ELS REFERENST D’AULA

QUÈ SÓN ELS REFERENTS D’AULA?

Els referents d’aula són pautes i pistes que hi ha a la classe i que tenen com a objectiu aclarir i ajudar a l’alumne en el seu procés d’aprenentatge. Permeten assegurar una informació, establir relacions, comparar, reflexionar sobre aspectes treballats, ajudar a ser autònoms, etc.
L’ús dels referents varia segons l’edat i el procés d’aprenentatge de l’alumnat.

QUI I COM S’HAN D’ELABORAR?

El referent d’aula ha de ser una eina útil i significativa, una bona opció és  elaborar-ho amb el grup d’alumnes que ho utilitzaran, després d’un procés de reflexió sobre el tema que es treballa. Per tant, en el procés de creació d’un referent cal parlar i conversar amb els alumnes, i argumentar quina utilitat tindrà aquell material. Una vegada fet això, cal decidir el lloc de l’aula més a l’abast dels nens on es penjarà o guardarà, i acordar quines seran les pautes d’utilització.
També cal considerar que els referents no són materials permanents, sinó que són a l’aula mentre facin una funció determinada, però que segurament caldrà treure’ls i/o canviar-los al llarg del curs.
Un dels referents més utilitzats són els alfabets. Però compte! Si tenim l’alfabet a l’aula hem de tenir clar si és un referent gràfic o fonètic, i evitar que transmeti dades equivocades. Per exemple, si posem un referent visual per a cada so  cal preveure els diferents sons de la grafia.

Tot i que els referents han de ser elaborats segons les necessitats del grup, i per tant, seran diferents per a cada grup d’alumnes,  aquí teniu alguns exemples que us poden il.lustrar diferents models de referents: