L’adult és el responsable de fer descobrir el món poètic als infants. Abans de posar-hi cal que els nens i nenes hagin llegit o escoltat el poema, i sàpiguen de què tracta, que l’hagin entès. També cal que siguin conscients de l’estructura: les estrofes, els versos…
Modelar la recitació de poesia és essencial per ajudar-los a fer aquest descobriment.
Segons S. Oliva, els principals aspectes que s’haurien de tenir en compte en l’aprenentatge de la recitació són:
- Aprenentatge de la modulació dels diferents períodes d’una oració complexa.
- Aprenentatge de la situació i col·locació de les pauses respiratòries del discurs, que permeten una execució fluïda.
- Aprenentatge de l’ús dels diferents matisos tonals de les frases, que permeten distingir entre els diversos valors comunicatius de l’emissor.
- Aprenentatge de l’ús i regulació del volum i del timbre de la veu i els seus valors d’intensitat significativa.
També s’haurien de tenir en compte un seguit de coneixements lingüístics bàsics:
- La correcta pronunciació dels sons
- El domini dels enllaços fònics (sonoritzacions, geminacions, sinalefes, elisions i hiatus).
- L’allargament o escurçament expressiu de les vocals tòniques del text, quan la seva funció rítmica ho exigeixi.
Aneu als enllaços, escolteu i gaudiu …
En veu alta. Sílvia Bel recita