests moments s’està en fase de finançament i fent una campanya de micromecenatge.

Si  esteu interessats en col.laborar-hi, consulteu el projecte clicant aquí.