GRAFISME

El grafisme és un dels aspectes que cal treballar en el procés d’aprenentatge degrafisme l’escriptura.

Segurament estarem d’acord que no cal treballar el gest gràfic fent cal.ligrafia com un acte mecànic i repetitiu, ja que és una activitat molt poc funcional. Tanmateix, sovint hi ha aspectes en el grafisme dels alumnes que cal reforçar o en les quals cal incidir, com per exemple:

• la direccionalitat i pressió del traç
  • la grandària de les lletres
  • la distància entre les paraules
  • la distància entre les lletres
  • problemes en l’enllaç
  • utilització indiferents de diferents tipus de lletra (majúscules, minúscules, scrip…)
  • irregularitat en el traç

Per treballar tots aquests aspectes és important definir quins suports gràfics són els més adients segons el nivells i/o les dificultats. En tot cas, cal que l’alumnat utilitzi de forma habitual i es familiaritzi en l’ús divers de fulls i llibretes:

• full en blanc
  • de doble línia
  • d’una sola línia
  • de pauta Montessori
  • quadrícula

Utilitzar habitualment tots aquests suports gràfics a tots els nivells de l’educació infantil i primària, ens ajudarà a sistematitzar l’exercici gràfic de l’escriptura.

També és important parar atenció en la utilització d’estris diversos d’escriptura, que poden facilitar i millorar el traç: llapis de diversa enumeració, retolador prim i gruixut, bolígraf, llapis de color…

Si necessiteu preparar algun material fent incís en la cal.ligrafia, podeu utilitzar aquest generador de fulls de cal.ligrafia. El material que genera és imprimible.

Feu un cop d’ull a la proposta “Comprensió del grafisme per la imatge visual” que ha dissenyat una mestra de Manresa, la M.Àngels Arnau, amb el qual els alumnes aprenen els traços de les lletres resseguint el recorregut d’un ‘boli lluminós’. El punt de llum és un punter de color vermell, segons comenta l’autora, ha de ser així perquè el punt ha de tenir la llum concentrada per no distorsionar la visió del recorregut que fa la llum, no pot ser cap llanterna. Els nens observen el moviment que fa el punt de llum, el memoritzen, i l´escriuen.

4 thoughts on “GRAFISME

1. Núria Güell

Hola, Montserrat!
    Buscant informació sobre aquest mètode d’aprendre els grafismes amb llum, he arribat al teu bloc. Ja fa temps que em balla pel cap provar-ho a la meva classe, jo tinc un P5, però el problema és que no puc trobar en cap botiga el “boli lluminós”, el curs passat em vaig voler posar en contacte amb l’autora del mètode i tampoc vaig poder. Saps on es podria trobar?

2. Montserrat Post author

Hola Núria,
    No tinc informació de quin és el tipus concret de bolígraf lluminós que fa servir l’autora, però al mercat hi ha bolígrafs amb llum LED incorporada, amb sistema per engegar i apagar, que crec que serien idonis per a aquesta tasca. Si fas una recerca en trobaràs molts. També trobaràs bolíbrafs làser. Tanmateix, crec que l’experiència també es pot provar amb altres estris com: llanternes petites de llum de colors, o un punter com els que s’utilitzen per assenyalar les pissarres digitals.
    Gràcies per visitar el bloc!
    Bon estiu
    Montserrat

3. M.Àngels Arnau

Hola Montserrat,
    He vist que en el teu bloc es parlava del meu mètode per a aprendre a escriure.El punt de llum és un punter de color vermell, ha de ser així perquè el punt ha de tenir la llum concentrada per no distorsionar la visió del recorregut que fa la llum,no pot ser cap llenterna.Els nens observen el moviment que fa el punt de llum, el memoritzen, i l´escriuen.
    M.Àngels Arnau

4. mbertr28 Post author

Gràcies per l’aclariment M. Àngels. Ho afegiré al post.

Salutacions i bon curs!
    Montserrat